Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 18 nov 2024 8:30



Antwoord op onderwerp  [ 62 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vraagje over toerenbegrenzer 3.2 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 Carrera '87er J-serie
Bericht Vraagje over toerenbegrenzer 3.2
Gisteravond even serieus gevlamd; omdat ik nogal op de weg moest letten ( :wink: ) schoot waarschijnlijk de motor in de toerenbegrenzer.
In ieder geval was heel abrupt het gas weg, op een moment dat het haast niet anders kon of de motor was in/tegen het rode toerengebied.
Iemand hier ervaring mee? Zit er wel een toerenbegrenzer op een 3.2 Carrera? Zou het erg kwalijk zijn geweest voor de motor? De motor was uiteraard goed warm.
_________________________________________
Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!


11 jan 2006 12:04
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Carrera 3.2, 996 Cabrio, 991 GTS
Thuredriht - NPC#1408 PF#492
Bericht 
zit toerenbegrenzer op, Erwin heeft me daar kennis mee laten maken bij de AKK
maar auto gaat dan meer een soort van stotteren als ik het me goed herinner
_________________________________________
Got coffee?


11 jan 2006 12:41
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht 
Zit inderdaad in het motormanagement ingeprogrammeerd.
Schadelijk is het niet; voorkomt dat je kleptiming fout gaat en zuigers de kleppen een kopstootje geven.
Hij knijpt de brandstoftoevoer af waardoor het vermogen er af gaat; moet alles wel tegen kunnen.

Softwarematig kun je het toerental waarbij dit gebeurt veranderen, bijvoorbeeld als je de motor verder door wilt kunnen trekken; dat gebeurt dan icm strakkere klepveren en evt. balanceren van bewegende delen.

Ik heb zelf de begrenzer nooit "opgezocht".
Wel een keer, tijdens een proefrit, liet de verkoper trots zien hoe die begrenzer inderdaad werkte; met koude motor. Was is dus ook gelijk klaar mee.
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


11 jan 2006 13:02
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924
Hasselt/België
Bericht 
Ikzelf heb het ook al meegemaakt met mijn 3.2 destijds.
Eénmaal aan de begrenzer was het net het gevoel of er een remopsprong.
Geen stotteren maar abrubt afremmen.
Als het al eens gebeurde was het bij mij steeds in eerste versnelling. Daar liet ik me soms in verrassen.
In vijfde heb ik het ook éénmaal meegemaakt.
_________________________________________
www.porsche968cs.be

Laatste update 22/10/2013


11 jan 2006 13:33
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 sc coupe 82' chiffon weiss
Haarlem
Bericht 
911-lover schreef:
Ikzelf heb het ook al meegemaakt met mijn 3.2 destijds.
Eénmaal aan de begrenzer was het net het gevoel of er een remopsprong.
Geen stotteren maar abrubt afremmen.
Als het al eens gebeurde was het bij mij steeds in eerste versnelling. Daar liet ik me soms in verrassen.
In vijfde heb ik het ook éénmaal meegemaakt.


In de vijfde? Hoe hard ging je toen?


11 jan 2006 13:44
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924
Hasselt/België
Bericht 
265 en einde verhaal.
_________________________________________
www.porsche968cs.be

Laatste update 22/10/2013


11 jan 2006 13:52
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Dendermonde
Bericht 
Je kan de begrenzer op 7000 toeren plaatsen, maar dit is net iets te moeilijk om hier gaan uit te leggen. Maar het gaat dus zeker, trouwens als je een chip laat monteren dan staat hij ook op 7000 toeren ingesteld.

Luc


11 jan 2006 14:46
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Bericht 
3.2 nokkenassen houden niet van te veel toeren.


11 jan 2006 16:22
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
Cayenne
Bericht 
RSR-Luc schreef:
Je kan de begrenzer op 7000 toeren plaatsen,



Nooit doen, is schadelijk op den duur voor je blok, zeker bij de wat oudere blokken, en maakt geen moer uit............het topvermogen zit nooit in de allerhoogste toeren, is ideefix dat je sneller bent met een hoger toerental.

Kijk maar is naar het vermogensdiagram in je boekje.

Afbeelding


11 jan 2006 16:55
Profiel
Bericht 
Heb je gezien hoeveel toeren je draaide? Heb zelf nog nooit de begrenzer aangetikt, je moet wel een stukkie in het rood hebben gezeten lijkt me.


11 jan 2006 20:56
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 Carrera '87er J-serie
Bericht 
Fred schreef:
Heb je gezien hoeveel toeren je draaide? Heb zelf nog nooit de begrenzer aangetikt, je moet wel een stukkie in het rood hebben gezeten lijkt me.

Dat heb ik nou net niet gezien, want de verkeerssituatie vroeg nogal veel aandacht.
In ieder geval zag ik net even de toerenteller omhoog schieten, maar toen moest ik alweer op de weg letten. Doorgetrapt, en toen plotseling nul vermogen. Maar omdat ik toch al op het punt stond op te schakelen, dat direct gedaan, gas erop en weer gáán. Niet bepaald problemen gehad. Maar als het de begrenzer was, dat ding komt nogal abrupt in. :shock:
_________________________________________
Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!


11 jan 2006 22:02
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
3.2 '86
belgië
Bericht 
ik zou er mee oppassen,

een zwak punt van de 3.2 motor zijn de bouten van de drijfstangen, die zouden echt niet tegen over-reving kunnen.

En de toerenbegrenzer zit in't rood! :oops:

my 2cents

grt

Y.
_________________________________________
Ce qui compte dans une vie, c'est l'intensité d'une vie, pas la durée d'une vie .


11 jan 2006 23:27
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
3.2 '86
belgië
Bericht 
+ ni om kritsch te zijn , mzzr in een drukke verkeerssituatie in de begrenzer??? euhm, gehaast idd :lol:

grtz!

Y.

ps:geen veroordeling,ik ben geen heilige hoor 8)
_________________________________________
Ce qui compte dans une vie, c'est l'intensité d'une vie, pas la durée d'une vie .


11 jan 2006 23:33
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Bericht 
een keertje kan nou niet echt kwaad.


12 jan 2006 1:24
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
1:43
IJmuiden
Bericht 
Ha, die Porschisten;

Uit het blote hoofd zeg ik dat de SC's op 6800 en de 3,2's op 6300rpm zijn begrensd. Behalve de Clubsport, die kan ook weer 6800rpm aan (i.c.m. lichtere kleppen en andere klepveren meen ik). Ik dacht echter dat de begrenzing middels onderbreking van de ontsteking in plaats van de brandstoftoevoer wordt geregeld.
_________________________________________
Luft natürlich; weil es weder kocht oder friert!


12 jan 2006 8:52
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Volkswagen 356 Kever Cabrio
Brecht Antwerpen België
Bericht 
Ik ken er niets van, maar als enkel de ontsteking zou onderbroken worden, en niet de brandstoftoevoer, moet dit dan geen knal geven, als de ontsteking terug aanslaat, en de cylinders netjes gevuld zijn met brandstof :?: Of misschien verzuipt de wagen dan wel aan teveel aan brandstof :?: Eigenlijk iets voor de technische mannen/vrouwen onder ons.
_________________________________________
Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.

Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.


12 jan 2006 9:23
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
1:43
IJmuiden
Bericht 
Ha, die ppp356;

Als toerenbegrenzing middels de ontsteking wordt gedaan wordt meestal elke tweede vonk tegen gehouden, zodat de motor iets inhoudt. Nix schadelijks, enkel wat licht 'gestotter'.
_________________________________________
Luft natürlich; weil es weder kocht oder friert!


12 jan 2006 12:15
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Volkswagen 356 Kever Cabrio
Brecht Antwerpen België
Bericht 
Dat begrijp ik, maar ik had mijn bedenkingen bij de brandstof, of is het een combinatie van ontsteking en brandstoftoevoer die men onderbreekt?
_________________________________________
Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.

Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.


12 jan 2006 12:25
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
1973 911s Targa
Rotterdam
Bericht 
ppp 356 schreef:
Ik ken er niets van, maar als enkel de ontsteking zou onderbroken worden, en niet de brandstoftoevoer, moet dit dan geen knal geven, als de ontsteking terug aanslaat, en de cylinders netjes gevuld zijn met brandstof :?: Of misschien verzuipt de wagen dan wel aan teveel aan brandstof :?: Eigenlijk iets voor de technische mannen/vrouwen onder ons.


de onsteking wordt idd geknepen
en de rauwe benzine fikt dan wel op in de uitlaat

maar op hoge toeren, blaast ie al zo luid , dat die knal meegeblazen wordt en je dus geen aparte bang hoort... zoals je op lage toeren en arm mengsel wel zou horen... te arm zal zowieso altijd meer lawaai maken , en ook schadelijker zijn, te rijk is niet erg, toch niet als het maar in dergelijke uitzonderlijke conditie gebeurt.. (men rijdt niet constant op de limiter )

constant te rijk is wel niet goed, omdat het de de smering weg spoelt van je cyllinder wanden...
_________________________________________
Stijn Vandamme
'73 911 2.4 S Targa 9113310111
'85 944


