Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Motorolie

03 nov 2006 7:44

Hallo, Heb pas een 911 bj. '86 gekocht en de auto een groot onderhoud gegeven , maar wat voor een motorolie doe ik daarin , zeker is een vol synthetische maar welk merk en type ( viscositeit ) ? heb mij laten wijsmaken dat Castrol GTX Magnatec 15W40 (ideaal voor motoren van voor 1990 ) de beste motorolie zou zijn ,is dat wel een synthetische olie , ik dacht dat vol synthetische olie alleen in 0W-30 5W-30 of 10W-40 bestond , heeft iemand daar ervaring mee ? of wat beveelt u mij aan ? mvg Dany

03 nov 2006 10:17

Hoi Dany911,

kijk o.a. eens hier, hier en/of hier

Deze vraag komt nl vaker voorbij... :wink:

Re: Motorolie

03 nov 2006 10:55

Dany911 schreef:...zeker is een vol synthetische olie....


:shock: Dat zou ik persoonlijk in zo'n oudje niet doen!

03 nov 2006 15:09

Hier wordt steeds geadviseerd een half-synthetische olie te gebruiken. In vele draadjes is daarover al geschreven. Zelf gebruik ik Mobil Super-S 10w40. Bevalt prima, is echter niet altijd overal verkrijgbaar. Bv. wel via Renntech.

03 nov 2006 15:11

volsyntheet in dit oudje, zonder problemen

04 nov 2006 0:42

In ieder geval niet te dunne olie, 10W... / 15W...

04 nov 2006 10:42

als het vol synthetisch is dan is het 5W-40 , en ik denk van die olie ( MOBIL 1 ) te gebruiken op aanraden van een porsche mekanieker

04 nov 2006 12:04

Volsyntheet in een 3.2 wordt niet echt aangeraden, zeker niet als er voorheen altijd mineraal of halfsyntheet gebruikt is.
Ik: mobil 1 10w50 halfsyntheet.
Informeer anders eens bij Rob Herfst, die weet veel van olie en ouwe Porkers.... :cheesy:

04 nov 2006 13:43

in de historie zit een brief van Wittebrug dat ze zijn overgestapt op 0w40 Helix van Shell, als geste was er een gratis can in de auto geplaatst; vanaf die tijd altijd 0w40

04 nov 2006 16:38

Marco schreef:in de historie zit een brief van Wittebrug dat ze zijn overgestapt op 0w40 Helix van Shell, als geste was er een gratis can in de auto geplaatst; vanaf die tijd altijd 0w40


nou, dan is het duidelijk toch :?: :wink:

04 nov 2006 16:48

In mijn auto altijd dunne volsyntheet gegaan; kan vlg. Porsche Centrum dus gebruikt blijven worden. Was de historie anders, zo zei men, dan niet doen, want door de reinigende werking van bijv. Mobil 1 kan er anders aangekoekte prut loskomen die oliekanaaltjes kan verstoppen, waarna... :cry:

04 nov 2006 16:58

Was volsynthetisch er dan al in '87? :shock:

04 nov 2006 17:24

Dat was Shell Helix Ultra, n.m.m. een volsyntheet.
En als ik het mij goed herinner was er zelfs al in 1983 volsynthetische olie (en gaf dat hoopjes problemen toen de eerste luitjes dat vol verwachting in hun oude auto mikten).

04 nov 2006 18:15

Laten we even wel wezen: vastgekoekte rotzooi in je motor? Dan is er al iets mis, die van mij is schoon.

Halfsyntheet en niet te lang ouwehoeren. Naar mijn bescheiden mening maakt het voor normale sterverlingen geen ene moer uit wat je erin kiepert, het smeert allemaal.

En de kleine afwijkingen in specificaties vertonen grote afwijkingen in de prijs!

04 nov 2006 18:31

Het verhaal van vastgekoekte prut in een oude motor, dat met bv Mobil 1 loskomt en dan voor problemen kan zorgen is toch echt een bekend en waar verhaal dat niet alleen motoren overkomt waar iets mee mis zou zijn.

06 nov 2006 18:56

Ik heb mijn olie besteld ( MOBIL Synt S 5W-40 ) komt maar op het einde van de week binnen , ik laat je weten wat ik ervan denk , mvg Dany

06 nov 2006 19:12

Elven schreef:Ik tank al sinds jaar en dag 10W40 van Shell in mijn daily user 3.2 van '89...No sweat...volgens mijn info pompen Mobil en Shell, wellicht ook anderen de olie op uit dezelfde Aarde..... :lol:

Volgens mij wordt synthetische olie helemaal niet opgepompt! :ass:

06 nov 2006 19:46

wolf schreef:Informeer anders eens bij Rob Herfst, die weet veel van olie en ouwe Porkers.... :cheesy:

Afbeelding

Mijn oude 3.2 Porker heeft minimaal de 282.000 km gehaald zonder motorrevisie, mede dankzij de tijdige vervanging van de half-synthetische olie! :wink:
Jij moet dit nog maar zien te halen, wolfie! :mrgreen: :wink:

06 nov 2006 19:53

Jeetje, dan moet ik nog even doortuffen. :)

06 nov 2006 19:56

:arrow: eigenlijk zijn de meeste "volledig synthetische olieen" niet (volledig )synthetisch doch gebaseerd op raffinage.
Eigenlijk zouden ze onderscheid moeten maken tussen "kunstmatige" en "minerale" olieen.



In m'n 90'er 911 zit sinds de complete motor-revisie 'n Mobil Semi Syntheet :wink:

07 nov 2006 15:00

synthetische olie heeft eigenschappen die exact door de fabrikant kunnen worden bepaald. Viscositeit, smeerbaarheid, reinigende werking, brandpunt, damppunt etcetera kunnen allemaal op bestelling worden toegevoegd.

Maar, dat zou betekenen dat dat ideaal is, dus zou er niks anders meer bestaan. Helaas.

Synthetische olie heeft ook mindere eigenschappen zoals aantasten van bepaalde materialen (rubbers met name). Dat betekent dat oude auto's destijds rubbers hadden die wellicht nog niet tegen die olie konden en dus langzaam degenereren.

Minerale olie heeft dit probleem in veel mindere mate maar de samenstelling is dan ook minder exact op maat te maken dan je graag zou willen.

Nu maakt het voor normaal autogebruik geen bal uit welke specificaties de olie precies heeft. Een goed merk zou ik wel voor de zekerheid nemen, al mag de olie van de Aldi geen nadelig effect hebben en moet deze voldoen aan internationale normen (zoals ook op de fles staat vermeld). Is een topic over aldi olie.

Ik neem ALTIJD halfsyntheet omdat deze beide eigenschappen combineert en altijd kan worden toegepast. Ik geloof 10W40 want die is al redelijk dun als de auto nog koud is. 0W40 is mij te duur en dat is wat overkill.
Ik prak het in al mn auto's en zo hoef ik maar één kan olie te hebben.
Plaats een reactie