Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 3:40



Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
motortemperatuur 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
Bericht motortemperatuur
Wanneer ik met mijn 911 SC 200+ rij, loopt de olietemperatuur fors op waarbij het rode gebied van de olietemperatuurmeter na een kleine 10 minuten al bereikt wordt. Op dat moment weer rustig rijden en bij een snelheid van 120 km/h daalt de temperatuur weer tot halverwege het bereik van de meter en blijft deze constant. De olietemperatuurmeter van de auto klopt, want ik heb met een professionele temperatuurmeter in de olievulpijp gemeten en de temperatuur die de meter van de auto aangeeft klopt.
Ik heb gekeken naar mogelijke oorzaken, maar loop hierbij vast. De koeler bij het rechtervoorwiel wordt warm, dus je zou kunnen concluderen dat de thermostaat bij het motorblok en de leiding naar voren werken. De oliedruk is volgens het boekje. Er zitten geen deuken in de leidingen die de doorstroming beperken. Ik gebruik Castrol synthetische olie voor conventionele motoren en navraag bij Castrol gaf aan dat deze olie toereikend zou moeten zijn. Ik zou verder niet weten wat de oorzaak kan zijn. Ik kan mij alleen nog voorstellen dat de koelcapaciteit van de koeler (voor zit een koeler (zoner vin) met van die pijpjes, geen radiator model) onvoldoende is of dat de doorstroming van lucht bij het motorblok onvoldoende is. Heeft iemand dezelfde ervaring of weet iemand de mogelijke oorzaak?


27 mei 2007 15:40
Profiel
PorscheForum Junkie
Geen Boxster 981 S meer
Bericht 
Er zit ook nog een koeler op het blok, die thermostaat kan ook nog kapot zijn. Verder kunnen beide koelers na verloop van tijd dichtslibben. De koel capaciteit neemt dan snel af. De enige remedie is dan ultrasoon laten reinigen of beter, nieuwe koelers


27 mei 2007 16:17
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht 
Grote kans dat je een "oud type" oliekoeler voor hebt.
Vanaf 1984 heeft de 911 een betere oliekoeler, later ook nog uitgerust met een elektrische fan. Ook werden en later in de onderrand van de voorbumper extra sleuven gemaakt voor meer luchtsroom langs de koeler
Door nieuw type koeler te monteren druk je de olietemperatuur met enkele 10-tallen graden.

Voor je daaraan begint zou ik inderdaad even nagaan of er niet een probleem is met de thermostaat of de koeler zelf; of een kenner even een mening laten geven of dit normaal is voor de configuratie van jouw auto.
Ook een SC zou toch 200+ proof moeten zijn als het niet te heet is buiten.
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


28 mei 2007 0:03
Profiel
PorscheForum Rakker
964 C2T 997 C2
Bericht 
Zoals Peter993 al zei:
ik zou inderdaad ook eens kijken of de oliekoeler op het blok ook wel voorzien wordt van warme olie. Boven op de motor zit een thermostaat die bepaald of deze oliekoeler wat moet gaan doen.

De thermostaat voor de oliekoeler in het voorscherm zit in je achterwielkast; hier zie je diverse oliebuizen bij elkaar komen. In dat "huisje" waar alle buizen samenkomen, zit dus ook een thermostaat maar die werkt blijkbaar goed want je oiliekoeler aan de voorkant wordt warm.

Ik heb zo even niet 1-2-3 tips om de werking van de thermostaat van de oliekoeler op je blok te testen. Wellicht kan de Forumtechniker hier nog iets over roepen ?

Succes,

Dick


28 mei 2007 8:44
Profiel
Bericht 
de motor koeler is het belangerijkste, want die zit op het druk circuit, en die zijn vele malen effectiever dan koelers op het retour circuit

muizen nest bovenaan de koeler, of gewoon vervuild met olie/vuil zodat er geen lucht meer door gaat...

als je bij een brug kan komen, es van onderen met een ferme pul brake cleaner bestoken, misschien kun je met een gerichte straal zelfs door je koel fan iets bereiken

zowieso, al rijdend maakt die elctrische fan van later types niks uit , er is rond de 200u genoeg rijwind om zonder fan te koelen, een radiator stijl (met vele rijden buizen) of of een trombone koeler (heel oude type, 1 leiding die kronkelt) zou in principe toch wel redelijk moeten koelen op snelheid...

't kan ook zijn dat de thermostaat van de externe koeler een hangend overdruk ventiel heeft, en dna gaat er wel iets naar de voorste koeler, maar gaat het meeste rechstreeks naar de olie tank via de overdruk functie

Dick schreef:
Ik heb zo even niet 1-2-3 tips om de werking van de thermostaat van de oliekoeler op je blok te testen.


simpel, de klein koeler moet warm worden, als ie niet warm wordt, werkt die thermostaat niet moet je wel niet testen door 2 uur rond te rijden, want in die tijd trekt de warmte van het blok er ook in, maar dan niet via de olie


28 mei 2007 16:46
PorscheForum Rookie
Bericht 
Bedankt voor het meedenken. Ik heb de 911 een keer op de brug om kunnen zetten en ik heb toen gevoeld aan de koelers. De koeler bij het motorblok gaf een hoop warmte af. Ik heb met de 911 voordat deze toen de brug op ging een aantal rondjes met veel toeren gereden om de olietemperatuur hoog te krijgen met de gedachte dat ik dan de koelers goed kon testen op hun werken. Achteraf is dit misschien geen goede test geweest, want de gevoelde warmte is vermoedelijk afkomstig vanaf het gehele motorblok en niet vanaf de olie.

Ik kan denk ik wel een luchtcompressor van iemand lenen en dan zal ik de kanaaltjes bij de koeler van het motorblok eens doorspuiten en reinigen met pul brake cleaner (tast dit het materiaal niet aan?). Hopelijk is dit de oorzaak.

Op dit moment staat de 911 op pootjes want ik ben bezig om de 911 na te lopen op lelijke plekjes. In mijn enthousiasme heb ik de achterbumper al gedemonteerd en aangezien ik maar af en toe knutsel gebeurd er soms drie weken niets, dus het kan wel even duren voordat ik weer rij. Maar zodra ik de koeler gereinigd is en ik weer rij, laat ik nog even weten of dit de oorzaak is geweest.


28 mei 2007 20:22
Profiel
Bericht 
brakecleaner is safe, tast niks aan


28 mei 2007 20:32
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
924 `77
Wijchen
Bericht 
Ik vermoed dat als de koelvinnetjes op een radiator zeer gevoelig zijn voor schade als je ze schoon spuit met lucht, als je het doet doe het dan met zeer lage druk.


28 mei 2007 20:38
Profiel Facebook 
Bericht 
Meneer aard schreef:
Ik vermoed dat als de koelvinnetjes op een radiator zeer gevoelig zijn voor schade als je ze schoon spuit met lucht, als je het doet doe het dan met zeer lage druk.


zo teer zijn ze nu ook niet hoor, het is 0.5 mm alu, en op telkens op ongeveer een halve cm gesoldeerd, kun je niet mollen met pure luchtdruk,
toch niks dat een normale shopcompressor levert

http://www.porscheforum.nl/album_page.php?pic_id=25702


28 mei 2007 21:00
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 9 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.