13 jan 2006 18:35
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
ex '87 3.2 Carrera Targa, wit , ex rijkspolitie
Sint Anthonis
Bericht 
Als ik ff zin heb en het blok is goed warm dan draai ik hem net het rode gebied in en schakel voor het ingrijp punt door, de P begrenser heb ik 1x meegemaakt. Al je vermogen is in 1x weg, je weet dat ook direct tot waar je kan gaan. Daarna heb ik het niet meer zover laten komen. mijn eerste begrenser ervaring was in een Z3 M coupe, toen vond ik het vreemd dat de auto niet wilde doortrekken en alleen maar een stotterend geluid maakte. Keek ff op de klok en zag dat de teller helemaal in de hoek stond. Mijn bijrijder lag toen in een deuk van het lachen, maar dat zal meer de verbazing op mijn gezicht zijn geweest.


14 jan 2006 1:00
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
944 S 1987
Stukje onder Breda
Bericht 
FF een algemene vraag over de toerenegrenzer, is dat tegen de toerenbegrenzer "aanhikken" eigenlijk slecht voor je auto (alstie warmgedraaid is)?
Vriend van me had een citroen AXje en zat er regelmatig voor de gein (met koude motor) tegenaan te hikken. Het commentaar dat hij hierbij gaf was dattie zo voor een paar centen een nieuw blok erin kon schroeven.. dus dat t m niet kon schelen. Je begrijpt hij heeft dit ook meerdere malen moeten doen...

En dan een tweede vraagje bestaat er (bijvoorbeeld voor de 944s) een schematje dat het ideale schakel moment bij een bepaalde hoeveelheid toeren aangeeft per versnelling? Die technische data dit bij auto's worden gegeven (van 0 --> 100 in x sec) moeten toch bij zo'n optimaal schema gehaald worden
_________________________________________
Scarface, knew it too, porsche is the car to drive


06 aug 2006 0:45
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Diverse Porsche's
Steenwijk
Bericht 
De toerenbegrenzer van een 3.2 werkt als volgt. De computer laat bij een te hoog toerental de injectoren niet meer opengaan. De motor krijgt geen benzine meer. Het uitschakelen van de ontsteking is gebruikt tot en met de SC en 3.3 Turbo van het oude model.

Het is absoluut niet erg om af en toe de toeren begrenzer aan te raken. Ik schrijf af en toe omdat ik weet dat ik commentaar krijg als ik zeg dat het best wel vaker mag. :lol:

Zelf reed ik met mijn SC met een toerenbegrenzer van 7300 omw/min.
Werkt perfect! En ik gebruikte de begrenzer ook meer dan regelmatig. Bijvoorbeeld , het scheivlak van Zandvoort was een bocht waar ik constant tegen de toeren begrenzer aanzat. De snelheid was dan zo hoog gezien de zwabberende wegligging dat je schakelen echt niet meer durfde.
En zo reed ik twee jaar lang elke wedstrijd van de ZAC met mijn oude 911 tegen de toeren begrenzer.
500 omw/min meer dan de originele begrenzer. Daarom moet ik altijd een beetje lachen als ik lees dat iemand vraagt of het kwaad kan als per ongeluk eens de toerenbegrenzer heeft gewerkt.

Mijn 951 komt regelmatig in de toeren begrenzer en ik blijf hier regelmatig wel 500 meter mee doorrijden. :oops:

Een 3.2 draait maximaal iets van 6300 omw/min terwijl de 3.3 Turbo met een nagenoeg zelfde motor ( zelfde carter, krukas, lagers, drijfstangen en drijfstangbouten en klepveren ) makkelijk 6800 omw/min kan/mag hebben.

Alleen de 964 heeft 'boven' de toerengrenzer weinig over.
De overige 911 motoren mogen gerust wel wat meer toeren hebben. :lol:
_________________________________________
http://www.renntech.nl


06 aug 2006 9:05
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
944 S 1987
Stukje onder Breda
Bericht 
En het ideale scakel moment? Weet je daar wat van?
_________________________________________
Scarface, knew it too, porsche is the car to drive


06 aug 2006 10:27
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Diverse Porsche's
Steenwijk
Bericht 
Ideale schakelschema? Daar ben ik nooit mee bezig als ik rij. Net hoe het uitkomt.

Voor het snelst accelereren trek ik door tot de trekkracht ophoudt. Bij Porsche ligt dit nagenoeg gelijk aan de toerenbegrenzer :lol:
_________________________________________
http://www.renntech.nl


06 aug 2006 10:45
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
944 S 1987
Stukje onder Breda
Bericht 
In iedere versnelling? (trek je m ook in z'n 1 door tot t einde?)
_________________________________________
Scarface, knew it too, porsche is the car to drive


06 aug 2006 10:49
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 62 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.