Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Oliedruk probleem 924?

23 okt 2006 20:48

Hallo mede Porsche rijders,

Ik heb sinds kort een 924 en als hij warm is loopt de oliedruk ontzettend terug. Wat zijn hier de normale waarden voor?

koud 1000 toeren 5 bar
koud 3000 toeren 6 bar

warm 1000 toeren 1bar
warm 3000 toeren 2bar

en als ik met een warme motor bij het wegrijden onder de 1000 kom zakt hij helemaal weg en gaat het oliedruklampje branden.

Dit lijkt mij niet oke, of heb ik dat mis?
Kan iemand mij de oliedruk waarden van zijn 924 geven en een mogelijke oplossing?

alvast bedankt, Patrick

23 okt 2006 21:35

Dit is niet goed..

De olie pomp / druk moet direct reageren op je gas pedaal. Dat je 2 bar is totaal niet goed, zit er voldoende olie in het blok?

Bij mijn 924:
koud iets van 6/7 bar (nooit echt voor het metertje gaan zitten) wat ik zo uit mijn ooghoek lees
warm stationair: 3 bar
warm 3000: 4,5-5 bar

24 okt 2006 8:35

Warm stationair 3 bar lijkt me erg veel.

24 okt 2006 10:28

Ja dat is idd erg laag,

Stationair kan de olie druk aardig laag zakken met een warme motor, daar hoef je je niet zo druk over te maken, maar 2 bar met 3000 rpm is niet goed nee, dan hoort ie rond de 3 a 3,5 bar te zijn.

Controleer eerst eens het oliepeil! te weinig olie kan ook funest zijn voor de olie druk!

Is dat het probleem niet dan is misschien je sensor kapot of je metertje (verwacht ik niet maar is niet onwaarschijnlijk)

Laat het bij twijffel in ieder geval even nakijken door een goede garage!

Groet,

David

bij mijn 924:

Koud stationair +/- 3 bar
Warm stationair +/- 2 bar

Koud 3000 rpm 7 a 8 bar
warm 3000 rpm 4 bar

24 okt 2006 10:30

Ja dat is idd erg laag,

Stationair kan de olie druk aardig laag zakken met een warme motor, daar hoef je je niet zo druk over te maken, maar 2 bar met 3000 rpm is niet goed nee, dan hoort ie rond de 3 a 3,5 bar te zijn.

Controleer eerst eens het oliepeil! te weinig olie kan ook funest zijn voor de olie druk!

Is dat het probleem niet dan is misschien je sensor kapot of je metertje (verwacht ik niet maar is niet onwaarschijnlijk)

Laat het bij twijffel in ieder geval even nakijken door een goede garage!

Groet,

David

bij mijn 924:

Koud stationair +/- 3 bar
Warm stationair +/- 2 bar

Koud 3000 rpm 7 a 8 bar
warm 3000 rpm 4 bar

24 okt 2006 17:03

captainfrasca schreef:Ja dat is idd erg laag,

Stationair kan de olie druk aardig laag zakken met een warme motor, daar hoef je je niet zo druk over te maken, maar 2 bar met 3000 rpm is niet goed nee, dan hoort ie rond de 3 a 3,5 bar te zijn.

Controleer eerst eens het oliepeil! te weinig olie kan ook funest zijn voor de olie druk!

Is dat het probleem niet dan is misschien je sensor kapot of je metertje (verwacht ik niet maar is niet onwaarschijnlijk)

Laat het bij twijffel in ieder geval even nakijken door een goede garage!

Groet,

David

bij mijn 924:

Koud stationair +/- 3 bar
Warm stationair +/- 2 bar

Koud 3000 rpm 7 a 8 bar
warm 3000 rpm 4 bar


Kennelijk iets mis gegaan met posten? 2 berichten..

Maar wat voor een olie gebruik jij david? Want ik heb geen 3 bar stationair met koude motor (veel meer)..pas als die koelwater temp warm is wil die 4-5 bar stationair en 6 bar stationair als ie echt goed koud is (paar dagen sti staan). Aldus volgens het metertje.

24 okt 2006 17:14

Oeps foutje!

Ik heb er nu 15w40 in zitten, is wel wat te dik misschien maar goed.

Een hogere druk met koude motor is uiteraard normaal want dan is de olie nog dik, ik heb vanmorgen nog ff gechecked toen was stationair 3.5 bar

26 okt 2006 20:34

Maak ook even de contacten schoon van het draadje.

Ook dit wil wel eens helpen.

Globaal kun je rekenen met 1 bar op 1000 rpm. (warme motor)

Succes.

27 okt 2006 9:34

Hoe hoog de waarden exact moeten zijn is nog niet eens zo crusiaal want dat is erg afhankelijk van de gebruikte olie, hoeveelheid olie etc etc.
Wel is 1 bar stationair bij een warme motor zo'n beetje de ondergrens en moet bij een warme motor zodra je het gas iets intrapt de oliedruk direct oplopen. Als hij dan zakt en het lampje gaat branden zou je bijna vermoeden dat er te weinig olie in het blok zit met als gevolg dat de oliepomp lucht aanzuigt bij het optrekken.

Direct uitzoeken dus en ik zou hier zeker niet mee door rijden. :!:

27 okt 2006 10:13

Meneer aard schreef:Kennelijk iets mis gegaan met posten? 2 berichten..


Doordat jij het ook weer quote staat het er nu zelfs 3 keer :wink:

27 okt 2006 13:21

mhoeneveld schreef:Hoe hoog de waarden exact moeten zijn is nog niet eens zo crusiaal want dat is erg afhankelijk van de gebruikte olie, hoeveelheid olie etc etc.
Wel is 1 bar stationair bij een warme motor zo'n beetje de ondergrens en moet bij een warme motor zodra je het gas iets intrapt de oliedruk direct oplopen. Als hij dan zakt en het lampje gaat branden zou je bijna vermoeden dat er te weinig olie in het blok zit met als gevolg dat de oliepomp lucht aanzuigt bij het optrekken.

Direct uitzoeken dus en ik zou hier zeker niet mee door rijden. :!:

Oliepomp kan ook versleten zijn.
Plaats een reactie