Auteur |
Bericht |
EJ911
|
993 versus 996
Hallo allemaal,
Mijn man en ik willen heel, heel graag een porsche kopen. Hij wil graag een 993 en ik een 996. Nou zijn we al heel vaak gaan kijken maar het moment is nu erg dichtbij gekomen dat we er een kunnen kopen. We zijn gisteren bij iemand gaan kijken en praten en wij vroegen wat het zwakke punt van de 996 is. Zijn antwoord was direct de motor.
Hij had een aantal keren meegmaakt dat er een ruilmotor nodig was. Wij vroegen wat het probleem dan exact was maar dat varieerde nogal zei hij. Dus weten we er nu nog weinig tot niets van.
Wie kan ons hierover informeren?
Alvast bedankt, Sabina
|
12 jul 2005 12:44 |
|
|
Erick
987 Boxster S 3.4 Tiptronic &
Harley - Davidson FXDLS Low Rider SLemmer (PF #48)
|
De eerste 996 lijn had idd. motor problemen.
Lange tijd volgas konden ze niet goed aan.
Mijn persoonlijke mening is:
Ga voor een late 993, eventueel de S of de 4S, dit is het laatste luchtgekoelde 911.
De 996 is wat luxer en iets minder spartaans t.o.v. de 993.
_________________________________________ Styles change, Style doesn't
|
12 jul 2005 12:55 |
|
|
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
Daar zijn al zeer vele discussies over gevoerd op dit forum door voor en tegenstanders van één van deze modellen (de gekende lucht of waterkoeling discussei).
Ik denk dat in DEZE LINK een heel deel van je vragen uitvoerig beantwoord worden.
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
12 jul 2005 12:57 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Prima link
Erick ..... ..... maar dit is wel een héél persoonlijke mening gebaseerd op persoonlijke emotionele voorkeur voor een bepaald type (en vooral luchtkoeling)
Dus niet iets waarmee je een leek helpt zijn/haar keuze mee te bepalen.
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
12 jul 2005 13:28 |
|
|
Erick
987 Boxster S 3.4 Tiptronic &
Harley - Davidson FXDLS Low Rider SLemmer (PF #48)
|
De 996 is overigens wel een fantastische auto.
Alleen vind IK de GT3, GT3-RS en de 4S wel voor mij geschikt.
De 911 tot en met de 993 hebben gewoon zo'n lekkere dikke kont!!!
De 996 in z'n normale vorm (carrera) is in mijn ogen iets te slank...
De 997 daarentegen is wederom lekker "gevuld" achter.....
Dat ze tegenwoordig watergekoeld zijn interesseert me niet meer zo.
Ook de watergekoelde 4-cilinders hebben mijn hart gstolen. Een ieder die hier regelmatig langs komt weet van mijn voorliefde voor de 968 (clubsport).
Erick
.
_________________________________________ Styles change, Style doesn't
|
12 jul 2005 13:41 |
|
|
Marcel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616Uden
|
Re: 993 versus 996
van Carlo (van K, en die leest ook mee hoor!!), hoorde ik dat een 996 vaker een ruilmotor krijgt daar de kosten voor een 996 ruilmotor relatief laag zijn tov reparatie dus gewoon makkelijker om er een ruilertje in te gooien.....
_________________________________________ Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present
|
12 jul 2005 14:15 |
|
|
Rob Herfst
Panamera TurboRotterdam
|
Erick,
Helaas (en lees de link inderdaad maar eens door), is dit echt niet waar!
Fargo en Sjonnie hebben beide de 3.6 motor (ipv de 3.4) en beide het probleem! Zelfs de werkplaatschef van een PZ in Duitsland had de eerste 997 al binnen met lekkage bij de krukaskering!
Dus je bewering gaat helaas niet op!
Voor mij is het helaas nog steeds niet duidelijk of er inmiddels een definitieve oplossing is om de lekkage dicht te krijgen en niet terug te laten komen.
De 996-en die ik inmiddels in Duitsland heb gezien hadden allemaal het probleem! Vandaar ook de twijfel bij mij!
Groet,
Rob
P.S.
GT3, GT3-RS (en de turbo) hebben inderdaad wel een andere motor, de 4S niet......
|
12 jul 2005 14:19 |
|
|
Rob Herfst
Panamera TurboRotterdam
|
Re: 993 versus 996
Klopt inderdaad!
Kosten voor een nieuwe motor voor de 996 bedraagt ongeveer €. 6.500,00.
Vanaf de 996/Boxster hanteert men ook meer het principe van vervanging is goedkoper dan reparatie.
Kwalitatief zijn de onderdelen wel minder geworden, maar tevens ook een stuk goedkoper.
Een nieuwe motor voor de 993 komt op €. 22.500,00 en voor dat bedrag kan je best nog wel wat gaan repareren!
|
12 jul 2005 14:23 |
|
|
EJ911
|
993 versus 996
Mannen, wat een leuke reacties allemaal. En inderdaad, ik ben een leek op het gebied van Porsche.
Ik ben al 23 jaar een echte Alfisti en ga waarschijnlijk mijn Spider verkopen zodat mijn man dan dus die Porsche kan kopen, waar ik overigens ook in zal mogen rijden. Wanneer ik maar wil.
Ik ben het eens met dat de kont van de 996 nogal slank is vergeleken bij de 993 en de 997.
Nou, de 997 is op dit moment niet haalbaar, maar de andere types wel.
En we willen graag een jonge auto. Vandaar dat ik bij de 996 uitkwam.
Luxer, ruimer, porsche, gaaf en niet lachen, een mooie vervanger voor mijn bloedmooie spider.
Het geluid van de 996 is natuurlijk ook even anders tov de 993.
Maar ik wil LUXE, maar ook een technisch hele goede auto!!
Vandaar dus mijn vraag.
Maar ga rustig door met antwoorden en discussiëren want ik vind het geweldig en word er alleen maar wijzer van!
H. groeten, Sabina
|
12 jul 2005 15:06 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: 993 versus 996
Klopt, dat heeft zelfs onze Forum-techniker aan de hand gehad - voor het geld van een 996 ruilmotor kan je niet eens een 964 blok reviseren
correct me if I'm wrong
_________________________________________ In the Dutch mountains ...
|
12 jul 2005 16:00 |
|
|
2000 gtv
Ex 993 c2,
Ex 997 4S,
Ex 964 c2 '92,
991.2 SSint Pancras
|
Re: 993 versus 996
Was ik ook.Wacht maar tot je zelf een P (993!)hebt.
_________________________________________ what is understood
need not be discussed.
|
12 jul 2005 18:11 |
|
|
F@RGO
|
kleine correctie,
mijn 996 motor heeft alleen maar een olieverlies gehad,
het gekend probleempje
is verholpen geweest door de dealer en sedert dan,
geen enkel probleem gehad,
dus puur mechanisch, geen probleem,
perfect rijden, heel goede motor trouwens,
toch best de 3.6 l , die is heel goed.
|
12 jul 2005 21:04 |
|
|
horn
PF #57
|
Ach, na een Alfa is alles beter
Gewoon samen in allebei gaan rijden en dan beslissen. Niet alleen met je hart , maar ook met je hoofd
(en een aankoopkeuring laten doen!)
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
12 jul 2005 22:01 |
|
|
Jurgen
Westervoort
|
Re: 993 versus 996
Ik kan letterlijk de woorden van Erwin onderschrijven!
Jurgen (ex-Bertone rijder )
|
12 jul 2005 22:12 |
|
|
Beltar
love is in the (h)air!Belgie
|
rustiiiiiiiiiiig....
Zoals ook vroeger al: Ik had beide 993 en 996
positief voor de 993: look, geluid en restwaarde (minder gebouwd dan 996)
negatief: stilaan auto's van +/- 8 a 11jaar, en daar mankeert wel eens iets aan:> duurdere stukken en meer werkuren om te repareren.
positief voor de 996 alles, behalve look en geluid. Goedkoper in onderhoud , comfortabeler en veiliger (psm, meer airbags etc)
Grote keuze op de okkasiemarkt wegens groter aanbod> lagere prijs
negatief: look en geluid, iets minder mooi interieur> full-leder is musthave;
RMS-syndroom( niet overroepen, relatief eenvoudig op te lossen)
Restwaarde...
Btw deze is te koop:
_________________________________________ Gelukkig zijn is: blij zijn met wat anderen realiseren en tevreden zijn met hetgene je zelf hebt...
|
13 jul 2005 0:28 |
|
|
John
Cayenne
|
Laat ik me ook is mengen in deze discussie.
De 996 4s van me is na 31000 (zware kilometers) nog kurkdroog, gaat ie lekken dan is ie voor Pon wellke hem keurig gaat repareren.
Maar koop wat je hart je ingeeft, en wat je mooi vindt, is dat een 996 dan gewoon doen, tis niet voor niets de best verkochte 911 allertijden.
idd. keus genoeg, en ook het aanbod met een nieuwe motor is er ook, zelfs bij de off. dealer.
Wil je zekerheid en je keus niet laten afhangen van dat ene superkoopje, neem dan een exemplaar bij de off. dealer met Porsche garantie (welke je kan verlengen tot 10 jaar), dan heb niet het gevoel van jeetje, ik ben de klos.
Verder een 996 (4s) een heerlijke auto, wij (want mijn vrouw kan er zeer gemakkelijk in rijden) zijn nog steeds blij dat we een 996 hebben.
Dikke looks, lekkere luxe, veel opties, zeer gemakkelijk in gebruik zeker als dagelijkse auto (in mijn geval), snel en voorall zeer veilig.
Het geluid van een 996 is in een standaard uitvoering niet echt je van het, maar das ook een 993 niet.
Ga je wat rommelen, bij mij een sportuitlaat en racekats, dan heb je een bruller van jewelste, die iedereen die het hoort een rilling bezorgt die te vergelijken is met een wilde nacht ...
Maar ook een 993 is niet te versmaden, lekker spartaans en oerPorsche, bere look en dito prestaties, maar dan wel een met een lekkere sound.
Een Porsche zonder een sportuitlaat is als "een zak patat zonder mayonaise", "een horloge zonder wijzers" etc.
|
13 jul 2005 8:32 |
|
|
M.
993 2S
|
Sabine, je zegt het zelf: je wilt LUXE. Het dash van een 993 is op eerste gezicht een ergonomische ramp. Als je aan het stuur zit zie je de bediening van de airco niet eens. Ronde knoppen, simpele radio (met overigens wel weer fantastisch geluid), geen middenconsole. Dus dan zou de keus makkelijk zijn...
Maaaaar, ik heb nu 3 maanden wat IK vind de mooiste porsche ooit (993 2S) en wat blijkt; je gaat zelfs het interieur mooi vinden. Toch een tikkie spartaans. Overigens zijn de verwarmde stoelen top (ik heb zelf nog middenarmsteunen, dus dat is weer erg relaxed).
Het feit dat de 997 meer weg heeft van de 993 dan de 996 geeft voor mij aan dat ook de Porsche designers model 993 mooier vinden dan de 996.
Overigens: 993 gemaakt tot 1998. Als je een "w" kunt vinden is die dus niet eens zo heeeel oud.
Ga rijden en ervaar het zelf!
|
13 jul 2005 10:17 |
|
|
spike-993
|
993
mooier design (lekkere kont)
waarde vast
alles is echt degelijk (zelfs het knopje van de radio)
Motor is als je netjes alles warm rijdt bullet proof
996
minder mooi design (nmbs)
minder waarde vast
afwerking met poppenspul (lelijke goedkoope schakelaars)
rijdt overigens wel heerlijk zo'n 996
ik ben zelf dus voor een 993 gegaan
|
13 jul 2005 12:44 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Re: 993 versus 996
Sluit me hierbij aan Hoewel ik een Alfa (erbij) helemaal niet uitsluit.
Eric ex-(164, Spider, 155, 156)
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
13 jul 2005 15:43 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Ook geen eerlijk argument, want wel in de juiste context plaatsen , waar een leek zijn keuze op kan baseren
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
13 jul 2005 15:53 |
|
|
Joost993
ex 997 Carrera S, ex 3,2 ex 993 C2 PF#233Limburg
|
Als me iets wel het echte Porsche gevoel kan geven is het wel het interieur van een 911 tot en met de 993.
|
13 jul 2005 20:17 |
|
|
EJ911
|
993 versus 996
Ja, daar ben ik weer even. Wat is een rms probleem?
Ik wil nog steeds het liefst een 996, 4-wiel aangedreven, maar door jullie antwoorden neigt mijn man naar een 993. Terwijl als je jullie berichten goed leest is de mening 50/50.
Nou, dan ga je toch voor een modernere en zet je er een leuke sportuitlaat op.
Afijn, ik blijf alles wat jullie schrijven volgen. We zullen van de week of volgende week wel een proefrit in allebei maken. Maar als het aan mij ligt en mijn man wil toch die 993 dan houd ik mijn Alfa Spider. Want die heeft ook een heerlijke kont en ligt als een strijkbout zo vast op de weg als maar kan.
Liefs Sabina
|
13 jul 2005 22:01 |
|
|
MS964
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
|
50/50? Denk dat als je een poll zou starten, dat de 993 dik de voorkeur geniet. Mening 50/50 is misschien met het oog op jullie/jouw wensen.
Succes met de proefritten! Maar begrijp ik het goed dat je zegt: als geen 996, dan ook geen 993!
|
13 jul 2005 22:16 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
1. de markt heeft altijd gelijk. ( betreffende de afschrijving op een 996)
2. ik zou er weinig zin in hebben wekelijks te kijken of-ie al olie lekt. (ondanks dat pon dat dan wel regelt)
3. zo'n ruilmotor is wel erg goedkoop; wat moet ik daarvan denken??
mijn mening, suum cuique.
|
13 jul 2005 22:47 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Liggen waarschijnlijk 'gewoon' op de plank in tegenstelling tot bv een 993 of 964 blokje
_________________________________________ In the Dutch mountains ...
|
13 jul 2005 23:07 |
|
|