Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

2.5 8V van 944

09 jan 2007 23:33

Hallo allemaal,

Zoals jullie weten ben ik opzoek naar een Porsche 944 en ik wil graag een beetje 'voor onderzoek' naar de mogelijkheden om het motorblok nog een beetje te kietelen.
In hoeverre is het mogelijk om de 163 PK nog een beetje op te schroeven? Ergens verwacht ik dat Porsche de meeste zaken al geoptimaliseerd heeft, maar de basisstappen als een ander luchtfilter, andere nokkenas, spruitstuk en uitlaat? Heeft dit zin? En waar moet ik bij een 944 dan op rekenen qua kosten? En aan wat voor prijs mag ik eigenlijk denken als ik het blok in z'n geheel wil laten reviseren?

Denk niet dat ik er een getunede Japanner van wil maken, met belachlijke velgen, debiele skirts en spoilers en een gigantische uitlaat!
Het moet wel Porsche stijl blijven 8)

Gr, Sven

09 jan 2007 23:49

Is wel te doen. Met een andere nokkenas, luchtfilter, inlaat- en uitlaatspruitstuk, uitlaat, motormanagement, balansas uitschakelen, stuurbekrachtiging eraf, balanceren, etc.

Dan kom je wel op de 180 PK uit denk ik.

Ik zou dan eigenlijk eerder aan een S2 gaan denken of zo. Met een racewagen is het allemaal niet zo'n big deal dat gesleutel, is voor een boel rijders een soort hobbie, maar een straatauto heb je voor het kiezen en dan lijkt me een S2 (of Turbo) sneller wat voor de hand liggen als je er toch nog eentje wilt kopen.

10 jan 2007 0:13

Hmmm dat zijn toch heel wat ingrepen voor 'slechts' 17 PK meer. Ik had eigenlijk gehoopt dat het naar de 190 - 195 PK zou gaan...

Wat ik jammer vind aan bijv een S2 of een Turbo, is dat deze mij te luxe overkomen. Ik wil het zo 'puur' mogelijk houden en dan lijkt een Type I mijn het beste uitgangspunt. Zeker in combinatie met het relatief lage gewicht.

Gr, Sven

10 jan 2007 0:32

major_ton schreef:Wat ik jammer vind aan bijv een S2 of een Turbo, is dat deze mij te luxe overkomen.


Je zegt het zelf :arrow: Overkomen.

Een Mercedes, da´s luxe :lol:

Wil je vermogen zoek dan naar een 944 Turbo eventueel naar een S2.
Denk niet dat je voor een paar duizend een goede hebt.
Heel af en toe tref je nog wel eens een goede 944 voor een paar duizend, maar goede worden schaars. En vergeet tuning bij een gezogen 944.
Zeker als je denkt dat je met al die door 944 Racer genoemde modificatie´s maar 17 pk wint, het is wel de realiteit. :shock:

De enige goede tuning bij een gezogen 944 is ondersteltuning :lol:

10 jan 2007 0:40

Renntech schreef:De enige goede tuning bij een gezogen 944 is ondersteltuning :lol:


Inderdaad :!:

Op het circuit gaat tie razensnel de bocht door. Alleen op de openbare weg gaat me dat te ver. Te veel hobbels in de weg, medeweggebruikers, bomen en zo. Dan maar wat meer vermogen om in de rechte lijn wat vlotter weg te komen. :D

10 jan 2007 0:54

Het komt er dus hier op neer, dat Porsche z'n werk erg goed heeft gedaan 8)

Is er nog veel te doen met het gewicht? Hoe laag is dat te krijgen?

Excuses als ik eventueel nog al erge rookie vragen stel, maar ik wil me zo goed mogelijk orienteren!

Gr, Sven

10 jan 2007 8:51

De andere heren hebben je al op weg geholpen wat betreft de tuning en de alternatieven. Gezien je pk streven zou een 944 S met 190 pk ook een goede optie zijn.

Wat versta je dan onder 'puur' rijden?
Een auto die een circuit auto benaderd voor op de openbare weg ?
Zoals 944 racer al aangeeft bedenk dan wel dat je auto dan over elke
hobbel stuitert en je na een rit van een paar honderd kilometer pijn aan de oren hebt van het kabaal.

Iets meer straatauto is misschien minder puur,
maar dan is het wel makkelijker en kun je langer van het autorijden
genieten. Tis maar wat je wilt.

10 jan 2007 12:28

Heb een 944 type 1 gehad.

Deze is een stuk lichter dan de latere types door het ontbreken van stuurbekrachtiging, elektrische stoelen, enz. enz.

De motor is met 163 en redelijk veel koppel onderin best te doen, omdat het gewicht van de wagen laag is.
Opvoeren zal niet zomaar gaan voor weinig geld.

De wegligging is echt geweldig. Hele goede gewichtsverdeling. Die van mij zaten goede gele Koni scholbrekers onder en was verder standaard.

Ik reed er in rechte lijn een 200 pk VOlvo v40 met turbo motor gemakt! uit.

Een S2 of Turbo zal wel sneller gaan, maar is inderdaad luxer (en dus ook iets zwaarder). Wel is de ophanging is lichter, hij zal dus zeker net zo goed door de bochten gaan.
Alleen vaak kan je voor de prijs van een goede turbo wel 2 of zelfs 3 944 type 1 kopen... oftewel qua prijs niet vergelijkbaar.

Mijn 944 die ik toen voor 1750!! heb gekocht heb ik een jaar met plezier in gereden.
kosten: 1 beurt zelf gedaan: 100 euro
+ apk + wat kleine reparaties: 226 euro

en voor 2000 euro weer verkocht na een jaar.

Leukste auto (prijs - fun verhouding) die ik ooit heb gehad.

10 jan 2007 12:30

oh... wacht...

je vroeg naar het tunen?

Niet mogelijk zonder grote kosten...

pas wel op als je uitwijkt naar S2 of Turbo, die zullen duurder zijn. Als de prijs te mooi lijkt om waar te zijn... is dat vaak ook zo

10 jan 2007 12:58

Als je vermogen wilt zou ik niet voor de type 1 gaan. Ze gaan voor een sportwagen echt niet vooruit (heb er 2 gereden). Heb nu een turbo en nog nooit zo een funwagen gehad :wink:
De droom 944 blijft wel de S2 cabrio. Veel koppel, snel en cabrio :D Heb er spijt van dat ik deze ooit laten gaan heb :cry:

10 jan 2007 14:11

major_ton schreef:Het komt er dus hier op neer, dat Porsche z'n werk erg goed heeft gedaan 8)

Is er nog veel te doen met het gewicht? Hoe laag is dat te krijgen?

Excuses als ik eventueel nog al erge rookie vragen stel, maar ik wil me zo goed mogelijk orienteren!

Gr, Sven


Kijk effe op mijn site. Zit nu met mijn S2 op 1229 kilo. Als ik er nog een paar racekuipen in gooi ga ik richting de 1200kg.
Met de sportuilaat zit ik nu op een slordige 220pk.
Hij trekt rond de 6 seconden naar de 100 en loopt dik 250 op top.

Snel genoeg???? Zo niet, moet je naar een 944 turbo gaan kijken en die tunen, want standaard zijn die niet noemenswaardig sneller dan mijn S2 in zijn huidige set-up.

10 jan 2007 14:18

In een 944 Type 1 een motor van een S2 lepelen?
Denk ook aan remmen e.d. :)

10 jan 2007 21:49

leander schreef:In een 944 Type 1 een motor van een S2 lepelen?
Denk ook aan remmen e.d. :)


En je versnellingsbak die je aan diggelen trekt op den duur............

10 jan 2007 22:13

major_ton schreef:Het komt er dus hier op neer, dat Porsche z'n werk erg goed heeft gedaan 8)

Is er nog veel te doen met het gewicht? Hoe laag is dat te krijgen?

Excuses als ik eventueel nog al erge rookie vragen stel, maar ik wil me zo goed mogelijk orienteren!

Gr, Sven


De lichtste racer bij ons is meen ik 1060 KG zonder brandstof (en met rolkooi natuurlijk). Maar dan is ook veel eruit, inclusief de verlichting voor. Spatborden en voorbumper zijn dan kunstof. Zijramen Lexaan. Binnenbekleding eruit. En dan is er nog wel wat te doen aan het gewicht. Ik denk dat je niet onder de 1000 KG uit kunt komen, maar wie weet. De binnenkleding die er ook uit is, daar moet je wel wat van bewaren, kun je goed in je oren stoppen, want dat heb je zeker zonder helm wel nodig. :D

Overigens rijden we in de Porsche 944 Basic Cup niet met die genoemde 180 PK. Volgens het reglement mag het motorvermogen aan het vliegwiel niet meer bedragen dan 170 PK of 220 Nm. En het maximum gewicht is 1100 KG, dus een aantal plaatsen KG's bij, maar dan op een plek waar het gewicht meer tot zijn recht komt. We proberen een beetje de kosten onder controle te houden, we willen immers voor velen het mogelijk maken in een mooie klasse te rijden.

Als je overigens meer over het reglement wilt weten, hoe dat nu toe gaat in een Porsche raceklasse, klik dan even op http://www.944-basic.nl/reglement.shtml

We willen dit seizoen boven water krijgen wat het verschil in vermogen is tussen een goed gereviseerde motor en eentje die al flink wat kilometertjes op de teller heeft staan. We hebben beide in het klassement rijden en willen die gaan vergelijken. Als daar nl. veel verschil in zit, dus de PKtjes met de jaren weggelopen zijn, dan loont het dus wel de moeite en het geld om stevig te reviseren. Zo niet, dan vooral lekker doorscheuren met een wat bejaarder motortje en als die stuk is een andere erin. Ik ben benieuwd.

10 jan 2007 22:36

Ik ben met porsche begonnen met een 944 uit 1986 , 15 jaar geleden , 163 pk vond ik toen (en nog steeds) zeeeer indrukwekkend.Kopen en niets aan doen behalve GENIETEN :!:
Afbeelding

10 jan 2007 22:51

944 racer schreef
We willen dit seizoen boven water krijgen wat het verschil in vermogen is tussen een goed gereviseerde motor en eentje die al flink wat kilometertjes op de teller heeft staan.

Ik ben absoluut geen kenner , maar verwacht veeeel meer van een gereviseerde motor dan van eentje met de nodige km's. :idea:
Mijn ex 3.2 liep ook veeeel beter na de revisatie :!:
Je gaf al aan boven water te krijgen WAT het verschil is.Ben zeer benieuwd hou ons op de hoogte.(mischien wel een reden voor sommigen om te reviseren)

10 jan 2007 23:51

Bedankt voor de nuttige feedback allemaal. Stuk voor stuk leer ik belangrijke dingen en lees ik verschillende visies op dit aspect. Erg boeiend vind ik dat!

De website http://www.944-basic.nl heeft ook een boel goede punten en is erg aanstekelijk om zelf ook voor een compitatieve 944 te gaan. Echter, om die ook als daily driver te moeten gerbuiken is gekkenwerk.

Sommige opperde het om voor een Turbo te gaan kijken en ook al is het nu nog even boven mijn budget, ik ben toch even gaan kijken. Op Marktplaats staat een zeldzaam mooie Turbo S (ik ben er op gewezen door een mede forummer), maar met bijna 11.000,- is deze echt te duur voor nu. Even later kwam ik zelf de volgende Turbo tegen; klikkie.

Ik weet niet wat ik ervan moet denken... 136.000 Km, puur op de advertentie afgaande, lijkt het veel belovend. Wat vinden jullie?

Gr, Sven
Laatst bijgewerkt door major_ton op 11 jan 2007 9:03, in totaal 2 keer bewerkt.

11 jan 2007 2:25

/url] vergeten achter de laatste [

Dus zo. :wink:

11 jan 2007 9:10

HOi Major_ton

Onze suggestie om voor een turbo dan wel S of S2 te kijken
zijn gedaan naar aanleiding van jouw vraag naar meer vermogen.
Voor het geld dat je zou moeten uitgeven om meer vermogen uit
een type 1 of 2 te krijgen, zou je beter een S of turbo kunnen kopen.

Als een S of een Turbo nu buiten je budget ligt, tja jammer maar dan zal
tunen van een type 1 of 2 voorlopig ook niet betaalbaar zijn.
Een S kom je niet veel tegen op de markt, maar dan staan ze voor ongeveer 6000 euro. Vanaf 7.000 heb je een S2 met waarschijnlijk een dure eerste grote beurt. Idem voor een turbo, waarbij een echt goede turbo duurder zal zijn dan een S2.

Ga aub niet proberen toch een turbo rijden binnen een te krap budget.
Kans is dat je ééntje koopt met achterstallig onderhoud en dan kan het
een bodemloze put worden.

Nu ik je posts eens terug lees vraag ik mij af, heb je al eens in een 163pk 944 zelf gereden? De lol voor mij van een porsche is niet de 0-100 sprint. Dan had ik een andere auto moeten kopen. Maar de lol die ik heb wanneer ik de auto door een bocht heen trek, hoe de auto aanvoelt als je dat doet. Heeerlijk. Diezelfde lol kun je ook beleven met een 944 type 1. De reis van bocht naar bocht duurt alleen wat langer :wink:

Succes en wijsheid

11 jan 2007 11:27

Die turbo waar jie een link naar hebt geplaatst staat al meer dan een jaar te koop. Volgens mij zijn er ook al eens belangstellenden van het 944 forum http://www.porsche-944.nl gaan kijken en zijn die onverrichter zaken weer vertrokken.
Ik weet alleen niet wat er mis mee zou zijn (staat me iets bij van flinke oliewalm uit de uitlaat = waarschijnlijk turbo kaduuk).

Als je het zeker wil weten kan je natuurlijk altijd zelf even gaan kijken en rijden. weet je het meteen. Maar een gewaarschuwd mens telt voor........

Verder sluit ik me aan bij DeniS2 zijn verhaal.

11 jan 2007 22:03

Ah die witte ja,
Die ken ik wel, staat inderdaad meer dan een jaar te koop.
Hoe weet ik dat, nou ik heb de mijne per 1 feb een jaar
en dit is één van de eerste 944 waar ik serieus naar ben wezen kijken.

Ik heb toen een bestandje bijgehouden wat ik per bezochte auto
aan punten had gevonden. Die kan ik helaas nu niet terugvinden.
Maar ik was niet onder de indruk. De auto had een paar
roestpunten, Ik meen geen zuivere koelvloeistof, de auto is bij Ropa in onderhoud geweest die mij toen vertelden dat de vorige eigenaar wel zuinig op zijn auto was maar er te weinig mee reed. Ropa heeft de banden voortijdig moeten vervangen ivm vlakke kanten.

Dat gezegd hebbende, weet ik nog wel dat ik niet onder de indruk was van de staat van het interieur. Voor mij tegen die prijs was dat em niet.

11 jan 2007 22:10

Een betaalbare 944 Turbo :salut:

12 jan 2007 21:06

jeroenoop schreef:Ik ben absoluut geen kenner , maar verwacht veeeel meer van een gereviseerde motor dan van eentje met de nodige km's. :idea:
Mijn ex 3.2 liep ook veeeel beter na de revisatie :!:
Je gaf al aan boven water te krijgen WAT het verschil is.Ben zeer benieuwd hou ons op de hoogte.(mischien wel een reden voor sommigen om te reviseren)


Als we een vergelijking hebben, hou ik jullie op de hoogte. Ik ben nieuwgierig.

12 jan 2007 21:12

944 racer schreef:
jeroenoop schreef:Ik ben absoluut geen kenner , maar verwacht veeeel meer van een gereviseerde motor dan van eentje met de nodige km's. :idea:
Mijn ex 3.2 liep ook veeeel beter na de revisatie :!:
Je gaf al aan boven water te krijgen WAT het verschil is.Ben zeer benieuwd hou ons op de hoogte.(mischien wel een reden voor sommigen om te reviseren)


Als we een vergelijking hebben, hou ik jullie op de hoogte. Ik ben nieuwgierig.


Dit ga ik ook zeker in de gaten houden. Gelukkig woon ik ook erg dicht bij Zandvoort, dus zal ik regelmatig op het circuit te vinden zijn wanneer er gereden wordt met de 944'ers.

Gr. Sven

12 jan 2007 22:14

Type 1 is toch niet zoveel lichter dan een Type 2? 50 kilo ofzo? Volgens mij heeft een type 1 bijvoorbeeld weer zwaardere draagarmen.

Ga je een motor als die van de S2 in een type 1 lepelen, zit je volgens mij zo weer richting het gewicht van een S2. Dan is de methode die RSE toegepast heeft vele malen sneller (uitvoerbaar :wink: ), waardevaster (gebakjes doen het slecht in de verkoop) en wellicht zelfs goedkoper om uit te voeren. Zeker als je veel zaken moet gaan uitbesteden.

Ik ben het dus eigenlijk eens met Denis. Wil je een 2.5 N/A gaan tunen, ga dan meteen voor een S2 / turbo.
Plaats een reactie