Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
02 sep 2006 13:12
Ik heb een maand of 10 geleden een nieuwe accu in mn P gezet, deze heb ik gisteren noodgedwongen weer laten vervangen voor een nieuwe (nog garantie).
Oorzaak volgens de accu-specialist (na uitvoerig de spanning te hebben gemeten), te lage laadstroom van de dynamo. Deze laadt zonder verbruikers "slechts" 13,5 volt, met alle verbruikers aan nog maar 13,2 volt. Volgens hun moet er minimaal 14 - tot max 14,5 volt geladen worden.
Ook zou deze nieuwe accu het daardoor weer niet langer dan een maand of 10 uithouden.
Geachte techneuten/tes, wie weet wat de juiste waarden zijn van een dynamo? Voordat ik hem laat repareren(spanningsregelaar?) of vervangen.
Bvd
02 sep 2006 14:00
Over die laadspanning ben ik het eens met die testers: die is te laag en moet inderdaad iets van 14,5 V zijn.
Een ander ding is de relatie met (kapotte) accu
Die kan dus niet goed geladen zijn maar gaat daardoor niet kapot
Was de accu niet gewoon 'leeg' maar verder niet kapot?
02 sep 2006 14:10
Paul van Engelen schreef:Was de accu niet gewoon 'leeg' maar verder niet kapot?
Dat gaan ze idd testen door de oude goed te laden en kijken hoelang hij zn stroom vast houdt. Als hij nog goed is dan ruilen we hem gewoon weer om, maar dan betekent dat dus wel dat de dynamo niet goed is. Ik hoop natuurlijk dat er nu iemand komt met de juiste specs van de dynamo.
02 sep 2006 19:56
Tussen 13,5 en 14,2 Volt bij 1500 rpm en alle verbruikers uit.
Te hoog, spanningsregelaar kapot.
Te laag, v-snaar, spanningsregelaar of dynamo stuk.
V-snaar checken.
Alle stroomverbruikers aan en 1500 rpm.
Weer zelfde lage voltage, dan spanningsregelaar stuk.
Nog lager voltage, dan dynamo stuk.
Maar omdat dynamo en spanningsregelaar toch tegelijk worden gereviseerd, maakt het eigenlijk weinig uit.
Pas op, ik ben geen deskundige!
02 sep 2006 20:46
Spanning 14+ V.
Waarschijnlijk is 1 diode (gelijkrichter) van de 3 kapot en daardoor wordt wel geladen maar te weinig.
Dynamo uitbouwen en de juiste specialist zorgt dat alles in orde komt, met de juiste spanning Jaco.
04 sep 2006 20:23
Heb vanmiddag met onze "Forumtechnieker" gesproken, hoef me gelukkig nergens druk over te maken. Dynamo voldoet aan de waarden
04 sep 2006 20:30
Vertel nog es wat meer Jaco. Altijd gretig om bij te leren.
Was de laadspanning van 13,5 ok volgens Erwin of wat...
04 sep 2006 20:36
Ja 13,5 is ok, 13,2 met alle verbruikers aan ook. Mn accu-man is het hier niet zo erg mee eens, die zegt dat het weer 14,2 moet zijn. Terwijl volgens Erwin het juist bij 14,5 veel teveel is.
05 sep 2006 16:44
Hangt ook nog van het type accu af. De nieuwere accus laden ook prima met lagere spanningen (13,5V). De oudere accutypen hadden vaak 14,2V nodig
24 sep 2006 21:44
Meten=Weten; mijn huidige mobiel (weliswaar BMW) laadt met 13,8 Volt, alle échte stroomverbuikers staan dan uit.
26 sep 2006 22:07
Toen ik laatst bij Erwin een ochtend heb doorgebracht hebben we dit issue ook nog even besproken.
We zijn het eens dat 14,5 V te hoog zou zijn. Maar ook dat 13,2 wel aan de lage kant is. Normaal moet de (laad)spanning iets van een 'hoge' 13 volt zijn en de waarde mag niet of nauwelijks zakken met zware gebruikers aan
Zeg maar 13,7 - 13,8 bij stationair met of zonder gebruikers; MET kan de spanning zelfs wel iets oplopen ipv terugvallen
De dynamo moet de belasting gemakkelijk kunnen compenseren.
Dus ook precies wat Epicuris schrijft.
27 sep 2006 20:50
Duidelijk mr van Engelen!!
Maar, ik neem aan dat als de spanningsregelaar kapot is dan gebeurt er helemaal niets meer. Dus niet te hoog, niet te laag.
Voorlopig ben ik wel weer gesteld, maar als deze accu over een klein jaartje weer kapot is moet ik toch de dynamo maar eens na laten kijken.
27 sep 2006 20:58
Jaco schreef: ik neem aan dat als de spanningsregelaar kapot is dan gebeurt er helemaal niets meer.
.... volgens mij is je gaspedaal dan een soort dimmer
meer stroom bij gas geven, minder bij gas loslaten ..... als ik me niet vergis kan ook je accu gaan 'koken' ....
27 sep 2006 21:32
Ja, maar dat is niet het geval. (denk ik) De accumeneer heeft nl de spanning gemeten, die werd niet hoger dan 13,5 volt. Kan me voorstellen dat bij 15+ volt oid de accu gaat koken.
27 sep 2006 21:57
Jaco schreef:Duidelijk mr van Engelen!!
Maar, ik neem aan dat als de spanningsregelaar kapot is dan gebeurt er helemaal niets meer. Dus niet te hoog, niet te laag.
Voorlopig ben ik wel weer gesteld, maar als deze accu over een klein jaartje weer kapot is moet ik toch de dynamo maar eens na laten kijken.
Heb zelf ervaring met een te lage laadspanning. Nadat ik merkte dat deze MB niet meer fris aansprong bleek de laadspanning onder de 13,5 V te zitten. Er bleek 1 diode stuk. Er zijn 3 van die jongens/meisjes, die zorgen dat de wisselspanning van de generator wordt omgezet in de gelijkstroom die de accu waardeert
30 sep 2006 10:02
Eenfase gelijkrichting met 4 diodes is een normale brugcel. Aan de fasekant 2 diodes, een naar - en een naar + en aan de nulkant hetzelfde.
Als een diode kapot gaat, dan zakt de effectieve waarde van de spanning in elkaar. De laadstroom is afhankelijk van de laadspanning en die spanning moet 13,8 volt zijn. Als de accu is opgeladen tot 13,8 volt, dan loopt er geen stroom meer en is ie vol. Is dus geel makkelijk te checken.
Laadspanning is echter vaker hoger omdat dan de stroom kan toenemen en uiteindelijk zakt ie toch naar 13,8 volt.
Lampje op dashboard geeft eigenlijk het verschil aan tussen accu en dynamo.
Een accu die slecht wordt opgeladen, kan wel kapot gaan. De elektrodes raken namelijk misvormd door aanslag en werken dus niet meer goed. Neem een GEL accu, die zijn wat duurder, gaan minder lang mee, maar zijn wel het veiligst.
30 sep 2006 12:41
Je kunt zelfs een 12-punts gelijkrichter gebruiken. Vermindert dynamogeruis is audioapparatuur maar zal niet in deze inbouw te maken zijn. Wel leuk om te zien, ik zal nog es wat beter kijken.
Was altijd in de veronderstelling dat die dingen enkelfase waren maar dit is dus 3-fase waarbij de nul overigens niet gebruikt wordt... Zal om dimensioneringsoverwegingen gedaan zijn.
30 sep 2006 13:11
Jaco schreef:Ja, maar dat is niet het geval. (denk ik) De accumeneer heeft nl de spanning gemeten, die werd niet hoger dan 13,5 volt. Kan me voorstellen dat bij 15+ volt oid de accu gaat koken.
De accu kan wel degelijk gaan koken. Mijn spanningsregelaar was ook kapot. Hij lade 19 volt bij! En de accu was toen wel aan de kook! Hij heeft toen ook nog eens mijn alarm module opgeblazen. ( dit gebeurde allemaal bij de vetcool man rit op zandvoort, heb de hele dag voor de paddoc gestaan
) Erwin heeft er een nieuwe spanningsregelaar ingezet en alles is weer goed. Moest ook een nieuwe alarm module hebben. Ik had hier ook al eens gepost dat mijn toerenteller wel eens op hol sloeg, dat is nu ook ineens over.
30 sep 2006 13:13
red devil schreef:Jaco schreef:Ja, maar dat is niet het geval. (denk ik) De accumeneer heeft nl de spanning gemeten, die werd niet hoger dan 13,5 volt. Kan me voorstellen dat bij 15+ volt oid de accu gaat koken.
De accu kan wel degelijk gaan koken. Mijn spanningsregelaar was ook kapot. Hij lade 19 volt bij! En de accu was toen wel aan de kook! Hij heeft toen ook nog eens mijn alarm module opgeblazen. ( dit gebeurde allemaal bij de vetcool man rit op zandvoort, heb de hele dag voor de paddoc gestaan
) Erwin heeft er een nieuwe spanningsregelaar ingezet en alles is weer goed. Moest ook een nieuwe alarm module hebben. Ik had hier ook al eens gepost dat mijn toerenteller wel eens op hol sloeg, dat is nu ook ineens over.
Uitwassen met soda!
30 sep 2006 13:23
Wat een problemen allemaal...
Ik snap nog steeds niet waarom accu's niet worden uitgerust met een thermo-switch waardoor er in het dashboard een lampje gaat knipperen (lekker irritant) als de accu te warm wordt. We hebben dat wel voor de olie, de remvloeistof, de ruitenwisservloeistof en noem het allemaal maar op, maar het gevaarlijkste onderdeel kan nog steeds in de fik vliegen.
Anyway, een gelaccu heeft daar geen last van. Geen vloeistof, geen gevoelige IMS Lager. Capaciteit is iets lager, levensduur bijna even goed maar al met al stukken veiliger en prettiger.
Voor accu's bestaat trouwens ook een overspanningsbeveiliging die de dynamo afschakelt. Lampje op dashboard gaat dan direct branden, dus je bent direct gewaarschuwd. Kun je nog een flink end rijden zonder dynamo.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.