Ik heb ook een backfire gehad, niet lang nadat hij APK gekeurd was(!), bij een gewone garage (dus niet-P-specialist). Als reparatie hebben ze toen het gescheurde filterhuis gelijmd en inmiddels is dat bijna 2 jaar terug.
Ik ben daarna echter evengoed naar een Porsche specialist gegaan voor een ‘second opinion.’ Daar hebben ze toen een CO waarde van 0,3% gevonden en dat moet voor een dergelijke motor tussen de 1,5 en 2,5% zijn, dit hebben ze bijgeregeld en de motor slaat nu (nog) sneller aan (had ik zo-en-zo geen klachten over).
Bij mijn SC (bj.1982 204pk) is de koudloopregeling defect (een bekend probleem bij SC's), maar dat hoeft niet het probleem te zijn. Volgens de P-specialist is het risico dat het nogmaals optreedt heel klein en nu nog kleiner geworden, omdat de motor sneller aanslaat. Volgens hen kan het bijna alleen optreden als je gas geeft bij het starten, wat ik in principe nooit doe. Misschien heb ik bij het starten de sleutel te snel losgelaten, zodat de motor net niet aansloeg en toen de 2e maal als reflex gestart met een beetje gas erbij, maar ik kan me het absoluut niet herinneren. Misschien zat er al een scheurtje in het spruitstuk, zodat hij al wat valse lucht aanzoog.
Hij vindt wel dat (achteraf) het lijmen van het filterhuis eigenlijk zonde van de reparatie is geweest; een nieuw filterhuis met veiligheidsventiel (!, het komt dus vaker voor, anders bouwen ze zo'n ventiel niet in) kost volgens de P-specialist ca EUR 260,- en zit er in een uur of 5 in, dan kom ik ook op ca EUR 575,- , de rekening voor het verlijmen was slechts iets lager, want ze moeten een en ander los halen om er bij te kunnen.