Auteur |
Bericht |
Rinaldo
Goes
|
SC Stotteren bij 2100 toeren
Hallo Ik zal me even kort voorstellen. Mijn naam is Rinaldo en heb begin deze zomer een Porsche 911SC uit 1978. Deze mooie Porsche heb ik van een forum lid gekocht en op zijn advies geen aankoop keuring gedaan . Ik wist dat de warmtewisselaars versleten / stuk waren en dat die ook vervangen moesten worden. Na dat ik alle moertjes dagenlang ingespoten had met kruipolie heb ik geprobeerd om de uitlaat te demonteren. Helaas braken 6 van de 12 tapeindjes af en begon de ellende . Bij verdere inspectie bleek ook 1 kopbout afgebroken te zijn en hier en daar ook wat olie lekkage was. Na een paar slaaploze nachten heb ik toen maar besloten om de motor uit te bouwen en deze naar een revisie bedrijf te brengen om de kopbouten te vervangen. Na ongeveer 3 weken kon ik mijn blok weer ophalen en waren de volgende werkzaamheden verricht. Spruitstuk tapeindjes uitgeboord en vernieuwd, kopbouten vervangen, zuigerveren vernieuwd, alle lagers vernieuwd, kettingen en spanners vernieuwd, krukas bleek netjes binnen de toleranties maar er was op 1 kruktap een klein stukje uit bij van Kessel heb ik toen een hele mooie gebruikte gekocht. Verder was alles netjes binnen de toleranties en kon dus opnieuw gebruikt worden. Na montage liep de auto vrijwel direct . Maar nu komt het. Als de motor onder de 2300 toeren draait dan hapert en stottert de motor. Op het moment dat ik mijn gas loslaat en op de motor rem komen er harde gevoelige IMS Lager uit de uitlaat. Verder loopt de motor super, hij trekt al van af 1500 toeren vlot door en hapert of ploft dan ook niet. De ontsteking heb ik al aflaten stellen en kap, rotor en bougies zijn nieuw. Woensdag 15 augustus ga ik met de auto naar een Dynojet testbank om hem af te laten stellen. Op dit moment heb ik ongeveer 600 km na revisie gereden waarvan 50 met een injectorreiniger. Mijn vraag heeft iemand een suggestie wat het zou kunnen zijn.
|
09 aug 2012 8:53 |
|
|
Delnoy
LadaHelemaal in het zuiden.
|
Re: SC Stotteren bij 2100 toeren
Welkom ook al is het in het verkeerde topic Wat een verhaal zeg maar zo te horen komt alles helemaal goed. Geen idee wat het zou kunnen zijn maar er zijn er hier genoeg die je dat wellicht zo kunnen vertellen.
_________________________________________ Have you ever noticed that anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac?
|
09 aug 2012 10:09 |
|
|
bully
|
Re: SC Stotteren bij 2100 toeren
Kan een vacuumlek zijn. CO nakijken. Verdeelkap afnemen en een druppel motorolie op het viltje gooien, is om je vacuumvervroeger te smeren. Aan de Kjet is niets verandert? Rubber luchtfilterhuis enz.....
|
09 aug 2012 12:59 |
|
|
Rinaldo
Goes
|
Re: SC Stotteren bij 2100 toeren
Bedankt voor de tip. ga ik nakijken. De CO zal op de testbank bekeken worden. Mijn ontsteking is niet met een vacuumvervroeger uitgerust deze is afgeblind . De Kjet is inclusief spruitstuk van het blok gehaald en weer gemonteerd. Voor de revisie liep hij ook niet super bij lage toeren.
|
09 aug 2012 13:36 |
|
|
Rinaldo
Goes
|
Re: SC Stotteren bij 2100 toeren
Het is een motor probleem dus wel het juiste topic. Uiteindelijk komt alles goed
|
09 aug 2012 13:39 |
|
|
bully
|
Re: SC Stotteren bij 2100 toeren
foto plaatsen. Kan je er een foto van maken Rinaldo?
|
09 aug 2012 13:52 |
|
|
Rinaldo
Goes
|
Re: SC Stotteren bij 2100 toeren
|
09 aug 2012 14:13 |
|
|
bully
|
Re: SC Stotteren bij 2100 toeren
Wat zegt een specialist daarvan? Je hebt de vervroeger/verlater niet voor niets.
|
09 aug 2012 14:40 |
|
|
Rinaldo
Goes
|
Re: SC Stotteren bij 2100 toeren
Die heeft niets aan de ontsteking gedaan. Volgens het werkplaatshandboek zijn er ook uitvoeringen geweest waar de vervroeger niet gebruikt werd. Mijn specialist denkt wel dat het een Amerikaan is maar volgens de geboorteakte komt hij uit Duitsland en de motor en bak nummers kloppen. Wat ik ook een beetje vreemd vind is dat de luchtpomp er niet op zit maar het verdeelbuisje zit wel op de cilinderkoppen. Zover ik kan zien is de auto nooit gerestaureerd en kloppen alle nummers. Hij is alleen na invoer in 1994 keurig netjes overgespoten van fel geel naar donker blauw/paars metallic.
|
09 aug 2012 14:52 |
|
|
Fred4
911 SC cabrio 1983, 911 Turbo coupe 1988, Cayenne GTS 2008
|
Re: SC Stotteren bij 2100 toeren
Ik ben geen specifieke Porsche specialist, maar het lijkt mij een typisch geval van een ontstekingsprobleem. Je geeft alleen in je eerste stuk aan dat de ontsteking agesteld is, maar later geef je aan dat je specialist niet de onsteking afgesteld heeft. Of gaat het hier om twee verschillende personen. Het tijdstip van de ontsteking is normaliter variabel (tenminste iha, ik durf niet te zeggen of dit bij deze Porsche ook zo is), afhankelijk van je toerental moet deze vroeger dan wel later ontsteken. Als je aangeeft dat de vervoeger er niet op zit, en deze 'afgeblind' zou ik eerst nagaan en 100% zeker weten of deze motor origineel al dan niet met een vervroeger uitgerust zou moeten zijn.
|
10 aug 2012 15:15 |
|
|
richard911sc
|
Re: SC Stotteren bij 2100 toeren
he rinaldo, "mooi verhaal" maar t gaat de goede kant op. ik denk dat het te maken heeft met je co afstelling/valse lucht. ik heb de mijne n u uit elkaar liggen voor hetzelfde probleem; kopbout afgebroken. ik heb de klacht zoals jij m omschrijft niet helemaal, de mijne loopt verder goed echter dat gevoelige IMS Lager ed heb ik wel gehad. ik ben toe beetje bij beetje gaan draaien aan de stelschroef van de co(dus niet stationair) en uiteindelijk had ik er geen last meer van. heeft jou auto veel trekkracht bij lage toeren of bij ongeveer 4000 toeren. als ik doortrek dan begint het bij 3500 tot 6500. het was bij mij eerst bij 2000 en t hield op bij 4500(ongeveer) dit was voor mijn afstelling. is idd verstandig om eea eens te proberen of naar de specialist te gaan en de co te meten. succes
grrichard
|
10 aug 2012 20:30 |
|
|
Rinaldo
Goes
|
Re: SC Stotteren bij 2100 toeren
|
12 aug 2012 0:04 |
|
|
Rinaldo
Goes
|
Re: SC Stotteren bij 2100 toeren
Ik heb nu 500 km gereden met injectorreiniger en de motor loop nu stationair 200 toeren hoger en hij loop veel beter rond de 2100 toeren. Vrijdag een ronde getoerd, alles liep perfect. Na een paar uur stilgestaan ging ik weer reiden en tot mijn schrik geen olie druk , motor stilgezet en weer gestart. Weer geen druk motor liep wel netjes en er was niets te zien. Besloten om tog maar naar huis te gaan en heb daar de koppeling voor de olie drukschakelaar losgemaakt. Met een losgetrokken bobine kabel de motor gestart. Olie spoot er aan alle kanten uit. Sensor gedemonteerd en met perslucht doorgeblazen. Alles weer gemonteerd en wonder boven wonder we hebben weer oliedruk . Zijn er mensen die dit ook gehad hebben ?.
