Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

vervangen bougie bij 993

08 jan 2007 2:55

het lukt mij niet om bougie nr 6 te vervangen. Deze bougie bevindt zich rechts achteraan aan de bovenzijde (kant versnellingsbak). Wie geeft mij raad? Is er een klep in de buurt die open kan en de toegang vergemakkelijkt of moet de moter er uit?

08 jan 2007 8:46

Hallo, Welkom hier!

De bougie kun je er op drie manieren uithalen.

Zelf haal ik altijd de uitlaatdemper, het stuk motorplaatwerk en de koppelingbeluchtingspijp weg zodat je vanaf de
onderkant bij de bougie kunt.

Sommige monteurs draaien de achterste motorbouten eruit en laten de motor een stukje zakkken. Je kunt dan net met een verlengstuk met gewrichtjes tussen de carrosserie en motorplaatwerk door.

Het makkelijkste vervang je de bougie met uitgebouwde motor, alleen is het uitbouwen natuurlijk meer werk dan de twee vorige optie's.

Sucses, Erwin.

08 jan 2007 23:01

ah nr 6 :twisted: Verschrikkelijk maar ik/wij hebben het gered zonder verder iets te demonteren(behalve luchtfilterhuis)met verlengstukken kniestukken en een hele boel gepiel en geduld.Maar nooit meer op deze manier :? luister maar naar de wijze raad van Erwinmaarja zo heet ik ook dus naar wie moet je nou luisteren... :lol:

11 jan 2007 21:28

Ik heb het nu 2x gedaan, dus ben ook beetje 'ervaren' :wink:

Wel grappig om te merken weer, je denkt ff bougie's vervangen: FORGET IT!

Verwijder net als Erwin - op de voorgeschreven wijze - de betreffende onderdelen. Ook voor andere klussen is dat handig. Maar niet makkelijk om volgorde en weggestopte boutjes onder controle te krijgen.
Heb me een slanke bougiedop aangeschaft, met RUBBER om de bougie 'vast te pakken', en met diverse verlengstukken, kort en lang.
Uitmeten hoeveel lengte aan dop + verlengstuk er nodig is om de dop niet te 'verliezen' in het bougiegat en wel de boel te kunnen aandrijven in een hoek van 90 gr. met een ratel o.i.d.

Suc6 :wink:
Plaats een reactie