Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 9:49



Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ] 
witte smurrie/slack in vulpijp 996 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche design waterkoker en stofzuiger
Drenthe
Bericht witte smurrie/slack in vulpijp 996
zit toch ff met een vraagje. Heb al lopen zoeken, maar kan niet echt een goed antwoord vinden.

Met een vriend gekeken naar een porsche om aan te schaffen.
Op licht zweten van het blokkie na zag alles er netjes uit, alleen de vulpijp zit behoorlijk vol met de witte smurrie. Gevraagd of de man veel korte stukkies reed en dat was niet het geval. Nu is die vriend en de verkoper naar Porsche rotterdam geweest, en het oordeel was dat de auto teveel korte stukkies reed.

(natuurlijk is dat wel 1 van de reden waadoor het kan komen, maar zou hier niet ooknog wat anders achterweg kunnen komen?)

Vond het antwoord van de Porsche wel heel erg kortaf.
Staat dit blok bekend om die witte smurrie?

3.4 blokkie met 130.000 op de tellert.
_________________________________________
535PS


12 maart 2009 23:18
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht 
Of korte stukkies of bekende probleem met afbrokkelende cilinders. Gevolg is dan vermenging olie en koelvloeistof...

linkje
_________________________________________
'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'


Laatst bijgewerkt door Maarten op 12 maart 2009 23:32, in totaal 1 keer bewerkt.



12 maart 2009 23:24
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche design waterkoker en stofzuiger
Drenthe
Bericht 
Do993tupperware schreef:
Haarscheurtje in 1 van de cylinderwanden Maarten , niet afbrokkelen ofzo :lol:

Gewoon een AKK laten doen , en laat ze het onderste oliefiltertje even nakijken , dan zie je het meteen :wink:


Zit me toch ff af te vragen. Hoe zie je aan het onderste filter of er een (haar) scheurtje zit?

Neem aan dat de conditie van een blok(wanden) niet echt door een AKK kan worden bepaald. Meten ze uberhaubt compressie als je er niet om vraagt?
_________________________________________
535PS


12 maart 2009 23:30
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht 
Haarscheurtje noemt ie dat :mrgreen:
Afbeelding
_________________________________________
'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'


12 maart 2009 23:30
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche design waterkoker en stofzuiger
Drenthe
Bericht 
Do993tupperware schreef:
Je kan dan aan het filter zien of er al sludge-smurrie in zit :wink:

Dusss dan is t mis?
_________________________________________
535PS


12 maart 2009 23:41
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche design waterkoker en stofzuiger
Drenthe
Bericht 
Do993tupperware schreef:
Je kan dan aan het filter zien of er al sludge-smurrie in zit :wink:


en Do nog steeds geen 3.4 blokkies op de plank liggen?
_________________________________________
535PS


12 maart 2009 23:41
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Een ander probleem dat veel aannemelijker is kan een defecte warmtewisselaar zijn. Om de enorme hoeveelheid olie snel op te warmen gebruiken alle 996'en een warmtewisselaar waarbij het koelwater de olie mee verwarmt. In de vroegere modellen hebben die nog wel voor wat problemen gezorgd door het lekken van water naar de olie.
Anders zou ik ook korte ritjes aanmerken (alles onder de 25km is kort voor een 911). Keertje is niet erg maar als je 20 km woon werk verkeer doet zal de olie nooit volledig op temperatuur komen (behalve in de zomermaanden).
Haarscheurtjes in de cylinderwand zorgen voor olieresidu in het koelwater bij de 996 motoren.
_________________________________________
Factory original Porsche Special build Turbo S


13 maart 2009 0:14
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht 
een watergekoelde 911 warmt toch veel sneller op dan een luchtgekoelde? Is 25 km voor een watergekoelde dan ook 'de grens voor een kort ritje'?
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


13 maart 2009 8:46
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964.c4
assendelft
Bericht 
Do993tupperware schreef:
Ohw , zo heb ik ze nog niet gezien :shock:

zo heb ik ze alleen maar gezien, allemaal die vorm, zou ze zo onderling kunnen wisselen.

robert
_________________________________________
remmen is angst


13 maart 2009 9:27
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Bericht 
In dat geval het systeem doorspoelen met Forte motorreiniger, zou de klus moeten klaren..


13 maart 2009 11:28
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
991S
ex 996, ex 997S
Bericht 
Wat veel voorkomt is dat er een sludge onstaat in de vulpijp door een paar kortere ritjes achter elkaar. Normaal verdwijnt deze waneer de motor een keer goed warm wordt gereden. Echter de olievulpijp zit ver van het carter gemonteerd en is van plastic ( niet warmtegeleidend ) en hierdoor wordt de temperatuur vaak niet hoog genoeg om het vocht te laten verdampen.
_________________________________________
"Think big, start small and be practical" (Peter Senge)


Laatst bijgewerkt door Marc-911 op 13 maart 2009 15:49, in totaal 1 keer bewerkt.



13 maart 2009 12:07
Profiel
PorscheForum Junkie
Geen Boxster 981 S meer
Bericht 
Wat weer een paniekmakerij, een beetje mayo in de vulpijp van een 996, de luchtgekoelde mafia komt weer in stelling en de foto's van gescheurde cilinders vliegen je weer om de oren. :roll: Allemaal zeer voorbarig. Veel 996'en hebben hier last van, de verklaring van Marc-911 is zeer waarschijnlijk de juiste. Wil je het zeker weten, olie eruit en filter bekijken.


13 maart 2009 12:34
Profiel
PorscheForum Rakker
987
Belgie
Bericht 
Aanslag in de olie vulpijp van een M96 motor is geen probleem, gewoon condensatie vorming op de koudste plaats v.d. motor. Olie residus in het expansievat daarentegen wijzen met grote zekerheid, en in de meeste gevallen, op gebarsten/gebroken cylinder bus(sen).


25 maart 2009 18:32
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Klein beetje mayo hoeft inderdaad niet zo heel veel te betekenen, behalve dat de olie niet altijd goed warm wordt.
Als ik mijn vulpijp bekijk dan is die helemaal schoon. Geen spoor van vocht of mayo te bekennen.
_________________________________________
Factory original Porsche Special build Turbo S


25 maart 2009 23:15
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche design waterkoker en stofzuiger
Drenthe
Bericht Re: witte smurrie/slack in vulpijp 996
en witte smurrie in je koelwater?

Zou dat ook niet de warmte wisselaar kunnen zijn?
_________________________________________
535PS


31 maart 2009 14:05
Profiel Facebook 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 17 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.