Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 19 nov 2024 22:37

Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Naslagwerk verschillende Porsche modellen 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
997 S cabrio in Speedgelb, Ex Boxster 986
Schiedam
Bericht Naslagwerk verschillende Porsche modellen
Goedemorgen,
Om mezelf wegwijs te maken in de ongelofelijke hoeveelheid modellen die Porsche gebouwd heeft en nog zal bouwen, heb ik een document gemaakt door van elk model twee foto's van de verschillende uitvoeringen in zo origineel mogelijke staat/uitvoering op internet te zoeken en deze in Word te plakken. Het doel was/is om dit te printen en als naslagwerk te hebben, maar ook om al doende de (uiterlijke) verschillen tussen de vele types en modellen te leren.
Hieronder een paar voorbeelden:
628756287662880628776287962878

Een document met inmiddels 80 pagina's (dus 80 wezenlijk verschillende P's). Nog niet compleet, zo is de complete racerij erbuiten gelaten, maar het geeft wel al een goed overzicht.

Nu vraag ik me af hoe ik dit kan delen met de geïnteresseerden op dit forum? Is er bijvoorbeeld een aparte pagina te maken waar dit in PDF op te zetten is? (note; in Word is het bestand op dit moment 45MB).

En dan nog twee eigenlijk ICT gerelateerde vragen:
Is er iemand die een trucje weet om dit op posterformaat te krijgen? Dat lijkt me wel leuk voor in m'n kantoor.

En weet iemand een manier om in dit Word-document de kentekens onleesbaar te maken, of moet dat via Paint?

23 okt 2014 9:10
Profiel
Forum Admin
981 GT4, 971 4S, 931, 924 Safari, 968 cab, 924S
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: Naslagwerk verschillende Porsche modellen
Leuk initiatief :thumleft:

Delen van grote bestanden doe ik altijd op wetransfer

Voor de kentekens moet je met paintshop aan de slag. Maar is het nu erg dat ze zichtbaar zijn? Mij zal het niets uitmaak, maar ik snap wel dat we NL heel erg op onze privacy gesteld zijn.

23 okt 2014 9:28
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Schiedam
De reden dat ik die kentekenplaten liever onleesbaar zou willen hebben, is om twee redenen; uniformiteit en privacy.
Voor de "gebruiker" van het document is het geen issue waar de foto vandaan komt natuurlijk. Maar alle foto's zijn verkregen via Google afbeeldingen en ik niet weet of ieder daar blij mee is, ook omdat er bijvoorbeeld nogal wat foto's uit advertenties komen waarbij dus de bedrijfsnaam (zoals bv Witmer) zichtbaar is.
Uniformiteit is prettig, maar omdat er toch kansloos is om al die modellen op dezelfde achtergrond te krijgen, is dat van minder belang.
Ik zoek naar foto's met neutrale achtergrond, maar zoals je ziet bij bijvoorbeeld de Carrera RS is dat lang niet altijd te vinden.

23 okt 2014 9:36
Profiel
PorscheForum Junkie
911 3.0 SC & 911 2.4E Targa & Boxster 3.2S
Niets ten nadele van jouw "quest" :thumleft:

Maar er is een boek daar staat alles al in met alle foto's van de modellen en bijbehorende info. :wink:
Vraag in je boekhandel naar: Porsche Serienfahzeuge und Sportwagen seit 1948 geschreven door Marc Bongers
ISBN 978-3-613-02994-1

23 okt 2014 9:59
Profiel
PorscheForum Rakker
Schiedam
Thnx Metal,
Ik ben op de hoogte van het bestaan van boeken :wink:, heb er ook een paar. Wilde dit voor mezelf doen als leerproces en dat liep iets uit de hand :mrgreen:
Daarbij zijn alle boeken 1-2 jaar na publicatie verouderd, en wat ik zelf doe kan telkens aangevuld worden met de nieuwste modellen.

23 okt 2014 10:10
Profiel
PorscheForum Super Junkie
ex 356, ex 996.2 c2c, ex 986.1 3.2S, nu Porsche 987.1 3.2S
Leuk initiatief. De 356C Roadster is echter een 356 A speedster en een replica (oude auto van Black Betty)

23 okt 2014 10:16
Profiel
PorscheForum Rakker
Schiedam
Thnx Marc,
Ook dat is een aandachtspunt; het almachtige Internet geeft soms verkeerde informatie bij de foto's. Ik probeer dat met hulp van de eerder genoemde boeken en Wikipedia te voorkomen, maar dat is natuurlijk niet sluitend. Dus dit soort aanpassingen voer ik door.

23 okt 2014 10:35
Profiel
Turbo S - 542pk
Friesland
Leuk initiatief. Kun je nog jaren mee vullen weet ik uit ervaring. Er zijn zoveel modellen sinds 1938 maar nog veel meer variaties op modellen.
Paar jaar geleden heb ik met Dieter Landerberger gezeten en kwamen we op ruim 700 modellen en varianten. Nu zijn variaties soms heel minimaal maar voor de kenner/verzamelaar zitten daar nu juist wel weer de uitdagingen in om die te herkennen.
Een slordige 200 ga je zeker aan komen.
IT gerelateerd, in PDF zal het document niet heel veel kleiner worden tenzij je een hele hoge compressie voor de fotos toepast (wordt het document niet mooier op)
Op welk posterformaat zou je het willen hebben?
Je kunt het vrij makkelijk vergroot afdrukken maar houd wel in de gaten dat je dan voldoende resolutie van de fotos nodig hebt.

23 okt 2014 11:12
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Schiedam
Sommige variaties op uitvoeringen veranderen uiterlijk niets of nauwelijks iets. Er is niet aan te beginnen om het echt helemaal compleet te krijgen, want dan zouden ook alle verschillende kleuren en velgen combinaties er nog in moeten.
Dus ik zoek naar representatieve modellen.

Ik zou er een overzichtsposter van willen maken. Dus alle pagina's op 1 poster, waardoor de foto's niet vergroot hoeven te worden en scherp blijven.
Heb alleen geen idee of het mooi wordt op de manier hoe ik de foto's verzamel, gezien de vele verschillende achtergronden.

23 okt 2014 12:00
Profiel
Turbo S - 542pk
Friesland
Als je de kleuren en velgcombinaties mee wilt nemen zul je het werk aan je kleinkinderen moeten doorgeven vrees ik :mrgreen:
Om nog maar te zwijgen van de Exclusive progamma builds.
Nee die 700 waren alle auto's waar er minimaal 5 productiematig van de lijn zijn gerold. Soms kleine details maar soms werkelijk een andere setup van een model.

23 okt 2014 12:15
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Een echte Nee-T3
Citaat:
Maar alle foto's zijn verkregen via Google afbeeldingen en ik niet weet of ieder daar blij mee is

In ieder geval niet de "eigenaar" van de foto's.
Pas er mee op,een kennis van ons heeft daar slechte ervaring mee.
Veel afbeeldingen zijn eigendom van GettyImages en die weten je echt wel te vinden.

Paar voorbeelden van diverse fora.

GettyImages vordert 800 euro

Nu wil gettyimages dat ik hen 1089 euro betaal

Deze foto was nog geen 120 kb en om daar dan ruim 600 euro voor te vragen

23 okt 2014 12:30
Profiel
PorscheForum Rakker
Schiedam
Thnx voor de waarschuwing Scooby.
Hier volgt natuurlijk uit dat op het forum plaatsen niets gaat worden, want ik heb geen idee of (en bij wie) er copyright ligt. Veruit de meeste foto's kom je tegen op verschillende sites dus daarmee zal het wel meevallen, maar het heeft geen zin om daarin risico te nemen.

Edit:
Leuk leesvoer, dat Getty Images:
http://www.radartv.nl/consumentenhulp/hulp-bij/detail/article/consumententip-checklist-getty-images/
Conclusie; ze hebben meestal helemaal geen rechten (of kunnen dat niet aantonen), dreigen alleen en hopen dat mensen bang worden en betalen. Werkelijk een verschrikkelijk bedrijf, en ik vraag me af hoe je als medewerker van zo'n club jezelf nog in de spiegel durft aan te kijken als het je dagelijkse werk is om willens en wetens mensen op te lichten.

@ de administrators; is er bij het forum nog nooit een dreigbrief binnengekomen? Er staan hier zoveel foto's...

23 okt 2014 12:55
Profiel
964 c2
Den Haag
Scooby-R schreef:
Citaat:
Maar alle foto's zijn verkregen via Google afbeeldingen en ik niet weet of ieder daar blij mee is

In ieder geval niet de "eigenaar" van de foto's.
Pas er mee op,een kennis van ons heeft daar slechte ervaring mee.
Veel afbeeldingen zijn eigendom van GettyImages en die weten je echt wel te vinden.

Paar voorbeelden van diverse fora.

GettyImages vordert 800 euro

Nu wil gettyimages dat ik hen 1089 euro betaal

Deze foto was nog geen 120 kb en om daar dan ruim 600 euro voor te vragen

Vorderingen zijn niet direct een probleem. :wink:
Heb al best wat van die aanschrijvingen gehad jaren geleden, en na ze te hebben 'gearchiveerd' hoor je er nooit meer iets van.
Wil natuurlijk niemand aanmoedigen tot illegale activiteiten...
Heb ooit gelezen dat die vorderingen onderdelen zijn van hun verdienmodel. 10% wordt betaald, dat is dan mooi meegenomen, en bij de andere 90% doen ze niks meer na de eerste brief.

Zou wel mooi zijn om dit te doen als website, ipv een pdf of bestand via wetransfer. Dan wordt het idd een soort boek.
Een simpele website waar je er doorheen kan bladeren is wat toegankelijker.

23 okt 2014 14:29
Profiel
PorscheForum Rakker
Een echte Nee-T3
Je leest vaak negeren de beste optie is.
Maar het zijn net pitbulls...eenmaal vast laten ze niet zomaar meer los.

@ErikP: Leesvoer genoeg over die organisatie.

23 okt 2014 14:47
Profiel
PorscheForum Junkie
997 Carrera S Cabriolet tiptronic 2005, Ex 996 Carrera 4S Cabriolet tiptronic 2003, Ex 356 Speedster Carrera GS de Luxe 1958 Replica
Lelystad
Marc' Oh Oh... schreef:
Leuk initiatief. De 356C Roadster is echter een 356 A speedster en een replica (oude auto van Black Betty)

Niet alleen die van Black Betty overigens.....8 jaar de mijne geweest :mrgreen: (staat nu te koop bij CCR)

Replica 356 Speedster Carrera GS de Luxe naar bouwjaar 1958 (al klopte de downlight nummerplaat verlichting niet met het bouwjaar had een uplight moeten zijn maar dat is alleen voor de freaks belangrijk :wink: )

23 okt 2014 20:57
Profiel Facebook 
Antwoord op onderwerp   [ 15 berichten ]