| www.porscheforum.nl | http://85.214.53.153/ |
|
Gebrek aan kundige monteurs voor onderhoud aan oldtimers http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=24&t=56623 |
Pagina 1 van 3 |
Auteur: | Dial_888 [ 08 aug 2022 20:43 ] |
Berichttitel: | Gebrek aan kundige monteurs voor onderhoud aan oldtimers |
Overal personeelstekorten, nu een bericht op de NOS over te weinig monteurs die aan oldtimers kunnen sleutelen…… Voor Porsche klassiekers ben ik niet bang….. https://nos.nl/l/2439825 |
Auteur: | redriver [ 08 aug 2022 20:50 ] |
Berichttitel: | Re: Gebrek aan kundige monters voor onderhoud aan oldtimers |
NOS , de spreekbuis van "ons" kabinet . Zo wordt de samenleving een fosielvrije toekomst ingemasseerd |
Auteur: | Wimpie67 [ 08 aug 2022 21:13 ] |
Berichttitel: | Re: Gebrek aan kundige monters voor onderhoud aan oldtimers |
Mijn neefje van 16 doet een automotive opleiding en heeft een enorme aversie tegen alles wat zich elektrisch voortbeweegt. Er is nog hoop! |
Auteur: | MY00 [ 08 aug 2022 21:31 ] |
Berichttitel: | Re: Gebrek aan kundige monters voor onderhoud aan oldtimers |
Dat is jammer voor hem. Dan zal hij in de toekomst ander werk moeten gaan zoeken. Het is allemaal leuk dat wij nog genieten van auto's welke brandstof verbranden. Maar de jeugd, op een enkeling na, zal hier niets omgeven. Over 10 jaar trekt elke auto binnen 4 seconden op naar de 100, tank je waterstof en als er iets stuk gaat (mocht dit al gebeuren) dan vervang je dit onderdeel. Dit kan zeker nog in een garage gedaan worden, maar zal allemaal snel minder worden. Er zal ook een moment komen dat brandstof verbrandende auto's niets meer waard zullen zijn op een enkel exemplaar na dan. Ps. echt plaatwerkers zijn er al jaren niet meer te vinden. |
Auteur: | Cazzo Super Veloce [ 08 aug 2022 22:31 ] |
Berichttitel: | Re: Gebrek aan kundige monters voor onderhoud aan oldtimers |
Waterstof??? |
Auteur: | Cazzo Super Veloce [ 08 aug 2022 22:33 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Gebrek aan kundige monters voor onderhoud aan oldtimers | |||||||||
Als je je oogkleppen af zou doen en een keer naar een NOS programma als Nieuwsuur zou kijken, zou je beter weten. |
Auteur: | Brulaap [ 09 aug 2022 7:15 ] |
Berichttitel: | Re: Gebrek aan kundige monters voor onderhoud aan oldtimers |
Over een paar jaar (en eigenlijk nu ook al): "Gebrek aan E-monteurs voor onderhoud aan EV's" Jaren geleden waren er discussies over klonen; mss een ideetje voor de toekomst? |
Auteur: | Olaf [ 09 aug 2022 7:30 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Gebrek aan kundige monters voor onderhoud aan oldtimers | |||||||||
Ook de Klassieke Porsche Specialist is een uitstervend ras …. of denk je dat die na hun pensioen gerechtigde leeftijd door blijven werken |
Auteur: | MY00 [ 09 aug 2022 8:47 ] | ||||||||||||||||||
Berichttitel: | Re: Gebrek aan kundige monters voor onderhoud aan oldtimers | ||||||||||||||||||
Yep
Er zijn momenteel veel te weinig vakmensen en dan zullen EV's vrij makkelijk om te 'repareren'. Lees onderdelen vervangen. |
Auteur: | Cazzo Super Veloce [ 09 aug 2022 9:16 ] | ||||||||||||||||||
Berichttitel: | Re: Gebrek aan kundige monters voor onderhoud aan oldtimers | ||||||||||||||||||
Benieuwd naar je argumentatie. |
Auteur: | redriver [ 09 aug 2022 9:39 ] | ||||||||||||||||||
Berichttitel: | Re: Gebrek aan kundige monters voor onderhoud aan oldtimers | ||||||||||||||||||
Ik kijk/lijster nu bijna 30 jaar geen publieke omroep meer en heb ongeveer 10 jaar geen TV aansluiting meer. Zal lastig worden |
Auteur: | Cazzo Super Veloce [ 09 aug 2022 9:46 ] |
Berichttitel: | Re: Gebrek aan kundige monteurs voor onderhoud aan oldtimers |
Dat verklaart dan wel weer veel. |
Auteur: | giulia [ 09 aug 2022 9:54 ] |
Berichttitel: | Re: Gebrek aan kundige monteurs voor onderhoud aan oldtimers |
Wekelijks krijg ik wel een berichtje om te helpen met de verkoop van 1 of meerdere echte klassiekers uit een verzameling. Vaak liefhebbers op leeftijd die het zat zijn om van het ene naar het andere probleem te gaan met hun auto('s). Dan komt daar inderdaad nog eens bij dat de echt goede specialisten minder worden en er ook bijna niet meer wordt opgeleid tot dit niveau. Hetzelfde geldt voor loodgieters, timmerlieden, enz. Het ziet er naar uit de er bij de jeugd (sprak opa ) geen tot zeer matige interesse meer is om met de handjes te werken. Nulletjes en eentjes is hun toekomst. |
Auteur: | outletvalve [ 09 aug 2022 10:08 ] |
Berichttitel: | Re: Gebrek aan kundige monteurs voor onderhoud aan oldtimers |
Eerlijk gezegd vind ik het een beetje een "komkommertijd" verhaal dat er tekorten zouden zijn/komen aan specialisten/vakmensen/monteurs. Dat zou betekenen dat wij forummers -als klanten- te maken hebben met ernstige vertragingen als we onze auto's naar de specialist brengen voor onderhoud en/of reparatie. Is dat zo? Niet voor mij in ieder geval. Mijn waarneming is dat in de laatste ~30 jaar veel nieuwe bedrijven zijn gestart die oldtimers verkopen, opknappen en/of repareren. PCG heeft zelfs een heel nieuw pand neergezet voor de klassieke Porsche's. Ik heb mijn twijfels bij de juistheid van deze stelling. |
Auteur: | giulia [ 09 aug 2022 10:17 ] |
Berichttitel: | Re: Gebrek aan kundige monteurs voor onderhoud aan oldtimers |
Nee hoor, zoals gezegd ik merk het in mijn werk duidelijk. Verder geldt het ook op andere werkgebieden. Ik zit bijvoorbeeld al bijna 7 maanden te wachten op dat zakkenwasserbedrijf Liander voor de verzwaring van mijn meterkast. Geen personeel, geen materiaal (want ze kochten altijd in volgens het "just in time" principe) totaal niet geanticipeerd op de energietransitie die 5 jaar geleden al is ingezet, enz. Wij hebben nog geluk gehad met de complete verbouwing van ons huis met een aannemer die tijd had. Ik hoor nu alleen maar dat er zelfs geen offertes worden afgegeven. Maar goed dit dwaalt lichtjes af van het oorspronkelijke topic. |
Auteur: | Maarten [ 09 aug 2022 10:28 ] |
Berichttitel: | Re: Gebrek aan kundige monteurs voor onderhoud aan oldtimers |
Gelukkig krijgt de CEO wel 300k per jaar. Blijft verbazingwekkend hoe dat soort semi overheidsbedrijven toch altijd wegkomen met dat soort ellende |
Auteur: | Johann [ 09 aug 2022 11:20 ] |
Berichttitel: | Re: Gebrek aan kundige monteurs voor onderhoud aan oldtimers |
De oplossing is oom gewoon zelf te leren sleutelen Er is al JAREN een grote tekort aan specialisten die een 924 (Turbo) kan of wil onderhouden. Ik heb daar uiteraard geen last van |
Auteur: | RS-R [ 09 aug 2022 11:29 ] |
Berichttitel: | Re: Gebrek aan kundige monteurs voor onderhoud aan oldtimers |
Kun je tzt. ook aan je eigen gebit gaan sleutelen. |
Auteur: | molen934 [ 09 aug 2022 11:41 ] |
Berichttitel: | Re: Gebrek aan kundige monteurs voor onderhoud aan oldtimers |
Kom net terug Humphrey van het happen, de (kunst) tand kan einde maand erop worden geschroefd met de moment sleutel |
Auteur: | porschenot [ 09 aug 2022 12:26 ] |
Berichttitel: | Re: Gebrek aan kundige monteurs voor onderhoud aan oldtimers |
Als ie met een moment sleutel werkt zou ik een andere tandarts gaan zoeken nu het nog kan (: |
Auteur: | RS-R [ 09 aug 2022 13:49 ] | ||||||||||||||||||
Berichttitel: | Re: Gebrek aan kundige monteurs voor onderhoud aan oldtimers | ||||||||||||||||||
Mooi, zo hoort net.
25-35Ncm |
Auteur: | GinnFizz [ 09 aug 2022 13:55 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Gebrek aan kundige monteurs voor onderhoud aan oldtimers | |||||||||
|
Auteur: | Erwin [ 09 aug 2022 14:17 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Gebrek aan kundige monteurs voor onderhoud aan oldtimers | |||||||||
Zeer interessant onderwerp waar ik al 15 jaar lang 'last' van heb. ( niet zozeer ik maar mijn klanten) Personeel vinden als Porsche specialist is erg moeilijk. Laat staan goed personeel. En ik zocht juist altijd naar 'goed tot erg goed personeel'. Een monteur is in deze regio niet te vinden, laat staan een goede monteur met passie die ook nog wel eens kleppen heeft gesteld en weet wat contactpunten zijn. Het niveau is om eerlijk te zijn al jaren om te huilen wat van school komt wat betreft de automotive kant niveau 3 of 4. Monteurs moeten denk ik rond de 35 tot 40 zijn om nog op de oude degelijke manier te zijn opgeleid incl. veel praktijk onderwijs en lessen gehad hebben over bijvoorbeeld carburateurs en oude ontstekingen.
In het verleden was het traject naar automonteur meestal: 4 jaar Technische school waarvan de laatste 2 jaar beroepsgericht, daarna 2 jaar opleiding 2e automonteur en 2 of 3 jaar opleiding 1e automonteur daar achter aan. ( Dus 4 of 5 jaar lang 4 dagen werken voor praktijkervaring en 1 dag in de week naar de Streekschool aansluitend met strenge examens in Nieuwegein bij de Innovam. Of deed je in plaats van werken én Streekschool de MTS. Daarna kon je nog voor APK keurmeester gaan. Niet eerder. Als monteur kwamen daarna de gespecialiseerde ( elektronica) cursussen en dealercursussen. Een goede monteur had er dus zo'n 8 jaar er op zitten voor hij zelfstandig kon en mocht sleutelen. Maar nog geen ervaren monteur was. Tot vorig jaar leidde ik als leermeester praktijk op voor niveau 3 en 4 autotechnicus. Een beginnend niveau 3 autotechnicus heeft het jaar daarvoor meestal een VMBO-Kader of TL opleiding afgerond. Of misschien wel Havo. Dat betekend 17 of 18 jaar zijn en nooit autotechnische vakken gehad en wel meteen op 'hoog' niveau willen instappen, gepushed door de school die vaak verteld dat de opleiding ook wel gecombineerd met niveau 4 kan worden gedaan zodat je in 3 jaar 1e automonteur bent incl. Apk keurmeester. Zo halen ze leerlingen binnen. En daar zit het probleem. Want je kunt niet in 3 jaar leren wat vroeger in 8 jaar ging ( en zonder praktijk ervaring) terwijl de techniek er niet eenvoudiger op is geworden. Dat is er alleen in 3 jaar in te stampen als de opleiding tot het hoognodige voor het examen is teruggebracht zodat er geen tijd meer is voor de ontzettend belangrijke basiskennis. En zonder basiskennis, zonder materiaalleer, gereedschapsleer, lassen, draaien, frezen, bankwerken en goed praktijkonderwijs etc is het niveau van de beginnende monteur niet meer wat het was. En dan heb ik het nog eens niet gehad over dat er tegenwoordig nauwelijks nog eerst aan fietsen en bromfietsen of oude auto's wordt gesleuteld wat de sleutelvaardigheid ten goede kwam zodat je al redelijk kon sleutelen voordat je naar de LTS of MTS ging. Een probleem was natuurlijk ook dat ouders vonden dat hun kinderen beter door konden leren en studeren in plaats van een technische opleiding te gaan doen. Want als je verder leerde kon je meer gaan verdienen. Nu hebben de meesten doorgeleerd, geld om het een en ander uit te besteden aan de vakman, alleen is die vakman bijna niet meer te vinden en de vraag erna erg groot. |
Auteur: | Cazzo Super Veloce [ 09 aug 2022 14:48 ] |
Berichttitel: | Re: Gebrek aan kundige monteurs voor onderhoud aan oldtimers |
Automonteurs doen tegenwoordig niet veel anders dan uitlezen en vervolgens onderdelen vervangen. Dat is iets heel anders dan echt sleutelen, wat Erwin benoemd. Denk dat je als onafhankelijke Porschespecialist vrijwel onmogelijk aan personeel gaat komen in de (nabije) toekomst en dat wordt dus over enkele jaren wel een probleem idd. In ons bedrijf werken we inmiddels veel met Polen, die we zelf opleiden en een goed salaris betalen zodat ze niet snel vertrekken. Aanwas van Nederlanders onder de 30 jaar is er nauwelijks. |
Auteur: | Erwin [ 09 aug 2022 15:08 ] |
Berichttitel: | Re: Gebrek aan kundige monteurs voor onderhoud aan oldtimers |
De animo van jongeren kan ik goed hier aan merken: Ik ben vanaf ongeveer 1993 leermeester autotechniek. In de jaren 90 kwamen er regelmatig jongens vragen of wij een baantje of een stageplek hadden. Nooit gebrek dus aan een stageloper of een zaterdag hulp. Ook stonden er regelmatig jongens met de schooltas achterop aan de overkant van de straat te kijken naar al die Porsche's in de werkplaats. Ze vonden dat dus mooi. (Geef ze eens ongelijk want 10 jaar jaar daarvoor deed ik dat ook. En reed daar wel 60 km voor met mijn brommer om naar een Porsche garage te kijken in Aalten of Apeldoorn. Want Porsche's zag je toen bijna nooit 'in het wild' rijden in de Achterhoek waar ik ben opgegroeid) In de tijd dat ik Renntech had gebeurde dat ook nog wel, maar al minder jongens die zomaar kwamen kijken of om een stageplek vroegen. Sinds 2013 zie ik zelden nog een jongen het hoofd omdraaien als ze langs fietsen terwijl er soms meer dan tien 911's te zien zijn. Ik werd in de afgelopen 9 jaar nog geen 5 keer benaderd met de vraag om een stageplek. Eerder had ik wel 5 aanvragen voor een stageplek per maand. |
Pagina 1 van 3 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |