Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Hitteschild uitlaat

11 nov 2006 17:10

Als ik gas geef, dan is het net of mijn uitlaat tegen iets aan trilt.
Het is enkel wanneer ik gas geef. Zou dit kunnen duiden op een versleten einddemper?
Suggesties zijn welkom. :D

CJ

11 nov 2006 17:12

Misschien losgeraakte ophangbeugels?

11 nov 2006 17:23

misschien iets van los geraakte plaatjes in de kat, of een van de dempers.

rammelt zo blikkerig,



robert

11 nov 2006 17:27

Ja rammelt blikkerig, dat is het goeie woord :D

11 nov 2006 20:08

Heb bij de 993 zo iets gehad toen de uitlaattip net rammelde tegen het achterscherm.

Maar bij de 3.2 ook wel een (gedeeltelijk) gescheurde ophangbeugel van de hoofddemper ontdekt :!: :roll:

11 nov 2006 20:29

in mijn kat zit een deuk :evil: waarschijnlijk gedaan tegen het rammelen, wat een oplossing :roll:

Geloof trouwens ook dat mijn kat lek is,ik had nog even gekeken vandaag toen ik de winter wielen monteerde ziet er niet goed uit.

Nou ja 2 januari gaat voor onderhoud naar erwin nog maar ff door sparen dan.



robert

Re: Hitteschild uitlaat

11 nov 2006 21:20

CJ schreef:Als ik gas geef, dan is het net of mijn uitlaat tegen iets aan trilt.
Het is enkel wanneer ik gas geef. Zou dit kunnen duiden op een versleten einddemper?
Suggesties zijn welkom. :D

CJ


Als ik dit lees denk ik aan de hitteschildjes die om de katalysator zitten.
Waarschijnlijk is er een bevestigingssteuntje afgeknapt.

Een lekke en of gescheurde uitlaatdemper geeft vooral een rammelend geluid en vaak de daarbij horende zwaardere uitlaat geroffel.

11 nov 2006 21:25

Robert,

gewoon de kat ertussen uit halen en een lege "kat "pijp plaatsen ,je hebt geen enkle probleem met de apk en levert een super rijgevoel op.
De auto is gewoon veel direkter en het is goed om dan ook de lambdasonde te laten vervangen. kost ongeveer 140 euro.
Dit samen is duidelijk te merken en veel goedkoper dan een echte kat .
Zit ook gewoon een lambdasonda aansluiting aan dus niks aan de hand.
In mijn album staat wel een plaatje ,FVD in duitsland verkoopt en ze staan ook wel op Ebay.
Ik weet waar ik over praat ,ik heb er zelf ook 1 onder auto . is super. : :wink:

succes..

11 nov 2006 21:45

Die kat zit er toch niet voor niks. Belachelijk om die weg te halen.

11 nov 2006 23:21

frank 964 schreef:gewoon de kat ertussen uit halen en een lege "kat "pijp plaatsen ,je hebt geen enkle probleem met de apk en levert een super rijgevoel op.
De auto is gewoon veel direkter en het is goed om dan ook de lambdasonde te laten vervangen. kost ongeveer 140 euro.
Dit samen is duidelijk te merken .....

Tja, wat heeft voor het "super rijgevoel" gezorgd hè :?: :idea:

Uit eigen ervaring weet ik dat het een wereld van verschil uitmaakt als je een versleten/defecte lambdasonde vervangt.
Of het vervangen van de kat door een leeg exemplaar ook (significant) bijdraagt aan het rijgevoel :?: :?:

12 nov 2006 0:20

frank 964 schreef:gewoon de kat ertussen uit halen en een lege "kat "pijp plaatsen ,je hebt geen enkle probleem met de apk en levert een super rijgevoel op.


Zolang de keurmeester niet door heeft dat de cat leeg is geen probleem voor de APK. Maar ik heb nu al een paar autos bij de APK zien afkeuren omdat de cat er tussen uit was gehaald.

Daarnaast komt het je motor niet ten goede. Als de hele keten lamda-sonde, motormanagement en cat goed op elkaar zijn afgestemd presteert de auto er echt niet minder om. Als je de cat er tussenuit halt is de hele brandstof mengverhouding verstoort en moet dus de auto opnieuw getuned worden.

12 nov 2006 12:12

mhoeneveld schreef:Als je de cat er tussenuit halt is de hele brandstof mengverhouding verstoort en moet dus de auto opnieuw getuned worden.

:?:
De cat haalt toch 'troep' uit de uitlaatgassen, NA de verbranding dus :?:
Wat is dan de relatie met het brandstof/lucht mengsel :?:

12 nov 2006 12:22

Ik weet Eric, dat met dat super rijgevoel is een beetje overdreven,maar het is gewoon echt voelbaar en de auto is gewoon geweldig direkt en heel spontaan op het gas ,en je voelt dat de kat geen" tegendruk " meer geeft ,hij is er gewoon sneller van geworden.
En de lambdasonde in de kat meet de waarde voor de kat zelf en niet zoals het tegenwoordig gebeurt ervoor en erachter.Dan zou het niet mogelijk zijn om de kat erussen uit te halen.
Voor het motormanagment maakt het dus helemaal niks uit,motor loopt dus ook super en loopt geen enkele schade op.
En rijdt net zo zuinig als voorheen.

12 nov 2006 12:28

mhoeneveld schreef:
Daarnaast komt het je motor niet ten goede. Als de hele keten lamda-sonde, motormanagement en cat goed op elkaar zijn afgestemd presteert de auto er echt niet minder om. Als je de cat er tussenuit halt is de hele brandstof mengverhouding verstoort en moet dus de auto opnieuw getuned worden.


Niet dus :shock:

Ik monteer al jaren speciale RVS katvervangers ( ong. Euro 300,-) en er is duidelijk een positief verschil te merken. De auto reageert net iets beter op het gaspedaal en accelereert net iets makkelijker.
Altijd positieve reactie's gehad, nooit gehoord dat het geen verschil maakt met de originele katalysator. :lol:

12 nov 2006 12:36

Renntech schreef:Altijd positieve reactie's gehad, nooit gehoord dat het geen verschil maakt met de originele katalysator. :lol:



Als is het alleen maar het verschil aan gewicht in de portemonaie 8)

Ik heb er zelf ook een lege 'kat' onder ..... :thumleft:

12 nov 2006 13:41

Bedankt voor de reacties mensen!!!

In januari ben ik klaar met mijn opleiding en heb ik weer wat meer tijd om
het verder te gaan uitzoeken. Het zou wel eens kunnen dat ik mezelf dan een katvervanger cadeau geef. :wink:

CJ

12 nov 2006 22:57

Ik heb geen kat, wel twee konijnen...
Plaats een reactie