Auteur |
Bericht |
Sid86
Den Haag
|
Motor 'on cam' bij ±5500 rpm? 987 S
Vandaag m'n 987.1 S opgehaald na een nieuwe AOS (preventief) en bakolie verversen. Nu valt het me op dat hij bij ±5500 toeren een stukje harder begint te trekken. Eerder is me dat nooit opgevallen... en dat was me echt wel opgevallen. Al in de motorruimte gekeken, maar zie niks bijzonders. Is wel echt opvallend hoeveel harder hij begint te trekken vanaf een bepaald punt hoger in de toeren.
Is dit een normaal verschijnsel bij de 987.1 S? Zal voor 996/997 wel hetzelfde zijn. Heb nooit in een andere 987/996/997 gereden.
|
09 okt 2018 20:39 |
|
|
MY00
Cayman S
|
Re: Motor 'on cam' bij ±5500 rpm? 987 S
Ik meen dat dit bij 4000 toeren gebeurt.
_________________________________________ Mvg,
René
|
09 okt 2018 20:56 |
|
|
Kheldar
996 C2, 944 RS-style
|
Re: Motor 'on cam' bij ±5500 rpm? 987 S
Nog iets gewijzigd? Gemod? Gasklep en I last misschien schoongemaakt. Is de batterij er af gehaald? De ECU is dan gereset. Alles qua fuel trims en LMM wordt dan vanaf scratch weer afgeregeld.
|
09 okt 2018 21:00 |
|
|
Maupi
Porsche Cayman S
|
Re: Motor 'on cam' bij ±5500 rpm? 987 S
Kan je misschien je motor code geven maar normaal vanaf 3500-4000rpm krijg je meer boost vanwege een andere stand van de nokkenas
|
09 okt 2018 21:17 |
|
|
Sid86
Den Haag
|
Re: Motor 'on cam' bij ±5500 rpm? 987 S
Heb eerlijk gezegd niet naar de toerenteller gekeken, maar op gevoel zat het in de laatste 2000 toeren. Verder niks aangepast, accu niet los geweest voor zover ik weet, geen software-updates oid.
|
09 okt 2018 21:31 |
|
|
Kheldar
996 C2, 944 RS-style
|
Re: Motor 'on cam' bij ±5500 rpm? 987 S
Was de oude AOS stuk? Als daar bij hoge toeren (te hoog vaccuum) te veel hete karterlucht de inlaat inkomt is dat niet bevorderlijk voor de vermogensontwikkeling. De inlaatlucht wordt warmer dan normaal. Er is al opgemerkt dat met de AOS mod waardoor de AOS ontluchting direct afgekoppeld wordt van de inlaat de motor beter presteert. Deze warmere toevoer wordt wat verder weg gelegd, heeft wat meer weg af te leggen en koelt verder af. De inlaattemperatuur is dus lager. Ook minder ongemeten lucht. Dat heeft een positief effect op het meest optimale lucht/brandstofmengsel. Misschien dat je versleten AOS daar wat mee te maken had. Is maar een theorie ... mag afgefakkelt worden Anders zit het gewoon tss je oren Ook positief!
|
09 okt 2018 22:05 |
|
|
Kheldar
996 C2, 944 RS-style
|
Re: Motor 'on cam' bij ±5500 rpm? 987 S
|
09 okt 2018 22:31 |
|
|
Sid86
Den Haag
|
Re: Motor 'on cam' bij ±5500 rpm? 987 S
Oude AOS was naar mijn weten niet stuk, maar auto heeft 88.xxx gereden en ga aankomende week naar de Pyreneeen. Daar wordt aardig doorgereden, dus uit voorzorg vervangen. AOS mod (en de rest van de Auto-Resto mods) zitten er al paar maanden op.
Dat varioram lijkt het wel eens te kunnen zijn. Toerental komt ook aardig overeen. Wist wel dat dat op een late 993 zat, maar wist het niet op een 987. Maar wat me echt opvalt is de extra duw die je krijgt. Die was er eerst zeker niet.
EDIT: volgens mij geen varioram en geen variocam, maar wel variocam plus.
