Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 7:03



Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Carbs op 3.2 of 3.0 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Bericht Carbs op 3.2 of 3.0
Heren,

Eindelijk rijdt de porsche. Momenteel met een 2.7 waar ik toch wel tijdje mee bezig ben geweest om hem weer in goede staat te krijgen. Na dit leerzame project is het tijd voor iets nieuws.

Zoals ik al eerder aangaf, ga ik mijn 2.7 nu verkopen en wil ik een 3.2 aanschaffen. In eerste instantie wilde ik deze compleet met computer inbouwen, maar nu begin ik toch te twijfelen. Ik wil namelijk zo min mogelijk electronica in mijn auto.

Het plan is nu om een 3.2 of 3.0 in te bouwen en hier carbs op te bouwen. Nu heb ik een aantal vragen:

- Maakt het uit of ik een 3.2 of 3.0 blok gebruik?
- Welke carbs (merk type grootte) kan ik gebruiken op een 3.2?
- Zijn huidige brandstofpomp en ontsteking bruikbaar?
- Is er een boek waar men ingaat op het bouwen van carbs op een 3.0 of 3.2 blok?
- Wie heeft er ervaring en is dit zelf te doen (ivm afstelling)
- Wat doet het brandstof gebruik

Genoeg voor discussie :). Hopelijk is er ervaring hier met het gebruik van carbs.


07 jan 2009 21:41
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Carrera 3.2, 996 Cabrio, 991 GTS
Thuredriht - NPC#1408 PF#492
Bericht 
ik heb Erwin van Renntech weleens zo'n blok op zien bouwen :idea:
was volgens mij een 3.2
_________________________________________
Got coffee?


07 jan 2009 21:43
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Bericht 
Ik wil juist graag zelf een blok opbouwen. Met de 2.7 is dit gelukt (met dank aan de hulp van aantal mensen hier). Maar gevoed door dit succesje wil ik nu meer.

Zelf eerst nogmaals een blok reviseren en vervolgens met carbs opbouwen lijkt me echt super.


07 jan 2009 21:49
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Een heerlijke Carrera 3.o targa en nog wat ander porsche gedonder
kort by Newark-on-Trent, U.K
Bericht 
PMO carbs. Za-lig.
Heerlijk gorgelend inductie geluid and all the rest of it.

Maar een SC dat, als je doortrapt wel eens aan 12,6l/100km komt met de K-jet, doet plots 19,6 l/100km.

Je wil geen electronica, maar heb je als een gedacht aan ITB of Individual Trottle Bodies
http://forums.pelicanparts.com/showthread.php?t=427451&highlight=throttle+bodies

Ik zou mijn ziel willen verkopen aan de duivel voor zo'n set-up, maar hij heeft me geinformeerd dat het alleen maar 2 eurocent waard is. :twisted:

Groetjes,


Bert


07 jan 2009 21:54
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Diverse Porsche's
Steenwijk
Bericht Re: Carbs op 3.2 of 3.0
michael911 schreef:
- Maakt het uit of ik een 3.2 of 3.0 blok gebruik?

Ja en nee. Een 3.2 heeft een motronic en het is het voor de hand liggendst om een stroomverdeler van een 2.7 of SC te nemen. Alleen kun je deze stroomverdeler niet in een 3.2 monteren. Wel als je eerst ook het ontstekingstanwiel van een oudere 911 op de krukas monteerd. En dat kan alleen als je de motor toch reviseerd. In dat geval is de 3.2 weer in het voordeel. ook door de grotere cilinderinhoudt zal de motor beter oppakken met een iets te grote carburateur.


michael911 schreef:
- Welke carbs (merk type grootte) kan ik gebruiken op een 3.2?
Oude Webers of nieuwe PMO's.
Weber 's zijn 40 mm en PMO's 46 mm. 0 is eigenlijk iets te klein, ook al rijdt een 40 mm carburateur wat soepeler. Boven de 6500 omw/min gaat een 3.0 / 3.2 motor met 40mm carburateurs vermogen verliezen.
PMO levert momenteel alleen de 46mm en kan goed gebruikt worden op een 3.2 motor (en op een 3.0, maar dan liever met andere nokkenassen etc.)



michael911 schreef:
- Zijn huidige brandstofpomp en ontsteking bruikbaar?

Op een 3.0 dus wel, ook al moet je een verdeler van een 180 / 188 pk hebben. Bij een 204 pk stroomverdeler moet eigenlijk het karakter veranderd worden.

michael911 schreef:
- Is er een boek waar men ingaat op het bouwen van carbs op een 3.0 of 3.2 blok?
http://www.renntech-porsche.nl/catalog/product_info.php?cPath=61_797&products_id=337

michael911 schreef:
Wie heeft er ervaring en is dit zelf te doen (ivm afstelling)
Uiteindelijk is alles zelf te doen.

michael911 schreef:
- Wat doet het brandstof gebruik

Net als het vermogen :arrow: Toenemen.
_________________________________________
http://www.renntech.nl


08 jan 2009 0:02
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
993 2S, "59" 911 IROC RSR, Carrera GT Speedster 1958, 911ST 1969 replica
Delfgauw
Bericht 
Mijn '69 is natuurlijk wel wat ouder maar je loopt volgens mij ook nog tegen een paar andere dingen die de kosten doen oplopen.

Naast de wijzigingen in de motor zal je ook e.e.a. rond de motor moeten wijzigen om hem te kunnen inbouwen.

Volgens mij moet je ook rekening houden met;


Past een 3.2 qua hoogte wel in de motorruimte van een een eerder model, (lagere hoedenplank)
Upgraden naar aandrijfassen van SC en achterste (stalen, korte) draagarmen vervangen of is het mogelijk een '69 aandrijfas aan te passen?
Installeren extra externe oliekoeler+leidingen in rechtervoorscherm
Kan het oude type uitlaat worden overgezet op de 3.2, alleen uitlaattapeinden inkorten of meer?
915 bak gebruiken in plaats van 901 bak, heeft de 915 bak een mechanische of electrische telleraansluiting, andere teller of ombouwen.
Aanpassen DME?
Aanpassen middentunnel om 915 passend te krijgen
Aanpassen/uitbreiden kabelboom?
Moet je het schakelmechanisme aanpassen om een 915 in te bouwen.
Trek- of druk koppeling ombouwen
Oliekoeler 2.2 gebruiken om geschroefde olieslang aan te sluiten i.p.v. geklemt.

Zie ik nog dingen over het hoofd?

Al met al best een hele ingreep, maar dan heb je wel wat..
_________________________________________
Het leven is te kort om in een saaie auto te rijden.


08 jan 2009 23:39
Profiel WWW
PorscheForum Rookie
Zeeland
Bericht 
carbs is toch van vroeger.....? (grapje)
er zitten verder toch geen voordelen aan carbs buiten om het geluid?
ik heb in het verleden voor het (zelfde) dilemma gestaan. (KEUZE MANAGEMENT OF CARBS)
vergeet ook niet dat nokkenassen en zuigers van de 3 en 3.2 ontworpen zijn voor injectie. hij rijdt er overegens wel op. heb ook eens 40mm op 3.2 gezet. is idd wat aan de kleine kant maar hij is dan wel soepel onderin.

overigens heb ik gekozen voor DTA met nieuwe hoogcompressie zuigers (3.4L) en rsr nokkenassen en 6 gaskleppen. dit maakt ook mooi geluid hoor.

een breedbandlambda sensor in je uitlaat en je kan zelf eea inregelen met een laptop opschoot. ook leuk hoor. probeer dat maar eens met carbs.
tevens moet je jezelf met carbs denk ik niet afvragen wat het verbruik zal zijn, met een motormanagement systeem kan je zelf bepalen zuinig of vermogen met één druk op de knop.

Verder sluit ik me aan met de eerder geschreven opmerkingen, ga je een aanpassing op welk vlak dan ook uitvoeren kom je gegarandeerd dingen tegen waar je brein (hopelijk) lekker door gestimuleerd wordt.

maar dit was niet de vraag, zo min mogelijk electronica, dan is een carb natuurlijk ideaal.


Laatst bijgewerkt door max du sab op 10 jan 2009 20:25, in totaal 1 keer bewerkt.



10 jan 2009 9:16
Profiel
PorscheForum Rakker
911 carrera 3.2 targa 1984
hoeven
Bericht 
max du sab schreef:
er zitten verder toch geen voordelen aan carbs buiten om het geluid?


wat dacht je van vermogen :wink:
_________________________________________
porsche project


10 jan 2009 18:05
Profiel
PorscheForum Rookie
Zeeland
Bericht 
heren heren even lezen, met een managent is eea toch net wat fijner af te stellen? dat zal toch niemand ontkennen?
het verbruik is met een management veel gustiger en op elk toerengebied bestaat de mogelijkheid voor een optimale mengverhouding. (lees vermogen)


door onduidelijkheid van mijn kant; mijn keuze was tussen een DTA of carbs, de orginele DME was voor mij geen optie.


zwart? niet meer gelukkig na de keuze van de DTA! lekker met het lap toppie.


10 jan 2009 20:16
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Diverse Porsche's
Steenwijk
Bericht 
Natuurlijk is een goed geprogameerd injectiesysteem beter dan een carburateur.
Maar een goed afgestelde carburateurmotor kan ook erg leuk zijn.





.
_________________________________________
http://www.renntech.nl


10 jan 2009 20:29
Profiel WWW Facebook 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 10 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MSN [Bot]


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.