Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
27 aug 2006 1:43
Hallo,
Ik heb zonet eindelijk alle nodige keuringen acher de rug die nodig waren na de invoer van mijn SC vanuit Nederland naar Belgie. Alles is prima verlopen en ik ben dus een gelukkig man dat ik eindelijk kan rondrijden met mijn kinderdroom. Toch had ik even een vraagje. De motor draait erg mooi, de P rijdt ook erg goed maar er is, naar mijn idee , iets geks aan de hand met de motortemperatuur. Als ik het metertje aflees stijgt de temperatuur maximum tot ongeveer een milimetertje boven de minimumgrens (je weet wel, het wit-omkaderde gebied). Een vriend-Porschist van me liet via mail weten dat de kans groot is dat het gewoon het metertje is dat de waarde niet goed aangeeft. De verkoper liet me ook weten dat dit altijd zo geweest is. Ik heb ook niet de induk dat ik met een auto rijdt waarvan de motor niet echt op temperatuur is, maar toch durf ik nooit eens echt op de gas te duwen, omdat ik geen enkel risico wil lopen en niet wil gaan "scheuren" met een motor die niet volledig op temperatuur is. Ik zal er uiteraard eens mee langs een Porsche garage gaan, maar wilde alvast eens vragen of er mensen zijn die dit ook hebben bij hun Porsche, en of dit een veel voorkomend probleem is dat het metertje niet echt goed zou werken?
27 aug 2006 8:20
je zou kunnen kijken of je de contakten schoon kan maken van de stekkertjes.
Er zijn er verschilende die dat hadden met de olie druk meter en die gaf daarna veel betere waarden aan,
wie weet?
robert
27 aug 2006 8:52
Meten is weten.
Rijd een paar km tot ie warm is en meten via je olievul opening.
Liefst natuurlijk met een thermometer met een meetsonde.
Geoxideerde contact komen idd vaker voor.
27 aug 2006 9:32
Rene914 schreef:Meten is weten.
Rijd een paar km tot ie warm is en meten via je olievul opening.
Liefst natuurlijk met een thermometer met een meetsonde.
Geoxideerde contact komen idd vaker voor.
Bij mijn 3.2 staat de temperatuur in de zomer na een tijdje altijd op acht uur. Soms, b.v. bij filerijden gaat hij even richting negen uur. In de winter zelfs na soms vijftig kilometer rijden staat de wijzer nog maar net buiten het vlakje.
27 aug 2006 10:11
WalterDC schreef:Ik heb ook niet de induk dat ik met een auto rijdt waarvan de motor niet echt op temperatuur is...
Denk dat eigenlijk niemand op gevoel kan zeggen of de motor nog te koud is
Verschil tussen zeg 70 en 100 C kan je niet merken..
Je terughoudendheid lijkt me verstandig.
Anderzijds: heeft een SC ook een thermostaat (in het oliecircuit)
Dat zou de enige oorzaak kunnen zijn dat 'ie te koud blijft
27 aug 2006 12:04
911 SC heeft zeker een thermostaat in het oliecircuit, heeft zelfs 2 oliecircuits, een korte die als eerste de olie rondom de motor pompt, en vlak voor het rechter achterwiel zit een thermosstaatklep, welke nadat de olie een wat hogere temperatuur heeft bereikt, zich opend, en het circuit naar de oliekoeler aan de voorzijde erbij inschakeld.
Vreemd genoeg merk je geen temperatuurdaling als het grote circuit wordt ingeschakeld.
de aanduiding in mijn SC is normaal net onder 9 uur en na flink blazen of in de File wil het nogal eens oplopen naar 10 uur.
Niet raar kijken als na een kwartiertje op de A31 in Duitsland bij gemiddeld 250 km/u de wijzer vlak bij het rood staat
, lijkt mij ook normaal....gewoon snelheid laten zakken om bij lagere kruissnelheden de motor weer te laten afkoelen
27 aug 2006 12:06
@Paul v Engelen : waarom denk jij aan 70 of 100 graden ??
Het was toch geen watergekoelde auto, de 911 SC is Luchtgekoeld en Oliegesmeerd, waarbij de olietemperatuur zeer veel hoger komt dan de 100 graden, maar dat lijkt mij logisch, toch?
27 aug 2006 12:14
Meterje laten nakijken, maar je kan er zeker van zijn dat na 15min je motor warm staat, kapotte meter of niet.
De vraag is enkel wat de meter doet als de motor echt te warm wordt?
27 aug 2006 13:03
Olietemp. sensor stuk? Schijnt ook nogal eens voor te komen. Zijn niet duur, meen iets van 25 Euro, dus een keer vervangen zou misschien kunnen helpen.
27 aug 2006 15:51
Martin K. schreef:waarom denk jij aan 70 of 100 graden ??
Het was een reactie op Walter's bewering dat hij niet de indruk had enz.... Ging dus om het verschil te kunnen
merken, zonder meetinstrument of iets. En de 2 temperaturen zijn
iets van 'duidelijk te koud' en 'begint lekker op temperatuur te komen'. Schreef ook 'Verschil tussen zeg ...'.
Martin K. schreef:Het was toch geen watergekoelde auto, de 911 SC is Luchtgekoeld en Oliegesmeerd, waarbij de olietemperatuur zeer veel hoger komt dan de 100 graden, maar dat lijkt mij logisch, toch?
Was mij helemaal duidelijk hoor, dat luchtgekoelde. Is er nog iets anders
Overigens heeft ook een waterkoeler oliesmering hoor. En als je met zeer veel hoger bedoeld: 125, dan zijn we het eens.
ppp 356 schreef:Meterje laten nakijken, maar je kan er zeker van zijn dat na 15min je motor warm staat, kapotte meter of niet.
Ben niet met je eens Paul dat je daar zeker van kan zijn. Als de (2) thermostaten veel te vroeg open gaan of zelfs nooit helemaal sluiten dan kan de motor zeker wel te koud blijven. Zie waterkoeling met waterthermo.
Dat je niets merkt Martin bij het open gaan van de thermo klopt en is juist prima. Dan is de regeling subtiel: beetje te hoog, beetje open, dan weer dicht etc. etc.
27 aug 2006 22:58
Hey,
Ik heb een sc uit 81
het klopt dat bij normaal gebruik je meternaald net buiten het witte kader komt.
De motor is dan op bedrijfstemperatuur.meestal na een minuut of 20 rijden.
Als je op het circuit gaat rijden dan komt de naald ongeveer op de helft van de schaal en dus een flink stuk buiten het kader maar nog ruim binnen de veilige zone.
Heel soms na een potje beesten met de auto en super warm weer komt de naald een ietsje hoger dan dat,ik rij dan even een stukje met de motorkap omhoog heel rustig totdat de boel weer wat afgekoeld is.
veel plezier met de sc!!
een in mijn ogen sterker blok en sneller accelererend dan de 3.2!!
29 aug 2006 14:09
Hartelijk dank allemaal voor de reacties. Ik ben nog niet tot bij de garage geraakt om het daar eens door een specialist van naderbij te laten bekijken maar ik heb toch al veel aan deze reacties. gman heeft blijkbaar hetzelfde als ik qua meteraanduiding, met dit verschil dat ik als kersverse en o zo voorzichtige SC eigenaar mij met deze temperatuuraanduiding nog niet op een circuit begeef.
Ik wil 100% zekerheid alvorens ik haar op haar staartje druk. Ik hoop begin volgende week te kunnen langsgaan bij Stefco hier niet ver vandaan, iemand met een erg goede reputatie, zo blijkt. Ik kan wel vanmiddag nog even langs mijn vader rijden, die blijkbaar nog een meetapparaat heeft liggen met sonde, waarmee ik dan eens zou kunnen meten via de olievulopening, zoals Rene aangeeft. Welke temperatuur zou ik daar bij benadering moeten meten na, laat ons zeggen, een 'normale' rit van ongeveer een half uur? Er staan ook geen cijfers bij de teperatuurmeter, dus ik weet bv niet voor hoeveel °C een stand als "9 uur" staat...
29 aug 2006 19:43
gman schreef:een in mijn ogen sterker blok en sneller accelererend dan de 3.2!!
Hmm, volgens mij denkt Peter Morgan daar in zijn bijbel toch echt anders over
29 aug 2006 19:54
hey double g,alles bon?
Ik bedoel niet het gezeik met de kopbouten,maar het onderblok met nummer 930/10 die ook i.d turbo gebruikt werd.
En verders ben ik persoonlijk van mening dat een 3.0 sc blok fijner zijn toeren oppakt dan de 3.2. in de praktijk houden beide auto's elkaar goed bij als je wegaccelereert.
maja ik ben natuurlijk geen peter morgan!
07 sep 2006 0:13
Ik heb intussen de temperatuur eens gemeten met een sonde in de olievulopening en daar meet ik na een normaal rustig ritje van ongeveer 20 minuutjes een 80°Celcius. Heel normaal dus, en meteen een geruststelling dat de motor niet 'koud' blijft.
Wat nu wel erg gek is, is dat ik reeds een afspraak maakte bij de garage (afspraak pas op 19/9) om evt de olietemp.sensor te laten vervangen en dan lees ik dit;
http://www.adelgigs.com/sc_manual/25.jpg
Daar lees je dus in de originele SC Manual dat het metertje bij normale bedrijfstemperatuur op de grens van de minimuzone moet staan! Net zoals het dus bij mijn SC het geval is! Als ik het dus goed begrijp is het dus allemaal doodnormaal (zoals gman al liet weten dat het net hetzelfde bij zijn SC is). Gek dat er dan weer andere Porschisten getuigen dat hun metertje mooi op 9u staat. Dat is al behoorlijk warm dan...Ik kan niet meer volgen, hoor...
De enige manier om dus daadwerkelijk te weten of alles correct is, is weten voor hoeveel °C de verschillende indelingen op het metertje staan. Ers staan enkel streepjes op, dus je hebt er het raden naar. Voor hoeveel °C staat de grens van de minimumzone (een 80-90°C veronderstel ik dan?), voor hoeveel graden staat het streepje op de 9u positie? Enz...
Iemand een idee?
Alvast bedankt.
Groetjes,
Walter
07 sep 2006 7:48
60 (einde witte blok)-90-120-150 grC.
07 sep 2006 8:36
Bedankt, Wolf. De waarden die je daar neertypt lijken mij ook de meest voor hand liggende.
Maar hier staat wat letterlijk in de Porsche manual staat geschreven;
"The oil pressure with the engine at operating temperature (90°C) should be approx. 4 bar at 5000rpm. The oil temperature indicator should be at the top of the lower white edged field "
07 sep 2006 8:39
Walter attendeerde me via pb op dit topic en vroeg me te reageren.
In de beginjaren van de 911 hadden de olie temperatuur metertjes de waarden erbij staan zodat je wist hoe warm de olie was.
Een olie temperatuurmetertje is net als de andere metertjes in een auto geen precies werkend en gekalibreerd metertje. Daarvoor zijn ze te eenvoudig en goedkoop gemaakt.
Omdat er in die tijd waarschijnlijk ook dit soort vragen waren hebben ze op een gegeven moment de getallen maar achterwege gelaten.
Die getallen gaven alleen maar vraagtekens omdat bijvoorbeeld de eigenaar van een nieuwe auto het opviel dat de nieuwe auto 5 graden warmer wordt dan het zelfde model dat hij daarvoor reed.
Oeps, effe de dealer bellen, want dat is vast niet goed
De stand van de wijzer op een (olie)tempartuur meter is dan ook een indicatie. Als bestuurder weet je hoe de meter normaal gesproken staat en valt een plotselinge afwijking richting het rode gebied wel op.
Erwin.
07 sep 2006 8:55
Hartelijk dank voor de reactie, Erwin.
Ik begrijp wat je bedoelt, maar eerlijk is eerlijk, hoe bezeten ik ook van dit soort wagens ben, moet ik zeggen dat de metertjes en aanduideingen bij een Porsche 911 (en niet van wagens in het algemeen) dan van een bedenkelijk niveau zijn. Ik heb gereden met verschillende wagens van een ander gekend Duits merk, en daar staat de meter mooi op 9uur bij gewone bedrijfstemperatuur. Altijd. Niet bij de éne op 7 uur en bij de andere die je koopt op 9 uur, en de volgende op kwart na 2, als je begrijpt wat ik bedoel. Ik verneem ook van vele Elf-rijders dat hun olieniveaumeter totaal onbetrouwbaar is (bij mijn SC blijkt die normaal en betrouwbaar te werken) en ze steeds met de peilstok gaan meten om het zekere voor het onzekere te nemen. Voor een auto van dit niveau (en prijsklasse) zou dit toch beter moeten kunnen, hé.
07 sep 2006 10:22
WalterDC schreef:Hartelijk dank voor de reactie, Erwin.
Ik begrijp wat je bedoelt, maar eerlijk is eerlijk, hoe bezeten ik ook van dit soort wagens ben, moet ik zeggen dat de metertjes en aanduideingen bij een Porsche 911 (en niet van wagens in het algemeen) dan van een bedenkelijk niveau zijn.
Zo erg is het nou allemaal ook weer niet.
De kwaliteit is het zelfde als andere auto's met VDO instrumenten.
WalterDC schreef:Ik heb gereden met verschillende wagens van een ander gekend Duits merk, en daar staat de meter mooi op 9uur bij gewone bedrijfstemperatuur. Altijd. Niet bij de éne op 7 uur en bij de andere die je koopt op 9 uur, en de volgende op kwart na 2, als je begrijpt wat ik bedoel.
Ik bedoel hier een afwijking van bijvoorbeeld een millimeter of 3 van de wijzer. Niet overdrijven hè.
WalterDC schreef:Ik verneem ook van vele Elf-rijders dat hun olieniveaumeter totaal onbetrouwbaar is (bij mijn SC blijkt die normaal en betrouwbaar te werken) en ze steeds met de peilstok gaan meten om het zekere voor het onzekere te nemen.
Maar ligt dat aan de meter of de bestuurder die niet helemaal op de hoogte is van de werking en bedoeling van een oliehoeveelheidsmeter?
Zelf ben ik meer een rijder. Ik waardeer de Porsche om zijn kwaliteit en het gevoel dat de auto geeft tijdens het rijden op de weg én het circuit.
Met dingen als metertjes die iets anders aangeven dan verwacht ( voorbeeldje) ben ik persoonlijk nooit zo bezig. Waarschijnlijk komt dat doordat dit soort dingen voor mij zo gewoon zijn dat ik daar nooit aan denk.
07 sep 2006 11:15
Zelf ben ik meer een rijder. Ik waardeer de Porsche om zijn kwaliteit en het gevoel dat de auto geeft tijdens het rijden op de weg én het circuit.
Met dingen als metertjes die iets anders aangeven dan verwacht ( voorbeeldje) ben ik persoonlijk nooit zo bezig. Waarschijnlijk komt dat doordat dit soort dingen voor mij zo gewoon zijn dat ik daar nooit aan denk
Hahahaha, je hebt gelijk hoor, Erwin. Uiteraard komt het rijden en het gevoel dat je met zo'n wagen krijgt wanneer je dit doet, op de allereerste plaats. Zo ben ik deze voormiddag even vrij en heb meteen nog een toertje van een uurtje gaan doen. Gewoon zalig. Met mijn vorige auto's zou het nooit bij me zijn opgekomen om zomaar wat te gaan rondrijden, ik had er het nut niet van ingezien. Daar is met de komst van de Elf duidelijk verandering in gekomen...
Ik lijd gewoon nog wat aan het overbezorgdheidsgevoel, misschien wel typisch aan een kersverse eigenaar van een allereerste 911. Staat die wijzer wel goed? Hoorde ik daar geen gek geluid? Zie ik daar een krasje op de lak? Is dit wel de beste olie? Is de regen die hier op haar dakje valt niet teveel verzuurd?
Je kent dat gedoe waarschijnlijk wel. Het zal allemaal wel beteren met me, mijn vrouw heeft alleszins toch nog goede hoop. En ik besef ook dat mijn gedrag soms wat overdreven is, maar ik vergeef het mezelf, haha. En als ik 'ze' daar met haar mooie kontje mooi zie staan glimmen weet ik dat ze beter af is met een overbezorgde debutant dan met één of andere gek die haar enkel gebruikt om haar elke dag stevig onder de kont te trappen en er verder niet naar omziet.
08 sep 2006 8:42
Zóóóó herkenbaar
Welcome to the club
08 sep 2006 16:13
Ik weet niet hoe fanatiek je bent..........maar als je goed naar je meter kijkt kun je de temperaturen toch aflezen in graden celcius. Je moet dan bijna met je neus tegen je dashboard (geen grapje) en aan de binnenkant van de temp. meter kun je dan de graden zien (achter de rand, links) probeer maar, misschien heb je een zaklamp nodig.
http://forums.pelicanparts.com/showthre ... ture+gauge
11 sep 2006 0:26
Verdorie, hoek, hartstikke bedankt man, je hebt gelijk! Ik ben met mijn neus als een idiooit tegen de meter gaan hangen en je ziet inderdaad de superkleine getalletjes staan! Alhoewel de wijzer bij mijn SC nooit erg veel boven de minimumzone uitkomt zie ik toch dat hij dan uiteindelijk 90 a 100°C aanduidt. Als ik het dus goed heb is er helemaal niets om me zorgen over te maken , meer nog, de meter geeft de temperatuur goed weer. Ik dacht dat hij bij een 90-100°C mooi op de 9 uur positie moest staan. Niet dus bij een SC. Trouwens , welke aanduiding geeft de meter bij jouw SC?
Nogmaals dank , alsook voor de link naar dat forum. Blijkbaar maken meerdere SC-ers hier zich aanvankelijk zorgen over.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.