Laatst bijgewerkt door Sid86 op 09 okt 2018 23:40, in totaal 1 keer bewerkt.
|
09 okt 2018 22:50 |
|
|
Sid86
Den Haag
|
Re: Motor 'on cam' bij ±5500 rpm? 987 S
Ben blijkbaar niet de enige. Nu alleen de vraag: wat was er eerst stuk dat ik het niet voelde "Most reviews of the Cayman S refer to a power surge at 5000 RPM to redline."https://www.planet-9.com/987-cayman-and ... -plus.html
|
09 okt 2018 23:18 |
|
|
Kheldar
996 C2, 944 RS-style
|
Re: Motor 'on cam' bij ±5500 rpm? 987 S
987 heeft ook Varioram hoor. Vanaf een welbepaald jaartal bij de 993 standaard. Misschien zat er een vacuum lijn niet helemaal goed of gekneld. Bij de Cayman/Boxster kan je er van bovenaf makkelijk bij.
|
10 okt 2018 7:56 |
|
|
Kheldar
996 C2, 944 RS-style
|
Re: Motor 'on cam' bij ±5500 rpm? 987 S
AOS preventief vervangen is niet nodig als je die hebt laten aanpassen door Resto. De AOS blijft namelijk altijd 'open' staan onder de positieve karterdruk tijdens het rijden. Aangezien er verder geen (excessief) vacuum op de AOS toevoer komt vanuit de inlaat hoeft het membraan niet meer te sluiten. Er kunnen natuurlijk wel aansluitingen gaan lekken of dat de AOS behuizing zelf kapot gaat. De AOS zit in sommige motoren (bv. 996 en 997) ook aangesloten op het koelwatercircuit. Je hebt gelijk ... geen varioram meer ... er zitten wel klep(pen) in het inlaattraject die toerental (gaspedaal?) afhankelijk worden bediend The flap in the distribution pipe (Porsche's term) is actuated by rpm. At low RPM it is closed so the engine runs essentially as two independent 3-cylinder engines. This is supposed to improve torque. The actual rpm of opening of the flap seems to depend on the model type.
Boxster (987) – The distribution pipe flap is opened in the two rpm ranges from 3100 to 5000 rpm and from 5600 to 7200 rpm.
Boxster S (987) – The distribution pipe flap is opened in the two rpm ranges from 3500 to 4700 rpm and from 5400 to 7200 rpm.
Another source for the Cayman S states The distribution pipe flap is opened in the two rpm ranges from 3500 to 4900 rpm and from 5200 to 7300 rpm.Nog ergens The 996 and earlier models use a single "resonance" flap between the two manifolds. The 987 cayman / boxster are unique I beleive in that the tube after the throttle body is partitioned internally and also posesses a second flap at the end. The purpose of the split intake tract after the TB and second flap married to the position of the throttle body is to improve low end torque. It would be interesting to overlay the 996 3.4 against a cayman 3.4 or boxster 3.2 to see how significant the modification actually is. Its more than possible the actuation of the two flaps is purposely controlled to reduce mid range torque . Certainly the throttle body flap isnt positioned ideally as it restricts air flow, this is a different situation in the 3.2 Boxster where it sits in line rather than across the air path. The two flaps work independently of each other as one is in each of the two connecting bridges between the left and right intake manifolds. Variocam adjusts the cam timing , variocam "plus" changes the cam profile by adding additional lift. I beleive the "plus" element kicks in above 2800 rpm , I was told this was to ensure the emissions are kept passable in the US and ensure the fuel economy at motorway cruising speeds in high gear is maximised.En iemand die wat geexperimenteerd heeft I don't have experience with it failing, but I have experimented with it extensively and quantified it's effect. I believe they both fail open (which is their state above ~5300 RPM) but either way it effects volumetric efficiency, and in this state low end torque loss would be noticeable. If both valves were to fail closed (get stuck) the engine power loss is quite noticeable at 4000 RPM and above. If one or the other fails you get some result in between not as easy to describe. All said it doesn't hurt anything if they fail but you may notice lack of torque/power and possibly lower fuel economy and if I was forced to choose I would probably leave them both open.De reden waarom jij het nu voelt? Misschien dat er ergens een aansluiting niet goed zat?
|
10 okt 2018 10:12 |
|
|
Neptukker
Twente
|
Re: Motor 'on cam' bij ±5500 rpm? 987 S
Kan het iets te maken hebben met een luchtmassameter (LMM) die de geest aan het geven is? Nadat ik mijn LMM vervangen had (986 S, storingsmelding) was dat gevoel van een tweede adem een stuk minder scherp aanwezig.
