| www.porscheforum.nl | http://85.214.53.153/ |
|
De Porsche-verkopen dalen flink en dit is waarom. http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=24&t=58663 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | Olaf [ 20 nov 2024 21:35 ] |
Berichttitel: | De Porsche-verkopen dalen flink en dit is waarom. |
Porsche is nog steeds een sterk lid van de kwakkelende Volkswagen-familie. Toch ontkomt ook het elitemerk niet aan de huidige malaise. De verkoopcijfers over 2024 laten een duidelijke dip zien. In heel 2023 verkocht Porsche 320.221 auto’s, oftewel 3 procent meer dan in 2022. Die groei was vooral te danken aan de Porsche 911 en de Porsche Taycan, toen nog het enige volledig elektrische model van het merk uit Zuffenhausen. Porsche: eind aan 16 jaar groei Het jaar 2024 laat zien dat de uitdrukking ‘ook het beste paard struikelt weleens' zelfs opgaat voor Porsche. Het elitemerk ziet dit jaar een 16-jarige periode van continue groei (met uitzondering van coronajaar 2020) ten einde komen. Groot geworden met sportwagens, bloeide de fabrikant nog verder op met SUV’s als de Porsche Cayenne en ultieme sportsedans als de Porsche Panamera en Taycan. Met een scherpe focus op kwaliteit, prestaties en slimme marketing heeft Porsche de wereldwijde verkoop tussen 2009 en 2023 bijna verdrievoudigd. Andere merken, zoals Tesla, groeiden misschien nog sneller, maar hun auto’s zijn niet zo exclusief (en prijzig) als die van Porsche. Dit succes gaf Porsche de ruimte om de elektrische markt met vertrouwen te verkennen – en met een zekere mate van succes. Opkomst en terugval elektrische Porsches De Porsche Taycan is bijvoorbeeld een van de best verkopende luxe elektrische auto’s. Daarmee laat het model zien dat elektrificatie geen bedreiging hoeft te zijn voor het imago van een sportwagenmerk. Toch komen er nu nieuwe problemen om de hoek kijken. Tot en met september van dit jaar, is de wereldwijde verkoop van nieuwe Porsches met 7 procent gedaald ten opzichte van dezelfde periode in 2023. ![]() Scherpe daling Porsche-verkoop China Volgens Porsche komt dit vooral door een dalende vraag in China, waar de verkopen met 29 procent kelderden. En als we naar de modellen kijken, zien we twee pijnpunten die Porsche hard raken. Allereerst kampt de Porsche Taycan met flinke terugval in markten waar de vraag niet meer groeit, zoals Europa en de VS. Daarnaast krijgt de Taycan te maken met steeds meer concurrentie in China, veruit de grootste markt voor elektrische auto's. Alsof dat nog niet genoeg is, verscheen de Taycan al op de Frankfurt Motor Show in 2019, wat betekent dat het model al vijf jaar op de markt is – een eeuwigheid in de autowereld. Bestseller Macan alleen nog als EV Een andere, misschien nog zorgwekkendere trend speelt bij de Porsche Macan. In 2023 volgde de middelgrote SUV op piepkleine afstand de Cayenne als bestverkochte Porsche ter wereld (87.355 vs. 87.553). Met de komst van de tweede generatie – alleen leverbaar als EV – probeert Porsche de verkoopcijfers van z’n populaire voorganger te evenaren. Op een aantal belangrijke markten heeft Porsche de vorige generatie Macan al uit de catalogus gehaald om zich volledig te richten op de nieuwe elektrische variant. In Duitsland, Frankrijk, Nederland, Spanje en Oostenrijk zie je de benzine-Macan dan ook niet meer op de Porsche-website staan. Elektrische Macan veel duurder Wereldwijd kost de nieuwe Porsche Macan gemiddeld 22 procent meer dan de vorige generatie. Deze prijsstijging komt vooral door de overstap van een verbrandingsmotor naar een elektrische aandrijflijn. Vanwege het uitzonderlijke Nederlandse belastingklimaat hebben Macan-kopers daar in Nederland geen last van. In tegendeel: hier werd de Macan juist duizenden euro's goedkoper. Maar elders in de wereld is dit wel degelijk een issue. De situatie wordt verergerd door de groeiende zorgen en het negatieve sentiment over elektrische auto's in Europa. En de verkiezing van klimaatscepticus Donald Trump tot nieuwe Amerikaanse president zal de verkoop van EV's in de VS evenmin goeddoen. Daarnaast is de nieuwe Macan nog niet overal geïntroduceerd, wat de verkoop verder onder druk zet. De verwachting is dan ook dat Porsche het verkoopverlies van 7 procent tot en met september 2024 de komende maanden niet meer gaat goedmaken. Bron: Autoscout24 |
Auteur: | erwin996 [ 20 nov 2024 22:35 ] |
Berichttitel: | Re: De Porsche-verkopen dalen flink en dit is waarom. |
Duidelijk verhaal. |
Auteur: | 2.2VTEC [ 20 nov 2024 23:00 ] |
Berichttitel: | Re: De Porsche-verkopen dalen flink en dit is waarom. |
Ja, vol aan de bak en steek een ICE of PHEV in die Macan en toekomstige modellen. Trek lessen uit wat Jaguar momenteel overkomt (kerkhof scenario). Echt letterlijk niemand zit te wachten op een elektrische cabrio / roadster tenzij wat wereld verbeteraars die het toch niet kunnen betalen. |
Auteur: | GinnFizz [ 20 nov 2024 23:28 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: De Porsche-verkopen dalen flink en dit is waarom. | |||||||||
|
Auteur: | ewp964c2 [ 21 nov 2024 11:25 ] |
Berichttitel: | Re: De Porsche-verkopen dalen flink en dit is waarom. |
Dat E-Macan duurder is klopt niet base model is goedkoper dan de oude benzine versie |
Auteur: | outletvalve [ 21 nov 2024 11:39 ] |
Berichttitel: | Re: De Porsche-verkopen dalen flink en dit is waarom. |
Beurskoers van het aandeel Porsche AG staat historisch laag. |
Auteur: | Polydeukes [ 21 nov 2024 15:11 ] | ||||||||||||||||||
Berichttitel: | Re: De Porsche-verkopen dalen flink en dit is waarom. | ||||||||||||||||||
OT: ik weet niet meer waar, maar ik heb ergens gelezen dat Porsche al bezig is om de strategie met de nieuwe Macan te herzien, en hier ook gewoon een hybride en/of ICE-variant van uit te brengen. Verder helpt het image van afschrijvingskanon de Taycan ook niet bepaald. Voor leaserijders heeft restwaarde wel degelijk effect op het maandbedrag, en als je de auto als particulier koopt zit je ook niet per se te wachten op 70% afschrijving in 3 jaar tijd. Tegelijkertijd: alle Europese fabrikanten kampen met teruglopende verkopen, dus dat Porsche last heeft van deze trend is niet vreemd. Het zwabberende beleid van de EU helpt daar niet bij. Zowel burgers als fabrikanten weten gewoon niet waar ze aan toe zijn en hoe de hele energietransitie er uit gaat zien de komende 5 tot 15 jaar. En wat doen mensen die in onzekerheid zitten? Juist, die stellen grote beslissingen en dus ook grote aankopen uit. |
Auteur: | ewp964c2 [ 21 nov 2024 16:14 ] |
Berichttitel: | Re: De Porsche-verkopen dalen flink en dit is waarom. |
![]() |
Auteur: | sebastian [ 23 nov 2024 11:58 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: De Porsche-verkopen dalen flink en dit is waarom. | |||||||||
Interessant! Bedoelt men hier dat de E Macan duurder is om te maken dan een Macan met verbrandingsmotor? Heeft iemand daar onderbouwing van; bijv. wat kost een accu plus elektromotoren in vergelijking met een verbrandingsmotor+subsystemen? |
Auteur: | Cazzo Super Veloce [ 23 nov 2024 13:12 ] |
Berichttitel: | Re: De Porsche-verkopen dalen flink en dit is waarom. |
Zit m vooral in de kosten van de accu en de ontwikkelingskosten, vermoed ik. |
Auteur: | 2.2VTEC [ 23 nov 2024 13:44 ] |
Berichttitel: | Re: De Porsche-verkopen dalen flink en dit is waarom. |
En dikke markups, zie ook de markt van “premium” elektrische fietsen, gaan tot 10.000€ en meer. Krijg je mij niet uitgelegd. |
Auteur: | Targa Floriaan [ 23 nov 2024 18:51 ] |
Berichttitel: | Re: De Porsche-verkopen dalen flink en dit is waarom. |
@Polydeukes: stond volgens mij in AutoMotorundSport. |
Auteur: | 2.2VTEC [ 07 feb 2025 16:29 ] |
Berichttitel: | Re: De Porsche-verkopen dalen flink en dit is waarom. |
Ik kan niet het volledig artikel posten (c) maar wel wat quotes "Ook Porsche ontpopt zich als crisismerk voor Volkswagen" "De sportwagenbouwer Porsche waarschuwt voor belabberde resultaten dit jaar. Daarmee heeft het VW-concern er een vierde crisisterrein bij, naast de problemen bij het kernmerk Volkswagen en de premiumdochter Audi, en de instortende verkopen in China. Porsche meldde donderdagavond nabeurs een behoorlijke winstwaarschuwing voor het lopende jaar. De omzet zal dit jaar in het beste geval stabiel zijn en de operationele winstmarge zal dalen tot 10 tot 12 procent." "Om de winst weer op een acceptabel niveau te krijgen, wil Porsche weer meer sportwagens met een verbrandingsmotor maken. Daarmee volgt het concurrenten als Lamborghini en Bentley. Dat het crisis is bij Porsche bleek begin deze week al. Toen werden van de ene op de andere dag twee topmanagers de laan uitgestuurd: financieel directeur Lutz Meschke en verkoopdirecteur Detlev von Platen. Lutz Meschke zat al sinds 2009 in de Porsche-directie en kent het bedrijf als zijn broekzak. Hij gold als de rechterhand van CEO Oliver Blume en een vertrouweling van de aandeelhoudende familie Porsche." "Maar het grootste probleem van Porsche heet China. De reden is duidelijk: de almaar fellere concurrentie van Chinese merken. De meeste indruk maakte de eerste elektrische auto van de smartphonereus Xiaomi. De SU7 lijkt als twee druppels water op de Porsche Taycan en is minstens even performant, maar wel veel goedkoper. Dat vertaalt in zich in de verkoopcijfers, die boekdelen spreken: waar Xiaomi in november vorig jaar 23.000 SU7’s wist te slijten, bracht Porsche in China maar 134 Taycans aan de man." Straffe toebak... |
Auteur: | Toby [ 07 feb 2025 19:40 ] |
Berichttitel: | Re: De Porsche-verkopen dalen flink en dit is waarom. |
Ik heb deze week nog naar een podcast geluisterd waarin ze het over de problemen van vooral de Duitse auto-industrie hadden. Een onderdeel daarvan is dat deze vrij inefficiënt is en veel manuren per auto maakt (als je alle personeelsleden, dus ook management etc. meeneemt) en dus hogere kosten per auto heeft. Daarbij komt nu inderdaad het effect dat de Chinezen zelf geleerd hebben hoe je auto's moet bouwen (dankzij de hulp uit het Westen, want elke westerse autofabriek daar is een joint venture waarbij de Chinezen volledige inkijk hebben) en dat goedkoper doen dan Europa. En men probeert de elektrische auto's duur te maken (en de benzineauto's ook, omdat mensen anders helemaal geen elektrische auto's zouden kopen) om lekker geld te verdienen, maar dat werkt dus niet zodra de subsidies verdwijnen. |
Auteur: | erwin996 [ 07 feb 2025 23:55 ] |
Berichttitel: | Re: De Porsche-verkopen dalen flink en dit is waarom. |
Het wordt tijd voor importheffingen op Chinese auto's. |
Auteur: | Toby [ 08 feb 2025 16:03 ] |
Berichttitel: | Re: De Porsche-verkopen dalen flink en dit is waarom. |
Die zijn er al. Maar het is de vraag of importheffingen het juiste middel zijn, want op een handelsoorlog zit volgens mij niemand te wachten. China kan ook de importheffingen op Europese auto's verhogen, volgens mij wordt niet alles wat daar verkocht wordt ook daar gebouwd. |
Auteur: | Strauss [ 08 feb 2025 18:39 ] |
Berichttitel: | Re: De Porsche-verkopen dalen flink en dit is waarom. |
https://fd.nl/bedrijfsleven/1545047/por ... t=20250208 Niets wat we niet wisten en wat maar weer bevestigd wordt… ![]() |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |