Vervangen van stroomverdeler 964 C2/C4
Hierbij enige belangrijke info m.b.t. gevolgschade van het breken van het tandriempje in de stroomverdeler van een 964 C2 / C4.
Door het uitdrogen van het tandriempje dat de 2e kring aandrijft in de stroomverdeler is de kans op breken aanwezig bij km standen van 80.000 km of meer.
Porsche geeft daarom dan ook aan om deze te vervangen door een ruilexemplaar met een nieuw snaartje. (orgineel ruildeel)
Met name de eerste types van 1989/1990 zijn niet uitgerust met een zogenaamde beluchting op de stroomverdeler.
Hier is een orgineel modificatieset je via porsche te leveren om een extra beluchting aan te brengen op de stroomverdeler die nog niet gemodificeerd zijn.
Hier een link foto wat de gevolgschade is bij het breken van het snaartje.
http://www.porscheforum.nl/album_page.php?pic_id=12151
Als het snaartje breek loopt de rotor van de 1e kring slechts mee omdat direct aangedreven zit op het tandwiel van de krukas.
De tweede rotor staat dus stil waardoor deze op een willekeurige bougie blijft staan en dus "vonk" afgeeft waardoor de bougie continu vonkt op een ongewenst moment.
Hierdoor brand de bougie een gat in de cillinder.
Kortom neem het zekere voor het onzekere als u niet weet of de verdeler reeds een keer is vervangen.
De gevolgschade is een vaak een een veel hoger bedrag dan de kosten van een dergelijke ruilstroomverdeler.
Normaliter is in het onderhoudsboekje aangegeven of de verdeler al eens is vervangen.
Doe er u voordeel mee!!!!