Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Ratel, rammeltje 944s

09 dec 2006 16:52

Ik heb een 944s uit '87, 300.000 + erop loopt als een zonnetje.
Ik had dit al eens eerder gehoord, maar nooit echt druk om gemaakt, tot m'n vader er onlangs over begon. Als ik m'n auto start (koude start) dan is er een rateltje rammeltje wat van voorin de motor lijkt te komen. Het duurt tussen de 20 en 30 sec. Ik heb dit al eens eerder aan een porsche specialist gevraagd, en deze zei dat het te maken had met de smering, dat olie in de motor zakt als hij stil staat, en dat het ongeveer die tijd duurt todat de olie weer boven in de motor is. Toch is m'n pa er niet helemaal gerust op, en zijn ervaring met motoren in acht nemend, ik ook niet. Had t natuurlijk ff aan Rennsport moeten vragen toen ie daar vorige week voor de apk stond (want je hebt porsch specialisten en porsche Specialisten), maarja je kent t, hij laat, ik haast, slecht weer blij weer naar huis te kunnen.

Iemand hier al eens van gehoord? Ik zal de komende tijd wat specifieker erop letten, bijvoorbeeld hoe lang ie moet stilstaan voordat ik dit geluid hoor etc.
Laatst bijgewerkt door Webber op 11 dec 2006 1:11, in totaal 1 keer bewerkt.

09 dec 2006 18:45

Zitten er op een 944 hydraulische klepstoters? Heb wel eens gehoord dat die idd bij koude start tikken door terug gelopen olie. Of het kwaad kan........... geen idee. :roll: :wink:

09 dec 2006 21:15

Ja, een 944 is met hydraulische klepstoters. Als het geluid na een poosje van het een op het andere moment weg is kun je er vanuit gaan dat dit het is. Kan geen kwaad, als het tikken maar verdwijnt. Misschien gebruik je (te) dunne olie waardoor de klepstoters makkelijker leeg kunnen lopen?

09 dec 2006 21:21

Double G schreef:Ja, een 944 is met hydraulische klepstoters. Als het geluid na een poosje van het een op het andere moment weg is kun je er vanuit gaan dat dit het is. Kan geen kwaad, als het tikken maar verdwijnt. Misschien gebruik je (te) dunne olie waardoor de klepstoters makkelijker leeg kunnen lopen?


Denk net hetzelfde princiepe als met een turbo..Je moet dan juist dunne olie gebruiken voor de koude start zodat daar ook voldoende olie naar toe stroomt. Zelfde geld als het goed voor de hydralische klepstoters.

11 dec 2006 1:11

Prima bedankt, ben ik weer gerust gesteld, en eleven, niet zo'm kort lontje, ik zei toch al dattik t was vergeten :wink:

En over dat ik vind dat er verschil is tussen hem en anderen, jah ik ben erg tevreden met lothar, hij doet net even dat stapje extra, bv; toen m'n auto voor gespoten was, stond hij nog ff extra te poetsen, zodat t minieme kleurverschil tov achter echt niet meer te zien was. Zulke dingetjes, top toch :!:

11 dec 2006 1:25

Als het exact het geluid is zoals jij het uitlegt dan denk ik niet aan stoters die tikken maar aan een rammelende ketting tussen de nokkenassen. :shock:
De spanner kan ook de geest gaan geven en 's nachts teveel de druk verliezen en eerst een tijdje olie druk nodig hebben voor deze weer op spanning staat. Als dit het echt is, of de geleiderblokjes/ ketting/ nokkenassen, dan zou ik daar niet te licht over denken.


Afbeelding

11 dec 2006 1:43

dat op de foto ziet er beroerd uit :shock: .


Brengt dat nog een hoop andere schade met zich mee? zuigers , kleppen?



robert

11 dec 2006 15:26

Renntech schreef:Als het exact het geluid is zoals jij het uitlegt dan denk ik niet aan stoters die tikken maar aan een rammelende ketting tussen de nokkenassen. :shock:
De spanner kan ook de geest gaan geven en 's nachts teveel de druk verliezen en eerst een tijdje olie druk nodig hebben voor deze weer op spanning staat. Als dit het echt is, of de geleiderblokjes/ ketting/ nokkenassen, dan zou ik daar niet te licht over denken.


Ahum, m'n pa was ook bang voor die ketting, binnenkort maar weer een nachtje bij de garage zetten.... :cry:

11 dec 2006 15:58

rob964.c4 schreef:dat op de foto ziet er beroerd uit :shock: .


Brengt dat nog een hoop andere schade met zich mee? zuigers , kleppen?



robert


Vertel mij wat..
Afbeelding

De rekening ziet er nog beroerder uit.... :roll: :x :wink:

Ik had het geluk dat het bij stationair toerental gebeurde en dat de kleppen er redelijk ongeschonden van af waren gekomen (beetje bijslijpen), maar doorgaans gaan er minimaal een paar krom, is er kans op beschadigde zuigers, breken de tanden van de nokkenassen (2x 600 Euro ex BTW dacht ik) en met een beetje pech breekt de hele nokkenasspanner uit je blok=> kop stuk.

Ik sluit me dan ook bij Erwin aan.. Is het geen duidelijk tikken (ook wel eens gehad) maar echt ratelen, zou ik liefst geen meter meer rijden.. :roll:

11 dec 2006 21:16

Nou een ratel is t ook weer niet, maar ga toch maar ff checken :roll:

18 dec 2006 16:09

kan alsnog best wel meevallen, als er vuil in de klepstoters zit en dat ze daardoor leeglopen tijdens stilstand, is het met schoonmaken gebeurd, en is de rekening nog te overzien. Als idd de (hydraulische) kettingspanner kapot is, of kapot aan het gaan is, nja.. zie die foto hierboven... :)

18 dec 2006 17:06

Hoi Webber.

Haal even je kleppendeksel los en kijk of je de klepstoters kunt indrukken.

Als dat het geval is (met weinig kracht) zijn je klepstoters versleten.
300000km is niet niks.
Plaats een reactie