Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 18 aug 2025 0:15

Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ] 
Nieuwe bezuinigingen en ontslagen bij Porsche AG 
Auteur Bericht
PorscheForum Junkie
Boxster 987S Tip; Ex-986 2.5
Berkel en Rodenrijs
Bericht Nieuwe bezuinigingen en ontslagen bij Porsche AG
Volgens Reuters gaat Porsche dit najaar opnieuw in onderhandeling met de bonden over een sociaal plan. Vorig jaar werden al 2000 contracten niet verlengd en moesten 1900 vaste medewerkers voor 2029 zijn afgevloeid. Redenen zijn de tarieven van Trump en de tegenvallende verkopen in China. Of de mislukte accu-strategie er iets mee te maken heeft, wordt uit het bericht niet duidelijk.

Afbeelding

https://www.reuters.com/business/autos-transportation/porsche-ceo-blume-initiates-talks-another-savings-programme-2025-07-18/

21 jul 2025 13:10
Profiel Facebook  Twitter 
PorscheForum Junkie
ex 911 3.2 1987 ex 987.1 S 3.2 2005 981 S 3.4 Boxster
's-Hertogenbosch
Bericht Re: Nieuwe bezuinigingen en ontslagen bij Porsche AG
Triest verhaal, Porsche moet zichzelf (weer) opnieuw uitvinden. China blijft denk ik een moeilijk verhaal en de markt voor elektrisch is lastig in EU. En dan komen de Trump tarieven daar nog overheen. Oftewel een Perfect Storm… zou de Boxster dan weer de gamechanger zijn, maar dan met elektrische aandrijving? Het is een gok, maar als er één autofabrikant is die beleving als waarde kan toevoegen, dan is het Porsche. Nu nog wat hulp dmv gunstige belastingen en dan zou het misschien kunnen lukken…

21 jul 2025 22:36
Profiel
PorscheForum Super Junkie
993 4S
Ik geloof niet in de elektrische Boxster, hoewel ik persoonlijk er best eentje zou willen.
Elektrische Macan dan weer wel. Verkoopt ook goed blijkbaar.
DD wordt EV en hobby-auto's blijven fossiel. Dat is de toekomst, tenzij fossiel verboden wordt...

22 jul 2025 9:39
Profiel
Sint-Niklaas (B)
Cazzo Super Veloce schreef:
Ik geloof niet in de elektrische Boxster.
Elektrische Macan dan weer wel.
DD wordt EV en hobby-auto's blijven fossiel, tenzij fossiel verboden wordt...

Ik ook niet, met de huidige batterijen worden ze gewoon veel te zwaar en lomp. OK, Porsche is MG niet, maar die Cyberster - hoe mooi ook - rijdt als een draak. Ik vond er geen spreekwoordelijke zak aan.
Fossiel verbieden? Denk niet dat wij dat gaan meemaken, dat het (veel) duurder wordt wellicht wel. Ik woon op de boerenbuiten en zie hier ook nog geregeld een paard passeren, het vervoermiddel van de 19de eeuw ….ik heb niks met paarden maar laat me vertellen dat dat ook geen goedkope hobby is om de parallel te trekken :wink:

22 jul 2025 10:15
Profiel
PorscheForum Rakker
997.1 Carrera
MRDH
Met wat ik tot nu toe heb gehoord lijkt het erop dat de elektrische Boxster een relatief kleine accu krijgt om het gewicht laag te houden. Dus een auto voor lol op korte ritten, niet om mee te toeren. Aan de ene kant een logische aanpak, aan de andere kant vraag ik me af of dat een succes gaat worden. De Macan EV verkoopt bij mijn weten lang niet overal goed. De Cayenne EV staat in de startblokken. Ik denk dat de komende twee jaar beslissend zullen zijn over hoe het verder gaat met Porsche. Als het succes met EVs uitblijft zullen ze de misschien moeten krimpen en op de nichemarkt sportauto's met brandstofmotor moeten focussen.

22 jul 2025 10:31
Profiel
Moderator
The Last of the Mohicans ~ 993
Altijd vervelend nieuws ... maar 2000 mensen ontslaan van de 40.000 is maar een druppel.
Ok, 2 druppels want van 2000 tijdelijke arbeidskrachten is het contract al niet meer verlengt.

Cazzo Super Veloce schreef:
... tenzij fossiel verboden wordt...

Ze verdienen te veel aan fosiel om het (helemaal) te verbieden :popcorn:

22 jul 2025 10:52
Profiel WWW Facebook 
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; 997.2 GT3; 997.2 4S Cabrio; Taycan 4S CT
Daar gaan we weer.

Zo’n elektrische boxster zal waarschijnlijk een geweldige auto zijn. Gewicht vd batterijen zit laag, dus veel last heb je er niet van. Zelfde in de Taycan - alleen als je echt de limiet gaat zoeken, voel je het gewicht, maar die limiet is ver weg, geloof me. Binnen de limiet voelt de auto agiel en wendbaar, een echte stuurmansauto. Boxster zal niet anders zijn.

De meningen worden te vaak gevormd zonder eigen ervaringen. Da’s jammer.

22 jul 2025 10:56
Profiel
PorscheForum Junkie
981 Cayman 2.7 PDK (2015)
Breda
Ik weet niet hoe 't in andere landen is, maar mij bekruipt soms 't gevoel dat de prijzen van Porsches relatief harder zijn gestegen dan de inflatie en andere automerken. Tijdens en vlak na corona waren nieuwe en tweedehands Porsches niet aan te slepen, iedereen met een beetje geld wilde er een. Dus gingen de verkoopcijfers én de prijzen door 't dak. Inmiddels is de markt op z'n retour en zakt de vraag in. Geopolitieke ontwikkelingen maken het effect nog wat erger, en zoals voorspelbaar: er is weer "crisis". Een oud hoogleraar van mij heeft daar 'n mooi modelletje voor ontwikkeld, en goh, het is de realiteit:

The adaptive cycle of resilience
Afbeelding

22 jul 2025 22:36
Profiel
Moderator
The Last of the Mohicans ~ 993
Ruim voor corona gingen de prijzen van gebruikte Porsches al als een raket omhoog - zeker de luchtgekoelde.

Tja .. dan liften de eerste generaties watergekoelde natuurlijk mee … en vervolgens de rest van de klassieke auto’s die er bestaan.

23 jul 2025 6:01
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Enguess schreef:
Daar gaan we weer.

Zo’n elektrische boxster zal waarschijnlijk een geweldige auto zijn. Gewicht vd batterijen zit laag, dus veel last heb je er niet van. Zelfde in de Taycan - alleen als je echt de limiet gaat zoeken, voel je het gewicht, maar die limiet is ver weg, geloof me. Binnen de limiet voelt de auto agiel en wendbaar, een echte stuurmansauto. Boxster zal niet anders zijn.

De meningen worden te vaak gevormd zonder eigen ervaringen. Da’s jammer.

Zo mee eens. Hoe vaak ik niet te horen krijg dat elektrisch rijden helemaal niets is en als ik dan doorvraag of men het al eens heeft ervaren is het antwoord in veruit de meeste gevallen dat dit niet het geval is. Ik denk eerlijk gezegd dat veel van de critici als zij het eenmaal ervaren hebben hier toch ook anders / genuanceerder naar zullen kijken. Ik heb zelf ook altijd geroepen dat je mij nooit in 'zo'n batterij op wielen' zou zien, maar als DD (vier jaar Taycan en nu sinds zes maanden Macan Turbo) wil ik niet anders meer. Vorige week tijdens een weekje vakantie met de 992 Cabrio heerlijk veel in en rond Maastricht gereden. Als funauto helemaal goed en super. Wat mij betreft the best of both worlds.

23 jul 2025 17:20
Profiel
PorscheForum Rakker
981 Cayman S PDK
Ook geheel mee eens. Naast de 981 Cayman heb ik twee elektrische auto’s. Als daily’s fantastisch. Stil, altijd direct het volledige koppel. Lage onderhoudskosten, gebruikskosten ook een stuk lager. Een ervan is een Alpine A290. HET bewijs dat je ook echt lol kan hebben met een EV. Scheelt natuurlijk wel dat ik een oprit met laadpaal heb. Dat is wel best wel een vereiste.

23 jul 2025 18:08
Profiel
PorscheForum Rakker
disciple schreef:
Ook geheel mee eens. Naast de 981 Cayman heb ik twee elektrische auto’s. Als daily’s fantastisch. Stil, altijd direct het volledige koppel. Lage onderhoudskosten, gebruikskosten ook een stuk lager. Een ervan is een Alpine A290. HET bewijs dat je ook echt lol kan hebben met een EV. Scheelt natuurlijk wel dat ik een oprit met laadpaal heb. Dat is wel best wel een vereiste.

Klopt helemaal. Ik heb een laadpunt in de garage en 26 panelen op het dak. Hierdoor iedere ochtend met een volle accu de weg op. Zo lang we kunnen salderen is het op dit moment helemaal voordelig.

24 jul 2025 9:03
Profiel
Sint-Niklaas (B)
Porsche krijgt mokerslag: winst zakt met 91 procent na dramatisch kwartaal
Jarenlang was Porsche het paradepaardje van de Volkswagen-groep — een merk dat met luxueuze sportwagens recordwinsten boekte. Maar die glansrijke positie lijkt plots ver weg. In het tweede kwartaal kelderde de operationele winst spectaculair met 91 procent, melden Duitse media. Tegenvallende verkopen in China, hoge kosten in de VS en een moeizame overstap naar elektrisch rijden duwen de ooit zo winstgevende sportwagenbouwer naar een pijnlijke realitycheck.

Het tweede kwartaal is voor Porsche historisch slecht gebleken. De operationele winst van de sportwagenbouwer zakte tussen april en juni met maar liefst 91 procent – van 1,7 miljard euro vorig jaar naar slechts 154 miljoen euro nu. Ook de omzet kreeg een flinke tik en daalde met bijna 13 procent tot 8,3 miljard euro. Dat blijkt uit de halfjaarcijfers van autoconcern Volkswagen, dat meerderheidsaandeelhouder is van Porsche en vrijdag een winstwaarschuwing gaf.

Porsche gold jarenlang als dé kasmachine van de VW-groep. Met relatief lage verkoopaantallen wist het merk uit Zuffenhausen, deelgemeente van Stuttgart, uitzonderlijk hoge winstmarges te realiseren. Maar dat beeld is gekanteld: in plaats van winstmotor is Porsche nu een zorgenkind geworden.

De grootste dreun komt uit China, waar de verkopen zijn ingestort. Ook in de VS loopt het moeilijk: hoge invoertarieven en dure productaanpassingen drukken op de marges. Daarnaast vergt de omschakeling naar elektrische modellen enorme investeringen, terwijl de verkoop van EV’s traag op gang komt.

Hum, toch wat bedenkelijk nieuws jammer genoeg al zegt operationele winst niet alles uiteraard.

25 jul 2025 17:16
Profiel
PorscheForum Junkie
Boxster 986 2.7 Tiptronic
Midden-Brabant
Het is niet alleen de autoindustrie in D die klappen krijgt. EU wet en regelgeving maken D en daarmee ook NL industrie kapot. Geruststellende gedachte is dat we daarmee de planeet redden van de ondergang :scratch:

30 jul 2025 20:46
Profiel
993 4S
Nee hoor, het biedt juist kansen. Moet je wel zien natuurlijk.

31 jul 2025 9:16
Profiel
Sint-Niklaas (B)
Et voila, er komt een Macan met verbrandingsmotor heeft CEO Blume bevestigd. Of ie Macan zal heten is nog,niet uitgemaakt. Komt op basis van de Audi A5/Q5 :lol:
Een Porsche met een platform in de basis voor voorwiel aandrijving, wie had het durven denken…
Ze klungelen daar nog harder dan Ferrari bij hun pit stops.
De 718 opvolger zal hetzelfde lot beschoren zijn al is daar binnen de groep niet direct een platform voor, misschien de RS3 of zo?

01 aug 2025 13:05
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 16 berichten ]