Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 19 nov 2024 0:23

Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Ervaringen met de Porsche 991 Carrera S 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
ex 356, ex 996.2 c2c, ex 986.1 3.2S, nu Porsche 987.1 3.2S
Bericht Ervaringen met de Porsche 991 Carrera S
62694

Afgelopen weekend heb ik kennis kunnen maken met de Porsche 991 Carrera S. Het begon voor mij op zaterdagmiddag 15:30 uur. Ik mocht mij melden bij Porsche Centrum Leusden waar ik na het drinken van een lekkere kop koffie de sleutels overhandigd kreeg van deze auto. Mijn Boxster S mocht 2 nachtjes binnen slapen bij Porsche Centrum Leusden zodat ik thuis de ruimte in mijn garage had voor deze Porsche.

De 991 die voor mij klaar stond is rijkelijk uitgerust met o.a. 20 inch velgen, een sportuitlaat (PSE), Sport Chrono pakket en een PDK versnellingsbak. Uitgevoerd in platinazilver metallic met een Espresso lederen interieur. Wat een combinatie!

Goed, zaterdagmiddag iets voor 16:00 uur krijg ik een korte uitleg en gaat de rit richting Apeldoorn. De eerste 30 kilometer rustig aan doen zodat de motor netjes op temperatuur kan komen. Bij Barneveld gaan we de snelweg af om vanaf daar de Amersfoortseweg te pakken richting Apeldoorn. Daar wordt de Sport Plus ingeschakeld en wat er dan gebeurt……. De 400 paardjes uit Stuttgart willen met zijn allen maar 1 kant op en dat is vooruit! Doordat de sportuitlaat de kleppen open heeft staan is dit ook duidelijk te horen. Binnen korte tijd rij ik ver boven de toegestane snelheid. Oeps….. Voet maar snel van het gas en rustig via Hoog Soeren naar Apeldoorn.

’s Avonds een verjaardag in Almelo en ook voor deze rit de 991 natuurlijk genomen. De rasechte sportauto gedraagt zich in de standaard instellingen als een comfortabele reisauto. De volledig elektrische stoelen helpen hier ook aan mee. Ik heb de afspraak met Mark Zuidervaart (verkoopleider Porsche Centrum Leusden) gemaakt dat ik niet naar Duitsland zou gaan, maar weet zeker dat je in 1 ruk naar het Gardameer kunt rijden om daar uitgerust een lekkere espresso te drinken. Toch maar eens voorstellen voor een duurtest. Tegen middennacht op de cruise control weer naar Apeldoorn om voldaan in bed te stappen.

62695

De volgende ochtend heb ik afgesproken met Hans (de911gek). Om 9:15 uur staat hij bij mij op de stoep en na een kop koffie met verse bonbons uit Düsseldorf stappen we om 10:00 uur in de 991 om de IJsselmeer ronde te maken.

Tijdens deze rit bekijken we uitgebreid de optielijst en maken we het vergelijk met de 997 4S van Hans. Hoewel de 991 een compleet nieuwe auto is, herkennen we toch veel delen in het interieur uit de 997. De 5 klokken die je in elke 911 terugziet zijn bij de 991 ook aanwezig. De rechterklok is volledig digitaal waar je diverse informatie kunt laten zien: boordcomputer, navigatie, sportchrono, G-krachten en ga nog maar even door. De purist zal hier liever een analoge klok zien, maar ik vind het helemaal fantastisch!

De PDK versnellingsbak is verder doorontwikkeld en Hans is enigszins jaloers op de extra geluiden die nu geproduceerd worden in de sport en sport plus stand. Bij terugschakelen geeft de auto zelf tussengas wat elke keer opnieuw weer voor een glimlach van oor tot oor zorgt. Ook in deze stand is na-pruttelen tijdens het terugschakelen. Volledig elektronisch geregeld maar wat verschrikkelijk mooi! Ook een handige optie is dat je de 991 nu in de vrij kunt zetten door beide flippers aan het stuur tegelijkertijd naar je toe te trekken. Makkelijk bij verkeerslichten of om zelf een keer tussengas te geven.

Voor Hans reden om met zijn 997 naar de Porsche dealer te gaan en kijken of zijn PDK ook zo geprogrammeerd kan worden. Oké, na-pruttelen zal niet lukken, maar dat tussengas en het in de vrij zetten door aan beide flippers te trekken moet toch te regelen zijn?

In Volendam stoppen we om ook een culturele stop te maken. Was vrij eenvoudig: boterham met omelet eten, even naar de haven lopen om wat foto’s te maken en dan weer snel terug naar de auto. Genoeg cultuur voor vandaag!

Via Amsterdam gaat de rit weer richting de Veluwe om daar nog de wegligging te beoordelen over de bochtige wegen. Het lijkt erop dat Porsche een overeenkomst is aangegaan met Bison kit want deze auto kleeft werkelijk aan de weg. Waarschijnlijk ligt de grens van haar kunnen nog veel verder weg dan dat wij (ooit zullen) durven. Deze test doen we nog eens dunnetjes over wanneer we de dijk langs de IJssel opdraaien. Een heerlijke weg waar je door alle bochten geregeld terug moet schakelen om zo het geweld van achter nog eens aan te horen!

Uiteindelijk rijden we via Wilp en Klarenbeek over een smalle weg weer terug richting Apeldoorn. De landbouw is druk bezig geweest want toen we de auto weer bij mij op de oprit parkeerden zagen we helaas nog wat resten tegen de zijkant van deze eens zo schone 991 zitten. Zo kunnen we deze auto niet terugbrengen. Samen nog de auto gewassen en de garage weer in gereden. Ook de zondag is weer voorbij.

Maandagmorgen om 7:00 uur de auto voor de laatste keer mijn garage uitgereden om deze helaas weer naar Porsche Centrum Leusden moeten brengen.

Zijn er dan ook nadelen te bedenken voor deze auto? Ik kan ze niet bedenken. Of het moet de afschrijving in het eerste jaar zijn. De nieuwprijs van deze Porsche is een niet misselijke € 155.000,- Na 8 maanden en 21.500 km ervaring staat ze nu te koop in Leusden voor € 124.900,-. Valt dit binnen de mogelijkheden, laat je dan zeker verrassen. Vraag naar Mark en hij zal je net zo enthousiast zijn verhaal vertellen over deze Carrera S.

Ik ga ondertussen nog even verder sparen. Met een jaar of 10 is deze auto hopelijk bereikbaar voor mij!

62693

07 okt 2014 10:51
Profiel
ex 964, nu Cayenne + Audi B9 Competition Quattro
Noord-Brabant
Bericht Re: Ervaringen met de Porsche 991 Carrera S
Leuk :thumleft:

07 okt 2014 10:55
Profiel
PorscheForum Rakker
Haarlem
Leuk verslag!

07 okt 2014 11:04
Profiel
PorscheForum Junkie
Geen Boxster 981 S meer
Weet je nu wat het leukste is, voor veel minder geld kan je een zelfde ervaring aanschaffen bij Porsche :cheers: :cheers:

07 okt 2014 11:14
Profiel
ex Carrera Coupe 3.2 1987
Amsterdam
@Marc ; Leuk verslag! 8)

07 okt 2014 11:40
Profiel
Cayman S 2009, 924 1977
leuk verslag zeg! :thumleft:

07 okt 2014 12:21
Profiel
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Kom graag bij Porsche Leusden en zijn niet moeilijk met een auto mee te geven :drive:
Heb ook met de 991 proef gereden, erg luxe en enorme goede zit voor mij :thumleft:
Leuk verslag van je weekend met Hans Jurgen :salut:

07 okt 2014 12:27
Profiel
PorscheForum Rakker
Helemaal herkenbaar. Ben dit weekend met de 991 4S Cabrio Zuid-Limburg en een klein stukje Eifel in geweest. Helemaal fantastisch. De combi tussen lekker relaxed cruisen en in de SportPlus stand knallen is voor mij het ultieme genieten.

07 okt 2014 12:38
Profiel
Ex 996GT3MK1 , Ex 996TT, Ex 924 50jahre, Ex 993 Targa
Gemert, N-Brabant
Erg leuk om te lezen :thumleft:

07 okt 2014 12:42
Profiel
Lada
Helemaal in het zuiden.
Haha, mooi mannen, leuk verslag :thumleft:

07 okt 2014 12:56
Profiel
PorscheForum Junkie
Ex. 911 Carrera 3.2 Moosgrün metallic, nu Alpine A110 Legende Iriswit
Regio 077
Erg leuk verslag, had dit ook al op de site van Autoweek gelezen :thumleft: :salut:

07 okt 2014 13:48
Profiel
993 4S
Dan ben ik waarschijnlijk de enige die al die nep-plofjes in de uitlaat en automatische tussengas geven waardeloos vind...
Leuk voor even, maar doe mij maar n echte :thumleft:

07 okt 2014 13:50
Profiel
Robbierob schreef:
Erg leuk verslag, had dit ook al op de site van Autoweek gelezen :thumleft: :salut:

Ook de reacties gelezen? Was ik met de lezerstrip in de Macan nog een vijftiger met teveel geld, nu ben ik gewoon een zielige kale assurantiekop met een poor man's budget Speedster :mrgreen:

07 okt 2014 13:53
Profiel
PF #911
België
Wat een gefrustreerde mensen lopen er toch rond in de wereld. Dan is het hier, ondanks een sporadische lucht(koeler)aanval, een gezellige boel! :wink:

OT Leuk weekendje! De 991 lijkt ook mij de perfecte alleskunner van het moment te zijn!
Ex: Elise S1 111S

07 okt 2014 14:20
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
ex. 996 C2 MK2 tiptr.
ex. Boxster 986 Zaanstad
Leuk verhaal zeg! Enorm leuk ook dat je de 991 Carrera S mee kreeg voor deze periode :D

07 okt 2014 14:23
Profiel
PorscheForum Rakker
911 997 Speedster Look
Tussengas heeft Hans ook al! Hans je moet meer gaan flipperen kerel :mrgreen:

07 okt 2014 14:30
Profiel
M140i
Peter schreef:
Weet je nu wat het leukste is, voor veel minder geld kan je een zelfde ervaring aanschaffen bij Porsche :cheers: :cheers:

Geluk zit in je eigen hoofd. Is altijd gratis :salut: :wink:

07 okt 2014 14:46
Profiel
PorscheForum Rakker
1974 Carrera RS 3.0 tribute
Oud-Verlaat aan de Rotte!
Leuk verslag :thumleft:

07 okt 2014 15:40
Profiel
PorscheForum Junkie
Ex. 911 Carrera 3.2 Moosgrün metallic, nu Alpine A110 Legende Iriswit
Regio 077
Citaat:
Mark´Oh Oh... schreef:
Ook de reacties gelezen? Was ik met de lezerstrip in de Macan nog een vijftiger met teveel geld, nu ben ik gewoon een zielige kale assurantiekop met een poor man's budget Speedster

Alles pure afgunst, typisch Nederlands :twisted: :salut:

07 okt 2014 15:45
Profiel
PorscheForum Junkie
Curaçao
Cazzo Super Veloce schreef:
Dan ben ik waarschijnlijk de enige die al die nep-plofjes in de uitlaat en automatische tussengas geven waardeloos vind...

Helemaal mee eens!
Leuk verslag maar ruim een jaar geleden heb ik ook een dagje in de 991 gereden en ben helaas een stuk minder positief.
Het geluid is echt nep. Klinkt goed in de auto maar als je het raam open doet is het meeste weg. :bang:
De electrische stuurbekrachtiging is waardeloos als je iets harder de bocht om gaat op slecht wegdek. Nauwelijks gevoel wat de wielen doen. Ik heb begrepen dat ze die voor de GT3 helemaal veranderd hebben.
De reactie op het gaspedaal (PDK met sport +) was in het exemplaar dat ik mee kreeg gewoon langzaam in vergelijking met mijn auto. Misschien omdat hij nieuw was en de computer "leert", ik weet het niet.
De start/stop mode moet verboden worden op een sportwagen (als de 991 dat nog is :mrgreen: ) maar gelukkig kan je hem uitzetten.
Al met al was het voor mij reden om de 991 te laten staan.

07 okt 2014 16:54
Profiel
Robbierob schreef:
Heb je een link? Mooi verslag weer Marco 8)

07 okt 2014 16:58
Profiel
Link is inmiddels door Autoweek verwijderd. Heb een berichtje verzonden of het een speciale reden heeft.

Gelukkig zijn we allemaal verschillend anders zou iedereen in een watergekoelde Porsche rondrijden :mrgreen:

start-stop systeem hoort inderdaad niet op een sportwagen thuis. Het gevoelige IMS Lager bij het terugschakelen was met open en gesloten ramen goed hoorbaar. Wellicht is dit systeem verbeterd?

07 okt 2014 17:03
Profiel
a.k.a. Jurgen, ex-996 carrera coupe 3.6 ex-986 boxster 2.7 S ex-944 Type I en II
Amsterdam
Subdriver schreef:
De start/stop mode moet verboden worden op een sportwagen (als de 991 dat nog is :mrgreen: ) maar gelukkig kan je hem uitzetten.
Al met al was het voor mij reden om de 991 te laten staan.

Gewoon uitzetten, want dit systeem zorgt wel voor een lagere aanschafprijs, voor Porsche de enige reden, denk ik, dat het erop zit! Want technisch ben ik het met je eens; het zou er niet op mogen zitten.

Voor mij geldt dat ook voor de PDK. Gelukkig zie ik bij PCG ook exemplaren tweedehands met een handbak :D

07 okt 2014 17:10
Profiel
PorscheForum Junkie
Edd997 schreef:
Tussengas heeft Hans ook al! Hans je moet meer gaan flipperen kerel :mrgreen:

Haha.. nou ik moet zeggen dat je met deze 991 geen Akrapo X pipe meer nodig hebt hoor Edd.. wat een geluid die nieuwe PSE met daarbij nog een "motorgeluidtunnel" voor het transporteren van het motorgeluid naar in de auto zelf! :ba: :cheers:

De optie om de PDK bak op elk gewenst moment in zijn vrij te zetten dmv het gelijktijdig indrukken van de 2 flippers aan het stuur vind ik ook erg gaaf. Jammer dat dat bij de 997 PDK nog niet voorhanden was. Zou moeten kunnen denk ik, want ook dat zou puur een softwaregevalletje moeten zijn.

Verder een dike auto en ditto rit met Marco! :cheers: :cheers:

08 okt 2014 10:40
Profiel
PorscheForum Junkie
Godspeed schreef:
Wat een gefrustreerde mensen lopen er toch rond in de wereld. Dan is het hier, ondanks een sporadische lucht(koeler)aanval, een gezellige boel! :wink:

!

Was idd een zeer triest commentaar.. waarschijnlijk z'on type die zelf zijn kamer volt heeft hangen met Porsche posters, aan iedereen doet voorkomen dat hij een Porscheliefhebber en -connaisseur is maar zelf een 16 jaar oude Nissan rijdt... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

08 okt 2014 10:46
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende