Auteur |
Bericht |
Pascal
‘64 Kever
|
Porsche - Baas van de Snelweg
Ik kreeg vorige week een mail van Olof, die graag zijn boek hier wilde promoten. Nu zijn wij zeker niet commercieel, maar omdat het boek over de hele historie van Porsche in het Nederlandse Politie apparaat gaat, vinden we dit als team toch wel de aandacht waard. Olof heeft hier een account aangemaakt en aangeboden om alle mogelijke vragen die we hebben over het boek zoveel mogelijk te beantwoorden. Daarnaast is er een speciale aanbieding als voorinschrijving (voor het boek voor de leden van dit forum). Tot week 34 krijgt een ieder een extra korting van 2 euro op het boek, zoals hieronder vermeld staat. De inleidende tekstBegin jaren zestig gebeurt er bij de Rijkspolitie iets ongekends. Terwijl veel agenten nog op de fiets hun werk moeten doen en het Nederland van de wederopbouw elk dubbeltje moet omdraaien, weet een jonge luitenant twaalf Porsche 356’s bij de minister van Justitie los te praten. Het is het begin van de meest legendarisch politie-eenheid ooit: de Algemene Verkeersdienst. Bij het grote publiek beter bekend als de Porsche-groep. Bijna twee decennia nadat de laatste Porsche 911 in Driebergen de poort uitreed, is er nu het boek over de historie van deze eenheid. Auteurs Olof van Joolen en Lex Goumare gaan terug naar de late jaren vijftig met hun explosief stijgend aantal verkeersslachtoffers. Gevaarlijke wegen en onervaren automobilisten zorgden ervoor dat duizenden mensen per jaar nooit meer thuis kwamen. De Porsches en hun bemanningen waren er vooral om hen op te voeden. Met een goed gesprek en alleen als het niet anders kon met een boete. Dankzij de verhalen van de mannen van toen en veel uniek, nooit eerder gepubliceerd, beeldmateriaal geeft het boek een beeld van de dik dertig jaar dat 356’s, 912’s en later 911’s de baas op onze snelwegen waren. Speciaal voor het boek stapte Pon-rijvaardigheidsinstructeur Gijs van Lennep ook in twee voormalige AVD Porsches voor een roadtest op het verkeersoefencircuit van de politie in Lelystad. Baas van de Snelweg, politie Porsches 1962/1996 is een must have voor alle Nederlandse Porsche-fans. Want hoevelen zijn er niet voor het merk gevallen nadat ze voor het eerst een Porsche van de Rijkspolitie zagen rijden? Het boek is verkrijgbaar via de webshop van Autovisie. http://www.telegraaf.nl/autovisie/autovisie-shop/Voorintekenen kan vanaf nu voor een speciale prijs van 17,95 euro. U krijgt het boek dan eind augustus thuisgestuurd. Vanaf dat moment kost Baas van de Snelweg 19,95 euro. Over de auteursLex GoumareSinds hij als zesjarig jongetje meemaakte hoe zijn vader door een Porsche langs de kant werd gezet is Goumare gek van AVD. De liefde gaat zover dat hij inmiddels een originele ex-Rijkspolitie Porsche 911 in de garage heeft staan en bijna al zijn vrije tijd steekt in de site rijkspolitie.info. Deze pagina is de voorkant van het AVD-archief dat Goumare al een paar jaar onder zijn hoede heeft nadat de politie het afstootte. Olof van JoolenIs politie- en justitieverslaggever van De Telegraaf en vast medewerker van Autovisie. Maar vooral een groot auto- en autosportliefhebber met een voorkeur voor Le Mans, alles uit Italië en vroege 911’s. Hoewel er een Alfa Romeo Giulia Super in de familie is, nam Van Joolen het vertellen van dit bijzondere Porsche-verhaal met veel plezier op zich.
|
22 jul 2013 23:24 |
|
|
Carrera 007
Porsche Cayenne, Aston Martin V12Vantage, ex 996 3.6 Turbo Cabrio, Aston Martin 4.3 V8 Vantage, 993C4, 3.2 Carrera, Honda S2000, BMW Z4, BMW Z3, Triumph TR6, Datsun 280ZX en Matra Bagheera,
Veluwe
|
Re: Porsche - Baas van de Snelweg
Boek besteld.
_________________________________________ Black is beautiful
|
23 jul 2013 7:49 |
|
|
de911gek
|
Ziet er leuk uit.. ik denk dat ik hem ook ga bestellen...
_________________________________________ Once a 911 always a 911...
|
23 jul 2013 8:16 |
|
|
Baasvandesnelweg
|
Kijk, dat vind ik nou leuk te horen! Denk dat t voor echte liefhebbers zeker de moeite waard is. We hebben veel mooie details over de auto's en een roadtest. Geen straf dat laatste. Groet, Olof
|
23 jul 2013 8:46 |
|
|
Traveller69
996C2 cabrio, ex-911 SC, Volvo V70Zeist
|
Ziet er leuk en interessant uit, gelijk maar besteld...
_________________________________________ I read a report that said the typical symptoms of stress were eating too much, drinking too much, impulse buying, and driving too fast. Who are they kidding? That's my idea of a perfect day.
|
23 jul 2013 9:03 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Hier ook maar even in de Ideal getast
|
23 jul 2013 10:11 |
|
|
Sigrid
964 C2
|
Idem.
Nu zorgen dat W het ook niet nog een keer doet.
_________________________________________ Taal is muziek......Woorden zijn de instrumenten.....
|
23 jul 2013 10:19 |
|
|
Black Betty
Fifties Café Racer a.k.a. Black BettyVinkeveen
|
Ah... Zit een roadtest met een Politie Porsche ook bij de prijs inbegrepen? Mag je ook aangeven met welke Politie Porsche je de roadtest wilt maken?
_________________________________________ it's better to burn out than to fade away
|
23 jul 2013 13:33 |
|
|
Erick
987 Boxster S 3.4 Tiptronic &
Harley - Davidson FXDLS Low Rider SLemmer (PF #48)
|
Lijkt me een geweldig boek. Zojuist besteld.
_________________________________________ Styles change, Style doesn't
|
23 jul 2013 15:39 |
|
|
Baasvandesnelweg
|
Dat zou wel een mooi concept zijn Alleen moet ik dan echt geld erop toeleggen De auto's uit de test zijn een 77'er Targa 2,7. Reed tot 1982 bij de politie. Auto is van Walter de Man. Geen onbekende hier wellicht. Tweede was een 92'er 964 Targa. Een van de laatst gekochte Targa's en net weer rijdend. Vond t een geweldig rijdende auto voor iets van dik 20 jaar oud.
|
23 jul 2013 15:43 |
|
|
Sandman
964 C 2 1991 , ex 911 SC coupeAan de Maas
|
Leuk !! Besteld !
_________________________________________ Je moet nooit harder rijden dan je engelbewaarder kan vliegen.
|
23 jul 2013 16:07 |
|
|
Baasvandesnelweg
|
Dank voor de complimenten... en helemaal de bestellingen! Voor degene die al besteld hebben leuk om te horen en voor wie twijfelt wellicht ook. Een klein overzicht van wat er in grote lijnen in het boek staat.
- We beginnen met een hoofdstuk over de verkeersgevaren anno 1959. Veel doden door vaak extreem gevaarlijk verkeersgedrag. In die ellende wist de politie tegen alle verwachtingen in twaalf Porsches los te praten.
- Daarna een hoofdstuk over hoe de eerste snelwegdienders werden geworven en opgeleid. Onder andere met hilarische anekdotes vanaf Zandvoort. Plus uniek beeld van die lessen.
- Vervolgens maken we de sprong naar hoofdstukken over de auto's. Van een overzicht van alle types die bij de politie reden inclusief aantallen en specificaties. Een hoofdstuk over de werkplaats waarin we horen wat er allemaal kapot ging. Niet zo veel want Porsches waren gewoon te goed gebouwd en een roadtest dus met Gijs van Lennep.
- Een van mijn grote favorieten is vervolgens een hoofdstuk vol anekdotes van de mannen zelf. Bijna ongeredigeerd waardoor ze heel echt zijn. Ik had er graag nog twee hoofdstukken mee gevuld.
- De afsluitende hoofdstukken gaan vooral in op hoe de Porsche verdween. Een krachtenspel waarin de ratio de boventoon leek te tonen, maar ook emoties van jaloerse collega's flink meespeelden.
Dit en een stuk meer dus...
Groet,
Olof
|
23 jul 2013 18:00 |
|
|
WillemB
Ex 964 C2
nu 'n VW T2b PickupKeistad
|
Zal het niet doen Is er al bekend wanneer het boek in de bus valt Of zie ik iets over het hoofd EDIT: Zie het al, einde augustus
|
23 jul 2013 18:31 |
|
|
Baasvandesnelweg
|
Planning is week 34. Dus eind augustus. Officieel doe je nu mee aan de voorinschrijving.
|
23 jul 2013 18:35 |
|
|
WillemB
Ex 964 C2
|
Btw uit nieuwsgierigheid, is dit hetzelfde boek wat eerst uitsluitend voor (ex) KLPD-ers beschikbaar was Ik heb er ergens iets over gelezen, maar weet niet meer waar
|
23 jul 2013 19:18 |
|
|
Sigrid
964 C2
|
En op verzoek er nog één besteld.
_________________________________________ Taal is muziek......Woorden zijn de instrumenten.....
|
23 jul 2013 21:18 |
|
|
Baasvandesnelweg
|
Hoi Willem, denk dat je Typisch Alex bedoelt. Inderdaad was dat het officiële jubileumboek voor 50 jaar Surveillance Autosnelwegen. Een mooi uitgevoerd boek, maar inhoudelijk iets breder opgezet en in mijn optiek daardoor wat minder diepgravend.
Ons boek focust op de Porsches. Volgens mijn co-auteur Lex Goumare en ikzelf toch het in eerste instantie meest onderscheidende van de snelwegpolitie. En meest tot de verbeelding sprekende natuurlijk. Dus nee, het is een ander boek. Met overigens medewerking van mensen die ook in Typisch Alex langskwamen zoals de commandant Kees Vogel, de huidige woordvoerder van de landelijke eenheid Frans Zuiderhoek en de hier geloof ik ook wel bekende Berend Tanis.
Onze optiek was vooral het boek van de mannen en de auto's te maken. Ik hoop dat jullie na lezing vinden dat we daarin zijn geslaagd. Ik hoor dat trouwens graag...
|
23 jul 2013 21:44 |
|
|
Jous
987 Boxster S070
|
Echte jeugdherinnering. Ben wel benieuwd naar de achtergronden en verhalen. Besteld dus.
|
23 jul 2013 22:03 |
|
|
Tilt!
|
Kan deze ook naar Belgie gestuurd worden?
_________________________________________ If I could have all the money I ever spent on cars, I'd spend it on cars.
|
24 jul 2013 2:41 |
|
|
Reesmees
Ex 964 nu R107010
|
Klinkt allemaal goed! Zodra ik weer thuis ben vakantie bestel ik het boek. Heb er zin an!
|
24 jul 2013 4:05 |
|
|
Ivo 3.6
Cayman S MKII Speedgelb
Cayenne 957 3.6 Crystal Silber Met.
Stromer ST1 Platinum
|
Waardevolle aanvulling Porsche boekenkast. Besteld.
_________________________________________ http://www.speedgelb.nl Speedgelb Meeting uitgesteld life is too short to drive boring colors
|
24 jul 2013 5:35 |
|
|
Baasvandesnelweg
|
@Tilt Dat lijkt me geen probleem. De hele logistieke afhandeling ligt bij Autovisie en die hebben ook abonnees in België. Ik zal het meteen even voor je checken. Hoor je niks meer, dan kan je gewoon bestellen. Weet je trouwens dat er een paar heel zeldzame ex-politie Porsches in Vlaanderen rondrijden? Waaronder de enige 356 in politie-uitvoering buiten overheidsbezit en één van de twee overgebleven 912's. @Ivo... Van die laatste opmerking word ik verlegen
|
24 jul 2013 9:18 |
|
|
Url
911 SCBelgie
|
Idem. Site van de Telegraaf laat dat blijkbaar niet toe ...
|
24 jul 2013 11:24 |
|
|
WillemB
Ex 964 C2
|
Die bedoelde ik idd, dank voor de toelichting Wacht met spanning einde augustus af
|
24 jul 2013 11:27 |
|
|
Frans D
|
Leuk boek, kwam verleden week nog zo'n politie Porsche tegen, was volgens mij op de A30 (kan ook de A1 zijn geweest).
|
24 jul 2013 16:15 |
|
|