Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Tip Gevraagd: Startmotor 3.2 krijg ik niet los !!??

18 jun 2004 22:51

Kan iemand mij vertellen hoe ik de bovenste inbus-bout los krijg om mn startmotor van de bak los te krijgen ? Betreft 911 3.2
Die bout zit op een onmogelijke plaats; moet dit met een lang verlengstuk en zo'n knietje (van de dopsleutelset) misschien ??

Startmotor draait wel rond maar het tandwiel blijft vastzitten waardoor de krans niet wordt aangedreven; hij moet er dus uit......

Tot dusver kom ik niet verder dan hele vieze handen.....

19 jun 2004 18:57

Na de massakabel te hebben losgemaakt, maak je de startmotor los met een lange imbus dop 10.
De lengte van de dop die ik gebruik is 15 cm.
(speciaal porsche gereedschap P119)
Hier zet ik meestal nog een kort verlengstuk op, een verloopstuk van 1/2"
naar 3/8" en een 3/8"ratel.

Ik ga dan onder de auto staan met het gezicht naar achteren.
Met de rechterhand plaats ik de ratel op de al geplaatste imbusdop met verlengstuk en plaats vanaf de rechterkant de ratel. In dit geval bedoel ik met rechts de andere kant dan de startmotor.
Met de linkerhand houdt ik nu de ratelkop tegen en met de rechterhand druk ik de ratel naar boven.(wel vanaf de rechterkant.)

Soms lukt het ook om vanaf de linkerkant de ratel naar beneden te trekken. (startmotorkant)

Zorg er vooral voor dat de imbusdop er minimaal een milimeter of 8 inzit, anders draai je bij zwaargaande moer, de moer van binnen rond en dan heb je voorlopig een probleem. :oops:

Sucses, Erwin.

20 jun 2004 15:42

Haarlem - Steenwijk 137,4 km... :wink:

21 jun 2004 11:46

"Duidelijker kunnen we het niet maken, makkelijker wel" ..... maar alleen door het te laten doen ;) Afbeelding

Startmotor

21 jun 2004 17:20

Dank voor de reakties, ik heb inderdaad nog geen zin om toe te geven dat het me niet zou lukken; maar dat ding zit wel op een rotplek zeg.

Vanavond kruip ik er nog een keer onder....

21 jun 2004 17:27

thats the spirit :D :wink:

21 jun 2004 21:50

Ik ben een watje, ik geef me over.... :oops: Voor het eerst dat ik sjaggie ben mt mn P... :x

Ik begrijp het concept door vanaf de andere kant over de bak heen te komen, het is me allemaal te krap pielen. Ik denk dat de lengte van de stukken echt kritisch is om uiteindelijk de juiste ruimte voor de ratel te houden.

Ik ga morgen mn onderhoudsman in Uithoorn maar bellen voor een date.......

21 jun 2004 21:55

lindemans schreef:Ik ben een watje, ik geef me over.... :oops: Voor het eerst dat ik sjaggie ben mt mn P... :x

.......


Het is nog geen eens 10 uur man 8)
Kom op nog ff doorgaan

21 jun 2004 22:24

lindemans schreef:Ik ga morgen mn onderhoudsman in Uithoorn maar bellen voor een date.......


Ik zeg niks... :wink:

Afbeelding

21 jun 2004 23:03

Al dat commentaar het ene gaatje in en het andere gaatje uit. Je weet, de beste stuurlui staan nog steeds mee te kijken !!!!
Gewoon een afspraak bij Pietje K. en laten repareren die hap. Beter voor je gemoedsrust. :lol: :lol: :lol:
Succes !!!!

21 jun 2004 23:15

Sweetdutch schreef:Al dat commentaar het ene gaatje in en het andere gaatje uit. Je weet, de beste stuurlui staan nog steeds mee te kijken !!!!
Gewoon een afspraak bij Pietje K. en laten repareren die hap. Beter voor je gemoedsrust. :lol: :lol: :lol:
Succes !!!!



Pietje K. :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :roll:

22 jun 2004 0:47

Het mooie is dat ik op mijn capitulatie veeel meer reacties krijg dan op mn vraag zelf. :D

Echt, volgens mij moet je zowat gienekoloog zijn om die startmotor uit te bouwen. .... :?

Ik ga'm lekker wegbrengen en straks met plezier de rekening aftikken........ :wink:

Ik weet wie je bedoelt met Pietje K. maar hij gaat een paar straten verder naar Rob G.....

22 jun 2004 6:04

"ik zeg niks" was een geintje, vandaar de :wink: erachter.
'Pietje K" komt ook in het drup, drup, drup verhaal voor, vandaar :wink:

Verder geen enkel commentaar op iemand die zelfs maar probeert zijn eigen startmotor uit te bouwen. Zeker niet van iemand die al een weekend uittrekt om zijn ruitenwissers te vervangen of een kinderstoeltje in te bouwen... :lol:
Zeker na het verhaal van Erwin gelezen te hebben, zou ik al opgegeven hebben. Ach ja, je hebt sleutelaars en sufferds met twee linker handen die gewoon de rekening moeten aftikken (en daar bedoel ik dan mezelf mee, voordat er weer iemand in de boom gaat zitten. :twisted: )

By the way, zo over Piet K en Rob G praten geeft misschien wel het verkeerde beeld :lol:
Afbeelding

maar we hebben het hier gewoon over de respectievelijke Porsche specialisten Kraan en Goossen...

22 jun 2004 11:01

Ik ben doorgaans verdraaid handig al zeg ik het zelf; jist daarom kan ik het eigenlijk niet hebben dat ik dat kreng niet van zn plek krijg.
Aleen blijf ik vooralsnog van de core-motor zelf af; mede ook om het onderhoudsboekje compleet te houden met de stempels. Ik ben op weg naar Zweden vorig weekeinde zelfs langs de P.dealer in Hamburg gereden om een ontbrekend stempeltje uit 1996 alsnog te halen....

Gezien de hoge kosten overweeg ik echter wel om tzt zelf het blok eronder vandaan te trekken als dat nodig is; mooi project een keer voor de winter. Mijn olieverbruik begint de laatse 10.000 km wat aan te trekken....Nog ruim binnen de marges die Porsche stelt, maar ik kan me niet voorstellen dat 1.5 liter op de 1.000 km nog echt acceptabel gevonden kan worden (daar zit ik overigens nog lang niet aan gelukkig...)

Goed om te zien dat Rob Goossenz'n naamsbekendheid ook groeinde is; erg leuke en goeie vent volgens mij. Terecht om de namen maar eens volledig te noemen Horn; ik wilde geen sluikreklame maken vandaar....
Maandag 28e gaat-ie naar Rob.
Hij zei ook: je moet niet zelf aan je P. sleutelen, dat moet je aan mij over laten....voorlopig 1-0.

01 jul 2004 0:24

Startmotor is er uit; zat erg vast zei Rob, nooit eerder los geweest.

Ik heb m een paar keer moeten starten door m een tik met een hamer te geven; " dat was inderdaad te zien "....zei Rob...

Deze week heb ik weer een 911 die ik NIET hoef aan te duwen.....jammer voor de buren....

19 jul 2004 0:53

Hij is vervangen inmiddels; kwestie van juiste gereedschap om erbij te kunnen.
Gereviseerde starten loopt 2x zo snel als ik gewend was; merk ik er toch nog wat van ook .....

19 jul 2004 2:26

lindemans schreef:Echt, volgens mij moet je zowat gienekoloog zijn om die startmotor uit te bouwen. .... :?




Nee hoor bijlange aan niet :!: :!: Die voeren zulke reparatie door de uitlaat uit ... ... ... ...

:mrgreen:
Plaats een reactie