Auteur |
Bericht |
HennieC2Targa
Ex.Carrera 3.2 Ex. 964 Targa C2
Ex.Boxster S Zwart
Porsche Macan Wit.Culemborg
|
V snaar / sensor 964
Het lampje van de belt sensor brandt af en toe + het algemene alarm lampje op het dashbord en midden console
Ik heb de V snaar gecontroleerd deze is naar mijn inziens nog goed
Breekt de V snaar binnenkort of is de microswitch versleten/gammel.
_________________________________________ Live and let Live
|
11 maart 2007 9:46 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Ik zou toch even niet rijden tot ik wist wat er precies loos is.
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
11 maart 2007 11:07 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: V snaar / sensor 964
Wanneer is die snaar voor het laatst vervangen (kilometers en jaartal)
Hoeveel speling heeft de snaar (zeg maar als je 'm van links naar rechts duwt)
|
11 maart 2007 11:14 |
|
|
HennieC2Targa
Ex.Carrera 3.2 Ex. 964 Targa C2
Ex.Boxster S Zwart
Porsche Macan Wit.Culemborg
|
Re: V snaar / sensor 964
Edit EriC4C: volledige quote direct bovenstaande post verwijderd. Zie quote's en foto's.
Waneer deze is vervangen weet ik niet, maar in iedergeval niet de laatste drie jaar. De voorste V-snaar ziet er nieuwer uit dan de achterste! De speling is ongeveer 1,5 centimeter, mischien iets meer, als je de V-snaar bekijkt, ik zal maar zeggen van boven dan lijkt hij iets hol alsof hij meer in de poelie is getrokken!
_________________________________________ Live and let Live
|
11 maart 2007 11:30 |
|
|
HennieC2Targa
Ex.Carrera 3.2 Ex. 964 Targa C2
Ex.Boxster S Zwart
Porsche Macan Wit.Culemborg
|
Niet zo angstig er zitten bij de 964 twee V snaren op de zelfde poelie dus als er een breekt dan gebeurt er na mij idee nog helemaal niets, ja je moet dan de gebroken V-snaar zo spoedig mogelijk vervangen
Een niet onbelangrijke wijzeging, de onderste poelie bestaat uit een geheel
de bovenste bestaat uit twee delen een voor de FAN en de andere voor de DYNAMO hier moet je dus rekening mee houden
_________________________________________ Live and let Live
Laatst bijgewerkt door HennieC2Targa op 16 maart 2007 6:40, in totaal 2 keer bewerkt.
|
11 maart 2007 11:36 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Denk dat 'ie gewoon versleten is
Snaartje(s) (laten) vervangen - (hoort IMO bij regelmatig onderhoud)
|
11 maart 2007 11:36 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Als er een rood lampje gaat branden ben ik altijd angstig.
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
11 maart 2007 11:38 |
|
|
HennieC2Targa
Ex.Carrera 3.2 Ex. 964 Targa C2
Ex.Boxster S Zwart
Porsche Macan Wit.Culemborg
|
Edit EriC4C: volledige quote direct bovenstaande post verwijderd. Zie quote's en foto's.
Situatie analiseren,relativeren en ACTIE ondernemen
_________________________________________ Live and let Live
|
11 maart 2007 11:50 |
|
|
HennieC2Targa
Ex.Carrera 3.2 Ex. 964 Targa C2
Ex.Boxster S Zwart
Porsche Macan Wit.Culemborg
|
Ik denk het ook, we laten hem zsm vervangen en wat betreft vorig jaar februari een grote onderhoudsbeurt gehad, dus dat hou ik wel bij
Bedankt voor je reactie, Hennie.
_________________________________________ Live and let Live
|
11 maart 2007 11:59 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Dat ze toen niet even die snaren hebben gedaan of hoort dat er niet bij ??
|
11 maart 2007 12:02 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Ook op de 993 zitten 2 snaren, maar de 1 drijft de ventilator aan en de andere de dynamo.
Dus ALS er 1 breekt, dan valt 1 functie uit
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
11 maart 2007 13:27 |
|
|
dynamic
993tt, 993 cabrio
TOTMBO:964
|
Re: V snaar / sensor 964
Als het goed is brand ie of hij brand niet. Het is niet zo dat de sensor bij een snaar die zal gaan knappen af en toe een signaal geeft, zeker niet als de snaar niet zichbaar (aan de buitenkant) beschadigd is, of heeel erg los zit. De sensor detecteert meer: is er een snaar of niet.
Oorzaak is dus de sensor of iets met de bedrading.
Met wat elektrische kennis en analytisch vermogen is e.e.a. eenvoudig door te meten.
Eerst even uitzoeken of deze schakelaar bij een goede snaar de stroomkring sluit of opent.
Als de schakelaar bij aanwezigheid van de snaar de verbinding sluit, dan zou ik even de bedrading van de schakelaar los halen en doorverbinden. Als je dan een stukje gaat rijden (of de moter laat draaien, ligt eraan wanneer het lampje knippert) kunnen er twee dingen zijn:
Hij knippert nog--> verder zoeken in de bedraging
Knippert niet meer---> het zit in de switch (of in de verbinding van de switch naar de stekkertjes die je zojuist heb doorverbonden)
Misschien dat iemand nog een betere oplossing weet.
|
11 maart 2007 15:57 |
|
|
Bouke
996 C4 Cabrio '01Lent
|
heb een paar maanden geleden hetzelfde gehad. Lampje brandde zo nu en dan, terwijl de V-snaar OK leek. Toch maar ff laten checken bij de dealer. Conclusie: sensor/"schakelaar" werkte niet meer goed. Nieuwe erin en geen brandende lampjes meer en vooral geen bestuurder met stress meer ("heb ik een probleem of niet....")
_________________________________________ 996 C4 Cabrio '01, Chevy Bel Air '54, PT Cruiser '00, BMW R1100GS
|
11 maart 2007 20:30 |
|
|
yves
3.2 '86belgië
|
@ Paul,
alternator en koelfan zijn in elkaar verwerkt.
Dat ander ding is de compressor van je airco.
Als de riem van de fan knapt, gaat het lampje van de alternator aan.
no worries , direct stilleggen en dan kan het geen kwaad.
mvg,
Yves
_________________________________________ Ce qui compte dans une vie, c'est l'intensité d'une vie, pas la durée d'une vie .
|
11 maart 2007 21:01 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
We rijden niet allemaal in een 3.2 of ouder. Bij een 964 en 993 is dat niet het geval, zowel fan als dynamo hebben hun eigen snaar.
|
11 maart 2007 22:31 |
|
|
HennieC2Targa
Ex.Carrera 3.2 Ex. 964 Targa C2
Ex.Boxster S Zwart
Porsche Macan Wit.Culemborg
|
Edit EriC4C: volledige quote direct bovenstaande post verwijderd. Hennie lees s.v.p. even quote's en foto's. :idea:
Inderdaad Peter wat jij zegt klopt. Ik heb vandaag even met PCG gebeld en Eric gaf aan dat het aan dat de sensor/ schakelaar defect kan zijn,deze kan je door meten ( overgangsweerstand ) .Ik heb deze gemeten en de weerstand was 0,5 ohm en moet dus 0 ohm zijn ( gesloten stand) hij opend de schakelaar ( weerstand oneindig) als de V- snaar breekt.De electonica er achter zorgt er voor dat de lampjes gaan branden.
_________________________________________ Live and let Live
|
12 maart 2007 20:39 |
|
|
HennieC2Targa
Ex.Carrera 3.2 Ex. 964 Targa C2
Ex.Boxster S Zwart
Porsche Macan Wit.Culemborg
|
Vandaag een nieuwe senor/ schakelaar ontvangen van PCG en ingebouwd,niet zoveel werk een stekkertje losnemen en een inbusboutje 5
losdraaien en andersom weer gemonteerd. Het is zo gepiept
Morgen even controleren of het weer goed is met de rit naar leander.
_________________________________________ Live and let Live
|
16 maart 2007 21:32 |
|
|
HennieC2Targa
Ex.Carrera 3.2 Ex. 964 Targa C2
Ex.Boxster S Zwart
Porsche Macan Wit.Culemborg
|
Het probleem is opgelost het was dus de sensor ( schakelaar )
_________________________________________ Live and let Live
|
19 maart 2007 12:58 |
|
|
bladerunner
|
Re: V snaar / sensor 964
Even een oude post naar boven halen.
Ook bij mij ging het lampje van de V-riem branden en toch liepen alle riemen mooi mee. Alternator en koeling draaiden mee. De sensor met het wieltje gedemonteerd en getest. Je kan dit openen en binnenin zit gewoon een microswitch. Alles getest en functioneerde zoals het zou moeten werken. Contactjes wat opgeschuurd want ik vermoede dat een beetje oxidatie de oorzaak was.
Ritje na 100 km en geen brandend lampje meer.
Maar nu mijn vraag. Ik zou alle riemen willen vervangen, 2x V-riem en 1x airco-riem.
V-riem Porsche 27 euro, zelfde riem met dezelfde specificaties niet Porsche: 5 euro Airco riem Porsche 24 euro, zelfde riem met dezelfde specificaties niet Porsche 10 euro
Behalve dat ik de naam Porsche bijbetaal, waar zit em het verschil want Porsche maakt die riemen toch ook niet zelf?
|
05 aug 2024 6:54 |
|
|
Polydeukes
981 Cayman 2.7 PDK (2015)Breda
|
Re: V snaar / sensor 964
Welkom in de wereld van Porsche rijden. Veel technische onderdelen in een Porsche vind je ook in Volkswagens en Audi's, maar omdat er een Porschelogo op staat of het in een Porschedoosje/zakje zit betaal je er de hoofdprijs voor. Voor sommige auto's is onderhoud met originele onderdelen belangrijk voor behoud van de restwaarde. Of het voor jouw P wat uitmaakt of er 'Porsche', 'Volkswagen AG' of 'Bosch' op het onderdeel staat, moet je zelf bepalen.
En nee, natuurlijk maakt Porsche niet alle onderdelen zelf. Zoals de meeste autofabrikanten kopen ze heel veel in. VAG doet dat natuurlijk op grote schaal (=goedkoper) en laat er hooguit een ander logootje op drukken door de fabrikant. Maar heel soms is de kwaliteit ook echt anders, of zijn de toleranties anders... Dus je kunt niet helemaal blind staren op specificaties. Ik zou daarom altijd zoeken op onderdeelnummer.
_________________________________________ "Straight roads are for fast cars. Turns are for fast drivers" - Colin McRae.
|
05 aug 2024 8:57 |
|
|
2.2VTEC
Sint-Niklaas (B)
|
Re: V snaar / sensor 964
Ik zou letten of er al dan niet een N-codering op staat Bladerunner
_________________________________________ MX-5 voorheen NC Niseko, nu ND 2.0 Sport / Recaro nog steeds... the poor man's Boxster Honda VFR800FI
|
05 aug 2024 9:07 |
|
|
Johann
981 GT4, 971 4S, 931, 924 Safari, 968 cab, 924SUtrechtse Heuvelrug
|
Re: V snaar / sensor 964
Er zijn naar mijn mening weinig dingen zo pauper als een Gates/Continental of vergelijkbaar merklogo op een riem op een zichtbare plek. Voor die extra twee tientjes is het toch een genot om het Porsche-logo te zien? Technisch zal het weinig uitmaken, maar visueel is het gewoon zoveel mooier.
_________________________________________ RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!
|
05 aug 2024 9:32 |
|
|
outletvalve
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
|
Re: V snaar / sensor 964
Ik dacht dat ik een aardig verslaafde Porsche addict/junkie was, maar er is kennelijk altijd baas boven baas.
_________________________________________ https://www.instagram.com/outletvalve/
"Racing is life. Anything before or after is just waiting."
|
05 aug 2024 9:53 |
|
|
Tuck-under
911SC targa '82
996.2 40 jahre limited editionDrenthe
|
Re: V snaar / sensor 964
Dit herken ik ook met spullen die ik zelf besteld heb. Soms is de "aftermarket" variant gewoon echt minder goed qua passing. Ik koop zeker niet alles met Porsche logo, maar soms is goedkoop duurkoop en ben ik dubbel aan de beurt geweest. Er is trouwens een technisch specialist op dit forum die mij dit ook wel eens laten zien heeft qua verschil in passing van onderdelen .
|
05 aug 2024 10:30 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: V snaar / sensor 964
Zijn het echt dezelfde specificaties?? Porsche ontwerpt en ontwikkeld mooie technische dingen en laat onderdelen waar Porsche niet gespecialiseerd in is maken door andere Fabrikanten. Logisch. De 9,5x776mm v-snaar in dit voorbeeld (999 192 338 50) laat Porsche in een voor autofabrikanten kleine hoeveelheid en in een afwijkende maat, perfect passend voor deze poelies, maken door het Italiaanse Dayco. Het is aannemelijk dat Porsche veel meer voor hun v-snaar inkoop betaald dan VW die in veel grotere aantallen v-snaren laat maken. Dus verkoop ligt de prijs ook hoger en Porsche zal meer moeten verdienen per v-snaar omdat ze niet het voordeel hebben van de grote aantallen zoals de echt grote fabrikanten. Daarnaast laat Porsche steeds maar weer nieuwe onderdelen aanmaken voor 40 jaar oude auto's of ouder zodat wij onze Porsches kunnen blijven rijden. VW doet dat niet. Bijna geen andere autofabrikant. Ja, die specifieke onderdelen zijn dan duurder. Natuurlijk zijn er webshops die een redelijk passende v-snaar vinden in bijna dezelfde maat en aanbieden voor exact dit onderdeelnummer. Eigenlijk is het bedrog, want ze brengen het als een vervanging voor de v-snaar met dat specifieke onderdeelnummer, maar het is gewoon v-snaar in een iets een andere maat die in hele grote oplagen gemaakt wordt voor veel verschillende toepassingen. En daardoor al te vinden op internet voor onder de Euro 3,- incl. btw. Porsche onderdelen kosten veel geld, maar zijn niet altijd duur. Iets dat goedkoop is maar net niet past, van mindere kwaliteit is of er niet uitziet, dat is pas duur. Porsche vraagt dus veel geld voor de onderdelen. En wil er aan verdienen. Maar is dat niet het zelfde wat een eigenaar van een 35 jaar oude 911 wil en doet bij verkoop. Als ik die bedragen zie Zelfs voor auto's die helemaal opgebouwd zijn en onderhouden met goedkope b-kwaliteit of matig passende onderdelen.
_________________________________________ Rebel engineering
|
05 aug 2024 11:53 |
|
|