Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

3.2 uit 84 motor revisie en opvoeren

12 nov 2006 11:58

ik heb een 3.2 uit 84 waar ik 7 a 8 keer per jaar mee naar het circuit ga.
het onderstel is aangepast, turbo remmen, verlaagt, dikkere torsies achter, gele konis, en michelin pilot cup sport eronder. Ook een rolkooi race stoel en verder alles wat je niet nodig hebt eruitgeschroefd.
close ratio versnellingsbak en sper differentieel zit er inmiddels ook onder.
Ook heb ik zo een SSI RVS free flow uitlaat eronder zitten.
Hij heeft 251000km gelopen en ik ben er nu aan toe om de motor aan te pakken.
Ik mik op ca. 280 pk bij 7000 toeren/min.
Ik ben van plan het hele blok te splitsen en dan weer nieuw op te bouwen. Lagerwerk controleren en zonodig reviseren, nieuwe zuigers en bussen, koppen en kleppen fris maken en andere klepveren, snelle nokkenassen en indien nodig een andere injectie. Ik heb ook gedacht aan carburateurs, maar kies toch voor injectie.
Wie weet waar ik gegevens vandaan kan halen hoe ik dit het beste kan doen, en waar ik de onderdelen kan halen. Ik hoop dat er iemand is die een gelijk traject heeft doorlopen.
Als iemand specifieke informatie wil of vragen heeft over wat ik tot nu toe gedaan heb zal ik daar natuurlijk ook graag op ingaan.
groeten Floris

12 nov 2006 12:09

Ook een rolkooi race stoel en verder alles wat je niet nodig hebt eruitgeschroefd.
:roll: rolkooi en race stoel lijkt me juist iets wat je wel nodig hebt :wink:

Allereerst welkom
en klinkt als een machtige auto

ik kan je niet verder helpen op het technische gebied
bij mijn weten heeft hier nog niemand een dergelijk traject ondernomen
jeroen 914 is wel een wizzkid dus ik verwacht dat die je
wel verder kan helpen aan meer info.

Is het monteren van een 964 motor mss niet een goedkopere manier
om aan meer pk te komen?

12 nov 2006 12:15

Het verhogen van het motorvermogen bij een 3.2 naar heel veel meer vermogen is technisch gezien goed mogelijk.

Maar omdat je dan als basis een motorrevisie moet uitvoeren en moet uitgaan van vervangen van de zuigers, aanpassen van cilinderkoppen, vervangen van nokkenassen en het complete inlaatsysteem, kun je je afvragen of het een slimme zet is. :shock:

Voor het zelfde geld koop je een 993 motor met hetzelfde vermogen, meer koppel, meer betrouwbaarheid.

Ook al is een opgevoerde hoogtoerig jankende 3.2 natuurlijk leuker. :lol:
Laatst bijgewerkt door Renntech op 12 nov 2006 12:35, in totaal 1 keer bewerkt.

12 nov 2006 12:33

ah toch niet zo n verkeerde gedacht dus
over het inbouwen van een 993 motor in een 3.2
is een artikel verschenen in een oude 911&PW
bij interesse wil ik em wel inscannen

12 nov 2006 15:12

Een andere motor heb ik ook aan gedacht. Maar het gaat mij niet om alleen om meer vermogen, het gaat ook om de sport van het sleutelen en zelf wat creeren. Dus ik wil inderdaad met de bestaande 3.2 motor aan de slag. Overigens is 231pk ook ruim voldoende om over het circuit te blazen. Mijn motor wordt al een beetje oud en ik verwacht dat hij kapot gaat als ik niet ingrijp. Ik rijd vaak samen met een andere jongen met een standaard 3.0SC en qua vermogen zijn onze autos ongeveer gelijk.
D.w.z. dat ik ergens tijdens de 251000km een aantal pks ben verloren. Ook begint de mijne wat olie te gebruiken/ lekken.
Dus als ik toch moet gaan reviseren, dan maar metteen goed!

12 nov 2006 22:48

eigenlijk geen goed draadje voor mij :twisted:

als je toch zuigers cilinders gaat vervangen, dan kan je volgens mij naar 3.4 liter

zuigers met een wat hogere compressie en de koppen aanpassen voor dubbele ontsteking

scherpere nokkenassen (met overlap) werken niet met het standaard injectie systeem
er zijn legio PEFI (programable electronic fuel injection) systemen te krijgen

dat kan met het standaard spruitstuk maar mooier (€€€€€€€) is dan ook weer naar 6 aparte gaskleppen te gaan

kijk dan meteen even voor een 'wasted spark' ontsteking (met 3 bobines - of 6 in geval van dubbele ontsteking) zodat je die lompe verdeler ook op de afvalhoop kan gooien

het is niet zo zeer een kwestie van "wat kan" maar meer van "wat kan je betalen" :mrgreen:

leesvoer:
"how to rebuild & modify porsche 911 engines" van Wayne Dempsey
"911 performance handbook" van Bruce Anderson

kijk ook eens rond op de fora van Pelican Parts
911 tech forum:
http://forums.pelicanparts.com/forumdis ... &forumid=8

911 engine rebuild forum:
http://forums.pelicanparts.com/forumdis ... orumid=257

13 nov 2006 13:26

Ik ben in eerste instantie op zoek naar meer toeren (en dus natuurlijk meer vermogen) maar niet extra meer vermogen door de inhoud te vergroten. Dubbele ontsteking probeer ik op deze manier ook te vermijden. Dus tot zover is mijn plan:
Standaard cilinderkoppen fris maken en zwaarder klepveren evt. tuimelaars vervangen, hoge zuigers, snelle nokkenassen, ander injectie systeem, ik mik inderdaad op 6 aparte gaskleppen, en mijn SSI free flow uitlaat. Nu komt de vraag welke exacte typen, fabrikaten en waar kan ik dat halen.

13 nov 2006 13:49

Laat ik de tegen vraag stellen:

In hoeverre heb je je er zelf al in verdiept en wat is het budget?
Anders is de kans groot dat je antwoorden krijgt die je allang weet.

Je kunt het best na wat info te hebben verzameld één iemand/ bedrijf nemen om te komen tot de motor die je wilt. Ook al is het alleen om de info en het betrekken van onderdelen en montage tips.

Via een forum kom je uiteindelijk net niet ver genoeg omdat er bij de meesten weinig tot geen ervaring is wat betreft tuning. Zeker als het om een vergevorderde tuning gaat zoals jij voor ogen hebt.

Erwin.

13 nov 2006 15:10

Ben het helemaal met Erwin eens
Sterker nog... zelfs de meeste specialisten zullen je niet veel verder kunnen helpen :roll:

maar... om je toch nog wat op weg te helpen :mrgreen:

ITB's (individual throttle bodies)

http://www.twminduction.com/
voor porsche hebben ze 2 verschillende versies
de goedkoopste werkt met Weber spruitstukken en gaskabel bediening
ze hebben ook een versie met aparte spruitstukken die recht naar beneden lopen (bij een Weber spruitstuk staan de binnenste en buitenste onder een hoek)
Je kan eens bij De Bock informeren, die heeft geloof ik nog een setje TWM's liggen

http://www.jenvey.co.uk/
wat ik heb begrepen zijn de Jenvey's nog iets beter dan de 'dure' versie van TWM

Ik heb ook al ITB's gezien van verwoede knutselaars die carbs gebruiken en dan de spruitstukken aanpassen voor injectoren
of mensen die ITB's van grotere motorfietsen aanpassen zodat ze op het blok passen...

kwa injectie systeem zijn er teveel mogelijkheden om op te noemen
van zelfbouw systemen van Megasquirt tot het peperdure Motec
Ik geloof dat DTA hier in Nederland regelmatig wordt gebruikt (dus dat zou handig zijn als je 'support' nodig hebt)
Verder heb ik ook goeie dingen gelezen over Haltech

Voor nokkenassen geldt ook weer het zelfde
Meer dan genoeg keus. Zowel van Porsche zelf als aftermarket
Beter om dat aan iemand anders over te laten
Het bepalen van de juiste duratie, hoogte, etc. is niet eenvoudig

Een 3.2 is standaard niet zo'n toeren monster, dus behalve de klepveren zal je bv ook lichtere/sterkere drijfstangen moeten gebruiken
Krukas laten balanceren, lichter vliegwiel...
Het een resulteert weer in het ander en het lijstje wordt dan al gauw haast oneindig

Als je naar een hogere compressie wil, is de dubbele onsteking eigenlijk wel een must

Als je toch nieuwe/andere zuigers en cilinders gaat gebruiken, dan toch maar meteen wat groter (levert weer extra koppel op) omdat het relatief weinig extra kosten met zich mee brengt...

De materie is gewoon te complex en je kan dus niet zo maar hier en daar wat onderdelen bestellen en de boel in elkaar schroeven
Je moet het echt als één geheel bekijken

Kans is bv groot dat je SSI's ook nog een beperkende factor gaan zijn
Zeker als je je vermogen in het hogere toeren gebied wil zoeken

Op het forum hier zal je niet veel wijzer worden. Ik denk dat Erwin de enige hier is die ervaring met dit soort modificaties heeft

En zoals Erwin ook al weer aankaart... veel zal ook afhangen van je budget

Ga op je gemak eens spitten op de fora van Pelican Parts
Dan heb je voorlopig wel voor een maandje leesvoer :mrgreen:

En bel (of ga langs) bij Erwin of een andere specialist met ervaring

29 nov 2006 2:38

Jongens bedankt. Ik heb inmiddels erwin ontmoet op een driftsessie in lelystad, en ik heb besloten om met hem verder te gaan. Ik begin met PMO carburators 46mm en een aangepaste ontsteking om te kijken of dit al voldoende toeren en kracht geeft. Daarna gaan we de motor kompleet reviseren, zodat ik zonder risico 7000 toeren kan maken.
Kost wat maar dan heb je wel weer wat moois neer gezet.
Bedankt voor de interesse en wanneer alles gedaan is zal ik mijn ervarigen weer delen.
groet, floris

29 nov 2006 2:58

PMO's zijn super, maar als die binnen je budget liggen zou ik denk ik toch voor ITB's gaan
Wat ga je (of Erwin) precies met de ontsteking doen?

29 nov 2006 14:33

Omdat het motormanagement wegvalt moet ie volgens mij omgebouwd worden naar een opzichzelf staande unit. Normaal zou je dan de verdeler en bobine van een 3,0SC nemen. maar dat past niet want de verdeler van een 3.2 draaid de andere kant op. Dus zonder het blok open te maken gaat dat niet.

Betreft ITB: Bij carburateurs heeft ook iedere cilinder zijn eigen gasklep. Ik verwacht minder problemen te hebben met carburateurs. Eenmaal de goede sproeier bezetting en ze gaan 30 jaar mee. Ik ben niet zo een electronika jongen en aan carbs kan ik tenminste sleutelen

27 dec 2006 22:12

er dan maar hopen dat die jongen met die SC niet nog steeds harder gaat....

19 aug 2007 17:45

Mijn auto is alweer een tijdje af en ik zou nog laten weten hoe het is afgelopen.
Uiteindelijk heb ik gekozen om naast de PMO's en de race ontsteking ook direkt een complete motorrevisie uit te laten voeren waarbij ook nog S-nokkenassen en JE zuigers gemonteerd werden. Alles dus!!
Resultaat: 275PK bij 6600 toeren. Ik heb min rondetijden op zandvoort met 5 seconden naar beneden gekregen. En het kan nog harder. Dit was precies wat ik voor ogen had. Hij loopt heel erg soepel en door de PMO's reageert hij heel erg snel op het gas. Vooral het stukje boven de 6000 toeren is fantastisch! Ik rijd nu wel met oordopjes in. Volgas is oorverdovend.
Graag wil ik op deze manier ook nog Erwin (Renntech) bedanken. Petje af voor hoe hij dit omvangrijke en kostbare project tot een goed einde heeft gebracht!!
Groeten Floris

19 aug 2007 18:08

Klinkt goed Floris! Ben benieuwd hoe hij klinkt 8)

19 aug 2007 18:19

Wij willen Pheautoos :!: :D

19 aug 2007 22:10

Floris,

ik heb destijds je auto zien staan...motor zag eruit en klonk als om "door een ringetje te halen"....

19 aug 2007 22:44

Als iemand mij verteld hoe ik fotos kan laten zien zal ik ze morgen bijvoegen.

19 aug 2007 23:02

DEZE topic even doorlezen, en dan ben je op de hoogte !

19 aug 2007 23:23

dit is een test.
Afbeelding
morgen meer

19 aug 2007 23:33

Nog een test want de foto moet groter
Afbeelding
Dit gaat wel lukken, zal morgen wat mooie plaatjes sturen

20 aug 2007 9:40

Hier zijn ze dan
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Overigens is op de actie foto nog mijn oude voorkant te zien.
Ik heb een kofferklep en bumper van een 73-er RS gemonteerd, de 73-er schermen worden deze winter gemonteerd.
7 september ga ik weer rijden bij de HARC op Zandvoort
gr, Floris

20 aug 2007 9:45

gaaf project :thumleft:

20 aug 2007 11:00

Dat ziet er idd gelikt uit :shock:
Waaaaaw

20 aug 2007 11:46

Jeetje Floris,

doet pijn aan mijn ogen dat geglim ! Ziet er mooi uit :D

Ik rijd nu wel met oordopjes in. Volgas is oorverdovend.


HEEL verstandig :!: :D
Plaats een reactie