Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Luchtmassameter

13 jan 2007 18:47

Eindelijk de LMM uit mijn 964 (C4-'89) gehaald. Schoonmaken zou het probleem van slecht lopen/inhouden kunnen verhelpen. Alleen de vraag: wat moet ik schoonmaken? Ik zie een klep en een geel-achtig uitsteeksel zitten. Ik las iets over een draadje dat oxideert. Waar zit dat?
Wie kan mij helpen?

René

13 jan 2007 18:53

Ik denk dat jij een gloeidraadje bedoelt dat hierin kan zitten. Daar moet je ten alle tijde vanaf blijven!! Dit is een kwetsbaar onderdeeltje en als het kapot gaat is het gewoon einde verhaal. Dit draadje hoort elke keer (ik weet niet of het voor het starten of na het afzetten is) bijna roodgloeiend te worden waardoor het zichzelf reinigt. Wat reinigen van het huis betreft moet je het volgens mij beperken tot het schoonmaken van de binnenzijde van het huis en de regelklep.

13 jan 2007 18:56

Ik las ergens op het forum dat dit draadje zou oxideren en daardoor foute metingen (?) zou doen.

13 jan 2007 19:06

Waarschijnlijk zit die draad in dat geelachtige uitsteeksel:

Afbeelding

En die kan volgens mij niet oxideren.

13 jan 2007 19:08

Hoe kan je testen of het probleem in de LMM zit? Of tie nog (goed) werkt?

14 jan 2007 1:24

Hallo volgens mij zit in een 964 nog geen L.M.M. van het type hittedraad,het is het zelde type meter als de 3.2,met een klep die je ziet als je hem er af haald,en je kunt hem gewoon heen en weer bewegen ,de 993 heeft wel zo,n type meter,is het niet de stappenmotor die vervuild is komt ook wel eens voor,,m. v. groeten MR. GUZZi.

14 jan 2007 13:36

Mr. Guzzi heeft gelijk.

In een 964 zit geen LMM maar een luchthoeveelheidsmeter. Daar zit een vaan/klep in die door de aangezogen lucht wordt weggedrukt. Door het verplaatsen van de vaan wordt de elek. weerstand verhoogd, dit signaal is een maat voor de hoeveelheid aangezogen lucht.

Dicht moet je ongeveer 250 mV meten en volledig open 4.6 V en uiteraard moet er tussen het signaal toe en afnemen.

pin 2 signal output
pin 3 voeding 5V
pin 4 aarde

Het apparaat zelf schijnt niet servicebaar te zijn :arrow: vervangen indien deze defect is.
Luchthoeveelheidsmeter zoals in de 964:
Afbeelding

Lmm zoals in de 993:

Afbeelding

Maar effe terug naar het begin, waarom denk je dat de luchthoeveelheidsmeter defect is? Want je moet wel uitkijken met dit ding want het is hoofdverantwoordelijk voor de input betreffende de injectie tijden (tot ongeveer 4300rpm dan).

Roi

14 jan 2007 16:52

Mijn P. hield plots erg in tijdens het rijden, liep onregelmatig en dan kon ik weer een stukje rijden. Dit gaat de hele tijd zo door. N.a.v. van mijn vragen over dit probleem hier op het forum kreeg ik een tip dat het de LMM kon zijn of de Lambda sonde. Ik dacht eerst maar de LMM bekijken.

René

14 jan 2007 18:27

René2 schreef:Mijn P. hield plots erg in tijdens het rijden, liep onregelmatig en dan kon ik weer een stukje rijden. Dit gaat de hele tijd zo door. N.a.v. van mijn vragen over dit probleem hier op het forum kreeg ik een tip dat het de LMM kon zijn of de Lambda sonde. Ik dacht eerst maar de LMM bekijken.

René


Dit is toch een diagnose van niks. Ga gewoon naar een specialist en hang hem aan de computer/hamer. Mogelijk komt het probleem er zo uit rollen. Je kunt niks schoonmaken aan de LMM en in het wilde weg wat onderdelen demonteren lost echt niks op.

14 jan 2007 19:18

Gewoon een multiemeter dat is nog beter dan obd-2.

15 jan 2007 18:17

Tsja,

Sluit me aan bij Peter993, erg summier die diagnose, het lijkt me wijzer de "Bosch Hammer" eraan te hangen alvorens allerlei componenten te gaan demonteren en daarbij de kans lopen dat dit nog meer schade veroorzaakt.

I.i.g. succes,

Roi

15 jan 2007 18:40

Dat is nu de volgende stap.
Wordt vervolgd.

René

15 jan 2007 21:34

Knoei maar verder.

15 jan 2007 23:09

Zoals geschreven kunnen de symptomen zoveel oorzaken hebben dat je daar met luk raak wat dingen demonteren of een simpele multimeter niet veel wijzer van zult worden.
Via de Bosch Hammer weet je vrijwel gelijk waar de storing gezocht moet worden. Dan kan het nog een zoekplaatje zijn maar zit je in ieder geval in de juiste richting en is het met wat gezond verstand dus op te lossen.
Zo'n OBD diagnose interface is niet voor niets in zo'n auto gemonteerd. :twisted:

15 jan 2007 23:13

René2 schreef:Dat is nu de volgende stap.

Verstandig!
Ben zaterdag bij Johan van der Gugten geweest, en dat lijkt mij een zeer bekwame vakman met heel veel Porsche kennis!!
Ook nog eens lekker in de buurt (Bodegraven!).
Rij er eens langs met je 964 zou ik zeggen!!!!

16 jan 2007 0:04

Tja. Da's nou net het probleem. Er is bijna niet meer mee te rijden. Hij houdt constant heel erg in. De motor blijft dan nog alleen maar stationair lopen en dan ineens gaat het gas er weer op. Alsof er een verstopping in de brandstofleiding zit die er ineens uit schiet.

René

16 jan 2007 0:17

Als je lid bent van de ANWB, zorgen dat je Porsche buiten je woonplaats komt te staan en de ANWB bellen, die bellen dan een transporteur (als ze hem niet aan de praat kregen) en die brengt de auto naar elke gewenste garage in NL.

Geen ANWB lid? Dan even zorgen dat iemand je er naar toe wil slepen!

Optie 3: autoambulance regelen/huren en de auto zelf brengen!

Suc6 René!

16 jan 2007 0:26

Is dat bij jullie nog zo :?:
Vroeger was dat hier ook , maar onlangs gemerkt dat dat verandert is. Waarschijnlijk door te hoge transportkosten.
Nu wordt de wagen eerst bij en plaatselijke garage die lid is gebracht. Daar moet de eigenaar zelf eerst de zegen geven of de wagen wel of niet binnen de 7 dagen kan gemaakt worden.
Is dat wel het geval wordt die daar gerepareerd en kan je later daar je wagen ophalen (jouw eigen vervoerskosten via de trein worden vergoed). Kan die niet binnen 7 dagen gemaakt worden kan jezelf eerst met de trein naar huis (die zij regelen) en later (een dikke week) wordt je wagen naar de garage naar keuze getransporteerd.

16 jan 2007 13:52

René, zuigt ie ergens valse lucht aan?

16 jan 2007 14:00

desmett schreef:René, zuigt ie ergens valse lucht aan?


Desmett, das precies hetzelfde, roep maar wat....
Roep ik er ook één: dme-relais defect...

Gaat Rene2 niet verder helpen zo.

Gewoon :arrow: de P-specialist en dan handelen....

Roi

16 jan 2007 17:05

Rob Herfst schreef: zorgen dat je Porsche buiten je woonplaats komt te staan en de ANWB bellen,
Tenzij je woonplaatsservice hebt.

16 jan 2007 18:08

Roi schreef:
desmett schreef:René, zuigt ie ergens valse lucht aan?


Desmett, das precies hetzelfde, roep maar wat....
Roep ik er ook één: dme-relais defect...

Gaat Rene2 niet verder helpen zo.

Gewoon :arrow: de P-specialist en dan handelen....

Roi

Gewoon eens nakijken of ie nergens valse lucht aanzuigt is opzich niet echt zo'n moeilijke handeling. Bedoel ook niet dat dat de oorzaak gaat zijn, maar zo kan je toch al wel het aantal mogelijke oorzaken vernauwen. Ik ga akkoord dat 6 boxers niet de meest simpele motoren zijn, maar om zelfs niet een beetje onderzoek uit te voeren en direct naar de specialist te stappen, vind ik ook wel een beetje vergezocht. Als ik bij ieder probleem gewoonweg zonder enig onderzoek de Quattro naar de Audi dealer zou brengen, ben ik goed af. 90% daar weet nog niet eens over welke wagen ik het heb. "Is het een 80, 90 of 100 Quattro?" "Neeeen, een Quattro!" En die geblazen 5 pitters zijn nu ook niet de meest simpele motoren.

16 jan 2007 18:14

Ik ga niet meer verder zoeken. Laat iemand met verstand van zaken het maar opknappen.

René

17 jan 2007 1:15

desmett schreef:Gewoon eens nakijken of ie nergens valse lucht aanzuigt is opzich niet echt zo'n moeilijke handeling. Bedoel ook niet dat dat de oorzaak gaat zijn, maar zo kan je toch al wel het aantal mogelijke oorzaken vernauwen. Ik ga akkoord dat 6 boxers niet de meest simpele motoren zijn, maar om zelfs niet een beetje onderzoek uit te voeren en direct naar de specialist te stappen, vind ik ook wel een beetje vergezocht. Als ik bij ieder probleem gewoonweg zonder enig onderzoek de Quattro naar de Audi dealer zou brengen, ben ik goed af. 90% daar weet nog niet eens over welke wagen ik het heb. "Is het een 80, 90 of 100 Quattro?" "Neeeen, een Quattro!" En die geblazen 5 pitters zijn nu ook niet de meest simpele motoren.


Desmett,

Niet iedereen (geen persoonlijke verwijzing) is in staat een doeltreffende technische analyse op te stellen. Daarvoor moet je eerst de techniek doorgronden, begrijpen en een totaal overzicht hebben.

Ik kan niet bepalen voor Rene2 of hij daar toe in staat is, maar gezien zijn reactie hierboven heeft hij het voor zichzelf al opgemaakt.

Bovendien mijn specialist heeft ook al eens aangeven, kom gewoon ff langs en bij wijze van spreken "gooi je (ik) zelf de bosch-hammer"eraan stelt de diagnostiek - "als je eruit komt", aldus de lachende specialist- en overleg dit met vervolgens met hem. Daarna kun je altijd zelf nog bepalen of jij zelf de corrigerende handelingen gaat uitvoeren of toch maar niet.... Zo leer je je eigen wagen ook beter kennen.

Scheelt een hoop tijd en mogelijk nog meer kosten door ondeskundig handelen.

mvgr.

Roi

17 jan 2007 22:29

Iedereen zit maar te zeuren over de hammer dat ding geeft ook niet alle storingen weer.
Je heb het perfect beschreven hoe hij het moet doen.
Als je er geen verstand van heb moet je ook geen hulp vragen, maar direkt door naar Pon.
Ik heb wel de software en interface zoals de hammer.
Als je intresse er voor heb hoor ik het wel.

Eric
Plaats een reactie