Hai,
de heren op het forum hebben weer veel commentaar maar weinig echt inhoudelijke reactie
Jij haalt, als ik je 1e vraag goed lees, 2 zaken door elkaar:
Je hebt een oliedrukmeter, die zwabbert vrolijk tussen de 1 en 5 bar, en je hebt een hoeveelheidsmeter, welke zwabbert tussen leeg en vol, duidelijk 2 verschillende meters.
Bij koude motor zal de oliedruk altijd zeer hoog zijn, richting de 4 a 5 bar, om later, als het gehele circuit zich opent, te dalen naar een lagere waarde( bv. 1 bar bij 1000 toeren en ongeveer 4 bar bij 4000 toeren )
De oliehoeveelheidsmeter( olie niveau meting ) staat bij koude motor op zeer laag, om bij warme motor een hogere waarde aan te geven. Het is een INDICATIE van je olievoorraad aan boord.
NEVER bij koude Porsche luchtgekoelde motor olie peilen
Alleen bij warme motor kijken wat er aan de peilstok hangt.
Het is geheel normaal dat het toerental zakt, als je de vuldop opent.
Dus al sde oliedruk zegt druk hoog, peilstok zegt weinig of geen olie aan de stok ( bij warme motor zal die oliedruk lager zijn, da's normaal...zie hierboven ) dan is er 1 simpele conclusie; te weinig olie in het blokkie/
10 liter is ook NIET voldoende, als de olie goed is afgetapt, en er wordt zelfs 1 nieuw filtertje opgezet, dan gaat er minstens 11 liter in het leidingstelsel verdwijnen.
De oliesoort die je noemt is prima ( wel een gerenommeerd merk
)
als je er 10 liter op hebt gegooid, en bij warme motor ( na minstens 1 kwartier (rustig) te hebben warm gereden er geen olie op de peilstok zit, telkens met ongeveer 0,25 liter bijvullen, totdat de peilstok weer iets aangeeft tussen Min. en Max.
Telkens na de 0,25 liter ff 1 minuutje wachten, kijk ondertussen eens op de Olie hoeveelheidsmeter, je zult zien zodra de peilstok olie aangeeft binnen de aangegeven grenzen, dat ook de niveaumeter hier op reageert.
Het is normaal, dat als je flink gas gaat geven, bij warme motor, dat de olieniveaumeter ineens naar beneden zakt, er wordt immers meer olie door de pomp het blok ingepompt. Die voorraad verdwijnt op dat moment uit de olietank. Als je spontaan na een stukje flink gassen ineens stil gaat staan voor een stoplicht, dan zie je de olienieveau meter ineens
naar de plus schiet, de zer warme olie wordt niet meer rondgepompt ( is toerental afhankelijk
) en zal door overdruk in de olietank worden geperst.
Da's nu typisch 911 ( t/m 993 )