Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 15:00



Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Tuning 2.4T, wie weet meer? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
Putten (GLD)
Bericht Tuning 2.4T, wie weet meer?
Ik overweeg een ongerestaureerde 2.4T te kopen om op te knappen. Ik vind uiteraard die 130pk wat aan de zuinige kant. Nu weet ik dat die dingen tot dik 200pk getuned kunnen worden binnen de FIA homologaties en andere FIA regels. Ik denk dat als je binnen die regels blijft en daardoor de auto bruikbaar houd/maakt voor historische rally´s hij wat interessanter wordt dan om er bijvoorbeeld een veel nieuwer blok ik te lepelen.

Mijn vragen:
- wie weet hier meer vanaf?
- hoe zit het met dat vermogen met de versnellingsbak en aandrijfassen etc?
- wie weet wie dat tunen relatief BETAALBAAR kan doen (ik weet dat het duur is, maar er is een verschil tussen "duur" en "belachelijk duur"

Een 2.4s ongerestaureerd is inmiddels ook niet meer te vinden en als je er al een vindt kost ie een vermogen. Al heb je natuurlijk wel direct 190pk, ook daar zit werk aan...
_________________________________________
Jeroen
Life´s what you make it!


18 nov 2004 12:32
Profiel ICQ 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Baarn
Bericht 
Je kunt een 2.4 blok natuurlijk ombouwen, carb's eraf en injectie erop. Maar dat is ook al best prijzig hoor!
En wat betreft je bak, normaal gesproken geen punt, ik heb van een porsche specialist destijds bij mijn eerste Porsche, was een 2.2E te horen gekregen dat op die bak (was van een 2.0T) makkelijk een RS motor kon. Dus sterk zat zou ik zeggen...

Succes ermee en houd me op de hoogte van je plannen.

Gegroet,
Gijs


18 nov 2004 17:43
Profiel
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
911T 2.0 1968
Bericht 
Op Marktplaats staat een mooie 69'er met een 2.4 E motor, helemaal klaar voor de (klassieke)rallysport.

Misschien is dat iets voor je?

Afbeelding


18 nov 2004 18:04
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Carrera 3.2, 996 Cabrio, 991 GTS
Thuredriht - NPC#1408 PF#492
Bericht 
leuk ding...
maar weinig aan op te knappen als ik het zo lees :roll:
_________________________________________
Got coffee?


18 nov 2004 18:06
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
Putten (GLD)
Bericht 
Ik heb even informatie over deze auto opgevraagd, maar het is eigenlijk niet helemaal wat ik zoek. Ik rij overigens nu geen historische rally´s maar snelheidsrally´s (zie http://www.205cup.nl) en om de verwarring compleet te maken, is er ook binnen de (snelheids)rallysport een klasse die "historisch" heet. En eigenlijk zoek ik iest waarmee ik beiden kan doen. Je zou dan ook kunnen denken aan een 2.0S uit 68 of 69 trouwens. Die zijn nog net betaalbaar...

Ik zag op mobile.de trouwens een 2.0s uit 1968 staan maar met sportomatic. Weet iemand of dat zonder problemen is uit te wisselen met een gewone versnellingsbak?
_________________________________________
Jeroen
Life´s what you make it!


18 nov 2004 21:56
Profiel ICQ 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
foxtrot / oscar
Bericht 
Ik zou niet voor een SWB auto gaan. De wielophanging zowel voor als achter heeft allerlei onderdelen die niet met latere (vanaf 69) jaren uitwisselbaar zijn. Daardoor wordt het veel moeilijker om je ophanging fastoenlijk te tunen...

2.4T ombouwen naar S specs (of iets sneller) kan zonder problemen, maar is niet goedkoop.
Je hebt andere cilinders en zuigers nodig. Eventueel kan je nog iets hoger gaan met de compressie dan standaard S zuigers
Verder moeten de koppen aangepast worden (grotere kleppen) en heb je andere nokkenassen nodig.
Mogelijk heb je andere drijfstangen nodig, maar dat durf ik zo niet uit m'n hoofd te zeggen...
Een pk-tje of 200 is dan realistisch haalbaar.
Ik zou niet tot het uiterste gaan om de laatste paar pk's er uit te persen en zou betrouwbaarheid kiezen ipv de laatste 5 of 10 pk te zoeken.

Alles bij elkaar dus geen goedkoop grapje. Ik heb zelf een 2.4T en daarom ook besloten om die niet op te voeren maar een 3.0 te kopen. Heeft meer vermogen, meer koppel en was uiteindelijk goedkoper.
Is voor jou denk ik geen optie ivm reguleringen...

Ik zou niet ombouwen naar mech.injectie. Is duur en goede spullen zijn zeldzaam.
Met een setje Webers (op zich ook al niet goedkoop) ben je net zo snel.
Mogelijk heeft een 2.4T al webers (sommige zijn met K-Jetronic injectie)

Snelheid is beter te vinden in het afstellen van het onderstel en chassis

Vanaf '72 heeft de 911 een 915 bak. Die is sterk genoeg. Houd makkelijk 350pk, dus daar hoef je je voorlopig niet druk om te maken :D
Ook de eerdere bakken kunnen het vermogen van een snelle 2.4 of groter aan, alleen niet te wild optrekken in de eerste versnelling (die is het zwakst)

Schaf om te beginnen het "911 Performance Handbook" van Bruce Anderson aan. En eventueel "How to rebuild and modify Porsche 911 engines" van Wayne Dempsey (eigenaar van Pelican Parts).
_________________________________________
W W W . 9 G E A R . N L


19 nov 2004 5:19
Profiel WWW
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
Putten (GLD)
Bericht 
Jeroen, bedankt voor je reaktie! Volgens mij heb je ook LWB 2.0S-en vanaf ergens in 1969 toch? Maar als ik het zo hoor zou tuning van een 72-er 2.4T het beste zijn? Als ie Webers en de 915 bak heeft tenminste. Je ziet ze voor ca. 10K Euro wel staan. We hebben al besloten dat we er eentje met "lekker veel opknapwerk" er aan willen. Moet ik alleen een goede en "goedkope" tuner zien te vinden. Ik heb zelf wel eens een peugeot 205 gti blokje getuned, maar dat was niet zo succesvol en evengoot nogniet eens zo goedkoop, dus ik wil me eigenlijk niet vergrijpen aan een 911 motor. De rest wil ik wel zelf doen. Dat komt wat mij betreft neer op: body helemaal hard maken. Beetje doorlassen. Vaste gehomologeerde kooi (met papieren) erin. Helemaal spuiten en dan de ophanging terug met nieuwe lagertjes etc. moderne sportstoelen en gordels erin sportstuur, brandblussers, modern sport schokbrekers/veren, remmenrevisie met sportblokken en sportschijven veiligheids benzine tank etc. ect. Ik heb dit werk trouwens allemaal al eens gedaan met diezelfde peugeot 205. Dus het wordt sowieso een avontuur met een 911.

Overigens heb ik het boek van Bruce Anderson al van voor naar achter en terug gelezen en bij Engine modifications komt hij vrijwel telkens met vergroting van de cilinderinhoud en verder niet echt iets. Ik denk dat het dan neer komt op andere nokkenassen, verder alles uitwegen en balanceren. Grotere kleppen en andere of verbouwde carburateurs, andere zuigers, met evt drijfstangen, etc. Een vette ingreep dus, maar dan heb je ook wat! Ik ga uiteraard voor duurzaamheid en niet voor die laatste pk´s.
_________________________________________
Jeroen
Life´s what you make it!


19 nov 2004 11:35
Profiel ICQ 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
foxtrot / oscar
Bericht 
Hey Jeroen,

Als ik het goed zeg zijn de LWB's (dus vanaf '69) met een 2.2 geleverd, maar voor de zekerheid zou je dat even na moeten kijken. Kan ook zijn dat de 2.2 in '70 is gemonteerd
Om in de buurt van de 200pk te komen met een 2.0 gaat een berg duiten kosten...

Voor het ombouwen naar S specs kan je eens bellen met Erwin Jansen (zit hier ook op het forum) www.renntech-porsche.nl of Johan vd Gugten www.vdgugten.nl

Vergis je niet in het opknappen van een vroege 911. Ze kunnen heel vervelend roesten. Plaatwerk is duur en er gaat veel tijd in zitten

Als je meer info wil over ophanging e.d. moet je me maar eens mailen...

gr.

Jeroen
_________________________________________
W W W . 9 G E A R . N L


20 nov 2004 6:03
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
foxtrot / oscar
Bericht 
PS, heb je info over de organisatie waar je met de 911 rallyes wil gaan rijden? Op de site die je aangeeft staat alleen info over de peugeotjes...
_________________________________________
W W W . 9 G E A R . N L


20 nov 2004 6:07
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Boxster 3.4 S
Twente
Bericht 
Hai, even kleine TIP; als je serieus dat 2.4-blokje onder handen wil laten nemen, kan ik als tip geven Lammertink Porsche Enter ( Oosten van het land) hij heeft meerdere restauraties en Tuning Projecten tot in de kleinste details perfect uitgevoerd......zeer vakbekwaam en betrouwbaar :!:
_________________________________________
Groeten uit Twente


20 nov 2004 12:47
Profiel
PorscheForum Rakker
Carrera 3.2
Bericht 
Ben zeer benieuwd Jeroen :!: Ik ben zelf bezig met hetzelfde maar op basis van een 87 model met oud plaatwerk erop. Ik heb de kooi van Safety Devices deze is Fia gekeurd en geleverd door v/d Gugten. Brandblusser heb ik van OMP het 4 liter 6 nozzles systeem. Neem ff contact op met Jeroen914 voor de ophanging hij heeft alle goodies die nodig zijn om een superstrak sturende auto te bouwen. Hij heeft ook een afneembaar stuursysteem wat erg handig is als je straks nog een beetje wil kunnnen uitstappen met de kooi erin :)
200 pk uit een 2.0 liter kan wel maar gaat erg veel kosten denk ik. De 911R haalde 200 pk uit 2 liter maar wel met een twin spark systeem speciale webers, nokkenassen,branstofpomp,dubbele oliekoelers en noem het maar op. Hoe dan ook erg gaaf wat je gaat doen, hou ons op de hoogte wil je ?

Groeten,

Ed


20 nov 2004 13:14
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
987 Boxster S 3.4 Tiptronic & Harley - Davidson FXDLS Low Rider S
Lemmer (PF #48)
Bericht 
Hoi Jeroen,

In mijn garage staat nog een mooie 911 T 2.2 coupe uit 1970.
Is eventueel te koop.
Dk. blauw met zwart interieur. Uiteraard voorzien van de originele fuchs velgen.
Incl. nog niet geplaatste kuipstoelen (cobra) en 4-punts gordels.
Eventueel heb ik er ook nog Marshall lampen bij.
06 - 51 599 199
038 - 42 00 451
Erik Koster
Zwolle


20 nov 2004 13:32
Profiel Twitter 
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
Putten (GLD)
Bericht 
Staat dit ineens op marktplaats... Naar zoiets wil ik dus toe bouwen!
Dit vind ik dus prachtig!

http://www.marktplaats.nl/markt/autos/porsche/13281.htm
_________________________________________
Jeroen
Life´s what you make it!


20 nov 2004 17:53
Profiel ICQ 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
EX Carrera Targa 1985 zilvergrijs, bijna ex 993 Cabrio 1994 zwart, EX Boxster 1999 zwart
Wachtebeke
Bericht 
Hey, da's toch die met ze'n 2-spakig stuurtje, niet?
_________________________________________
La vie est nulle sans bulles.


20 nov 2004 19:54
Profiel
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
Putten (GLD)
Bericht 
Lou schreef:
Hey, da's toch die met ze'n 2-spakig stuurtje, niet?
Zo te zien wel ja... ken je ´m? Is er wat over te vertellen?
_________________________________________
Jeroen
Life´s what you make it!


22 nov 2004 15:13
Profiel ICQ 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
foxtrot / oscar
Bericht 
Nee... enige wat hier eerder ter sprake kwam over die auto was het "tweespaaks" stuurtje...
_________________________________________
W W W . 9 G E A R . N L


22 nov 2004 15:17
Profiel WWW
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
Putten (GLD)
Bericht 
Oh ja... ik had even een "gezocht" advertentietje op marktplaats gezet en daar kwamen hele aardige reacties op binnen. Zoals ik het nu bekijk is de kans dat het een 2.4T wordt verreweg het grootst.

Ik kom even wat kennis te kort mbt zenith/weber carburateurs. Hoe zit het nou precies qua origineel fabricaat? Iemand?

En zo´n safety devices kooi is best goed, maar ik ga toch meer voor een vaste kooi. Ik heb zelf rally gereden met een OMP semi-laskooi die er heel mooi in zat, maar inmiddels heb ik wel een andere kijk op veiligheid gekregen en m´n eisen flink opgeschroeft. Ik denk aan een chroommolybdeenkooi conform de actuele Fia Annex J. Het kost ff wat, maar ik denk dat het de extra zekerheid wel waard is...
_________________________________________
Jeroen
Life´s what you make it!


22 nov 2004 15:37
Profiel ICQ 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
foxtrot / oscar
Bericht 
jeroenrally schreef:
Ik kom even wat kennis te kort mbt zenith/weber carburateurs. Hoe zit het nou precies qua origineel fabricaat? Iemand?


Een 2.4T komt origineel met webers. De laatste helft van '73 zijn ze echter ook wel met K-jetronic (ook wel CIS genoemd) geleverd, maar (even uit m'n hoofd) alleen voor de Amerikaanse markt

Citaat:
maar inmiddels heb ik wel een andere kijk op veiligheid gekregen en m´n eisen flink opgeschroeft

Heel verstandig :D
Kijk even op www.remola.nl (zo te zien zijn ze nu FIA gereglementeerd)
Fia spec kooi voor 750 ex btw
_________________________________________
W W W . 9 G E A R . N L


22 nov 2004 15:51
Profiel WWW
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
Putten (GLD)
Bericht 
Zenith (Solex) is het toch op de 2.4T 911? Wat ik dus begrijp is dat je die Zenits niet kan combineren met andere nokkenassen omdat er geen andere ventures etc. van zijn (al las ik ergens dat ie er toch zouden moeten zijn). Dus moet je wel naar Webers. Zeniths schijnen op zich goed te zijn (iest minder duurzaam), maar de vraag is hoever je er mee kunt gaan bij het tunen. Verder is alles ook nog een kwestie van kosten. Al ik poen zat had kocht ik wel een kant en klare carrera rs of zo :wink: De vraag is hoe zit het nou met die webers, zaten die er ook ooit standaard op? Ik kan het nl nergens terugvinden....
_________________________________________
Jeroen
Life´s what you make it!


22 nov 2004 16:28
Profiel ICQ 
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
Putten (GLD)
Bericht 
Ik ken Remola al een poosje. Er zit verschil tussen een gecertificeerde kooi en een fia kooi. De eerste is helemaal door een gecertificeerd iemand gemaakt en als het een laskooi is ook ingebouwd. De fia kooi mag je zelf ook maken, als je maar een nette las kan leggen. Ik meen dat Remola Fia kooien (dus "zelfbouw") bouwt. Nou zijn de fia regels echter veranderd en meen ik dat je overal met een fia kooi mag rijden, maar ik weet dus niet of dat ook geld voor historische auto´s want destijds waren de regels anders en voor veel zaken gelden de fia regels van het laatste jaar waarin ze gehomologeerd waren. Dus alles bij elkaar ligt het niet zo eenvoudig. Ik heb trouwens wel een prijsje opgevraagd van een chroommolybdeen kooi. Dat scheelt weer 5kg.

ff een gewetensvraag. Ik vind een historische 911 erg mooi, maar het gedeelte van dashbord waar geen klokken zitten ziet er imo oubollig uit door de bekleding. Als je een historische rally auto bouwt zou je het dashboard dan zo laten of bijvoorbeeld flocken en carbon(look) stukken erin zetten om het wat of te frissen? De auto is als rallyauto toch al niet origineel en er komt een kooi in en een ander stuur etc, dus authenticiteit is niet prioriteit nummer 1 zeg maar...
_________________________________________
Jeroen
Life´s what you make it!


22 nov 2004 17:18
Profiel ICQ 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
foxtrot / oscar
Bericht 
Hey Jeroen,

Ik zal wel effe nakijken wat voor carbs er nou standaard op een 2.4 horen

Wat betreft Remola... ik heb ze vorig jaar voor het laatst aan de telefoon gehad om eens wat te informeren. Toen waren ze alleen "zomeravond gecertificeerd" maar vertelden ze me dat ze druk bezig waren met de papierhandel voor fia certificering.
Aan het verhaaltje op de website mag ik aannemen dat ze dat inmiddels voor elkaar hebben en dat je dus een keurig FIA certificaat bij de door hen gefabriceerde kooi krijgt.

Inderdaad wel even de regelementen van de organisatie/klasse waarbij je gaat rallye-en erop nalezen wat wel en niet mag m.b.t. de kooi.
Het is bv. heel goed mogelijk dat het niet is toegestaan om de kooi door te trekken naar de ophangingspunten.

Als ik me niet vergis, heeft de FIA onlangs een extra steun ter hoogte van de a-stijl verplicht gesteld...

Wat betreft het dashboard... Er zijn inderdaad wel carbon dashboards verkrijgbaar (het bovenste - zeg maar horizontale - deel) maar die zijn behoorlijk prijzig...
_________________________________________
W W W . 9 G E A R . N L


22 nov 2004 17:44
Profiel WWW
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
Putten (GLD)
Bericht 
Ok, bedankt... ik zal ook nog eens ff de boeken induiken.

Een carbon dashboard is niet de bedoeling hoor. Je kunt losse platen kopen en zelfs carbon folie. In de Peugeots lieten we dashboarden wel flocken en werden vlakken afgeplakt met carbon folie. Het staat verschrikkelijk strak. Ik wil wel voorkomen dat het te Sjonnie wordt als je begrijpt wat ik bedoel... :wink:

Inmiddels mail terug van Remola: "Wij kunnen je absoluut verder helpen.
Een kooi volgens reglement annex-j FIA kost 750,=euro excl 19% btw. Chroommolybdeen is hij niet van en het verschil zit hem in de homologatie of niet, het gewicht verschil op zo'n kooi is +-4kg met een prijsverschil van +-1200,=euro."

Nou ja we zien wel... eerst maar eens een auto!
_________________________________________
Jeroen
Life´s what you make it!


22 nov 2004 17:54
Profiel ICQ 
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht 
Jeroen914 schreef:
Nee... enige wat hier eerder ter sprake kwam over die auto was het "tweespaaks" stuurtje...


Sorry hoor, forum eikel, dat ik hiernaar vroeg. Blij te zien dat er ook voor jou een dekseltje is dat past - ook nog een naamgenoot. Kunnen jullie eindelijk op niveau praten. Zonder lastig gevallen te worden door die eikels met hun gegooglede plaatjes en stomme vragen :wink: :twisted:

Ben wel erg benieuwd naar de vorderingen van Jeroenrally (en naar de 914 vorderingen ook overigens )
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


22 nov 2004 20:08
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche Classic Specialist
Bericht 
Even wat feiten over een ombouw van een 2.4 T naar S motor.

Naast een volledige revisie moeten de volgende onderdelen vervangen worden om tegen de 200 pk te krijgen.

-zuigers en cilinders vervangen door S cilinderset.
- kleppen kunnen weer gebruikt worden omdat alle 2.4 motoren de zelfde maat en kleppen hebben, nieuwe kleppen zijn geen overbodige luxe.
-de kanalen moeten vergroot worden naar minimaal de S maatvoering.
-de nokkenassen moeten vervangen worden door minimaal S nokenassen.
-de inlaatspruitstukken moeten aangepast worden aan de cilinderkoppen.
-de Zenith carburateurs moeten vervangen worden door Webers en 32 mm venturi's krijgen.
- een oliekoeler moet gemonteerd worden zoals bij de S.
-de drukgroep moet van de S gebruikt worden.


22 nov 2004 20:32
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Carrera 3.2, 996 Cabrio, 991 GTS
Thuredriht - NPC#1408 PF#492
Bericht 
Erwin van Rebel Engineering te Steenwijk schreef:
Even wat feiten over een ombouw van een 2.4 T naar S motor.

Naast een volledige revisie moeten de volgende onderdelen vervangen worden om tegen de 200 pk te krijgen.

-zuigers en cilinders vervangen door S cilinderset.
- kleppen kunnen weer gebruikt worden omdat alle 2.4 motoren de zelfde maat en kleppen hebben, nieuwe kleppen zijn geen overbodige luxe.
-de kanalen moeten vergroot worden naar minimaal de S maatvoering.
-de nokkenassen moeten vervangen worden door minimaal S nokenassen.
-de inlaatspruitstukken moeten aangepast worden aan de cilinderkoppen.
-de Zenith carburateurs moeten vervangen worden door Webers en 32 mm venturi's krijgen.
- een oliekoeler moet gemonteerd worden zoals bij de S.
-de drukgroep moet van de S gebruikt worden.

kijk dat zijn nog eens antwoorden die hout snijden :D
@ jeroenrally: ik zou deze man een mailtje sturen wat zoiets gaat kosten want je was het niet van plan zelf te doen las ik :roll:
_________________________________________
Got coffee?


22 nov 2004 20:54
Profiel WWW Facebook 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 52 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.