| www.porscheforum.nl | http://85.214.53.153/ |
|
Gezocht: artikel uit Auto Motor und Sport /(non)varioram 993 http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=24&t=34126 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | 993Aventuragrun [ 08 feb 2012 20:26 ] |
Berichttitel: | Gezocht: artikel uit Auto Motor und Sport /(non)varioram 993 |
Op een amerikaans forum vond ik een discussie over de varioram vs non-varioram 993 Daar werd gesproken over een artikel in de Auto Motor und Sport, welke een vergelijkende test had gedaan over de 993 met en zonder varioram. Waarschijnlijk is dit een nummer uit 1995 of 1996 geweest. Zonder hier een discussie op te starten over welke beter zou zijn, ben ik benieuwd of er iemand op dit forum bekend is met dit artikel. Of nog beter nog; dit artikel in bezit heeft en wil delen op dit forum, of misschien een linkje heeft naar dit artikel? Bvb dank en vriendelijke groet, Marco |
Auteur: | Paul II [ 08 feb 2012 22:29 ] |
Berichttitel: | Re: Gezocht: artikel uit Auto Motor und Sport /(non)varioram |
heb het artikel niet voor je, maar hier wel geschreven - jaar of 4-5 terug - over het verschil tussen die 2 uitvoeringen ivm de versnellingsbak, de zgn. lange en korte uitvoering. een aanzienlijk verschil volgens sommigen, in negatieve zin voor het latere model |
Auteur: | Henk [ 08 feb 2012 22:39 ] |
Berichttitel: | Re: Gezocht: artikel uit Auto Motor und Sport /(non)varioram |
Volgens mij bedoel je dit topic? |
Auteur: | Wannahave [ 08 feb 2012 23:04 ] |
Berichttitel: | Re: Gezocht: artikel uit Auto Motor und Sport /(non)varioram |
Artikel heb ik ook niet, maar heb in het verleden wel info over dit onderwerp gezocht. Naast het topic dat Henk aanhaalt, vond ik dit draadje ook interessant. Daar staat ook een aantal opmerkingen van Paul II en een verwijzing naar een leuk artikel in. |
Auteur: | 993Aventuragrun [ 08 feb 2012 23:48 ] |
Berichttitel: | Re: Gezocht: artikel uit Auto Motor und Sport /(non)varioram |
Bedankt voor jullie input. Het is fijn leesvoer ( en ik ga nu ook zeker ff checken welke overbrengingen ik in m'n bak heb ), maar niet wat ik bedoel. Hoewel Wannahave 's draadje een leuke link bevatte wat in de buurt komt van wat ik zoek. Het bewuste artikel wat ik zoek vergelijkt de beide Porsches op meerdere fronten, oa acceleratie tijden (blijkbaar beide 5.2 sec, en de accel vanuit stilstand tot 1 km ) , Het extra gewicht vd varioram achter de achter-as, de pk en torque verschillen (op papier en in de praktijk) . Al met al een interessante vergelijking lijkt me. Mocht ik het bewuste artikel vinden, dan ben ik -naar aanleiding van de reacties tot nu toe- ook benieuwd welke versnellingsbakken werden gebruikt in die test, en of dit uberhaubt naar voren kwam Mvg Marco |
Auteur: | Olaf [ 09 feb 2012 11:30 ] |
Berichttitel: | Re: Gezocht: artikel uit Auto Motor und Sport /(non)varioram |
Ik kan je niet aan dat artikel helpen - maar heb hier wel een aardige grafiek waar je mss iets aan hebt .. Je hebt het over "Het extra gewicht vd varioram achter de achter-as" ... is dat werkelijk zoveel - of is dat eigenlijk te verwaarlozen |
Auteur: | 993Aventuragrun [ 09 feb 2012 12:35 ] |
Berichttitel: | Re: Gezocht: artikel uit Auto Motor und Sport /(non)varioram |
Beste Olaf, Bedankt voor de grafiek. Vwb dat extra gewicht, dat was mijn interpretatie van het volgende stukje en staat ws niet eens zozeer in het bewuste artikel. Hieronder dan even copy paste het stukje van het amerikaanse forum(En nogmaals het is niet mijn bedoeling om een discussie op te starten van wat is beter, ik ben enkel geintereseerd in het originele artikel).: What jtilden states here (quote above) is not correct. The 1994 and 1995 993 engine is different from the earlier 964 engines in many ways. The 993 has a lighter, stronger and stiffer crank shaft, lighter connecting rods and pistons, hydraulic valve lifters, a different and much more efficient (and better sounding) exhaust, a more efficient air intake and MAF sensor, etc, etc. The 1994-95 models are by far the most attractive ones in every way. The obvious is the lack of OBDII and all the issues with that system. In many cases a 96-98 will not pass smog test in California and other strict states. Even if the Vario Ram air intake looks impressive, it is much more complicated with more moving parts than a non VRam. And for all "old" cars , the rule "something that you don't have, can not break" also applies for the 993. The VRam also adds weight where you want it the least. When it comes to performance, the German magazine Auto Motor und Sport tested the non VRam against the VRam in 1995. Acceleration from zero to 100km/h (62mph) was 5.2 seconds on both cars. Top speed was marginally higher on the VRam car, and bottom end torque was also slightly higher. But throttle response on the non VRam was quicker and better. According tot that magazine (and others), the non VRam felt quicker, due to throttle response and a better sounding (and more efficient) exhaust (different catalytic converters and manifolds on the 94-95 and early 96 models, Bishoff vs Gillet). The 13 HP (285 vs 272) and 10Nm (350Nm vs 340Nm) gain was more on paper than in real driving. The non Vram cars also respond better to tuning, and tuning is also easier and cheaper than the VRam cars. The 94-95 models you can easily change the chip, the 96 model can not be chipped or re-flashed, the 97-98 models can have the ECU re-flashed. If you want to tune a 96, you would have to get a 97 ECU. So when the VRam cars are considered more attractrive (for all the wrong reasons...), the non VRam cars are obvious a better buy for people that really knows what they want (and especially what they don't want). |
Auteur: | MarkS [ 09 feb 2012 12:38 ] |
Berichttitel: | Re: Gezocht: artikel uit Auto Motor und Sport /(non)varioram |
Ga je reclame maken voor Motec Olaf? Wat zegt die grafiek nou precies? Als ik die grafiek bekijk dan lijkt het erop dat een vergelijking gemaakt wordt tussen een NVR mét (of na) Motec en een VR zonder (of voor) Motec. Lijkt me iets van tuning te zijn en niet zo zeer vergelijking NVR vs VR. Toch? Er is veel geschreven (en te lezen) of de verschillen tussen NVR en VR en de verschillen in de bak(verhoudingen) maar praktische conclusie in 99 vd 100 gevallen is dat als het gaat om de aanschaf dit soort verschillen er nauwelijks toe doet en het verstandigste is om de beste wagen te kopen los van het feit of dat een VR of NVR is. De verschillen zijn vooral leuk op papier en als je ze B2B gaat rijden maar wanneeer doe je dat? |
Auteur: | MarkS [ 09 feb 2012 12:49 ] |
Berichttitel: | Re: Gezocht: artikel uit Auto Motor und Sport /(non)varioram |
Gevonden op Rennlist. De achtergrond bij de grafiek van Olaf. Gaat over een motor conversie en andere aanpassingen. Yes, you read it right. We have just completed our first Varioram to Non-Varioram conversion on a late 993 engine. Obviously there is some logic to the tale: Our customer had just purchased an old 1989 RHD 964 race car which had fitted a late model 993 Varioram engine, but in the course of looking for this car he also had the pleasure of driving a similar 911SC race car that in the past we had fitted with a 993 NVR engine on Motec. Since he was looking for an exciting road/trackday car he decided that he much preferred the throttle response and torque characteristics of the Motec NVR to the Motronic VR in the car he bought, but wanted the more modern 964 chassis, hence he commissioned us to converrt the engine to exactly the same specifications. Things are never as straightforward as they seem and we had some fun & games along the way. Making the adapter loom from the 993VR to the M48 ecu was a brainache as I had to wire in an additional control relay; had to change the idle valve to a 964 version due to control output limitations of the M48 ecu - which meant that I had to turn up a pipe reducer for the intake elbow; also found that the resonance flap control state is reversed in comparison to the 964 system. The final discovery on the dyno (at 11pm last night) after strangely having to add 5 degrees extra ignition advance in order to get optimum power was that one of the ignition coils had failed. Since I had a spare coil from my RS engine available, I stayed late into the night to fit it and re-run the full throttle mapping pulls. Here are the results we achieved: Graph = Car as arrived (VR Motronic) to now (NVR Motec) |
Auteur: | Godspeed [ 09 feb 2012 14:14 ] |
Berichttitel: | Re: Gezocht: artikel uit Auto Motor und Sport /(non)varioram |
In het Belgische blad Autogids hebben zowel de Carrera als Carrera 4 (272 pk) prestaties neergezet waar geen van de latere 285 pk-varianten aan konden tippen. Maar het verschil was ook niet wereldschokkend, qua rijgevoel (een motor die meer piekt ten overstaande van een meer lineaire motor) zouden de verschillen net wat groter zijn. |
Auteur: | thedutchguy [ 09 feb 2012 15:33 ] |
Berichttitel: | Re: Gezocht: artikel uit Auto Motor und Sport /(non)varioram |
Hier ook nog een leuk artikeltje: http://www.993-cabriolet.de/911-Best2.PDF |
Auteur: | porsche964 [ 10 feb 2012 10:20 ] |
Berichttitel: | Re: Gezocht: artikel uit Auto Motor und Sport /(non)varioram |
Heb nog een octane liggen van augustus 2010. ' which is the best 911'. Werden een 72er 911s en een 993 uit 94 met elkaar vergeleken. Daar kwam ook kort in naar voren var en novar. Eigenaar koos voor non var vanwege beter reven. |
Auteur: | MarkS [ 10 feb 2012 13:11 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Gezocht: artikel uit Auto Motor und Sport /(non)varioram | |||||||||
Niet helemaal gelukt helaas. |
Auteur: | 993Aventuragrun [ 10 feb 2012 13:34 ] |
Berichttitel: | Re: Gezocht: artikel uit Auto Motor und Sport /(non)varioram |
@porsche964. Wat wordt er bedoelt met beter reven Mvg Marco |
Auteur: | MarkS [ 10 feb 2012 13:38 ] |
Berichttitel: | Re: Gezocht: artikel uit Auto Motor und Sport /(non)varioram |
Revven - toeren maken - gas geven Mvg Mark |
Auteur: | 993Aventuragrun [ 10 feb 2012 14:03 ] |
Berichttitel: | Re: Gezocht: artikel uit Auto Motor und Sport /(non)varioram |
Ah van revolven. Thnx weer wat geleerd. Dus dat is zo'n beetje wat die amerikaan op rennlist bedoelde met "throttle response" . |
Auteur: | P-Track [ 10 feb 2012 14:21 ] |
Berichttitel: | Re: Gezocht: artikel uit Auto Motor und Sport /(non)varioram |
Mooiste is de varioram motor met de pre VR (G50-21) bak erbij. Deze combi is korte tijd geleverd voordat alle 993's met varioram wereldwijd de g50-20 versie kregen met langere overbrengingen. Een populaire upgrade in de States is een ombouw van -20 naar de ROW -21 versie ( ze noemen het daar soms zelfs een close ratio bak....). Alle amerikaanse 993's hebben af fabriek de (langere) -20 versie, ook de pre VR modellen. Ik heb dat artikel mischien wel voor je , zal het posten als ik het kan vinden. |
Auteur: | 993Aventuragrun [ 10 feb 2012 14:41 ] |
Berichttitel: | Re: Gezocht: artikel uit Auto Motor und Sport /(non)varioram |
@ P-Track. Bedankt voor je reactie, wat je schrijft over de bak is eerder al genoemd door Paul II en Henk. Dus ik ben benieuwd of het artikel waar jij het over hebt, het bewuste artikel is. Ik heb net wel op Ebay vanuit Duitsland een 14 tal oude magazines gekocht, mss dat het gezochte artikel daar tussen zit. Mocht ik dit pakket ontvangen, dan probeer ik er een PDFje van te maken en hier te posten(tenzij jij of iemand anders het artikel al eerder gevonden heeft ). |
Auteur: | thedutchguy [ 10 feb 2012 15:26 ] |
Berichttitel: | Re: Gezocht: artikel uit Auto Motor und Sport /(non)varioram |
Revolven?????? Revolutions per minute (RPM) zult u bedoelen!...................reeds. |
Auteur: | MarkS [ 10 feb 2012 17:43 ] |
Berichttitel: | Re: Gezocht: artikel uit Auto Motor und Sport /(non)varioram |
Zit ook meer in die richting te denken, rev's/revven > revolutions > omwentellingen > toeren enfin ... |
Auteur: | 993Aventuragrun [ 10 feb 2012 21:03 ] |
Berichttitel: | Re: Gezocht: artikel uit Auto Motor und Sport /(non)varioram |
Oke mannen Uit de Webster dictionary: Revolve n syn Revolution 1 circuit, circulation, circumvolution, gyration, gyre, rotation, round, turn, wheel Of Wiki: From middle English revolven ("to change direction") Nu weer terug on topic Op zoek naar het artikel uit Auto Motor und Sport |
Auteur: | P-Track [ 10 feb 2012 22:07 ] |
Berichttitel: | Re: Gezocht: artikel uit Auto Motor und Sport /(non)varioram |
Helaas, ik heb t artikel niet. Weet zeker dat ik het ooit heb gelezen maar ik heb hetzelfde ebay pakket als jij hebt denk ik! Heb je de website van het blad al bezocht, mischien hebben ze een archief of kun je nabestellen. Gr, T |
Auteur: | 993Aventuragrun [ 11 feb 2012 0:02 ] |
Berichttitel: | Re: Gezocht: artikel uit Auto Motor und Sport /(non)varioram |
Thnx P-Track voor het checken. En ja ik heb idd op de website gezocht, maar niks kunnen vinden. Punt is ook dat ik niet precies weet welk nummer ik moet hebben, als ik het zou kunnen nabestellen. Groet Marco |
Auteur: | thedutchguy [ 11 feb 2012 0:03 ] |
Berichttitel: | Re: Gezocht: artikel uit Auto Motor und Sport /(non)varioram |
Kukelekuuuuuuu! |
Auteur: | Targa Floriaan [ 14 feb 2012 14:19 ] |
Berichttitel: | Re: Gezocht: artikel uit Auto Motor und Sport /(non)varioram |
Heb ook even op de AMuS site gekeken, naar de inhoudsopgaven over de jaren 1995-1999. Zie ook http://www.auto-motor-und-sport.de/news/jahresinhalte-ams-themen-seit-1946-724564.html nr. 11-1995: vergelijk 911 c vs c4 en turbo 18-1995: presentatie Targa 20-1995: rijimpressie Targa (dus varioram, mogelijk vergelijk met nonV) 1-1996: vergelijk van alle 911's (wellicht ook met nonV) 8-1996: rijdynamisch vergelijk alle 911's 25-1997: koopadvies 911 (mogelijk vergelijk Varioram/nonV) 14-1997: Porsche Boxer motor Ben ook benieuwd naar uitkomst. |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |