Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 14:36

Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Kroon Motorolie 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
993 C2 1995
Belzjiek
Bericht Kroon Motorolie
Vermits ze bij Mobil zo stilaan fortuinen beginnen te vragen voor de olie (hier 4 ltr van de nieuwe Mobil 1 : 70+ Euro) ben ik aan het uitkijken naar een alternatieve leverancier.

Zo ben ik bij Kroon olie uitgekomen, die ik meer en meer zie opduiken bij onafhankelijke garagisten van alle merken.

Merkwaardig genoeg beveelt Kroon (op hun website) voor de 993 10W40 halfsynthetisch aan, en daar heb ik helemaal geen zin in. Ze hebben ook 5W40 volsynthetisch.

Wat zijn jullie ervaringen/inzichten in de materie ?

Peter R.

08 nov 2006 11:32
Profiel
PorscheForum Rakker
996 Turbo
Bericht 
Mijn inzicht is dat er never nooit niet een druppel kroon olie in mijn 996 komt :wink:

08 nov 2006 11:45
Profiel
PorscheForum Rakker
964 C2T 997 C2
Bericht 
Vertel...... (leg eens uit waarom niet ?)

gr.

dick (geen Kroon gebruiker, wel nieuwsgierig naar ervaringen...)

08 nov 2006 11:54
Profiel
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Kroon Motorolie
Peter R. schreef:
Wat zijn jullie ervaringen/inzichten in de materie ?

Wat bespaar je nu eigenlijk in verhouding op het totaal plaatje "porsche-kosten" door zo'n actie uit te voeren :?:

MI verkeerde zuinigheid :!:

Nu is het niet helemaal bij jou in de buurt :arrow: o.a. de Forum-techniker levert de Mobil Olie tegen hele schappelijke prijzen :idea:

08 nov 2006 12:38
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
996 Turbo
Bericht 
Ik vergeet er eigenlijk bij te vermelden dat er geen enkele andere olie in komt behalve Mobil 1.

08 nov 2006 12:39
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Carrera 3.2, 996 Cabrio, 991 GTS
Thuredriht - NPC#1408 PF#492
Bericht 
Idd ook voor mij een van de laatste zaken waar ik op zou bezuinigen, vraag me niet waarom... is meer een gevoel

08 nov 2006 12:47
Profiel WWW Facebook 
964.c4
assendelft
Bericht 
Marco schreef:
Idd ook voor mij een van de laatste zaken waar ik op zou bezuinigen, vraag me niet waarom... is meer een gevoel

waarom niet op de olie bezuinigen?:

-zoveel olie verbruik zal er nou ook niet zijn, twee tot drie liter per jaar :roll:
-hierop bezuinigen kan weer duurder uitpakken.
-en één keer per jaar alle olie wisselen valt toch best mee, je gaat hopelijk niet ook besparen op je banden, want die kosten ook wel wat.

robert

zomaar mijn idee hoor

o ja heb wel kroon moterolie gebruikt in mijn vorige auto 5,7 liter v8 uit 1966, was meer de hoeveelheid olie die er telkens bij moest dat de olie keus bepaalde.

08 nov 2006 12:55
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
993 C2 1995
Belzjiek
Bericht 
Het gaat helemaal niet over 'bezuinigen'.

Maar ik 'gebruik' zo ongeveer 30l mobil 1 per jaar, en binnen een jaar of 2 wordt dat zo'n 40l. Tegen 18 Euro per liter is dat een fors bedrag.

Als ik dus 8 Euro per liter minder moet uitgeven levert mij dat al gauw 320 Euro per jaar op !

En als een olie voldoet, voldoet ze. Als ze technisch equivalent ia van Mobil 1 weet ik wel wat beters te doen met die 320 ballen. Ik kan ze ook nog gewoon in de plomp kieperen.

Maar ik ben niet van plan te besparen op kwaliteit, vandaar mijn vraag.

Peter R.

08 nov 2006 13:45
Profiel
Carrera 3.2, 996 Cabrio, 991 GTS
Thuredriht - NPC#1408 PF#492
Bericht 
maak je zoveel km's in je P of is het voor een andere auto?

08 nov 2006 13:55
Profiel WWW Facebook 
997.2 4s pdk
tholen
Bericht 
ik denk dat het allemaal onzin is.de olie die op de markt komt is allemaal getest en goed gekeurd zelfs die van de gamma.
nu zou ik die van de gamma er nooit in doen hoor maar je motor loopt er echt niet mee in de soep hoor.maar kroon is prima olie.ik denk zelf nog beter dan mobil.
ik zelf gebruik valvoline ongeveer €13 de liter.omdat ze dit bij mijn garage gebruiken.
het verhaal van mobil is alleen omdat porsche dit voorschrijft.

gr anton964

08 nov 2006 13:56
Profiel
Negenhonderdvijfenzestig.
Bericht 
Denk dat je raar staat te kijken als je wist waar aldi/gamma etc hun olie vandaan halen. 8)

08 nov 2006 15:10
Profiel
PorscheForum Rakker
993 C2 1995
Belzjiek
Bericht 
'k Heb zonet op ebay België een Duitser gevonden die Mobil1 levert aan 8 Euro per liter incl. verzending. Dan lost het probleem zichzelf op, natuurlijk.

Peter R., die eens met Kroon gaat praten.

08 nov 2006 15:13
Profiel
997.2 4s pdk
tholen
Bericht 
nou jaco vertel.ik denk dat er alleen een ander naam op de bus staat.
komt ook gewoon bij schell vandaan ofzo.

gr anton964

08 nov 2006 15:32
Profiel
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
Jaco schreef:
Denk dat je raar staat te kijken als je wist waar aldi/gamma etc hun olie vandaan halen. 8)

Google eens op: Goedkopere motorolie :idea:

..... niet schrikken :!:

08 nov 2006 16:03
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
911 SC 1981
Eindhoven
Bericht Mobil
Reed Porsche in '96 of '97 niet met Mobil 1 groot op de Le Mans auto's. Marketing.......

08 nov 2006 19:20
Profiel
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
Jaco schreef:

Toch niet bij de visbakkers :?: :shock: :wink:

08 nov 2006 21:05
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht 
Ik zou lekker Kroon Olie gebruiken....

Ik zou ook nooit meer een Ipod kopen maar een Mp3 speler van 20 euro, er zit immers allebei KEMA keur op. Ik zou ook op Barum banden gaan rijden want er zit een E keur en DOT nummer op. Ik zou ook nóóit een aankoopkeuring doen als er een APK-keuring op een auto zit en ieder bedrijf met een ISO certificaat is een tóp bedrijf. Ik koop mijn wijn voortaan bij de Aldi want er staat Appelation Controlée op....

:mrgreen:

Even serieus, viscositeit en API nummers zeggen slechts beperkt iets over de kwaliteit van olie. Zie boven en denk aan KEMA, E-keur, DOT en APK. Als een olie een API nummer heeft betekent dit dat olie aan een minimum eis voldoet, dit wil niet zeggen dat er geen olie is die veel beter is en de eisen fors overtreft. Aan motorolie worden ook per merk, type en jaar andere dopes toegevoegd die er bijvoorbeeld voor zorgen dat olie ook nog smeert bij extreme temperaturen en drukken en na heel veel opwarm/afkoelcycli.

Wat de fabrikant adviseert is mééstal goed maar soms fout. Zo adviseert Renault in de cup-racerij áltijd Elf, Alfa áltijd Selenia en Porsche áltijd Mobil, dit vanwege het 'fabriekscontract'. In de praktijk zie je dan vaak dan teams na verloop van tijd wisselen naar Shell of Castrol of dat een Renault met Mobil rijdt.

Vergelijk het een beetje met banden: sommige auto's doen het goed op Conti andere op Pirelli of Michelin. Op een oud Pandaatje voldoen Falken of Fulda bandjes prima. Ze hebben alleen wel állemaal dezelfde keurmerken.

Ander vergelijk is brandstof: 98 is niet gelijk aan 98. Benzine heeft ook nog koelende, smerende en reinigende eigenschappen. Sommige benzine is zuiverder en bevat bijvoorbeeld meer vluchtige stoffen. Daar zit vaak het het verschil in tussen witte pomp en een merkbrandstof.

Ik weet niet of Kroon goed of slecht is, nooit gebruikt en nooit onderzocht. Het kan top zijn en het kan k.t zijn. Maar denk echt niet dat olie olie is.

Als je trouwens zoveel olie gebruikt moet je overwegen om 50 of 60 liter vaten met een kraantje te kopen bij de groothandel. Veel goedkoper dan losse cans.

08 nov 2006 22:44
Profiel
PorscheForum Rakker
924 `77
Wijchen
Bericht 
Jaco schreef:

Zal ongetwijfeld allemaal op dezelfde plek vandaan komen. Maar ik denk ook dat Shell, Mobil 1 olie etc wel meer aandacht aan de ontwikkeling wordt geschonken dan de Aldi olie die menig Nederlander in het golfje mikt.

Zelf heb ik geen ervaring met Kroon Olie, maar het is wel een olie soort wat vrij veel gebruikt wordt in reguliere garage`s.

Maar als je gaat bezuinigen op Olie noem ik toch echt verkeerd bezuinigen.

08 nov 2006 23:37
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
ex 964 Turbo 3.3
Bericht 
Ik heb het een dik jaar in m'n auto gehad :res: en hij is niet stukgegaan :ba: maar of het dan goede olie is :?:
Op advies & na een grote beurt bij Renntech zit er alweer een jaartje Mobil racing huppeldepup iets in en hij is nog steeds niet stuk :wink:
Ik geloof dat er verschil zit in olie en olie zoals bijv. bij een "echt" merk of een huismerk artikel, daar ga ik na het geprobeerd te hebben :pale: meestal over op het echte spul omdat dat voor mij 99 van de 100 x toch inderdaad beter is/smaakt.
Of Kroon een huismerk is heb ik niet geproefd :wink:
Kortom hier heb je ook niks aan behalve dan de mededeling dat ie met beide oliesoorten heel blijft :cheesy:

09 nov 2006 0:58
Profiel
PorscheForum Junkie
Geen Boxster 981 S meer
Bericht 
Olaf schreef:
Jaco schreef:

Google eens op: Goedkopere motorolie :idea:

..... niet schrikken :!:

Heb ik gedaan, word je niet veel wijzer van, de gebruikelijke forums.

Waar je mogelijk wel wijzer van wordt zijn een aantal grote consumenten onderzoeken in Amerika. Ik zal eens zoeken. Wat me bijstaat is dat het nogal ontnuchterend is. Je raad het al, geen bewijsbare verschillen tussen de duurste en de goedkoopste olie.
Toch gaat er bij mij ook alleen Mobil 1 in :)

09 nov 2006 8:46
Profiel
Negenhonderdvijfenzestig.
Bericht 
Paul van Engelen schreef:
Jaco schreef:

Toch niet bij de visbakkers :?: :shock: :wink:

Jij snapt het weer niet he Paul: eerst bak je vis in die olie, pas daarna gooi je hem in je P. :twisted: :wink:

09 nov 2006 13:26
Profiel
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
Het vertrouwen in Mobil 1 is groot... maar waarom? Omdat Porsche een deal heeft met ExxonMobil?

Hier een onderdeel van een test uit een Australisch autoblad. Voor de personen die Mobil 1 in hun auto hebben misschien wat minder leuk om te lezen...

Afbeelding

09 nov 2006 16:09
Profiel
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
Meneer aard schreef:
Maar als je gaat bezuinigen op Olie noem ik toch echt verkeerd bezuinigen.

Tenzij die 1 op 100 loopt. :wink:

09 nov 2006 18:00
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
911 2.2E targa
Goirle, NB
Bericht 
Via via hebben wij 3 cans à 40 liter kunnen bemachtigen van iemand die bij de Shell heeft gewerkt. Aangezien we plek hadden, is het natuurlijk veel voordeliger dan van die kleine verpakkingen.
Deze olie wordt in de amazon, én in de p gebruikt. (het is dus ook de ''normale'' olie, niet synthetisch etc.)

Het blijft natuurlijk altijd spannend of het wel goede olie is die in zo'n can zit, en m'n vader kijkt zo'n beetje ieder druppeltje na, maar tot nu toe is het allemaal helemaal perfect. :D

09 nov 2006 18:37
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
porsche 944S2
Bericht 
Devils son schreef:
Het vertrouwen in Mobil 1 is groot... maar waarom? Omdat Porsche een deal heeft met ExxonMobil?

Hier een onderdeel van een test uit een Australisch autoblad. Voor de personen die Mobil 1 in hun auto hebben misschien wat minder leuk om te lezen...

Afbeelding

:shock: :shock: :shock:
Ben ik even blij dat ik er de 10W40 Synth S van Mobil in heb zitten.........
Ik heb deze 0W40 een jaar of anderhalf in mijn turbo gehad, en die verbruikte na ca een half jaar wel duidelijk meer olie (kan natuurlijk ook met dikte en reinigend vermogen van volsyntheet te maken hebben)

09 nov 2006 20:37
Profiel WWW
Antwoord op onderwerp   [ 55 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende