Revolutionair concept:
een viercilinder motor voor elke Eend
Inleiding
Enkele Citroëntechneuten hebben de oplossing gevonden om de Eend (of elk ander A-type) van een sterke viercilindermotor te voorzien.
Een samensmelting van twee 2cilinder blokken zorgt voor een krachtig viercilinder blok in elke Eend, zonder al te veel wijzigingen aan het chassis.
Na enige tijd van ontwikkelen en testen is het nu eindelijk zover. Een legaal en simpel te plaatsen viercilinder boxermotor voor de 2cv. Voordat het zover was, dat het idee voor zo'n gewaagd ontwerp tot iets als een testbaar exemplaar ontwikkeld is, zijn er al heel wat uren in gestoken.
Omdat er door verschillende personen zowel technische inbreng als financiële steun, de nodige tijd, ontwikkelruimte, sleutel en testfaciliteiten, maar vooral doorzettingsvermogen in dit project gestopt zijn, is nu het moment aangebroken dat de viercilinder 4cv12 voor duurtesten gereed is.
Het ontwikkeltraject
Binnen het ontwikkelteam heeft iedereen op zijn eigen vakgebied voor de eindoplossing gezorgd. Na de start werden de verschillende delen in samenwerking met de initiatiefnemers op haalbaarheid besproken en werd er een tijdsplanning gemaakt. Dit resulteerde in een proefmodel. Aan de hand van dit proefmodel zijn er in de ontwikkelruimte bij van den Bergh motoren in Ophemert vijf testexemplaren gebouwd. Het doel hiervan was om productie-ervaring van de speciale onderdelen en assemblagekennis op te doen. Maar minstens zo belangrijk was het meten van de uiteindelijke prestaties van het 4cv12 motorblok.
Hierna zijn alle ervaringen en metingen gebundeld om te komen tot een productierijp pakket. Om na te gaan of er geen belemmeringen zouden ontstaan bij de RDW, is eerst alleen het idee op papier ter keuring aangeboden. Omdat er 2 originele 2cv-motoren gebruikt worden en dit ooit ook in de Sahara (de vierwielaangedreven uitvoering van de 2cv) is toegepast, wordt het idee in concept goedgekeurd. Er worden wel randvoorwaarden en eisen aan de uitvoering gesteld.
Door de inbreng van de RDW is er nu een officiële goedkeuring voor de testauto's en dus voor de 4cv12 uitvoering van de Eend en is er geen extra keuring nodig.
Hoe ontstaat een 4cv12 motorblok.
Om een 4cv12 motorblok te bouwen wordt een originele 2cv aandrijflijn, dat bestaat uit versnellingsbak en motorblok, gesplitst. Hiertussen komt een gemodificeerd 4cv12 "tussenblok" waarna het geheel weer tegen elkaar gebouwd wordt. Op deze manier ontstaat er een krachtige viercilinder boxermotor.
Met een kleine aanpassing aan het chassis kan dit motorblok in de Eend ingebouwd worden. Later kan altijd weer de conventionele tweecilinder teruggeplaatst worden!
Om het 4cv12 motorblok te kunnen realiseren zijn er een aantal wijzigingen aangebracht aan het tussenblok. Zo is de koeltunnel verwijderd en is er een speciale krukas gemaakt. Deze is wat korter dan een normale 2cv krukas maar is ook een stuk zwaarder om het grotere vermogen aan te kunnen.
Er is aan de voorzijde van de krukas een adapter gemaakt die op de as van een origineel 2cv motorblok past. Verder zijn uiteraard de benzinepomp, de ventilator en de dynamo van het tussenblok verwijderd.
viercilinder ontsteking.
Omdat het bestaande ontstekingscircuit voor de tweecilinder niet simpel naar vier cilinders was aan te passen, is er voor de 4cv12 een speciale ontsteking ontworpen.
De fabrikant van de 123ignition heeft ook voor de 4cv12 een ontsteking ontwikkeld, die op de plaats van de originele ontsteking in het voorste motorblok geplaatst is. Dit keer stuurt de ontsteking 2 bobines aan.
Prestaties
De prestaties van de vijf testmotoren zijn prima. Niet alleen wordt er meer acceleratievermogen ontwikkeld ook de topsnelheid ligt nu veel hoger.
Omdat de koeltunnel naar de tweede motor nog niet definitief is kan er nog niet voluit getest worden.
Duur Testrijders gezocht
Voor dit project zoeken wij nu vijf "testrijders" om de viercilinders uit te proberen.
Wij bouwen in Ophemert een 4cv12 motorblok in je Eend en uiteraard zullen wij jouw eigen tweecilinderblok op een waardige wijze opslaan, om na de testperiode eventueel weer terug in jouw Eend geplaatst te worden.
Tijdens die periode moet het verbruik van de motor bijgehouden worden. Voor het onderhoud zul je om de 2000 kilometer voor een onderhouds- en controlebeurt naar Ophemert moeten komen. De brandstofkosten zijn voor jezelf. Als je het 4cv12 blok wilt houden, zullen wij de opgedane kennis van jouw ervaringen gebruiken voor een definitieve versie. We zullen dan jouw test-motor ombouwen tot een versie die wel de juiste koeling bevat.
Voor de aanmelding dien je een gemotiveerde reactie te schrijven waarin jij aangeeft waarom jij de ideale testpersoon bent. Sleutelervaring is uiteraard een pré,
een goede uitdrukkingsvaardigheid in schrift is welkom, omdat we van de testrijders vragen hun ervaringen te noteren. Verder zoeken we mensen die veel met hun Eend rijden om een zo betrouwbaar mogelijk testresultaat te krijgen.
We proberen in ieder geval een verscheidenheid aan testgebruikers te selecteren en dus niet alleen mensen die per se gaan voor het hogere vermogen. Ook duurrijders die op zoek zijn naar een sterkere motor of wat meer souplesse en minder hoge toeren bij 120 km/uur, zijn gewenst.
Stuur je reacties liefst binnen 2 weken maar in ieder geval voor het einde van deze maand aan
4cv12@2cv.nl. Onder de inzenders worden door het ontwikkelteam de vijf testrijders met de beste papieren en motivatie geselecteerd. De uitslag zal op deze zelfde site bekend gemaakt worden. Over de selectie wordt verder niet gecorrespondeerd.
Namens het 4cv12 ontwikkel team
Albertonic, 123ignition
Godfried van den Bergh, van den Bergh motoren, Ophemert
Ronald Bouman
Jeroen Cats
Daniel Zuidema