Auteur |
Bericht |
crash
964 car4 Jub
|
3.0 of 3.2 ????
Kan iemand opzoeken aan de hand van motor nr of dit een 3.0 of 3.2 is ?
930 106 102 2R
_________________________________________ Aan en verkoop schade Porsche
|
05 aug 2005 16:06 |
|
|
michael
Ex 911 [930] turbo, ex 356 speedster replikaReuver
|
Ik denk een 3.0 liter, maar er moet nog een ander motornr. zijn.
_________________________________________ 911 turbo, the boosted beast.
mhaschreurs.hyves.nl
|
05 aug 2005 16:34 |
|
|
crash
964 car4 Jub
|
Waar zou die ergens staan ?
_________________________________________ Aan en verkoop schade Porsche
|
05 aug 2005 16:39 |
|
|
horn
PF #57
|
Wellicht word je hier wijzer.
En ik denk een 3.0 1981 SC (gokje).
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
05 aug 2005 17:54 |
|
|
Nicolò
3.2 Carrera '87er J-serie
|
Zit er nog een stickertje op de binnenkant van het kofferdeksel? En wat staan daar voor codes op?
_________________________________________ Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!
|
05 aug 2005 19:31 |
|
|
Double G
911 carrera 3.2 '86Kapelle
|
Het motornummer 930.10 geeft aan dat het een 3.0 is. een 3.2 heeft als nummer 930.20.
_________________________________________ NPC 0577
|
08 aug 2005 12:45 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Klopt als een bus
Maar er zijn zoveel meer motornummers voor
de SC en Carrera 3.2
_________________________________________ Rebel engineering
|
08 aug 2005 16:05 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
...en sluit als een zwerende vinger... Nog iets specifieker volgens "rebuild bijbel van Pelican Parts": Als het een type 930.10 is, dan moet het een 3.0 zijn uit de periode 1981-1983, komt niet uit een USA auto. Prijs je gelukkig met het feit dat hier Mahle cilinders en zuigers in zouden moeten zitten, en niet die Kolbenschmidt rommel.... (champagne !!)
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
14 aug 2005 2:49 |
|
|
Jeroen C3.0
carrera 3.0 1977Asperen
|
???
Lindemans, wat heb ik dan met mijn 1977 carrera 3.0 (rood blok)? Mahle of rommel? En waarom is Kolbenschmidt rommel?
Thanks,
Jeroen
_________________________________________ The difference between men and boys...
The size of their toys!
|
16 aug 2005 21:35 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Uit kostenoogpunt hebben de mannen in Zuffenhausen gezocht naar alternatieven voor de Nikasil cilinders van Mahle; vanaf 1974 zijn deels ook Alusil cilinders van Kolbenschmidt gebruikt.
Alusil cilinders zijn minder slijtvast en kunnen niet gehoond (opgeruwd) worden bij een revisie; nieuwe zuigerveren slijpen dan niet altijd goed in, waardoor compressie en/of olieverbruik problemen ontstaan (door lek via zuigerveren). Kolbenschmidt setjes worden in het kader van een revisie daarom al snel zien als wegwerpartikel, waardoor je gedwongen wordt een EUR 3000 te investeren in alleen al nieuwe cilinders en zuigers.
Nikasil cilinders kun je wel opnieuw opruwen bij een revisie en zijn zeer slijtvast, bij een revisie normaal gesproken prima herinzetbaar.
De ellende is dat het deels een kwestie is van pech of mazzel wat er in je blok zit. Zover ik uit literatuur / gegevens heb kunnen nagaan is Alusil vooral gebruikt voor de 2.7 en de 3.0 motoren; en voor de 3.0 en de 3.2 langer gebruikt voor export naar USA/Japan dan binnen Europa.
Zover ik kan volgen in literatuur hierover is het zo verdeeld:
- alle 2.7 motoren een mix van Nikasil / Alusil (pech / mazzel hebben)
- alle Euro Carrera's 3.0 1976-77 alleen maar Nikasil
- alle Turbo's van 1976-1989 alleen maar Nikasil
- alle SC's uit 1978-80 een mix van Nikasil / Alusil (pech / mazzel hebben)
- de SC's uit 1981-83: voor de USA export een mix (motortype 930/16 of /17), voor in Europa geleverde motoren altijd Nikasil (motortype 930/10)
- alle Carrera's 1984-89: voor de USA export een mix (motortype 930/21), voor in Europa geleverde motoren altijd Nikasil (motortype 930/20, /25 of 26)
Motortype is terug te vinden op de Fahrzeug ID sticker in je boekje of onder de voorklep.
Dus......
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
17 aug 2005 0:24 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
Hier verschillen de meningen. Nikasil is zo hard dat opruwen (honen zal je bedoelen) erg lastig gaat en als het je lukt het opppervlaket zo ruw is dat je zuigerveren binnen de kortste keren versleten zijn. Daarnaast hebben ook nikasil cilinders niet het eeuwige leven, ze kunnen bijvoorbeeld ovaal worden.
Peter
|
17 aug 2005 22:57 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Alles slijt natuurlijk maar de Nikasil cilinders zijn gewoon heel erg goed, de Alusils in ieder geval veel minder.
Nikasil kun je honen met zo'n druiventros-achtige hoon. Daarna slijpen nieuwe zuigerveren beter in.
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
18 aug 2005 18:00 |
|
|
André
KozijnenboerBerkelland (Achterhoek) PF #345
|
We zitten weer goed Jeroen C3.0 met onze oude gebakjes
_________________________________________ De wijzen komen uit het oosten.....:wink: Ingenium res adversae nudare solent, celare secundae Si vis pacem, para bellum
|
18 aug 2005 20:07 |
|
|