Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
04 jan 2007 9:29
Gisterenavond mijn vliegwiel verwijderd van mijn 2,2 coupe ivm preventief vervangen keering
to mijn verbazing was de eerste bout krom die ik er uit draaide en de tweede brak spontaan af zonder echt kracht te zetten, denk zelf iets van een slecht stukje in het metaal aan het breukvlak te zien.
nu de vraag hoe krijg ik die bout netjes uit de krukas zonder de oude draad te beschadigen of op nieuw te tappen, er steekt geen draadeind meer uit.
Zelf het idee voor te boren en dan met een dremel verder uit te freezen tot dat ik de draad van de bout naar binnen kan slaan met een center of iets dergelijks.
Wellicht heeft iemand nog een tip om het gemakkelijker te doen
Greetz John
04 jan 2007 9:36
Misschien ben je
HIER iets mee
04 jan 2007 9:39
hee super das snel ga gelijk even een setje bestellen
04 jan 2007 9:41
Je vliegwiel is er af he, je kunt een kleiner gat boren, daar schroefdraad in tappen bv m5.
Daar een boutje indraaien, dan het metaal warm maken naast de bout en zo proberen er uit te draaien. (is bij mij gelukt)
Uit boren kan ook zonder de schroefdraad te beschadigen, maar is wel belangrijk dat je goed centreert en een boorkolom gebruikt tegen het weglopen. Daarna kun je voorzichtig het restant er uit halen.
Zou hem nadien wel even natappen om weer zuivere draad te krijgen.
Succes verder.
04 jan 2007 11:02
Deze bouten zijn voor eenmalig gebruik. Wellicht dat een vorige eigenaar dit een mooi "bezuinigingspunt" vond ?
Ik zou ze gelijk allemaal vervangen...
gr.
dick
04 jan 2007 11:18
Ik begrijp dat de kop van de bout is gebroken, dan moet de rest er toch relatief eenvoudig uitgedraaid kunnen worden? Mogelijk dat ze loctite hebben gebruikt. 'Gewoon' een gaatje boren en daar een bout in draaien, dat lijkt mij de beste manier. Je kunt ook een linksdraaiende tap proberen ipv de bout.
04 jan 2007 11:28
Probeer hem eens in te spuiten met wat kruipolie en vervolgens met een (kleine) beitel hem los te kloppen.
Dit werkt meestal wel, mits je genoeg ruimte hebt om fatsoenlijk te werken met een hamer.
Of:
Een linkse tap gebruiken.
Of
Proberen (ik weet niet of je er goed bij kunt) een kleinere bout er op te lassen, en zo de andere bout er uit draaien.
Anders zit er niets anders op dan uitboren en opnieuw draad tappen.
Succes
04 jan 2007 11:37
Dat bovengenoemde setje van Midlock is een prima oplossing.
Anders kun je hetzelfde bereiken door in de bout een kleiner gat te boren en daar tegendraad in te tappen. Bout met tegendraad er in draaien en vervolgens gewoon door blijven draaien en je verloren draadeind komt mee omhoog.
Een goede metaalwarenhandel of automaterialen handel kan je aan tegendraads materiaal helpen.
04 jan 2007 11:42
ga vannavond gelijk even aan de slag, bedankt voor de tips iniedergeval
04 jan 2007 11:47
Dat setje van midlock werkt perfect maar probeer het eerst gewoon met een bout en engels schroefdraad, dit omdat je als dit niet lukt je altijd nog dat setje kan gebruiken. Maar als je begint met dat spul en het breekt af kan je niets meer, dat spul is zo achterlijk hard.(spreek uit ervaring)
Dus ik zou hem zeker aanschaffen, maar kijk uit dat ze niet breken.
Michael.
04 jan 2007 14:27
Wat evt. ook nog een manier is:
Een 'gleuf' of kruis erin slijpen (als dat mogelijk is natuurlijk en het met een schroevendraaier proberen.
persoonlijk vind ik de linkse tap fijner.
Succes!
CJ
04 jan 2007 21:12
Ik heb ze er uit gehaald dmv de bouten te bevriezen met een spuitbus waar je ook cv leidingen mee kunt bevriezen. Om dat ze mijn ooit verteld hebben dat verwarmen niet mag
05 jan 2007 0:31
Ga vooral niet met een dremel, beitels en een brander aan de gang! Voor je het weet is je krukas (draad, aanlegvlak vliegwiel, etc...) beschadigd en kun je een nieuwe krukas kopen.
Ook niet met een linkse tap proberen los te draaien. Een tap is om te tappen en niet om kracht op te zetten! Het materiaal van een tap is keihard om goed te kunnen snijden, maar kan niet veel torsie verdragen. Als de tap afbreekt ben je nog veel verder van huis.
Ik zou je adviseren om niet zelf verder te (ver-)prutsen maar een profi je bouten te laten verwijderen. Kost altijd minder dan na een mislukte poging je motor open maken, krukas vervangen/repareren enz. en dan de boel met nieuwe lagers en pakkingen weer dicht maken.
Als je persé zelf aan de gang wil zou ik linkse draad tappen (goed centreren en het gat met steeds grotere boortjes opboren en tijdens het boren steeds goed koelen en smeren). Met een linkse bout (sterkte minimaal 10.) proberen de vliegwielbout te verwijderen. De midlock tool ken ik niet maar het zou ook goed kunnen werken.
Vooral niet heet stoken, gaan hameren of slijpen! Daar zijn je kruk en het lagerwerk van je torretje niet blij mee.
Heb je de bout (en zijn collega's) eruit dan alle boutgaten met een goede tap brandschoon tappen (weer veel koelen en smeren). Met perslucht alle oude loctite eruit. Nieuwe originele krukasbouten gebruiken (geen gebruikte rommel) en de bouten met loctite vastzetten. Doe je dit niet, werk je niet schoon of gebruik je goedkope bouten, loopt je vliegwiel los en gaat lassen op de krukas --> einde krukas of erger.
Nogmaals, ik zou niet zelf gaan rommelen, maar als je het echt zelf wil proberen is dit de manier.
05 jan 2007 8:54
Heren alle bedankt voor de tips
heb heel klein voor geboord in de gok dat bij het afbreken van de bout hierbij tevens het probleem met de loctite was opgelost heel zachtjes een hele kleine torax er in geslagen, en draaide gelukkig zo los.
uiteraard nieuwe bouten die er op gaan, zag dat alle bouten iets krom waren. Weet bij de volledige revisie van mijn andere motor dat ik de tip kreeg om bij het vast zetten van het vliegwiel, het vliegwiel tegen de bouten aan te drukken voor het vast zetten of wel tegen de bout aan in tegengestelde draairichting van de motor.
Dit voorkomt het probleem wat is ontstaan denk ik.
veroorzaakt door een kleine verschuiving met een grote kracht, tegen de bouten aan waardoor er 1 is afgebroken. Een kennis van mij is lagerspecialist bij de marine, welke gisteren avond het breukvlak van de bout heeft bekeken, waaruit geconcludeerd wordt dat het een zijdelingse kracht is geweest waardoor de bout is afgebroken.
Probleem iniedergeval opgelost, iedereen bedankt voor het mee denken
Greetz John
05 jan 2007 11:12
Nur Links schreef:Ga vooral niet met een dremel, beitels en een brander aan de gang! Voor je het weet is je krukas (draad, aanlegvlak vliegwiel, etc...) beschadigd en kun je een nieuwe krukas kopen.
Ook niet met een linkse tap proberen los te draaien. Een tap is om te tappen en niet om kracht op te zetten! Het materiaal van een tap is keihard om goed te kunnen snijden, maar kan niet veel torsie verdragen. Als de tap afbreekt ben je nog veel verder van huis.
Ik zou je adviseren om niet zelf verder te (ver-)prutsen maar een profi je bouten te laten verwijderen. Kost altijd minder dan na een mislukte poging je motor open maken, krukas vervangen/repareren enz. en dan de boel met nieuwe lagers en pakkingen weer dicht maken.
Als je persé zelf aan de gang wil zou ik linkse draad tappen (goed centreren en het gat met steeds grotere boortjes opboren en tijdens het boren steeds goed koelen en smeren). Met een linkse bout (sterkte minimaal 10.) proberen de vliegwielbout te verwijderen. De midlock tool ken ik niet maar het zou ook goed kunnen werken.
Vooral niet heet stoken, gaan hameren of slijpen! Daar zijn je kruk en het lagerwerk van je torretje niet blij mee.
Heb je de bout (en zijn collega's) eruit dan alle boutgaten met een goede tap brandschoon tappen (weer veel koelen en smeren). Met perslucht alle oude loctite eruit. Nieuwe originele krukasbouten gebruiken (geen gebruikte rommel) en de bouten met loctite vastzetten. Doe je dit niet, werk je niet schoon of gebruik je goedkope bouten, loopt je vliegwiel los en gaat lassen op de krukas --> einde krukas of erger.
Nogmaals, ik zou niet zelf gaan rommelen, maar als je het echt zelf wil proberen is dit de manier.
eh......... een linkse tap is speciaal gemaakt voor het losdraaien van afgebroken bouten/tapeinden. Hier kun je geen draad mee tappen.
05 jan 2007 12:01
Mooi dat het gelukt is. Als ik dit zo lees mag je van geluk spreken dat het vliegwiel niet tijdens het rijden is los gekomen, dat zal een aardige ravage geven
05 jan 2007 13:39
Klopt,
vandaar ook dat ik bij aanschaf eerst het blokje er uit lepel en alles even helemaal naloop, reden was om preventief de kering te vervangen ivm 15 jaar stil staan, alles wat na de fabriek ooit los is geweest, door derde, wil ik op zn minst zelf nagekeken hebben.
Klinkt misschien wat overdone maar bij mijn andere porsche zat bv in de hoofd remcylinder een cupje andersom. Gelukkig geen klaverblaadjes gepakt destijds anders had ik ook bij de wrecked excotics gestaan hahahaha.
maar goed, je verbaasd je soms toch wel, brandstofleidingen die niet voorzien zijn van klem ed.
VAN van de dynamo die ooit eens onprofecioneel is los getikt en een stukje is afgebroken, veel werk om met alutite het aluminium weer te hardsolderen, daarna ballanceren ed.
zekerheid voor alles zeg ik maar, met mijn 2,2 targa rij ik dan ook gerust wel eens een stukje 200 + zonder zwetende handjes
05 jan 2007 14:41
Na een flink aantal jaren sleutelen aan oude(re) auto's verbaas ik me helemaal nergens meer over. Je moet niet vergeten dat veel auto's in een stadium komen dat de eigenaar het allemaal geen bal kan schelen, ding moet gewoon rijden tegen zo min mogelijk kosten, of ze worden helemaal opgetuigd met allerlei niet orginele aftermarket rotzooi.
De ventilator is overigens van magnesium, repareren lijkt mij lastig.
05 jan 2007 15:25
weer wat geleerd, dacht dat het alumium was, maar vergist dus
met alutite toch een stuk kunnen hard solderen, hecht echt goed en is niet meer los te krijgen. is de behuizing ook van magnesium dat je weet
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.