11 nov 2006 15:33
11 nov 2006 15:54
11 nov 2006 17:44
12 nov 2006 0:25
Paul van Engelen schreef:Naar mijn ervaring krijgen kleppen na een tijdje ruimte en gaan dus tikken als ze niet gesteld zijn
Hoe dit komt weet ik eigenlijk niet, want door slijtage aan de klep en het inslaan op de zitting zouden ze verder 'omhoog' komen richting nokkenas en dus strakker komen te staan.
12 nov 2006 2:24
mhoeneveld schreef:Als de kleppen te strak staan afgesteld sluiten ze net niet helemaal waardoor je enorme wervelingen van hete gassen door de klepopeningen perst. Dan verbranden de kleppen redelijk snel.
12 nov 2006 23:45
Paul van Engelen schreef:mhoeneveld schreef:Als de kleppen te strak staan afgesteld sluiten ze net niet helemaal waardoor je enorme wervelingen van hete gassen door de klepopeningen perst. Dan verbranden de kleppen redelijk snel.
Denk dat die conclusie een nuancering behoeft.
Als de kleppen te strak staan dan openen ze eerder en sluiten ze later waardoor ze minder lang afkoelen, heter worden en uiteindelijk sneller verbranden, en dit dus vooral de uitlaatkleppen!
Helemaal niet meer sluiten gebeurt pas als ze véél te strak zijn afgesteld
14 nov 2006 0:27
14 nov 2006 8:56
TJJ911 schreef:Het geluid waar je om vraagt wordt over het algemeen pingelen genoemd.
Het is een soort rammelje (lage pingel?) wat kan onstaan door een te ruime klepspeling (is te stellen), maar ook slijdage van bv tuimelaars, as etc.
Ik weet niet of je het bij een boxer-motor goed kunt horen ivm met het toch al wat rauwere motor geluid.
Vaak wordt het geluid duidelijker als je je motor wat harder laat werken.. bv. rustig rijden (50km/h) even in z'n 5 zetten en het gas intrappen.
(dit was altijd een goede test bij mijn autobianchi A112, dan kon je goed horen of de kleppen gesteld moesten worden)
14 nov 2006 19:43
14 nov 2006 21:24
TJJ911 schreef:Ik vindt zeker niet dat een boxer (zeker luchtgekoeld) rauw loopt, maar wel dat het motor geluid rauwer klinkt.