Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 9:53

Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Cayman S random engine misfire (triggers check engine light) 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
Bericht Cayman S random engine misfire (triggers check engine light)
Hoi iedereen. Iets vreemd aan de hand met mijn Cayman S uit 2006. Symptomen: warmgereden motor hield plots in tussen 2500 en 3000 rpm, check engine light lichtte op maar ging daarna weer uit. Rustig verder gereden richting huis op cruise control zonder verdere waarschuwingen. Aan de afrit gekomen hetzelfde fenomeen na het afremmen op de motor en terug invoegen op secundaire weg. Enkele km verder, bij het afremmen tot bijna volledige stilstand begon de motor erg ruw te draaien, lichtte check engine opnieuw op en bleef nu branden. Motor sloeg uiteindelijk af. Noodgedwongen nog eens moeten starten (ging heel erg moeizaam) om me veilig van de weg te kunnen parkeren. Bij de dealer: diagnose met PIWIS gaf enkele engine misfires, random, dus niet op 1 bepaalde cilinder. Bougies zijn recent vervangen dus nog schoon. Dealer heeft de bobines vervangen en daarna draaide de motor weer als een zonnetje. Probleem opgelost? Neen toch niet, tijdens proefrit lichtte het motorlampje na enkele km opnieuw op. Compressietest cilinders was ok. Ook alle uitlaatgaswaardes zijn normaal, dus lamdbasonde en cat kan het ook al niet zijn. Luchtmassameter kan eveneens worden uitgesloten want dan moet de PIWIS ook andere foutmeldingen geven. Dealer denkt nu aan slechte brandstof. Onwaarschijnlijk want ik ga bijna altijd op dezelfde plaats 98 tanken (ook de laatste tankbeurt). Volgende stap is de tank leegzuigen en verse benzine indoen. Volgens mij verloren moeite maar ja… Wat schiet er nou nog over als mogelijke verklaring?

21 jul 2011 19:53
Profiel
PorscheForum Junkie
ex Boxster 2.5 ('98) ex Boxster 3.2 S TT ('01) ex 964C4 ('90)
Papendrecht
Bericht Re: Cayman S random engine misfire (triggers check engine li
Blinde gok, want eigenlijk heb ik er niet zo een verstand van:
een relais kapot. DME ofzo.
Schijnt tegenwoordig meer voor te komen dan vroeger ...
En dan krijg je allerlei onverklaarbare storingsmeldingen, zoals die check engine ...
Relaistje kost enkele euro's ... en het kunnen er maar een paar zijn.
n.b.
Balen als je niet kan vertrouwen op de auto :evil:

21 jul 2011 20:05
Profiel
PorscheForum Rakker
Misschien heb je een vacuumlek, check Air Oil Separator + slangen, olievuldop/benzinedop (goed afsluit), oliefilter goedgemonteerd is als deze scheef ingedraaid is kan ook een V-lek geven.

21 jul 2011 22:17
Profiel
PorscheForum Rakker
BDP-sensor wellicht? Als de ontsteking niet meer weet wanneer die moet vonken, kan dit ook voorkomen (maar zou eigenlijk ook een foutmelding moeten geven, tenzij sensor vies is)

21 jul 2011 23:22
Profiel
PorscheForum Super Junkie
a.k.a. Jurgen, ex-996 carrera coupe 3.6 ex-986 boxster 2.7 S ex-944 Type I en II
Amsterdam
Benzine geloof ik ook niet zo in. Ik denk toch aan de luchtmassa meter of de Lambda sonde. Geen melding zou ik niet als maatgevend aanhouden.

Bij mij opereerde de luchtmassameter op het randje, dus soms goed en soms niet. Ik zou beide zaken proberen uit te sluiten.

verder zou een breuk in een van de bougiekabels nog een reden kunnen zijn.

21 jul 2011 23:47
Profiel
PorscheForum Junkie
Curaçao
Ik had nagenoeg dezelfde symptomen. Bleek de High Pressure fuelpump te zijn. Na vervanging weer helemaal perfect.
Is wel een andere auto maar misschien heb je hier iets aan.

22 jul 2011 1:05
Profiel
PorscheForum Junkie
Porsche 964 C4
Een ouder forum technieker (en zijn waardige vervanger ongetwijfeld ook): Maak een lijstje van potentiële oorzaken, en werk deze af. Grote kans dat je het probleem oplost. Ik maak alvast een beginnetje voor je. Ik zeg er wel bij: ik heb geen idee of er bij de problemen op het lijstje er nog een specifieke foutmelding in Motormanagement te vinden moet zijn.

Aftrap lijstje:
1. Slecht werkende/ kapotte BDP-sensor
2. Slecht werkende/ kapotte Nokkenassensor (niet versteller)
3. Verdeler(s?) werken niet goed (bijv. ingebrande contactpunten, geen idee of dit nog vergelijkbaar met een 964 werkt).
4. vacuum lek op inlaat (klinkt opzich niet logisch als dit recent niet losgemaakt is bij zo'n nieuwe auto)
5. Brandstofpomp of -fliter.
6. Probleem met je DME (niet DME-relais) --> iets te heet geworden, lijkt mij onlogisch (wel heel snel problemen)
7. injectoren die hun beste tijd hebben gehad, lijkt mij in eerste instantie ook niet logisch (zou duidelijke foutmeldingen geven denk ik?)

Laatst bijgewerkt door Justin op 22 jul 2011 11:04, in totaal 1 keer bewerkt.

22 jul 2011 10:35
Profiel
PorscheForum Rookie
Allen bedankt voor het meedenken. Misschien relevant om te melden dat enkele maanden terug de cat. van cilinderbank 1-3 vervangen werd. Toen ook een check engine, echter geen enkel symptoom (auto reed perfect normaal) maar de uitlaatgaswaarden vielen wel buiten de norm. Sindsdien zo'n 8000km zorgenvrij gereden. Nu heeft de wagen dus wel de symptomen (stotteren, stilvallen) maar zijn de emissiewaarden normaal. Daarom kan volgens mij cat. en lambda sonde uitgesloten worden.

Vacuumlek wordt hier vaak geopperd, kan veel mogelijk oorzaken hebben, altijd lastig om zo'n diagnose te maken. Kapotte sensor zou toch gedetecteerd moeten worden door de PIWIS neem ik aan? Brandstofpomp, ik hoop het alvast niet...

22 jul 2011 11:01
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 8 berichten ]