Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

3.0 180 of 204pk?

08 okt 2006 22:03

Kan je op het zicht zien aan een 3.0 welke versie het is 180 of 204pk?

Re: 3.0 180 of 204pk?

08 okt 2006 22:06

porsche1973s schreef:Kan je op het zicht zien aan een 3.0 welke versie het is 180 of 204pk?


... je vergeet de 188 Pk versie die er nog tussen zit :wink:

08 okt 2006 22:08

Ja hoor:
- motornummer (heb ik effe niet zo 1-2-3 bij de hand...)
- 180-188 pk kleine koelvin
- 204 pk heeft grotere koelvin.
- Niet helemaal zeker: stalen brandstofleidingen naar de injectors is veelal een 204 pk...

Ik heb eventueel nog een mooi boek voor je te koop van Adrian Streather waarin je werkelijk alles over de SC's kan vinden (lezen...). Veel foto's, tips&trics, overzichten, serienummers/bouwjaren/uitvoeringen, etc. etc.
Boek is ca. 4 cm dik dus dan heb je een idee hoe dik het is...
Ik heb geen SC meer dus het boek is ook wat overbodig geworden :)

Doe maar een PB'tje als je interesse hebt.

gr.

dick

08 okt 2006 22:11

Ja, dat kun je....

Hier een Voorbeeld van de 178 Pk versie:

Afbeelding

De 204 Pk heeft metalen leidingen.

Re: 3.0 180 of 204pk?

08 okt 2006 22:14

Olaf schreef:
porsche1973s schreef:Kan je op het zicht zien aan een 3.0 welke versie het is 180 of 204pk?


... je vergeet de 188 Pk versie die er nog tussen zit :wink:


Wist ik ook niet!

Re: 3.0 180 of 204pk?

08 okt 2006 22:28

yohanv schreef:Wist ik ook niet!


180 Pk bij 5500 Rpm (1978/79) - 8,5:1 (Compressie)

188 Pk (1980) - 8,6:1

204 Pk bij 5900 Rpm (1981/82/83) - 9,8:1
Afbeelding


- 2994 cc Cilinder inhoud

Re: 3.0 180 of 204pk?

08 okt 2006 22:43

Olaf schreef: ... je vergeet de 188 Pk versie die er nog tussen zit :wink:


Is toch de USA uitvoering met kat. :roll: :wink:

Re: 3.0 180 of 204pk?

08 okt 2006 22:47

Jaco schreef:Is toch de USA uitvoering met kat. :roll: :wink:


Volgens mij niet .... :roll:

Re: 3.0 180 of 204pk?

08 okt 2006 22:54

Olaf schreef:
Jaco schreef:Is toch de USA uitvoering met kat. :roll: :wink:


Volgens mij niet .... :roll:


Iig had mn ex USA SC ook 188 pk, zal het wel eens opzoeken. Heb de boekjes nog hier ergens liggen. (Hoezo een P verkopen met volledige historie.... 8) )

Re: 3.0 180 of 204pk?

08 okt 2006 23:02

Jaco schreef:[(Hoezo een P verkopen met volledige historie.... 8) )


En dat de koper weer wel wijsmaken :wink:

Ik heb altijd gedacht dat de stap van 178 naar 204 ging..... Maar zo komen we weer een stap verder met de kennis :wink:

(En het is toch 178 ipv 180 :?: )

Re: 3.0 180 of 204pk?

08 okt 2006 23:10

Jaco schreef:Is toch de USA uitvoering met kat. :roll: :wink:


Nope ... voor MJ 1980 werd het vermogen voor de Overige Modellen verhoogd tot 188 Pk .... Sportomatic niet meer leverbaar en de Weissach en andere US modellen kregen geen extra PK's maar wel een katalisator :idea: aldus P.M.

Re: 3.0 180 of 204pk?

08 okt 2006 23:12

Jaco schreef:
Olaf schreef:
Jaco schreef:Is toch de USA uitvoering met kat. :roll: :wink:


Volgens mij niet .... :roll:


Iig had mn ex USA SC ook 188 pk, zal het wel eens opzoeken. Heb de boekjes nog hier ergens liggen. (Hoezo een P verkopen met volledige historie.... 8) )


Olaf schreef:
Jaco schreef:Is toch de USA uitvoering met kat. :roll: :wink:


Nope ... voor MJ 1980 werd het vermogen voor de Overige Modellen verhoogd tot 188 Pk .... Sportomatic niet meer leverbaar en de Weissach en andere US modellen kregen geen extra PK's maar wel een katalisator :idea: aldus P.M.


Jaco :arrow: Maar goed dat je de historie thuis nog hebt liggen :wink:

08 okt 2006 23:55

En dan heb je nog de mother of all 3.0 zonder turbo, de Carrera 3.0 van 1976 en 1977 met 200 pk.... :lol: :wink: Blokkie daarna overgenomen voor SC met eerst 180, toen 188 en uiteindelijk 204 pk.

09 okt 2006 8:40

En toen werd het de SuperCarrera............met 180 pk :twisted: :twisted: :wink:

09 okt 2006 10:02

Volgens mij kan je al heel snel zien of het 204 pk model is, nml aan de knipperlichten op de spatborden.

09 okt 2006 22:38

Ha, die Bernardo;

Staar je niet blind op al die zijknipperlichtjes; al heel wat 180pk SC's hebben er op die manier 24 pk bijgekregen. Nog beter werkt een Carrera-logo achter in combinatie met ingebouwde mistlampen vóór: nog 27pk erbij! :P


Oké, voor het gezicht dan.... :oops:

10 okt 2006 12:42

Hansv schreef:Ha, die Bernardo;

Staar je niet blind op al die zijknipperlichtjes; al heel wat 180pk SC's hebben er op die manier 24 pk bijgekregen. Nog beter werkt een Carrera-logo achter in combinatie met ingebouwde mistlampen vóór: nog 27pk erbij! :P


Oké, voor het gezicht dan.... :oops:


Nog een 964 bumpersetje erop en nog eens 19 extra :twisted:

Re: 3.0 180 of 204pk?

10 okt 2006 18:24

yohanv schreef:
(En het is toch 178 ipv 180 :?: )


ik herinner me van vroeger dat er verschillende soorten "PK"-normeringen waren; SAE / DIN en msschn. nog andere, zou daar het verschil tussen 178 / 180 aan kunnen liggen ?

10 okt 2006 19:05

Ik weet alleen dat Erwin (Renntech) het getal 178 Pk noemde.....

Nou maken die 2 paartjes het verschil ook weer niet, maar toch... (Hoewel, 180 klinkt wel indrukwekkender :wink: )

10 okt 2006 19:10

yohanv schreef:Ja, dat kun je....

Hier een Voorbeeld van de 178 Pk versie:

Afbeelding

De 204 Pk heeft metalen leidingen.


Als je op een 204 pK de kunststof leidingen steekt, ipv metalen leidingen, heb je dan vermogen verlies ?

11 okt 2006 4:35

guido schreef:
yohanv schreef:Ja, dat kun je....

Hier een Voorbeeld van de 178 Pk versie:

Afbeelding

De 204 Pk heeft metalen leidingen.


Als je op een 204 pK de kunststof leidingen steekt, ipv metalen leidingen, heb je dan vermogen verlies ?


Verlies wel waarschijnlijk, maar het wordt nog niet direct 180 pk. Het lijkt me dat de metalen leidingen niet de enige aanpassing zijn :wink:

Anders zou ik een mooie vermogenwinst krijgen als ik er metalen leidingen op zet :wink: (En dan nog zijknipperlichten en een 964 bumper....)

11 okt 2006 10:42

Wat zouden dan de aanpassingen zijn om het blok naar 204pk te krijgen?

11 okt 2006 11:14

compressie.

11 okt 2006 15:31

Haha, jaja ging dat maar zo makkelijk....

- ontstekingstijdstip is anders
- (als ik met het goed herinner...) bovenkant van de zuigers andere vorm
- nokkenassen andere hoek 'ge-timed' en ik dacht ook een gewijzigd profiel...
- injectors zijn hetzelfde...
- nog iets... maar ik weet effe uit het hoofd niet meer wat precies...

Erwin of andere specialist zal vanzelf aanvullen...

gr.

Dick

Re: 3.0 180 of 204pk?

13 okt 2006 15:26

2.2VTEC schreef:
yohanv schreef:
(En het is toch 178 ipv 180 :?: )


ik herinner me van vroeger dat er verschillende soorten "PK"-normeringen waren; SAE / DIN en msschn. nog andere, zou daar het verschil tussen 178 / 180 aan kunnen liggen ?

Inderdaad, dit heeft te maken met de plaats waar ze het vermogen meten, zoals bv. aan de krukas of aan de wielen.
Plaats een reactie