Switch to full style
De boekenkast van PorscheForum.
Plaats een reactie

Uitwegen

25 mei 2004 23:11

Ik heb het al een paar keer voorbij zien komen, " het uitwegen van de auto".
Maar wat houdt dit nu eigenlijk in??

26 mei 2004 1:41

Het gewicht zo optimaal mogelijk over de vier wielen van de auto verdelen
Dit doe je door de rijhoogte aan te passen
Zet je de auto bv. rechts achter iets hoger, dan komt er meer gewicht op het linker voor wiel.

Een goed uitgewogen auto stuurt en remt veel beter

gr.

Jeroen

26 mei 2004 9:59

Thanx Jeroen!!!

26 mei 2004 10:35

Staat al een tijdje op mijn "TO DO" lijstje bij/door Erwin :lol: maar ehhh meer gewicht linksvoor kan toch ook door daar een beetje lager te zetten in plaats van rechtsachter (nog) hoger ..... hoop ik ..... ;)

26 mei 2004 10:39

Ok, maar hoe gaat e.e.a. dan in zijn werk?
Afstellen hoogte van schokbrekers of......?

26 mei 2004 12:35

EriC4C schreef:maar ehhh meer gewicht linksvoor kan toch ook door daar een beetje lager te zetten in plaats van rechtsachter (nog) hoger ..... hoop ik ..... ;)


Is het zelfde verschil :D
Ik kon destijds echt niet meer lager (nou ja, kon wel, maar niet meer verantwoord om op straat mee te rijden :roll: ) dus vandaar dat ik het automatisch over "hoger zetten" heb :wink:

gr.

Jeroen

26 mei 2004 12:40

Hey Ivo,

Hoe het bij een 964 en later in z'n werk gaat... geen idee :oops:

Volgens mij zijn de standaard veerpoten van een 964 (en later) niet in hoogte verstelbaar en heb je andere schokbrekers/veren nodig (zgn. schroefveer setje)
Maar ik kan er net zo goed falikant naast zitten... ben niet zo ontzettend thuis op 964 gebied

Erwin zal er zo wel antwoord op geven...

gr.

Jeroen

26 mei 2004 20:58

Zeg Jeroen, maar hoe doe je dat dan. Zet je de P. op een weegbrug/schaal of wat? Wat is optimaal verdelen? Allemaal hetzelfde of juist niet? Hangt er dan ook vanaf of er één of twee personen in de auto zitten? Nou ja je snapt het al, ik weet er nakko, niks van :oops:

26 mei 2004 21:27

Afbeelding

heb ik ff van Erwin z'n site "geleend"

Het is nogal een ingewikkeld verhaal, heeft iets te maken met verschillende voorspanningen in de verschillende veren, ondanks het feit dat de otoo netjes horizontaal staat cq. de "juiste hoogtes heeft"
Iemand anders die er meer van weet mag het proberen uit te leggen maar de P. staat idd. op weegschalen.

Ik dacht eigenlijk dat het vooral nodig was door de onhebbelijkheden van de torsievering, maar op deze pic lijkt het mij toch om een 964 te gaan, en die heeft geen torsievering meer (moderne flauwekul :wink: )
Iig. deden ze dit wegen in het begin in de fabriek ook niet,en daar is voor een groot deel het "geinige" weggedrag van de eerste 911jes door ontstaan.

26 mei 2004 22:54

Jeroen914 schreef:Erwin zal er zo wel antwoord op geven...



Nou, vooruit dan maar weer :lol:

Uitwegen is voor veel mensen onbekend, ook de meeste auto monteurs en uitlijn bedrijven zijn er niet mee bekend en hebben er vaak zelfs nog nooit van gehoord.

Eerst een paar voorbeelden.

Een jaar of 10 geleden had ik een klant met een stugge en verlaagde SC. Met 3.0 turbo motor.
Alles was perfect aan de auto, behalve dan dat de auto zeer verradelijk remde op natte weg. Als je vanuit hogere snelheid flink op de rem trapte trok de auto ineens naar rechts. Het stuur sloeg je bijna uit de handen. Remde je stevig maar niet maximaal was er niks aan de hand.
Ik heb indertijd alles aan de remmen gecontroleerd. Er was niks te zien, het zag er netjes en gangbaar uit.
Ik heb om maar iets te proberen, remblokken van l. naar r. gewisseld, remklauwen en remslangen van l. naar r. gewisseld en zelfs vloeistofdrukken gemeten aan de ontluchtingsnippels.
Alles perfect. Alleen constant een blokkerend voorwiel bij hard remmen.
Collega Porsche specialisten gevraagd of zij een antwoord hadden. Helaas kon niemand mij iets de goede richting op helpen.
Op een gegeven moment viel het mij op dat als ik de auto voor in het midden opkrikte altijd eerst het linker voorwiel vrij kwam.
Na lang beredeneren en zelf studie heb ik mijzelf helemaal wegwijs gemaakt met alle ins en outs van de wielophanging. (één van mijn hobby's : wielophangingsproblemen oplossen en het afstellen hiervan)
Wat was er met deze auto aan de hand. De carrosserie was licht getordeerd. ( Targa, verlaagd, 260PK : het komt dan vanzelf)
Op zich hoeft dat geen probleem te zijn, bij deze auto wel omdat hij erg laag was. De veerweg is dan erg kort en vangt geen verschillen van de carrosserie op.
Bij deze auto lagen de voor en achteras niet meer parallel, waardoor inieder geval het ene voorwiel meer asdruk had dan de andere. Het resultaat kennen we nu. Indertijd had een hobbyist deze auto verlaagd en met een meetlat de auto links en rechts gelijk op hoogte gezet.
Zou dat gedaan zijn op een 100% vlakke vloer en een rechte auto dan was er waarschijnlijk geen merkbaar verschil geweest in de wieldrukken.
Ik heb de auto op een zeer bewerkelijke manier , toen nog zonder dure weegschalen set, goed gekregen. En ontzettend veel van geleerd.
Want zonder probleem gevallen in de werkplaats blijf je een gewone 'beurten' monteur. :D

Na die tijd heb ik tientallen Porsche's uitgewogen en uitgelijnd, ook veel race auto's.
Het leuke van uitwegen en uitlijnen is dat de materie zeer complex is. Elke keer als je denkt dat je het nu wel eens een keer snapt, je weer voor een nieuwe uitdaging staat.

Deze week had ik een SC die de laatste jaren al vaak was uitgelijnd door verschillende uitlijn bedrijven. En elke keer bracht het kortstondig een kleine verbetering. De klacht van man was dat hij constant moest tegen sturen om rechtuit te gaan. Hij had bij mij een afspraak gemaakt om ui te lijnen. Ik heb toen een klein stukje gereden en heb de auto eerst op de weegschalen gezet, ook omdat de auto niet goed op hoogte stond.

(En nu gaan we er een cursus uitwegen van maken. Ik heb toch niks anders te doen :lol: )

De volgendegewichten heb ik toen genoteerd,

L.V. 363 kg - R.V. 190 kg
L.A. 278 kg - R.A. 445 kg

Wat je ziet is de druk per wiel op de vloer.
Je kunt je voorstellen dat deze auto tijdens hard remmen meteen rechtsvoor wil blokkeren. Er is daar veel minder wieldruk.
Om nu uit te vinden wat je moet gaan afstellen heb ik eerst bij alle wielen ook de wagenhoogte gemeten. Daarna heb ik de auto exact in het midden voor onder de voorwielophanging opgekrikt om te zien wat de auto dan deed. Ik gebruik dan een buisje waar de auto over kan schommelen van l. naar r. Nu was goed zichtbaar dat de auto rechtsachter veel te hoog stond. (of links te laag) Mijn conclussie was om rechtsachter de veerplaat zo te verstellen dat de auto hier lager werd.
Hierdoor kreeg ik de volgende waarden:

L.V. 328 kg - R.V. 222 kg
L.A. 308 kg - R.A. 415 kg

Hiena moest omdat de afstelling R. niet lager kon, de linkerveerplaat meer voorspanning krijgen. Bij een model met torsie veren kun je achter de veerplaten anders monteren en bij een 964 kun je bij alle wielen eenvoudig (als het niet vastgeroest zit!) de schroefveer voorspanning veranderen.

Het resultaat was:

L.V. 299 kg - R.V. 257 kg
L.A. 340 kg - R.A. 380 kg

Hiena is nog een keer de achteras l.a. hoger gezet en uiteindelijk aan de voorkant bij gecorrigeerd.

Toen de wieldrukken de volgende waarden gaven ben ik ermee gestopt.
Bij een race auto ga je langer door en gaat zelfs de coureur in de auto zitten voor een optimale gewichts verdeling.

L.V. 278 kg - R.V. 289 kg
L.A. 360 kg - R.A. 349 kg

De wieldrukken l. en r. moeten zo gelijk mogelijk zijn waarbij de vooras belangrijke is dan de achteras ivm. remproblemen.
Het verschil moet minder zijn dan 20 kg.
De diagonele as moet het liefst 50 % L.V.- R.A. zijn en andersom.
Het totaalgewicht van de auto is de som van de wieldrukken.

Na dit uitwegen ben ik gaan proefrijden en warempel, je kon met de auto rijden met de handen van het stuur en de auto ging rechtdoor.

Omdat de middag voorbij was heb ik de auto niet meer uitgelijnd.
De volgende dag maakte de man nog een afspraak om de motor nog eens een keer af te laten stellen en over uit laten lijnen had hij het niet. Hij was tevreden over het weggedrag. (ik weet het, eigenlijk moet het wel máár de klant is koning)

Ik weet niet of ik antwoord heb gegeven op de vragen want wat was die ook alweer? :lol: :lol: :lol:

Erwin.
Laatst bijgewerkt door Renntech op 26 mei 2004 23:27, in totaal 1 keer bewerkt.

26 mei 2004 23:09

En bedankt :D

26 mei 2004 23:29

Nou Erwin,

Was inderdaad een heel verhaal, maar wel erg verhelderend.

Bedankt :ba:
Laatst bijgewerkt door Jan A. (997 4S) op 26 mei 2004 23:30, in totaal 1 keer bewerkt.

26 mei 2004 23:30

Hallo Erwin, jij hebt je alle moeite gedaan om het allemaal op te schrijven, dus vond ik het maar normaal dat ik de moeite nam om het allemaal te lezen (alhoewel ik geen techneut ben). En warempel, ik begrijp het (denk ik). Als je naar een auto kijkt op de manier waarop jij dat doet, dan heb je er alleszins nog meer lol in. Bedankt hoor.

26 mei 2004 23:35

Voor de rekenaars onder ons...

Het eind resultaat van Erwin's werk (hierboven) levert de volgende gegevens op:

Gewichtsverhouding voor/achter:
voor 44% - achter 56%

Gewichtsverhouding links/rechts:
links 49% - rechts 51%

Gewichtsverhouding diagonaal:
LV+RA 50% - RV+LA 50%

:res:

gr.

Jeroen

26 mei 2004 23:37

En de auto weegt :?: :mrgreen:

26 mei 2004 23:57

1276 kg... niet relevant. Het gaat om de verhoudingen

gr.

Jeroen

27 mei 2004 0:10

Dat weet ik, maar bedankt voor het uitrekenen :lol: :lol:

mvg

Jan

27 mei 2004 0:26

Knap uitgelegd Erwin. Ik denk dat ik het nu ook snap :?

27 mei 2004 0:36

Erwin, het begon met een korte vraag mijnerzijds, en inderdaad....ik snap het ook!!!! :D

In een vorig leven toevallig docent geweest? :wink:

Dank voor de sublieme uitleg.

Gr Ivo

27 mei 2004 6:26

Erwin schreef:Ik weet niet of ik antwoord heb gegeven op de vragen want wat was die ook alweer? :lol: :lol: :lol:


Of je ook stickers hebt met Rebel Engineering erop... :lol:

Dank voor de heldere uitleg: moet je een boekie van maken -> uitwegen voor dummies! Zelfs ik, die alleen ventieldopjes kan vervangen, begrijpt dit.
Vooral opvallend dat je zegt dat zo weinig "specialisten" (uitlijners etc) dit niet weten/doen/begrijpen. :?

27 mei 2004 7:17

Daar ga ik zaterdag mijn karretje ook is oprijen, op die 4 weegschaaltjes ... zo heel per ongeluk :mrgreen: ... zonder dat ik het zelf wist ... :lol: :lol: :lol:

Dirk
:wink:

27 mei 2004 7:21

horn schreef:Of je ook stickers hebt ... :lol:




Helaas niet :oops:

27 mei 2004 7:24

Jamaar seggggggggg ... :evil: :evil: ... ik helemaal naar Steen"dinges" ... en dan hebbe ze daar geen stickers ... :shock: :shock:

:lol: :lol:

Dirk
8)

27 mei 2004 9:07

Erwin,


Afbeelding

27 mei 2004 9:39

En wederom een zeer duidelijke bijdrage van een Porsche liefhebber en specialist die van z'n hobby z'n werk heeft gemaakt :wink: :!:

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding Afbeelding
Plaats een reactie