Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 11:36



Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Verschil Turbo-motoren warm en koud weer 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997 C4 ex 964C2 ex US 951
Hengelo
Bericht Verschil Turbo-motoren warm en koud weer
Vroeg me af of er meer mensen deze ervaring hebben..vooral bij deze hoge temperaturen merk ik gewoon dat mn 944Turbo merkbaar minder presteert, en ja de theorie er8er begrijp ik wel.. hoge temperaturen = lagere luchtdichtheid dus minder lucht in de verbrandingskamers.. Vraag me af of dat ook bij oudere 911jes merkbaar is..en of t bij de nieuwere modellen misschien minder merkbaar is?

Grtzz
Brian
_________________________________________
Ride Hard, you can rest when you die


03 jul 2009 10:13
Profiel
PorscheForum Rakker
911 SC '82
Antwerpen, Belgie
Bericht Re: Verschil Turbo-motoren warm en koud weer
Ik merk dat zelfs bij mijn (recente) Golf TéDéI.

Kan ook allemaal in mijn hoofd zitten natuurlijk :scratch: :mrgreen:
_________________________________________
If you want to tell people the truth, make them laugh, otherwise they'll kill you.


03 jul 2009 10:39
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Automotive professional
Ede
Bericht Re: Verschil Turbo-motoren warm en koud weer
ook hier!

een keer in de lente met al 25 graden gereden.
Later op de acvond afgekoeld tot 15 graden, de auto voelde gelijk merkbaar sneller aan.

Met mijn S70 heb ik er midner last van volgens mij.

Toch snap ik het niet helemaal, de maximale turbodruk is eigelijk altijd begrenst door een turbodrukregelklepje of iig een wastegate... bij een lagere luchtdruk is er dus altijd nog reserve??
BLijkbaar werkt het niet zo simpel, want ik voel dus idnerdaad midner vermogen.
_________________________________________
Porsche's:
Porsche Taycan Sport Turismo (2023)


03 jul 2009 10:44
Profiel WWW Facebook  Twitter 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
GTR R35, ex 996 C2, ex 968
Bericht Re: Verschil Turbo-motoren warm en koud weer
Volgens mij is het verschil met motoren zonder turbo nog groter. Luchtvochtigheid heeft overigens ook een positive impact op vermogen bij zowel geblazen als ongeblazen motoren. Vandaar dat je later op de avond, 's nachts en in de ochtend ook iets meer vermogen lijkt te hebben.
_________________________________________
één gek kan meer vragen dan tien wijzen kunnen beantwoorden!


03 jul 2009 10:51
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Automotive professional
Ede
Bericht Re: Verschil Turbo-motoren warm en koud weer
ik heb inderdaad ook bij atmosferische motoren het gevoel dat ze meer vermogen leverenbij lageren temperatuur.
inderdaad luchtvochtigheid hoger = vermogen hoger

echter, mijn PERSOONLIJKE ervaring is dat er bij turbomotoren meer verschil is, echter... het is allemaal gevoelsmatig...

Maar motorvermogen is sowieso van zoveel factoren afhankelijk... als je rollenbank metingen wilt vergleijken moet je ze eigenlijk ook vlak achter elkaar doen. Anders knunen alelen andere omstandigheden al voor flinke vershcillen zorgen
_________________________________________
Porsche's:
Porsche Taycan Sport Turismo (2023)


03 jul 2009 11:01
Profiel WWW Facebook  Twitter 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
964 Carrera 4 Coupé, zwart, '92
Grootenbosch
Bericht Re: Verschil Turbo-motoren warm en koud weer
Vergeet ook het verminderde effect van de intercooler niet op de diverse motoren.
Mijn Audi 2.5 TDI doet het ook minder lekker, nog versterkt door de airco pomp
die ook nogal moet werken, natuurlijk.


03 jul 2009 11:16
Profiel
PorscheForum Rakker
911 SC '82
Antwerpen, Belgie
Bericht Re: Verschil Turbo-motoren warm en koud weer
bon

Wie hier heeft een vermogensbank en wil zijn (turbo) wagen op een warme dag deze zomer testen en een tweede keer ergens rond januari ? :mrgreen:
_________________________________________
If you want to tell people the truth, make them laugh, otherwise they'll kill you.


03 jul 2009 11:46
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
ex 997 4S, ex 993 Targa, ex 964 Targa
Amstelveen
Bericht Re: Verschil Turbo-motoren warm en koud weer
Viel me gisteren echt op (zonder turbo uiteraard). Dak open, ramen open, airco aan, 32 graden celcius, gas geven met slippers aan; de motor pakt veel minder snel op.

Rondrijden met dit weer is wel stukken beter dan in de winter, dat dan weer wel :wink:
_________________________________________
whatever you do, don't congratulate or berate yourself too much, your choices are half chance, so are everybody else's


03 jul 2009 11:59
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.
Nieuwerkerk a/d IJssel
Bericht Re: Verschil Turbo-motoren warm en koud weer
Heren, hebben jullie allemaal gereden met de airco aan?
Als zelfs ik al weet dat dat ten koste gaat van de motorische prestaties.... :wink:


03 jul 2009 13:21
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
964 Carrera 4 Coupé, zwart, '92
Grootenbosch
Bericht Re: Verschil Turbo-motoren warm en koud weer
diggler_911 schreef:
...slippers...
Ja, dat helpt natuurlijk niet bij de spreekwoordelijke loden rechtervoet. :wink:


03 jul 2009 14:13
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 3.2 Heusden - Zolder Belgie (Limburg)
Bericht Re: Verschil Turbo-motoren warm en koud weer
Ik vind de mijne het beste rijden :drive: als de zon goed schijnt met lagere temperaturen (+- een 19 gr C,
gr Diablo
_________________________________________
Damm Girl , You Look So Good It Hurts !!
Wie veel weet en niet vergeet WEET !!


03 jul 2009 19:03
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 3.2 Heusden - Zolder Belgie (Limburg)
Bericht Re: Verschil Turbo-motoren warm en koud weer
sorry , moet zijn 10 tt 15 gr
_________________________________________
Damm Girl , You Look So Good It Hurts !!
Wie veel weet en niet vergeet WEET !!


03 jul 2009 19:04
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
718 Cayman S
Loosdrecht
Bericht Re: Verschil Turbo-motoren warm en koud weer
diggler_911 schreef:
...slippers...

Heb dat deze week voor het eerst gedaan...
Nooit meer, wat mij betreft... Ik kon absoluut niet overweg met de pedalen...
_________________________________________
"Sie können länger Frühstücken. Sie sind früher zum Abendessen zurück. Gibt es ein besseres Familienauto?"


03 jul 2009 19:11
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 930 3.3 turbo '77
Ninove belgie
Bericht Re: Verschil Turbo-motoren warm en koud weer
Ik merkte dat een paar jaar geleden goed met een crx v-tec , in de avond reed hij beter en als het heel warm was niet zo goed meer.
een merkbaar verschil. ik denk dat het te maken heeft met luchtdruk en luchtvochtigheid. Ik herinner me mijn vader nog vertellen
over een water-injectie. dus een extra inspuiting van water in de cil. deed de motor meer presteren. veel weet ik er zelf niet van ...


14 aug 2009 13:01
Profiel Facebook  ICQ 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
993tt, 993 cabrio TOTMBO:964
Bericht Re: Verschil Turbo-motoren warm en koud weer
Paul Broere schreef:
ook hier!

een keer in de lente met al 25 graden gereden.
Later op de acvond afgekoeld tot 15 graden, de auto voelde gelijk merkbaar sneller aan.

Met mijn S70 heb ik er midner last van volgens mij.

Toch snap ik het niet helemaal, de maximale turbodruk is eigelijk altijd begrenst door een turbodrukregelklepje of iig een wastegate... bij een lagere luchtdruk is er dus altijd nog reserve??
BLijkbaar werkt het niet zo simpel, want ik voel dus idnerdaad midner vermogen.


Is idd niet zo simpel, je spreekt over temperatuur en druk deze staan in de buitenlucht gedeeltelijk los van elkaar.
Lagere druk (bijvoorbeeld in de bergen kan een turbo compenseren maar hogere temperatuur niet. En hogere temperatuur is niet per definitie lagere druk van buitenlucht.
Korte versie van de uitleg:
Hogere temperatuur=minder zuurstof in lucht --->niet lineair
stel buitenlucht temp is 0 graden:
bij atm motor inlaat lucht voor het gemak 5 graden
Bij Turbo inlaat lucht 5 graden--> na lader 110 graden--> na intercooler 25 graden

stel buitenlucht temp is 30 graden:
bij atm motor inlaat lucht voor het gemak 35 graden
Bij Turbo inlaat lucht 35 graden--> na lader 130 graden--> na intercooler 55 graden

Nu zeg je aha allebei een verschil van 30 graden (heb ik bewust gedaan) warmere lucht, dus waarom een verschil turbo-non turbo. Dat komt doordat het zuurstof gehalte onder invloed van temperatuur niet lineair loopt. Het effect van vermindering van zuurtof gaat harder bij hogere temperaturen.
Bij een turbo motor kun je (of het motor management) dat niet zomaar compenseren door de druk te verhogen (gaat de temp nog verder omhoog) omdat een hogere temperatuur al meer nadelen heeft op een turbo motor is dit niet goed. Bij een turbo motor zijn er vele effecten die van invloed zijn, meer dan even zo aan te geven.

(later nog toegevoegd)
Eigelijk gaat het natuurlijk niet om de druk maar de hoeveelheid zuurstof rijke lucht (in massa) die je naar binnen wilt pompen, door bij een hoge temperatuur een kleinbeetje lucht extra toe te voegen verhoog je de druk--> stijgt de temperatuur--> gaan de moleculen nog sneller trillen en hebben nog meer volume nodig--> dreigt de druk over de ingestelde max heen te gaan (dus soort kettingreactie)--> waste gate grijpt in--> minder lucht-->en wordt de druk aangepast. Per saldo maakt die paar tiende bar dan niet zoveel uit. Je creert meer druk maar tussen de muleculen ook meer lege ruimte (klinkt raar maar vacuum) door een hogere temperatuur.

Ikzelf merk weinig verschil, misschien, als het effect erg groot is kun je overwegen een grotere intercooler te monteren.
_________________________________________
http://www.dstt.fr


14 aug 2009 15:53
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 15 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.