|
12 aug 2012 22:10 |
|
|
Rinaldo
Goes
|
Re: SC Stotteren bij 2100 toeren
Woensdag naar de Dynojet Testbank geweest. Na een half uur liep de motor als nieuw . Geen gevoelige IMS Lager meer bij gas loslaten, niet meer stotteren en het koppel en vermogen was bij lage toeren ook enorm toegenomen. De oorzaak was een veel te arme afstelling bij lage toeren. De ontsteking stond goed en hebben we ook niet beter af kunnen stellen. Het eindresultaat was een mooie klimmende grafiek naar 172,6 PK bij 4900 toeren en een mooi vlakke grafiek naar 282 Nm bij 3800 toeren. Dit zijn gegevens gemeten aan de wielen. Volgens de specialist heb je een verlies van 15% dus kom ik uit op 198,49 Pk en 324,4 Nm aan de krukas. Het vreemde is dat volgens de boeken mijn auto 180 Pk zou moeten hebben en geen 200 ??. Ik kan iedereen dit aanraden, voor € 150,- weet je exact wat je auto kan en is hij ook gelijk perfect afgesteld.
|
16 aug 2012 7:33 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: SC Stotteren bij 2100 toeren
De SC's zijn er met 180, 188 en 204 Pk - daarnaast is het redelijk bekend dat Porsche de motoren aflevert met het minimaal beoogde vermogen .... het is dus goed mogelijk dat je (iets) meer PK's hebt
|
16 aug 2012 8:06 |
|
|
lagunamak
996 4S cabrio, ex-964 C2 cabrio, ex-911 SC targa. Golf GTE, VW Polo HighlineHuizen
|
Re: SC Stotteren bij 2100 toeren
Hoi Rinaldo,
waar heb jij de auto laten afstellen (welke dynojet)? overigens goed te horen dat het allemaal is opgelost.
gr andy
|
23 aug 2012 0:17 |
|
|
Rinaldo
Goes
|
Re: SC Stotteren bij 2100 toeren
Ik ben bij Dynojet Ruud Frederiks in Goes geweest. Kom hier al jaren en wordt altijd zeer kundig geholpen.
|
29 aug 2012 22:29 |
|
|
Sandman
964 C 2 1991 , ex 911 SC coupeAan de Maas
|
Re: SC Stotteren bij 2100 toeren
Zellfde euvel ! Mijn SC loopt na de revisie echt als een raket, maar stottert ook rond de 2100 rpm. Laatst terug geweest bij specialist die de revisie heeft gedaan, om hem naar het probleem te laten kijken. Staat inderdaad vrij arm afgesteld. Volgens hem ligt het bij mijn auto aan een niet goed werkende warmloopregeling Echter bij motor op bedrijfstemperatuur, en met losse stekker van warmloopregeling blijft het probleem. Wat is wijsheid ? Wil sowieso de SC weer bij de specialist zetten om euvel te laten oplossen . Maar om nu een warmloopregeling te laten vervangen ? Wie heeft er tips ..?
_________________________________________ Je moet nooit harder rijden dan je engelbewaarder kan vliegen.
|
03 sep 2012 10:21 |
|
|
Rinaldo
Goes
|
Re: SC Stotteren bij 2100 toeren
Hallo Sandman Ga gewoon even naar de Dynojet en je weet direct waar je aan toe bent. voor de kosten hoef je het niet te laten. ik was € 150,- kwijt inclusief afstellen. Succes.
|
03 sep 2012 11:14 |
|
|