Auteur |
Bericht |
Pondje
Porsche 996 C2 MK1 1998Soest
|
Waterpomp 996 (levensduur)
Beste mede Porsche fanaten,
Ik heb een vraag: Hoelang gaat normaal gesproken een waterpomp mee bij een 996? Bij een recente beurt was er geen enkele sprake van lekkage of beginnende tekenen daarvan en mij werd geadviseerd pas tot vervanging over te gaan als dit wel zichtbaar werd. Met het koelingsissue in het achterhoofd vraag ik mij af of ik niet preventie een GT3-pomp moet laten plaatsen met een thermostaat die eerder open gaat. Aan de andere kant, mijn Porsche 996 loopt voorbeeldig, wordt alleen wat warmer in de bergen (90-95C). Wat is wijsheid in deze? Gaat een waterpomp normaal gesproken > 200.000km mee dan lijkt mij pas op de plaats een optie, maar geeft de meerderheid de geest na 100.000-150.000km de geest is het een ander verhaal. De teller staat op 150.000km. Adviezen dus welkom.
Erwin
|
27 sep 2018 17:59 |
|
|
Kheldar
996 C2, 944 RS-style
|
Re: Waterpomp
GT3 waterpomp heeft geloof ik metalen impellers. Alsnog kan het lager van de pomp verslijten. Wat precies de levensduur is weet ik niet.Voordeel is dat als pomplager slijt en speling vertoont er met metalen impellers geen stukken plastic het koelcircuit in kunnen en daar doorgangen blokkeren. Je hoort dan ook tijdig wanneer deze begint te slijpen in het motorblok. Gewoon in de gaten houden. Bij de jaarlijkse beurt kan je de mutiriem er even afhalen en de pomp handmatig even draaien en voelen of er speling op zit. De temperatuurmeter in het dashboard geeft een soort gemiddelde temperatuur aan in het blok. Is niet helemaal De koelwatertemperatuur. Wil niet zeggen dat in koppen of de uiteinden van de cilinders het daar niet te warm wordt. Het grootste probleem bij de koeling van de M96/97 motoren is dat bij mindere rijwind icm met wat lagere toerentallen er niet genoeg koeling vanaf de radiators komt en ook nog eens het pompdebiet lager wordt. Thermostaat die na een periode met meer rijwind in een meer gesloten positie staat reageert pas langzaam op temperatuurwijziging, opent traag waardoor extra koelwater vanaf de radiators bij mengen heel snel op gang komt. Systeem reageert te traag en temperatuur loopt snel op. Niet direct te zien in dashboard maar delen van het blok worden snel stuk warmer. Het staat hier eigenlijk veel simpeler uitgelegd: https://auto-resto.nl/en/left/porsche-m ... ificatie-/Mijn watertemperatuur in dashboard is 80-85graden. Zomer winter en met zware belasting. Eventueel volle zomer 30-35 graden buiten en lang filerijden misschien piekend naar 88-90. Toch gemiddeld 10graden koeler dan standaard. Hou er ook rekening mee dat de radiatoren ook langzaam hun efficiëntie kunnen verliezen door kapotter of verstopte koelvinnetjes door de tijd heen. Heeft niks te maken met niet goed schoonmaken.
|
27 sep 2018 19:05 |
|
|
Pondje
Porsche 996 C2 MK1 1998Soest
|
Re: Waterpomp
Dank je wel Kheldar! Standaard temp is dus 85-95C, wat bij mij klopt want tempnaald staat meestal direct naast de 8 van 80 en bij stadsverkeer maximaal op het buitenste randje van de O van 80. Ik hou de waterpomp wel goed in de gaten en zodra hij maar de schijn wekt van falen zal ik deze laten verwisselen.
Erwin
|
27 sep 2018 19:42 |
|
|
Kheldar
996 C2, 944 RS-style
|
Re: Waterpomp
Ik heb de koelmodificaties en heb stabiele temperatuur (zomer/winter) tss 81-82graden (OBD). Enkel bij filerijden en warmer weer wil die weleens enkele graden hoger gaan. Bij filerijden gaan de fans dan vroeg aan. En stijgt de temperatuur niet verder dan 85-88 graden. Omdat de retourtemperatuur vanaf de radiators niet te hoog oploopt.
Waarden zijn niet absoluut natuurlijk, grootteordes en ranges. Elke thermostaat gaat ook net weer even anders zijn.
Doordat de motor wat koeler loopt blijven de toleranties tss zuiger en cilinderwand onder controle. Waardoor de zuiger ten alle tijden ‘strak’ genoeg in de cilinder glijdt en niet kan gaan kantelen en klapperen in de uiteinden van de cilinders. Minder slijtage en minder kans op schrapers.
|
27 sep 2018 20:00 |
|
|
DennisvdB
|
Re: Waterpomp
Waterpompen gaan lang mee. 2 jaar geleden een 997 met meer dan 200xxx op de teller, was nog de eerste waterpomp. Kun je zien aan de pakking, als deze nog heel is dan is het de eerste en dus nooit vervangen. Bij vervanging blijft een gedeelte zitten, de rest snij je weg en daarvoor gebruik je een nieuwe pakking die bij de pomp zit.
|
27 sep 2018 20:17 |
|
|
Kheldar
996 C2, 944 RS-style
|
Re: Waterpomp
Goed te weten dat ze lang mee kunnen. Maar voor alle uitschieters naar boven zijn er natuurlijk ook uitschieters naar onder. Maar over het algemeen wel robuust dus. Top.
|
27 sep 2018 20:28 |
|
|
DennisvdB
|
Re: Waterpomp
Klopt Kheldar, maar bij deze was er een duidelijk bijgeluid. Dat kon niet missen haha! Je voelde ook de speling met de riem eraf, dus zo nu en dan de riem eraf en voelen aan de poelie doet wonderen.
|
27 sep 2018 22:12 |
|
|
Kheldar
996 C2, 944 RS-style
|
Re: Waterpomp
Wat voor een geluidje maakt dat dan?
|
27 sep 2018 22:15 |
|
|
Pondje
Porsche 996 C2 MK1 1998Soest
|
Re: Waterpomp
|
27 sep 2018 22:40 |
|
|
Kheldar
996 C2, 944 RS-style
|
Re: Waterpomp
Er zijn ook nog CFS radiators. Claimen 15-20% meer koelcapaciteit vooral dan met gematigdere snelheden. Zoals in de bergen. Helaas wel 2-3 keer de prijs van gewone radiator. Wel robuuster en betere aansluitingen waardoor ze een stuk langer mee zouden moeten gaan.
|
27 sep 2018 22:50 |
|
|
Pondje
Porsche 996 C2 MK1 1998Soest
|
Re: Waterpomp
Is dan zeker een overweging als deze stuk gaan, maar 2-3x zo duur als een Porsche radiator wordt dan ook wel een megabedrag of valt dat toch wel mee ?
|
28 sep 2018 7:19 |
|
|
AirBus
VW Spijlbus 1964
BMW E93 335i
|
Re: Waterpomp
Tenzij de olie pomp er ook af is geweest? Op mijn 986 zat ook nog de 1 delige pakking, echter is de pomp nog in prima staat.. Kan mij niet voorstellen dat hij nog zo goed is na 186K. De spanwieltjes waren al aardig op.. De interval van de pomp zou rond de 4-5 jr moeten zijn of 120.000km? Net als "normale" auto's?
_________________________________________ 6 pitter Boxster.. vs VW type 4 turbo spijlbus .. :)
|
28 sep 2018 8:12 |
|
|
Kheldar
996 C2, 944 RS-style
|
Re: Waterpomp
CFS7044 type voor 996; 450-500$ in de US. Komt dus nog import en btw over. Heb nog geen verdeler gevonden in EU. Behalve Design911, zoals steeds zeer duur meer dan 700GBP (auch). Wat kost een radiator van bv Behr? 150-200euro?
|
28 sep 2018 8:14 |
|
|
aandeel
|
Re: Waterpomp 996 (levensduur)
Bij mijn 996 4s al tien jaar in bezit met 183000 km zit de tweede waterpomp er al op. Tevens laaste keer ook maar de thermostaat vervangen. Eerder al de radiateurs.
Dus als ik het lees dat pas rond de 200000 km het aan de orde is dan heb je mazzel.
|
28 sep 2018 10:20 |
|
|
Pondje
Porsche 996 C2 MK1 1998Soest
|
Re: Waterpomp 996 (levensduur)
De enige die hier feitelijk een steekhoudend antwoord op zou moeten kunnen geven is een Porsche specialist of dealer, die een statistiek had bijgehouden van de vervangingen van waterpompen op basis van slijtage. Resto is geen maat, want die doet het ook preventief en eigen ervaring, waarbij N=1, is een zeer slecht bijgehouden statistiek, en mogen dus helaas ook geen conclusies aan verbonden worden.
|
28 sep 2018 12:07 |
|
|
Johndc
996mk2 cabrio en 944 Cup racerApeldoorn Oost
|
Re: Waterpomp 996 (levensduur)
Ik vermoed dat er dan iets uitkomt als "95% haalt de 100.000 km en 5% de 200.000km". Ergo erg veel spreiding (is tenminste mijn ervaring o.b.v. faalanalyses van technische apparatuur). Je kunt dan veilig gaan zitten aan de onderkant, maar dat is nog geen garantie. Statistische analyses kun je inderdaad uitvoeren op een populatie, maar helaas niet op een individueel geval.
_________________________________________ 996 mkII cabrio tiptronic, 944 Cup racer und noch etwas
|
28 sep 2018 12:22 |
|
|
Pondje
Porsche 996 C2 MK1 1998Soest
|
Re: Waterpomp 996 (levensduur)
Klopt helemaal, maar zoals je zelf al zegt “ik vermoed”, maar wie zegt mij dat de gemiddelde pompwissel niet pas na 175000km of 225.000km plaatsvindt? Niet dat ik dat vermoed, maar ik weet het dus niet. Maar voor een preventieve actie wel handig om te weten
|
28 sep 2018 12:47 |
|
|
Kheldar
996 C2, 944 RS-style
|
Re: Waterpomp 996 (levensduur)
Statistiek is zinloos. Goed voor de kwaliteitscontrole. Degene waarbij de waterpomp na 50.000km stukgaat (ook n=1) komt hier eventueel op het forum ook zijn ervaring delen.
Gewoon af en toe controleren en waarom niet na 150.000-200.000km bewezen dienst preventief vervangen? In ieder geval lijkt het mij dat het een pomp zeker makkelijk 120.000km moet mee kunnen.
|
28 sep 2018 15:38 |
|
|
lagunamak
996 4S cabrio, ex-964 C2 cabrio, ex-911 SC targa. Golf GTE, VW Polo HighlineHuizen
|
Re: Waterpomp 996 (levensduur)
Idd. Als je alles gaat vervangen wat mogelijk kapot zou kunnen gaan...koop een nieuwe P.
|
30 sep 2018 22:40 |
|
|
Pondje
Porsche 996 C2 MK1 1998Soest
|
Re: Waterpomp 996 (levensduur)
En daarom was mijn vraag gesteld, niet alles vervangen wat kapot zou kunnen gaan. Eigenlijk hoopte ik bij de controle er een beetje op dat de waterpomp tekenen van slijtage had vertoont zodat ik het juiste argument had om hem te vervangen voor een GT3-pomp
|
01 okt 2018 7:41 |
|
|
Kheldar
996 C2, 944 RS-style
|
Re: Waterpomp 996 (levensduur)
Wat is verder het verschil van de GT3 waterpomp met de standaard waterpomp. Enkel de metalen impellers? Of zit er ook een kleinere poelie op waardoor ze sneller rond draait. In dat laatste geval, heb je dus ook een groter debiet en kan je het plaatsen van de GT3 pomp zien als een makkelijke upgrade i.p.v. preventief vervangen. Bij de Resto koelmodificatie heeft de waterpomp in ieder geval een kleinere poelie. (Is dat dan de GT3 pomp? of een GT3 pomp getweaked met een andere poelie?) De multiriem die wordt gemonteerd is iets korter dan standaard. Daar kwam ik achter toen ik zelf een nieuwe wilde plaatsen. Dan is het dus geen preventief vervangen maar ook een upgrade. En zou sneu zijn voor je reputatie als specialist dat je de koeling aanpast/verbeterd stel zonder waterpomp tevervangen. Als ze dan faalt omdat er na 15-20 jaar nog steeds de originele pomp in zit? Aangezien de meeste autos voor verder onderhoud bij een andere garage blijven, better safe then sorry dus!
|
01 okt 2018 16:51 |
|
|
Martinos
|
Re: Waterpomp 996 (levensduur)
De turbopomp heeft een kleinere poelie!
|
01 okt 2018 18:37 |
|
|
Kheldar
996 C2, 944 RS-style
|
Re: Waterpomp 996 (levensduur)
Dan de GT3 pomp ook want is zelfde onderdeelnr. 996 vs gt3 pomp met een van de bevestigings gaten als referentie scheelt het wat, een cm in diameter?
|
02 okt 2018 14:57 |
|
|
AirBus
VW Spijlbus 1964
BMW E93 335i
|
Re: Waterpomp 996 (levensduur)
Is dat niet icm een kleinere krukas pulley? Je hebt de mod voor de 986/996..etc ze geven aan dat een kleinere pulley meer pk's opbrengt.. echter draait de rest toch langzamer mee dan? https://www.design911.co.uk/fu/prod12917/Underdrive-Pulley-for-Porsche-996-997-Boxster-986/
_________________________________________ 6 pitter Boxster.. vs VW type 4 turbo spijlbus .. :)
|
02 okt 2018 16:06 |
|
|
Kheldar
996 C2, 944 RS-style
|
Re: Waterpomp 996 (levensduur)
Neen heeft niks te maken met de kleinere krukaspoelie. Het gaat er hier om dat enkel de waterpomp sneller gaat draaien.
Wat je vertelt klopt wel. Kleinere poeilie op de krukas resulteert in wat meer pk’s naar de wielen omdat die de multiriem wat trager doet draaien. Hierdoor draait alles wat aangedreven wordt door de riem wat minder snel rond en dissipeert minder energie. De waterpomp gaat er dus trager door draaien. Geen goed idee voor een 996 of 997.1.
Het idee achter de krukaspoelie is eigenlijk hoofdzakelijk dat als je veel met de auto het circuit opgaat je er de stuurbekrachtigingspomp mee wat kan ontlasten. Die wil wel eens stuk gaan door de constante hoge toerentallen die pomp te verduren krijgt. Die pomp is duur als je ze moet vervangen. De extra pk’s zijn leuke bijkomstigheid.
Ik durf zelfs te stellen dat als je de motor wat koeler kan laten lopen met de juiste aanpassingen dat zo ook al wat extra vermogen oplevert.
|
02 okt 2018 18:14 |
|
|