Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 15:47

Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Top revisie 
Auteur Bericht
PorscheForum Junkie
911 C2 Cabrio
Den Haag
Bericht Top revisie
:D Een leuk stukje in het engels over het inrijden van een motor na een top eind revisie.

:wink: :wink:
Warning:
This is a very controversial topic !!

I wrote "Break-In Secrets" after successfully applying this method
to approximately 300 new engines, all without any problems whatsoever.

Links to this article now appear on hundreds of motorsports discussion forums from all over the world. The reason is that over time, large numbers of people have done a direct comparison between my method and the owner's manual method, and the news of their success is spreading rapidly.

The results are always the same... a dramatic increase in power at all RPMs. In addition, many professional mechanics have disassembled engines that have used this method, to find that the condition of the engine is much better than when the owner's manual break-in method has been used.

The thing that makes this page so controversial is that there have been many other break-in articles
written in the past which will contradict what has been written here.

Several factors make the older information on break-in obsolete.

The biggest factor is that engine manufacturers now use a much finer honing pattern in the cylinders than they once did. This in turn changes the break-in requirements, because as you're about to learn, the window of opportunity for achieving an exceptional ring seal is much smaller with
newer engines than it was with the older "rough honed" engines.

In addition, there is a lot less heat build up in the cylinders from ring friction
due to the finer honing pattern used in modern engines.

The other factors that have changed are the vastly improved metal casting and machining
technologies which are now used. This means that the "wearing in" of the new parts
involves significantly less friction and actual wear than it did in the distant past.

With that in mind ...

Welcome to one of the most controversial motorsports pages on the internet !!

10 aug 2005 23:11
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
ex 964 Turbo 3.3
Bericht 
:roll: En wat is nu de clou :?:

11 aug 2005 1:19
Profiel
PorscheForum Junkie
911 C2 Cabrio
Den Haag
Bericht Clou
Sorry was een stukje vergeten ach het was al laat. hierbij de rest

What's The Best Way To Break-In A New Engine ??
The Short Answer: Run it Hard !

Why ??
Nowadays, the piston ring seal is really what the break in process is all about. Contrary to popular belief, piston rings don't seal the combustion pressure by spring tension. Ring tension is necessary only to "scrape" the oil to prevent it from entering the combustion chamber.

If you think about it, the ring exerts maybe 5-10 lbs of spring tension against the cylinder wall ...
How can such a small amount of spring tension seal against thousands of
PSI (Pounds Per Square Inch) of combustion pressure ??
Of course it can't.

How Do Rings Seal Against Tremendous Combustion Pressure ??

From the actual gas pressure itself !! It passes over the top of the ring, and gets behind it to force it outward against the cylinder wall. The problem is that new rings are far from perfect and they must be worn in quite a bit in order to completely seal all the way around the bore. If the gas pressure is strong enough during the engine's first miles of operation (open that throttle !!!), then the entire ring will wear into
the cylinder surface, to seal the combustion pressure as well as possible.

The Problem With "Easy Break In" ...
The honed crosshatch pattern in the cylinder bore acts like a file to allow the rings to wear. The rings quickly wear down the "peaks" of this roughness, regardless of how hard the engine is run.

There's a very small window of opportunity to get the rings to seal really well ... the first 20 miles !!

If the rings aren't forced against the walls soon enough, they'll use up the roughness before they fully seat. Once that happens there is no solution but to re hone the cylinders, install new rings and start over again.

Fortunately, most new sportbike owners can't resist the urge to "open it up" once or twice,
which is why more engines don't have this problem !!

An additional factor that you may not have realized, is that the person at the dealership who set up your bike probably blasted your brand new bike pretty hard on the "test run". So, without realizing it, that adrenaline crazed set - up mechanic actually did you a huge favor !!

De clou is dat we eigenlijk altijd horen van rustig inrijden niet boven bepaalde toeren komen pas na een x aantal kilometers mag je gas geven.
En hier wordt hettegenovergestelde gezegd.

11 aug 2005 5:44
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Boortmeerbeek (B)
Bericht 
mjamja ... kan me nog herinneren toen ik mijn nieuwe Kawasaki ZXR 750 R ging afhalen ... NAGELNIEUW ... begon ik ook over inrijden ... waarop de officiële merkvertegenwoordigen doodleuk antwoorde "Ja :!: 50km en dan het gas erop :!: " SLIK :shock: :shock:

Ik heb het nooit gedaan ... met nix dat ik had met wielen eronder ...

Ook al laat ik mss de 964 reviseren ... wat ze me ook adviseren ... ik blijf steeneigenwijs en rij 100km rustig en dan weer gewoon zoals voordien ... dus af entoe VOL t gas erop :twisted:

Of denken jullie mss dat de nieuwe motoren af fabriek niet eens lekker gebruld hebben ... en nog meestal steenkoud ook.

Je kan de vraag anders stellen ... wie heeft er al problemen gehad met het NIET inrijden van gelijk welke auto :?: Zullen er niet teveel zijn ...

Dirk
:wink:

11 aug 2005 6:59
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Westervoort
Bericht 
dirkie schreef:
Je kan de vraag anders stellen ... wie heeft er al problemen gehad met het NIET inrijden van gelijk welke auto :?: Zullen er niet teveel zijn ...

Weet wel dat als je vroeger een Alfa niet netjes inreed, je 'm gegarandeerd aan het oliezuipen had! Liep ook meteen rauwer en niet zo mooi "rond". Mss kan het anders...maar ik zou 'm altijd netjes en gevarieerd inrijden en zéker niet koud trappen! Doe ik nog...altijd netjes warmrijden. :wink:

11 aug 2005 8:38
Profiel
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
In 1978 kocht ik een nieuwe Mazda 323( Tjah :oops: ), die ik precies volgens het boekje inreed, daar ben ik heel precies in. Deze auto rijdt nog steeds rond, helaas weet ik de kilometerstand niet, maar deze zal vast enkele tonnen bedragen. Mogelijk heeft goed inrijden hier mee te maken.

11 aug 2005 9:32
Profiel WWW
997.2 4s pdk
tholen
Bericht 
toen mijn motor van de 964 is gereviseerd.
werd mij verteld 1000km niet boven de 3 duizend toeren tekomen.
Goed warm rijden. En naar 1000km mocht ik weer vol gas.

Anton964

11 aug 2005 9:45
Profiel
‘64 Kever
Bericht 
De methode is inderdaad veelbesproken (en schijnt goed te werken)...
Echter....
Eigenlijk moet je hem de eerste 10km VOL trappen, zo nieuw en koud mogelijk... Met "nieuwe" auto's is dus al niet meer mogelijk, deze hebben bij de fabriek en transport al teveel gereden...

Na een revisie gaat het verhaal niet helemaal op, omdat niet alles "nieuw" is... Dit gaat dus dan alleen op bij een (inderdaad) volledige revisie...

11 aug 2005 10:19
Profiel Facebook 
964.c4
assendelft
Bericht 
ik ken iemand die bij nedcar in born heeft gewerkt aan de lopende band .
en die vertelde dat de auto's van de band kwamen en een test bank op gingen die vertelde wat er gedaan moest worden.

zoveel toeren 1 en volgas in zijn 3 bv
hij vertelde dat er echt volgas gegeven werd in elke versnelling.

en dat er ook wel eens een motor plofte na het geweld en dan moest er een nieuwe motor in.

ze hadden daar wel meer aparte dingen :
zo ligt alles op volgorde wat je moet monteren bv je doet alleen de bumper dan liggen ze opvolgorde klaar.

komt er nu een rode auto aan en je hebt een witte bumper gewoon monteren, word pas aan het eind van de band veranderd .
kost teveel geld om de auto er tussen uit te halen of de band te stoppen

11 aug 2005 10:27
Profiel WWW Facebook 
Moderator
PF #57
Bericht 
rob964.c4 schreef:
zo ligt alles op volgorde wat je moet monteren bv je doet alleen de bumper dan liggen ze opvolgorde klaar.

komt er nu een rode auto aan en je hebt een witte bumper gewoon monteren, word pas aan het eind van de band veranderd .
kost teveel geld om de auto er tussen uit te halen of de band te stoppen

Lachen verhaal, wist ik niet! :lol:

Zie je het voor je - jij bent verantwoordelijk voor het klaarleggen van achterbumpers, hebt goed doorgezopen het weekend en vergeet bij het klaarleggen van achterbumpers op maandagochtend de eerste neer te leggen. Rollen er een hele dag auto's van de band met een contrast-achterbumper... en de achterste ploeg maar schelden :wink: :twisted: :lol:

11 aug 2005 11:03
Profiel
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924
Hasselt/België
Bericht 
Dat zal wel zijn omdat ik Belg ben , maar dat snap ik niet :roll: :!:
Als het niet de juiste is waarom dan nog monteren en niet zonder bumper laten doorrollen.
Dat kost dan toch nog extra uurlonen daar de laatste ploeg ipv de juiste bumper te moeten monteren , eerst nog de foute bumper moet demonteren :?:

Laatste update 22/10/2013

11 aug 2005 11:29
Profiel WWW Facebook 
Papendrecht
Bericht 
911-lover schreef:
Dat zal wel zijn omdat ik Belg ben , maar dat snap ik niet :roll: :!:
Als het niet de juiste is waarom dan nog monteren en niet zonder bumper laten doorrollen.
Dat kost dan toch nog extra uurlonen daar de laatste ploeg ipv de juiste bumper te moeten monteren , eerst nog de foute bumper moet demonteren :?:

Als de volgende dan weer geen witte is blijft die bumper steeds liggen. :lol:

11 aug 2005 11:54
Profiel WWW
Moderator
PF #57
Bericht 
WdePundert schreef:
Als de volgende dan weer geen witte is blijft die bumper steeds liggen. :lol:

En wederom is het bewezen: met een witte blijf je zitte... :lol:

11 aug 2005 11:58
Profiel
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924
Hasselt/België
Bericht 
natuurlijk legt men dan de foute bumper aan de kant hé en blijft men niet wachten tot er toevallig eentje voorbij komt die in die kleur is dat de bumper heeft die men vast heeft :roll: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :wink:

Logisch denken . Wij zijn mensen en geen robots :P

11 aug 2005 12:04
Profiel WWW Facebook 
Papendrecht
Bericht 
911-lover schreef:
natuurlijk legt men dan de foute bumper aan de kant hé en blijft men niet wachten tot er toevallig eentje voorbij komt die in die kleur is dat de bumper heeft die men vast heeft :roll: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :wink:

Volgens mij mag je aan een lopende band helemaal niet denken. :lol:

11 aug 2005 12:13
Profiel WWW
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
911-lover schreef:

.... moet je toch eens opletten in zo'n assemblage fabriek :arrow: gasten doen alleen maar wat ze opgedragen is/wordt :wink:

11 aug 2005 12:14
Profiel WWW Facebook 
Hasselt/België
Bericht 
Olaf schreef:
911-lover schreef:

.... moet je toch eens opletten in zo'n assemblage fabriek :arrow: gasten doen alleen maar wat ze opgedragen is/wordt :wink:

Dat geloof ik best. Maar waar ligt dan de fout :?:
Draag ze op om geen foute bumper te monteren en die aan de kant te leggen , en het zal gebeuren :wink:

11 aug 2005 12:15
Profiel WWW Facebook 
Papendrecht
Bericht 
Olaf schreef:
911-lover schreef:

Precies, dat bedoel ik.

11 aug 2005 12:15
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Porsche 964 C2 1991
Bericht 
Niet denken, maar doen :!: :lol:

11 aug 2005 13:04
Profiel
‘64 Kever
Bericht 
911-lover schreef:
Olaf schreef:
911-lover schreef:
Dat geloof ik best. Maar waar ligt dan de fout :?:
Draag ze op om geen foute bumper te monteren en die aan de kant te leggen , en het zal gebeuren :wink:

Nee joh, zonder dollen, dat kost meer tijd/geld om dat allemaal te regelen.

Dat zou inhouden dat er "continu" dingen opgehaald/opgeborgen/neergelegd/weggebracht moeten worden langs zo'n hele band...

Praktijkrekenvoorbeelden wijzen uit, dat het inderdaad sneller en goedkoper (en vooral: minder foutgevoelig!) is, als je die bumper gewoon monteert. (geloof me, heb het als vak gehad op de TU, dit is slimmer, zo zijn er nog massa's rare voorbeelden te noemen die toch kloppen!)

11 aug 2005 15:10
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
911 cab 86
Oostakker Belgie
Bericht 
klopt als een bus , monteren die handel !

wie zegt er trouwens dat die klant geen blauwe auto met witte bumper gevraagd heeft ?

bij ons ( Volvo trucks) komt dit vaak voor , vooral duitse klanten die rare bestellingen doen , paarse truck met grasgroene bumpers bvb.

er is trouwens ook geen plaats op de assemblagelijnen om bvb zo'n bumper te laten liggen , alles ligt in speciale rekken en als je de bovenste niet wegneemt, kan je niet aan de volgende !

ps als je +/- 3 minuten krijgt per wagen, heb je geen tijd om na te denken !

11 aug 2005 15:26
Profiel
PorscheForum Rakker
911 cab 86
Oostakker Belgie
Bericht 
en terug on topic :

bij Volvo draaien alle motoren eerst proef ( in de motoren fabriek in Zweden) , gedurende 1 uur op 6000 toeren !

en dan gaan jullie "voorzichtig" inrijden ! :P :P :P

heb je trouwens al eens zo'n auto-boot zien lossen ? die gasten denken dat het daar dagelijks Parijs-Dakkar is !
inrijden gebeurd daar enkel letterlijk : in 't schip , of in 't water als ze pech hebben :shock:

11 aug 2005 15:30
Profiel
PorscheForum Rakker
993 C2S
vechtdal
Bericht 
Guy911 schreef:
bij Volvo draaien alle motoren eerst proef ( in de motoren fabriek in Zweden) , gedurende 1 uur op 6000 toeren !

:

Lijkt me rijkelijk veel voor een Truckmotor :shock: :?:

11 aug 2005 15:39
Profiel
PorscheForum Rakker
911 cab 86
Oostakker Belgie
Bericht 
klopt als een bus Ome Piet ! :roll:

foutje mijnen 't wege , moet 2000 toeren zijn ! :oops:

mijn eksuses :!:

ik denk dat bij 6000 toeren de motor wel de lucht in zal gaan . :shock:

11 aug 2005 15:49
Profiel
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
Guy911 schreef:
heb je trouwens al eens zo'n auto-boot zien lossen ? die gasten denken dat het daar dagelijks Parijs-Dakkar is !

... vaak genoeg ....

... altijd ruzie met die gasten omdat ik mij nooit aan de max. van 5 km/uur op het haven-terrein hield ..... look who's talking :wink:

.... overigens is het mooiste spectakel als ze de auto's van de trein rechtstreeks de boot op knallen 8)

Guy911 schreef:
ik denk dat bij 6000 toeren de motor wel de lucht in zal gaan . :shock:

Volvo doet toch ook iets met vliegtuigen :?: :roll: :wink:

11 aug 2005 16:05
Profiel WWW Facebook 
Antwoord op onderwerp   [ 51 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende