Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 3:01



Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
RS Vliegwiel 
Auteur Bericht
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911 C2 Cabrio
Den Haag
Bericht RS Vliegwiel
:D Gister even een dagje bij Renntech geweest, daar moest ik mijn koppeling vervangen en op aanraden van Erwin heb ik ook een RS Vliegwiel laten monteren, voor een snellere opbouw van de toeren.

Ik kan het slechts omschrijven als, eerst een Ben Johnsen zonder Anabolen, en met een RS vliegwiel, een Ben Johsen met Anabolen. :shock: Wat acceleratie. Het rijd nog lichter en gretiger het is echt te gek. Ik denk en weet bijna wel zeker dat het de goedkoopste vorm van tunen is met resultaat.

Ik zou het iedereen willen aanraden, ga je je koppeling vervangen neem dan aub ook een RS vliegwiel. Oh ja ik krijg geen provisie :wink: .


30 dec 2004 9:51
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 3.2 cabrio 964
Bericht Re: RS Vliegwiel
Gizmo schreef:
:D Gister even een dagje bij Renntech geweest, daar moest ik mijn koppeling vervangen en op aanraden van Erwin heb ik ook een RS Vliegwiel laten monteren, voor een snellere opbouw van de toeren.

Ik kan het slechts omschrijven als, eerst een Ben Johnsen zonder Anabolen, en met een RS vliegwiel, een Ben Johsen met Anabolen. :shock: Wat acceleratie. Het rijd nog lichter en gretiger het is echt te gek. Ik denk en weet bijna wel zeker dat het de goedkoopste vorm van tunen is met resultaat.

Ik zou het iedereen willen aanraden, ga je je koppeling vervangen neem dan aub ook een RS vliegwiel. Oh ja ik krijg geen provisie :wink: .



Super.. Ik moet binnenkort ook mijn koppeling vervangen, is het voor een 3,2 ook mogelijk een RS en'/of lichter vliegwiel te monteren en is dit echt zinvol?


Laatst bijgewerkt door Pieter op 30 dec 2004 10:08, in totaal 1 keer bewerkt.



30 dec 2004 10:01
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
Bericht 
Kan iemand uitleggen, voor de no-no's onder ons :roll: , wat zo'n RS vliegwiel is, wat het doet, en wat het kost? Thanx! :shock:


30 dec 2004 10:06
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911 C2 Cabrio
Den Haag
Bericht Vliegwiel
Even kleine uitleg, hehe als ik het goed zeg :oops: . Dat is een grote zware ronde schijf wat in verbinding staat met motorblok en koppeling, en ervoor zorgt dat het vermogen overgebracht wordt naar de wielen.

Ik weet even de gewichten niet uit mijn hoofd, zeg maar dat een normaal vliegwiel zo'n 15 kilo weegt en nu 7 kilo. dat betekend minder power nodig om de boel te bewegen. en daardoor kan ie sneller klimmen in de toeren.

En nu maar hopen dat ik het goed heb omschreven.

Lichtere vliegwiel voor een 3,2 zal er ook wel zijn.

Prijs weet ik ff niet uit mijn hoofd want ik had er ook gelijk een grote beurt tegen aangegooid. Dacht dat de hele set (koppeling , vliegwiel en nog een aantal spullen) rond de 1.500,- lag. maar voor de beste info ff onze techniker bellen en die kan je de juiste prijsopgave geven.


30 dec 2004 10:45
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht 
je kan ook je huidige vliegwiel af laten draaien(dus lichter laten maken), bereik je hetzelfde mee.


30 dec 2004 11:33
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
>> 911 2.7 1977 << ex DAF 66 Combi Marathon ‘75 / ex DAF 44 ‘74 / ex Skoda 120 GLS ‘82
> Groningen PF #4 <
Bericht 
Betekent een lichter vliegwiel ook niet dat het wegrijden iets lastiger wordt? Ik bedoel dat het listerger wordt om de motor niet af te laten slaan bij rustig wegrijden?
_________________________________________
Trained by GP E L I T E
'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan' (Pipi Langkous)


30 dec 2004 11:39
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
Bericht 
Citaat:
je kan ook je huidige vliegwiel af laten draaien(dus lichter laten maken), bereik je hetzelfde mee.


eh, af laten draaien?


30 dec 2004 11:59
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht 
eh ja af laten draaien, vliegwiel bevestigen aan afdraai apparaat, en dan tot het gewenste gewicht het metaal eraf laten draaien/schrapen, zeg maar een stukkie ervanaf zagen, wel geheel uitgewogen en gebalanceerd, dus je kan niet even zelf gaan vijlen met je vijltje of zagen. of met je haakse slijper aan de gang gaan :D


30 dec 2004 13:05
Profiel
PorscheForum Super Junkie
ex 997 Carrera S. ex Porsche 993, ex Porsche Cayman S PF nr.6
Bericht 
Lees hier maar eens.
http://www.cartronic-motors.com/getrieb ... ngrad.html
kan nog lichter.


30 dec 2004 14:03
Profiel
PorscheForum Super Junkie
ex 997 Carrera S. ex Porsche 993, ex Porsche Cayman S PF nr.6
Bericht 
RufBTR schreef:
eh ja af laten draaien, vliegwiel bevestigen aan afdraai apparaat, en dan tot het gewenste gewicht het metaal eraf laten draaien/schrapen, zeg maar een stukkie ervanaf zagen, wel geheel uitgewogen en gebalanceerd, dus je kan niet even zelf gaan vijlen met je vijltje of zagen. of met je haakse slijper aan de gang gaan :D
Afbeelding


30 dec 2004 14:05
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
Bericht 
Ah ok, thanx. En is dat een goede optie, of heeft dat ook nadelen? :?:

MS964-die-niet-veel-weet-maar-het-allemaal-wel-interessant-vindt


30 dec 2004 14:25
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht 
Het vliegwiel zit direct op de krukas.
De grote massatraagheid van een zwaar vliegwiel betekent dat je veel energie nodig hebt om z'n draaisnelheid te veranderen; hierdoor kost het dus energie en tijd om op toeren te komen; in een lichter vliegwiel hoef je minder energie te stoppen om m op snelheid te krijgen, dus reageert je motor sneller op gasgeven bv.

ECHTER een zwaarder vliegwiel draagt ook bij tot bv een rustig stationair toerental; daarom de vraag: loopt de auto nu niet iets onrustiger stationair !!??
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


30 dec 2004 14:45
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
Echter, door de grotere massatraagheid zal de auto minder snel vertragen bij even gas loslaten. De "opgeslagen" energie komt dan weer vrij.


30 dec 2004 15:03
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911 C2 Cabrio
Den Haag
Bericht Stationair
:D Hij loopt als een zonnentje en er is niets verandert aan het stationair lopen, dat loopt nog altijd zoals het moet lopen.

Net echter een stukkie naar Rotterdam getoerd om wat dossiers af te geven. Maar hehe wat een genot, hij pakt supersnel op en loopt, zo snel en lekker op in de toeren. :D

En met het ontkoppelen dat is het hetzelfde als met de gewone vliegwiel. Ik zou hem denk ik niet laten afdraaien door een bedrijf, deze zijn speciaal gemaakt door porsche voor de 964 en waarschijnlijk dat je daarom stationair niets merkt.


30 dec 2004 15:07
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Voorlopig op de motor :). ex: Cayman S - 987
Den Haag
Bericht 
Anne 2.7 schreef:
Betekent een lichter vliegwiel ook niet dat het wegrijden iets lastiger wordt? Ik bedoel dat het listerger wordt om de motor niet af te laten slaan bij rustig wegrijden?


volgens mij ook. Een zwaar vliegwiel maakt het blok wat trager op gasreacties. Als je een lichter vliegwiel hebt bouwen toeren sneller op, maar als je gas plotseling los laat zakken de toeren ook sneller (rem je dus enorm op motor). Je motor wordt gevoeliger voor kleine verstoringen en kan dus onrustiger stationair lopen en bij wegrijden ook makkelijker afslaan, moet je wel goed gas bij geven.
Uit sportief oogpunt is zon rs vliegwiel prima, maar je kan dan beter niet in file gaan staan.
mho


30 dec 2004 15:12
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911 C2 Cabrio
Den Haag
Bericht Wegrijden
:wink: hehe als iemand hier relaxed rijd ben ik het volgens mij. maar ook met file staan en relaxed wegrijden, merk je helemaal geen verschil.

Echter mocht je besluiten om gas te geven dan geef je dat ook en is acceleratie enorm.


30 dec 2004 15:18
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 C4
Tholen
Bericht 
Over hoeveel pk's meer hebben we het nu dan ?

Of is het alleen maar dat je auto sneller op toeren is. Maar dan moet er volgens mij ook een vermogenswinst zijn ?


30 dec 2004 15:25
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Voorlopig op de motor :). ex: Cayman S - 987
Den Haag
Bericht 
geen pk's meer maar minder energieverlies om ook het vliegwiel op toeren te brengen.


30 dec 2004 15:30
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
Bericht 
Dus ook geen snellere accelaratie? :roll:


30 dec 2004 16:10
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht 
Acceleratie wordt sneller doordat er minder energie in het vliegwiel gaat zitten; dat gaat dus extra op de achterwielen.
Vermogen verandert niet en daarmee zou de topsnelheid gelijk moeten blijven.
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


30 dec 2004 16:20
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
‘64 Kever
Bericht 
Dit is een mooi voorbeeld van PK's meten aan het vliegwiel en aan de wielen... (toch?) ;)


30 dec 2004 16:27
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
Citaat:
Dit is een mooi voorbeeld van PK's meten aan het vliegwiel en aan de wielen... (toch?)


Is dit dan gelijk het verschil tussen SAE en DIN pk-'s?


30 dec 2004 16:30
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Boortmeerbeek (B)
Bericht 
op zo'n post zat ik te wachten ... :D :D


30 dec 2004 17:03
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Carrera 3.2, 996 Cabrio, 991 GTS
Thuredriht - NPC#1408 PF#492
Bericht 
paSCal schreef:
Dit is een mooi voorbeeld van PK's meten aan het vliegwiel en aan de wielen... (toch?) ;)

krukas en wielen dacht ik, of maakt dat geen verschil :roll:
_________________________________________
Got coffee?


30 dec 2004 17:11
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche Classic Specialist
Bericht 
Het vervangen van een tweemassavliegwiel zoals in de meeste C4's zitten en in alle C2's door een RS vliegwiel heeft één nadeel.

Het nadeel is ook de reden dat Porsche een tweemassavliegwiel heeft gemonteerd. Een motor draait nooit geheel gelijkmatig mooi rond stationair. Een elektro motor doet dat wel , een verbrandingsmotor niet. Elke omwenteling van de krukas heb je bij een 911 drie arbeidsslagen.
Dat veroorzaakt een onronde motorloop. Dat heeft elke auto. Hoe hoger het toerental, hoe minder last dat je hier van zult hebben.

Omdat de krukas de versnellingsbak aandrijft draaien alle tandwielen in de versnellingsbak ook onéénparig rond zoals dat met een mooi woord heet. De tandwielen die niet in belast zijn, dus de tandwielen die op dat moment nutteloos ronddraaien zullen bij bepaalde toerentallen gaan rammelen. De meesten weten nu wel wat ik bedoel. Denk maar eens aan een 3.2 uit 1987 tot 1989. Bij deze auto's hoor je het goed als je in een lage versnelling vanuit een laag toerental accelereert. Een ratelend geluid wordt kortstondig hoorbaar. :?

Om bij de 964 dit geluid te laten verdwijnen monteert Porsche een vliegwiel uit twee schijven die ten opzichte van elkaar veren. De onéénparige ronddraaiende beweging gaat éénpariger de versnellingsbak in en zorgt voor minder geluid uit de versnellingsbak. Comfort dus is de enigste reden! :lol:

Een RS heeft geen comfort en heeft daarom ook niet een ZMS nodig.
( ZweiMassenSchwungrad =Tweemassavliegwiel )
Voordelen zijn snel opnemen van het toeren tal en natuurlijk dan ook snel dalen van het toerental. Een bijkomend voordeel is dat de synchromeshen minder snel slijten bij snel schakelen. (racen)
De stationairloop veranderd niet, evenmin het wegrijden vanuit stilstand.
Een RS vliegwiel is een niet echt superlicht vliegwiel en natuurlijk gewoon voor straatgebruik te gebruiken, geen enkel bezwaar! :shock:

Een aluminium vliegwiel is wel erg licht en minder geschikt voor straatgebruik, ook hebben aluminium vliegwielen niet de kwaliteit van smeedijzer zoals Porsche dat gebruikt, een afrader dus die C*******c vliegwielen. Zoek maar eens op Amerikaanse site's naar kapot gelopen en kromgetrokken aluminium vliegwielen, in dit land zag je ze het eerst.

Afdraaien is niet mogelijk, het is geen kever Mike!:oops:
Ivm het ZMS!

Stel dat het wel zou lukken om het af te draaien dan is er ook nog zoiets als zwakker maken van het vliegwiel, een vliegwiel heeft ook nog een ander doel en dat is een aanlagvlak te zijn voor de koppeling. Een koppeling kan erg heet worden, die hitte word door het vliegwiel voor een groot deel opgenomen, een afgedraaid vliegwiel zal snel kromtrekken na een keer met slippende koppeling te hebben weggetrokken.
Porsche heeft zelf bijna nooit vliegwielen afgedraaid, er wel gaten in gefreesd, vroeger bij de RSR onder andere.
Een GT3 Clubsport of Cup bijvoorbeeld heet hetzelfde vliegwiel als de 964 RS alleen is het beter gebalanceerd en er is aan de omtrek een klein randje weggefreesd. Ook dit vliegwiel kan in een 964 gemonteerd worden en is goedkoper dan een aluminium aftermarket vliegwiel. De GT3-RS gebruikt overigens het vliegwiel van de 962.

Voor een 3.2 is geen lichter vliegwiel leverbaar, wel kan ik daar een speciale drukgroep voor leveren die lichter is, geeft hetzelfde resultaat.
Zo'n speciale drukgroep is in ieder geval leverbaar voor de 911 van 1972 tot en met 1986.

Enne het verschil tussen SAE pk's en Din pk's is iets anders. :lol:

Erwin.
_________________________________________
Rebel engineering


31 dec 2004 0:36
Profiel WWW Facebook 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 56 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.