Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

kleppen

11 nov 2006 15:33

welk geluid maken kleppen die niet goed zijn afgesteld?

11 nov 2006 15:54

Naar mijn ervaring krijgen kleppen na een tijdje ruimte en gaan dus tikken als ze niet gesteld zijn :idea:

Hoe dit komt weet ik eigenlijk niet, want door slijtage aan de klep en het inslaan op de zitting zouden ze verder 'omhoog' komen richting nokkenas en dus strakker komen te staan.
In dat geval, en ook in het geval dat ze verkeerd gesteld zijn, worden ze dus juist stil, stiller en stilst :wink: waarna de kleppen verbranden omdat ze niet voldoende sluiten :idea: :cry:

11 nov 2006 17:44

Tikken is van kleppen te ruim staan.

Te krap merk je aan vermogen verlies en uiteindelijk verbranden van de klep. (vooral uitlaat).

12 nov 2006 0:25

Paul van Engelen schreef:Naar mijn ervaring krijgen kleppen na een tijdje ruimte en gaan dus tikken als ze niet gesteld zijn :idea:

Hoe dit komt weet ik eigenlijk niet, want door slijtage aan de klep en het inslaan op de zitting zouden ze verder 'omhoog' komen richting nokkenas en dus strakker komen te staan.


Conclusie is juist maar de speling ontstaat niet zozeer aan de kant van de klep zelf maar aan de kant van de nokkenas. De nok en de sleper slijten waardoor de klepspeling dus langzaam toe neemt.

Als de kleppen te strak staan afgesteld sluiten ze net niet helemaal waardoor je enorme wervelingen van hete gassen door de klepopeningen perst. Dan verbranden de kleppen redelijk snel.

12 nov 2006 2:24

mhoeneveld schreef:Als de kleppen te strak staan afgesteld sluiten ze net niet helemaal waardoor je enorme wervelingen van hete gassen door de klepopeningen perst. Dan verbranden de kleppen redelijk snel.

Denk dat die conclusie een nuancering behoeft.

Als de kleppen te strak staan dan openen ze eerder en sluiten ze later waardoor ze minder lang afkoelen, heter worden en uiteindelijk sneller verbranden, en dit dus vooral de uitlaatkleppen!

Helemaal niet meer sluiten gebeurt pas als ze véél te strak zijn afgesteld :!:

12 nov 2006 23:45

Paul van Engelen schreef:
mhoeneveld schreef:Als de kleppen te strak staan afgesteld sluiten ze net niet helemaal waardoor je enorme wervelingen van hete gassen door de klepopeningen perst. Dan verbranden de kleppen redelijk snel.

Denk dat die conclusie een nuancering behoeft.

Als de kleppen te strak staan dan openen ze eerder en sluiten ze later waardoor ze minder lang afkoelen, heter worden en uiteindelijk sneller verbranden, en dit dus vooral de uitlaatkleppen!

Helemaal niet meer sluiten gebeurt pas als ze véél te strak zijn afgesteld :!:


Niks tegen in te brengen. Ik was inderdaad van het ergste uitgegaan waarbij de kleppen niet meer volledig sluiten

14 nov 2006 0:27

Het geluid waar je om vraagt wordt over het algemeen pingelen genoemd.
Het is een soort rammelje (lage pingel?) wat kan onstaan door een te ruime klepspeling (is te stellen), maar ook slijdage van bv tuimelaars, as etc.
Ik weet niet of je het bij een boxer-motor goed kunt horen ivm met het toch al wat rauwere motor geluid.
Vaak wordt het geluid duidelijker als je je motor wat harder laat werken.. bv. rustig rijden (50km/h) even in z'n 5 zetten en het gas intrappen.
(dit was altijd een goede test bij mijn autobianchi A112, dan kon je goed horen of de kleppen gesteld moesten worden)

14 nov 2006 8:56

TJJ911 schreef:Het geluid waar je om vraagt wordt over het algemeen pingelen genoemd.
Het is een soort rammelje (lage pingel?) wat kan onstaan door een te ruime klepspeling (is te stellen), maar ook slijdage van bv tuimelaars, as etc.
Ik weet niet of je het bij een boxer-motor goed kunt horen ivm met het toch al wat rauwere motor geluid.
Vaak wordt het geluid duidelijker als je je motor wat harder laat werken.. bv. rustig rijden (50km/h) even in z'n 5 zetten en het gas intrappen.
(dit was altijd een goede test bij mijn autobianchi A112, dan kon je goed horen of de kleppen gesteld moesten worden)


Wat een flauwekul. :roll: :roll:

Pingelen is heel wat anders dan het geluid van een te ruim gestelde klep. Pingelen ontstaat door een ongecontroleerde explosie in de cilinder van het benzine mengsel (detonatie), dit kan zeer schadeljik voor de motor zijn. Een te ruim gestelde klep tikt gewoon wat en hoeft niet direct schadelijk te zijn. En sinds wanneer loopt een 911 boxer rauw?

14 nov 2006 19:43

Peter 993, je hebt gelijk.. pingelen is niet 't juiste woord/omschrijving.
Maar volgens mij moet je wel een rammeltje kunnen horen bij een te ruime klepspeling.
Ik vindt zeker niet dat een boxer (zeker luchtgekoeld) rauw loopt, maar wel dat het motor geluid rauwer klinkt. (dan bv een watergekoelde 4 in lijn?)

14 nov 2006 21:24

TJJ911 schreef:Ik vindt zeker niet dat een boxer (zeker luchtgekoeld) rauw loopt, maar wel dat het motor geluid rauwer klinkt.

Je hebt gelijk, je hoort het geluid van de motor beter, DE motor, de BOXER, HET GELUID VAN DE ORIGINELE 911 :!: :cheesy:

Overigens heb ik in mijn 993 blok regelmatig één 'tikkende klep': een hydraulische klepstoter die niet 100% en altijd zijn werk doet, namelijk de klepspeling compenseren :idea:
Plaats een reactie