_________________________________________ Je krijgt later eerder spijt van de dingen die je NIET gedaan hebt dan van de dingen die je wel gedaan hebt
|
10 okt 2018 11:49 |
|
|
Kheldar
996 C2, 944 RS-style
|
Re: Motor 'on cam' bij ±5500 rpm? 987 S
@Sid: Misschien ook eens voorleggen aan de specailist/dealer die het werk aan je auto gedaan heeft?
Dat van de luchtmassameter is zeker waar. Kan geen kwaad om na al die tijd en deze kilometerstand eens een nieuwe te plaatsen. Kost 150-200Eur? De LMM schoonmaken is uit mijn ervaring maar een tijdelijke oplossing die ook niet altijd werkt.
Hot film Voltage van LMM nameten kan (durametric of porsche tester), 2 referentiewaardes 1) Sleutel op contact = 0,9-1,1V (1,0V is de streefwaarde) 2) Stationair draaiende motor = 1,2-1,5V
alles wat bij 1) meer naar 1,1V gaat is al teken van LMM die op zijn heenweg is. Laatst mijn LMM die 1,05V uitlas vervangen en de auto rijdt merkbaar veel vlotter en trekt weer als een tierelier doorheen het toerenbereik.
|
10 okt 2018 12:48 |
|
|
Sid86
Den Haag
|
Re: Motor 'on cam' bij ±5500 rpm? 987 S
Dank voor je uitgebreide reacties Kheldar Dacht dat de AOS nog wel de geest kon geven, en de kosten van dat onderdeel is het probleem niet (85 eu voor betaald). Kon aan de 'oude' AOS geen aanpassing vinden, alleen de slang naar het luchtfilterhuis? Vandaag nog even aan Leon gevraagd, maar verder is er niks los geweest wat misschien eerst niet goed zat. LMM die op z'n eind is zou best kunnen, bij stationair zie je de toerenteller behoorlijk dansen. Voel je verder weinig van. Fingers crossed dat hij het de komende 10 dagen uithoudt. Daarna zien we wel weer verder
|
10 okt 2018 15:03 |
|
|
Kheldar
996 C2, 944 RS-style
|
Re: Motor 'on cam' bij ±5500 rpm? 987 S
De AOS mod is eigenlijk enkel het afkoppelen van de aansluiting op de inlaat en verplaatsen naar het luchtfilterhuis. De positieve karterdruk doet voor de rest zijn werk en de omgeleide gassen (zonder olie) komen via een omweg weer de inlaat in.
Om de LMM te testen zou je eens kunnen proberen om in zijn 4de of 5de versnelling vanaf heel laag toerenbereik vol op gas gaan en doorhalen tot hogere toeren. Gaat de auto dan stotteren/bokken? Zou knn dat je dan ook een ABS/PSM waarschuwing in dashboard moeten krijgen en er zou dan een foutmelding ivm LMM met een odb uitlezer te vinden moeten zijn. Snel nog een LMM bestellen dan. Is niet veel werk om te installeren. Je auto gaat er veel beter door rijden, vooral onderin de toeren ga je voelen met een slechte LMM, minder koppel.
Laatst bijgewerkt door Kheldar op 10 okt 2018 15:53, in totaal 1 keer bewerkt.
|
10 okt 2018 15:50 |
|
|
Sid86
Den Haag
|
Re: Motor 'on cam' bij ±5500 rpm? 987 S
Nee dan bokt hij niet. Misschien geen defecte LMM nog, maar eentje die op z'n weg is naar de eeuwige jachtvelden... Gaat me niet meer lukken voor vertrek, rij om 18:00 weg. Ach in Frankrijk of Spanje zullen ze ook wel zo'n ding hebben als het echt drama wordt.
|
10 okt 2018 15:53 |
|
|