Ervaringen met de Porsche 991 Carrera S
Afgelopen weekend heb ik kennis kunnen maken met de Porsche 991 Carrera S. Het begon voor mij op zaterdagmiddag 15:30 uur. Ik mocht mij melden bij Porsche Centrum Leusden waar ik na het drinken van een lekkere kop koffie de sleutels overhandigd kreeg van deze auto. Mijn Boxster S mocht 2 nachtjes binnen slapen bij Porsche Centrum Leusden zodat ik thuis de ruimte in mijn garage had voor deze Porsche.
De 991 die voor mij klaar stond is rijkelijk uitgerust met o.a. 20 inch velgen, een sportuitlaat (PSE), Sport Chrono pakket en een PDK versnellingsbak. Uitgevoerd in platinazilver metallic met een Espresso lederen interieur. Wat een combinatie!
Goed, zaterdagmiddag iets voor 16:00 uur krijg ik een korte uitleg en gaat de rit richting Apeldoorn. De eerste 30 kilometer rustig aan doen zodat de motor netjes op temperatuur kan komen. Bij Barneveld gaan we de snelweg af om vanaf daar de Amersfoortseweg te pakken richting Apeldoorn. Daar wordt de Sport Plus ingeschakeld en wat er dan gebeurt……. De 400 paardjes uit Stuttgart willen met zijn allen maar 1 kant op en dat is vooruit! Doordat de sportuitlaat de kleppen open heeft staan is dit ook duidelijk te horen. Binnen korte tijd rij ik ver boven de toegestane snelheid. Oeps….. Voet maar snel van het gas en rustig via Hoog Soeren naar Apeldoorn.
’s Avonds een verjaardag in Almelo en ook voor deze rit de 991 natuurlijk genomen. De rasechte sportauto gedraagt zich in de standaard instellingen als een comfortabele reisauto. De volledig elektrische stoelen helpen hier ook aan mee. Ik heb de afspraak met Mark Zuidervaart (verkoopleider Porsche Centrum Leusden) gemaakt dat ik niet naar Duitsland zou gaan, maar weet zeker dat je in 1 ruk naar het Gardameer kunt rijden om daar uitgerust een lekkere espresso te drinken. Toch maar eens voorstellen voor een duurtest. Tegen middennacht op de cruise control weer naar Apeldoorn om voldaan in bed te stappen.
De volgende ochtend heb ik afgesproken met Hans (de911gek). Om 9:15 uur staat hij bij mij op de stoep en na een kop koffie met verse bonbons uit Düsseldorf stappen we om 10:00 uur in de 991 om de IJsselmeer ronde te maken.
Tijdens deze rit bekijken we uitgebreid de optielijst en maken we het vergelijk met de 997 4S van Hans. Hoewel de 991 een compleet nieuwe auto is, herkennen we toch veel delen in het interieur uit de 997. De 5 klokken die je in elke 911 terugziet zijn bij de 991 ook aanwezig. De rechterklok is volledig digitaal waar je diverse informatie kunt laten zien: boordcomputer, navigatie, sportchrono, G-krachten en ga nog maar even door. De purist zal hier liever een analoge klok zien, maar ik vind het helemaal fantastisch!
De PDK versnellingsbak is verder doorontwikkeld en Hans is enigszins jaloers op de extra geluiden die nu geproduceerd worden in de sport en sport plus stand. Bij terugschakelen geeft de auto zelf tussengas wat elke keer opnieuw weer voor een glimlach van oor tot oor zorgt. Ook in deze stand is na-pruttelen tijdens het terugschakelen. Volledig elektronisch geregeld maar wat verschrikkelijk mooi! Ook een handige optie is dat je de 991 nu in de vrij kunt zetten door beide flippers aan het stuur tegelijkertijd naar je toe te trekken. Makkelijk bij verkeerslichten of om zelf een keer tussengas te geven.
Voor Hans reden om met zijn 997 naar de Porsche dealer te gaan en kijken of zijn PDK ook zo geprogrammeerd kan worden. Oké, na-pruttelen zal niet lukken, maar dat tussengas en het in de vrij zetten door aan beide flippers te trekken moet toch te regelen zijn?
In Volendam stoppen we om ook een culturele stop te maken. Was vrij eenvoudig: boterham met omelet eten, even naar de haven lopen om wat foto’s te maken en dan weer snel terug naar de auto. Genoeg cultuur voor vandaag!
Via Amsterdam gaat de rit weer richting de Veluwe om daar nog de wegligging te beoordelen over de bochtige wegen. Het lijkt erop dat Porsche een overeenkomst is aangegaan met Bison kit want deze auto kleeft werkelijk aan de weg. Waarschijnlijk ligt de grens van haar kunnen nog veel verder weg dan dat wij (ooit zullen) durven. Deze test doen we nog eens dunnetjes over wanneer we de dijk langs de IJssel opdraaien. Een heerlijke weg waar je door alle bochten geregeld terug moet schakelen om zo het geweld van achter nog eens aan te horen!
Uiteindelijk rijden we via Wilp en Klarenbeek over een smalle weg weer terug richting Apeldoorn. De landbouw is druk bezig geweest want toen we de auto weer bij mij op de oprit parkeerden zagen we helaas nog wat resten tegen de zijkant van deze eens zo schone 991 zitten. Zo kunnen we deze auto niet terugbrengen. Samen nog de auto gewassen en de garage weer in gereden. Ook de zondag is weer voorbij.
Maandagmorgen om 7:00 uur de auto voor de laatste keer mijn garage uitgereden om deze helaas weer naar Porsche Centrum Leusden moeten brengen.
Zijn er dan ook nadelen te bedenken voor deze auto? Ik kan ze niet bedenken. Of het moet de afschrijving in het eerste jaar zijn. De nieuwprijs van deze Porsche is een niet misselijke € 155.000,- Na 8 maanden en 21.500 km ervaring staat ze nu te koop in Leusden voor € 124.900,-. Valt dit binnen de mogelijkheden, laat je dan zeker verrassen. Vraag naar Mark en hij zal je net zo enthousiast zijn verhaal vertellen over deze Carrera S.
Ik ga ondertussen nog even verder sparen. Met een jaar of 10 is deze auto hopelijk bereikbaar voor mij!