Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 19:26



Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ] 
3.6 motor 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
Hans
Borculo
Bericht 3.6 motor
Hallo forum leden,

Leuk hier te zijn tussen de Porschefans.... ik wil jullie graag het volgende voor leggen...
Enige tijd geleden heb ik me zelf een 911 targa gekocht bj 1976. Deze auto in uitgevoerd met een 3.6 liter motor uit 1992, dit rijdt opzich prima alleen vind ik de temperatuur van de olie 120/125 best hoog....of is dit normaal?
Op de auto is een vaste turbovleugel gemonteerd voor de aanvoer van extra koellucht of dit echter genoeg is? Heeft iemand ervaring hiermee of tips om de hoge temperatuur wat naar beneden te krijgen?

Ik wacht jullie reacties af.

Mvg. Hans


28 jun 2012 22:33
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964 c2
Den Haag
Bericht Re: 3.6 motor
120/125 is volgens mij niet extreem hoog. Hoe/waar heb je gemeten? (m.a.w. hoe nauwkeurig is die meting?)

Volgens mij is 90-110 'normaal'. Maar kan zelf niet meten, heb alleen 'streepjes' op 'm'n klok waarvan ik weet wat 'normaal' is..
_________________________________________
'I spent a lot of money on booze, birds and fast cars. The rest I just squandered...' [George Best]
'Everything is impossible, until someone does it' [Travis Pastrana]


28 jun 2012 23:08
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Bericht Re: 3.6 motor
Hans doe even wat foto's. foto plaatsen Heb je wel een oliekoeler in je spatbord?


28 jun 2012 23:18
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
carrera 3.0 1977
Asperen
Bericht Re: 3.6 motor
Het kan zijn dat de meter meer aangeeft dan de echte temp. Dat is bij mij nl (1977) het geval. Meter geeft 120 aan, maar als je op de buizen meet (infra rood meter geloof ik) ligt de werkelijke temp 20 graden lager.

Idd controleren of je een koeler in het spatbord hebt. Indien ja, kun je nog overwegen om de trombone te vervangen voor een 3.2 koeler evt met fan.

Wat je nog kan overwegen mocht de temp zo hoog blijven is motorolie vervangen voor (bijv motorfiets) olie die hogere temp aan kan, bijv 10W50 ipv 10W40.

Succes!

Wel lachen, 250 pk in een 1976. Small body? Zal haast wel. 8) :drive:
_________________________________________
The difference between men and boys...
The size of their toys!


28 jun 2012 23:25
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964 C2 nu 'n VW T2b Pickup
Keistad
Bericht Re: 3.6 motor
Ik begrijp dat je een 964 motor in een impact model hebt :?: Vervolgens ga ik er van uit dat je de temperatuurmeter met een graden verdeling hebt?

Ik zou eerst maar eens uit (laten) zoeken of de temperatuurmeter in het dashboard is afgestemd op de (964) temperatuursensor, of andersom. Ik heb geen idee of hier verschil in zit maar zou dit eerst na (laten) kijken.

De olietemperatuurmeter loopt bij mijn 964 (na koude start) eerst op tot het 1e streepje (= ongeveer op 8 uur), zakt dan iets terug als de
thermostaat opengaat en de olie via de oliekoeler voorin gaat, en loopt dan hooguit (afhankelijk van de buitentemperatuur en snelheid) op tot op 9 uur.

De spoiler heeft mi weinig invloed op de olietemperatuur.


28 jun 2012 23:37
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964.c4
assendelft
Bericht Re: 3.6 motor
een 964 heeft een andere oliekoeler
en als de thermostaat niet goed meer opend loopt de temp op,
ik heb die van mij vervangen en de temp is nu beduidend lager dan voorheen.
_________________________________________
remmen is angst


29 jun 2012 0:05
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
Hans
Borculo
Bericht Re: 3.6 motor
Goede morgen allemaal,

Bedankt voor alle reacties! De temperatuur stijgt tot deze hoogtes bij autobahn ritten in D met snelheden tussen 160-200 km/u......niet extreem snel. Qua olie ben ik op advies overgegaan op 10/40 Maxlife van Valvoline dat was in het begin 5/40. Door het veranderen van de olie is het verbruik hiervan teruggelopen, de motor heeft nu een kmstand van 215000.
De auto heeft de olie koeler voorin en de leidingen van achter naar voor zijn ook in orde. Ik heb ook gehoord dat de 964 een extra oliekoeler heeft de motor bij de versnellingsbak? Deze koeler oontbreekt bij mij in iedergeval ...


29 jun 2012 7:55
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
944 1987 #Pitchblack944 Ex: 996 TURBO 2001 488PK/727NM arena metallic 996 C2 1999 ex: witte 944 type 1 uit 1984 ex: 996 violet 1999 ex; 911 zwart/zwart 1981 met 3,2 SSI. ex 944S2 1991 zwart ex 928 1980 grijs Oost-Souburg
Bericht Re: 3.6 motor
past zo'n motor er zomaar in zonder veel aanpassingen?


29 jun 2012 8:51
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964 C2 nu 'n VW T2b Pickup
Keistad
Bericht Re: 3.6 motor
Voor zover ik weet heeft de 964 maar 1 oliekoeler en die zit rechts voorin (PET 964 207 220 02)

Ik zou toch eerst maar eens de sensor/meter laten controleren. Is er nog bekend wie de motor gemonteerd heeft :?: Anders
daar even navragen :idea:

EDIT: Ik denk dat de motor er zo inhangt, maar de spullen erom heen is vaak meer werk, denk hierbij aan de kabelbomen etc.


29 jun 2012 8:53
Profiel
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
Hans
Borculo
Bericht Re: 3.6 motor
Oke dus toch maar 1 oliekoeler...goed om te weten! Bij de komende servicebeurt zal ik de sensor laten nakijken dan weten we teminste zeker dat alles naar behoren werkt.

Voor wat de inbouw van de motor betreft past het erin...ik heb dit niet zelf gedaan maar zo gekocht. Er zijn wel wat aanpassingen geweest aan het spruitstuk om een gelijke afvoer te verkrijgen van de uitlaatgassen links en rechts om hitteverschil in het blok te voorkomen (op advies van Fred Huisman). In een later stadium is ook mijn versnellinsbak (901) dacht ik in iedergeval geen G50 bak gereviseerd (Kobustunning Lichtenvoorde) en aangepast op de krachten van de 3.6, hierbij heeft men een aantal tandwielen vervangen en de primaire-as versterkt dmv een extra sterk lager...Beide bedrijven waren zeer onder de indruk over de inbouw....hoe ze het hadden gedaan en over de prestaties :-) Met nog geen 1100kg en 250 PK wil mijn elfie nog best vooruit voor zo'n oude uitvoering...
Ik weet dat zo'n ombouw niets is voor de Puristen maar goed zo ooit gekocht (wist niet beter) en nu toch aan verknocht...uiteindelijk koop ik een auto voor m'n zelf en niet voor een ander, en het rijdt gewoon fantastisch...


30 jun 2012 7:39
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Lada
Helemaal in het zuiden.
Bericht Re: 3.6 motor
En zo is dat. :thumleft:
Gaaf zo'n gebakje met 250 PK.
_________________________________________
Have you ever noticed that anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac?


30 jun 2012 8:04
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Bericht Re: 3.6 motor
ik neem aan dat de 3.6 ook een motorkoeler heeft...
bak zal wel 915 zijn.
_________________________________________
oud is beter


30 jun 2012 9:17
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964.c4
assendelft
Bericht Re: 3.6 motor
964 heeft geen extra koeler bij de motor of bak
wel weer verbeterde olie spuiting in de moter ter koeling/smering
_________________________________________
remmen is angst


30 jun 2012 10:17
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Bericht Re: 3.6 motor
hoe is het circuit dan bij koude motor? ik neem aan voorkoeler afgeknepen.
_________________________________________
oud is beter


30 jun 2012 11:06
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964 C2 nu 'n VW T2b Pickup
Keistad
Bericht Re: 3.6 motor
Dank Rob voor de bevestiging, overigens heeft een Tip wel nog een extra radiator maar dat is hier n.v.t.

Zit ik nu in eens aan te denken, zou de oliekoeler van een impact model misschien kleiner zijn qua oppervlakte :?: Ook een vervuilde
koeler zou nog een oorzaak kunnen zijn :idea: (EDIT Wolf denkt in zelfde richting :D )

Denk dat Wolf de fan bedoelt die geforceerd de lucht over de cylinder koppen blaast :?:


30 jun 2012 11:07
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Bericht Re: 3.6 motor
nee, ik begreep dat de 3/2 3 oliecircuits heeft afh warmte motor...
1. geen koeler 2. motorkoeler 3. frontkoeler
_________________________________________
oud is beter


30 jun 2012 11:11
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964.c4
assendelft
Bericht Re: 3.6 motor
wolf schreef:
hoe is het circuit dan bij koude motor? ik neem aan voorkoeler afgeknepen.


Dat klopt de thermostaat zit rechts net voor het achter wiel,
Die van deed het altijd prima tot ineens met een rit de temp echt hoog werd,
Thermostaatje vervangen en nu is de temp over de hele lini lager dan daarvoor.

Ging dus waarschijnlijk al een paar jaarbniet helemaal meer open
_________________________________________
remmen is angst


30 jun 2012 18:10
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 964 C4
Bericht Re: 3.6 motor
ben ik de enige die hier denkt foto's?
Wil dat scheurijzer wel eens zien, als het kan :thumleft:

resumé:
- temperatuur sensor ok?
- meet het klokje de pulsen(?) wel correct van de temp sensor (indien dit geen 964 klokje is)?
- oliekoeler voor kleiner dan regulier 964? (of is er wel een bumperopening voor de koeler?)
- gaat thermostaat wel open (als hij echt 120-130 graden wordt zou ik hier eerst kijken, dat is puur persoonlijk)
-...?

(vraag van mijn kant: heeft de motorfan veel effect t.o.v. de oliekoeling? blaast wel goed veel toeren. indien significant - denk het wel -
check eens of deze goed wordt aangedreven - is de verhouding in poelies wel hetzelfde/ zit je snaar misschien wat los waardoor hij slipt of minder toeren draait?)
_________________________________________
Soms weegt slechts 1 reden voor, meer dan 911 redenen tegen.


02 jul 2012 21:21
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Bericht Re: 3.6 motor
Porsche Gelderland rijd met zo'n type op het circuit, gaat als een scheermes :drive:
Kan ook zijn dat ze het model naar het oude type hebben omgebouwd een pré '74 model :?:
Een 911 van 1975 had geen oliekoeler en werd snel heet op de autobahn
Een 911 van 1976 had er wel één maar héél simpel met alleen leidingen naar voren.
De 911 SC had echt een radiateur onder het rechtervoorscherm en deze werden met de jaren steeds groter en beter :thumleft:
_________________________________________
Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!


02 jul 2012 21:54
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964.c4
assendelft
Bericht Re: 3.6 motor
als het dus idd alleen die gebogen leiding is is dat niet voldoende,

de koeling moet je ook niet hebben van de motorvin maar echt van de olie en hoe die gekoeld word.
_________________________________________
remmen is angst


02 jul 2012 22:29
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht Re: 3.6 motor
Ik zou inderdaad ook de specs van de olietemp sensor even vergelijken tussen de 964 en de 2.7 / 3.0..
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


03 jul 2012 19:14
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 21 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.