Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
22 jan 2007 13:49
Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum en ik heb een vraagje:
Is het mogelijk om een oliekoeler van een porsche 911
3.2. carrera te testen of hij daadwerkelijk niet (meer
voldoende) werkt? Bij de garage wordt namelijk gezegd
dat deze vervangen dient te worden, maar ik wil dit eerst
zeker weten voordat ik het daadwerkelijk doe. Ik heb
immers geen last van een warm gelopen motor of iets
dergelijks.
Hoe kan de oliekoeler getest worden en waaraan kan je
merken dat hij niet meer voldoende werkt?
Alvast bedankt voor jullie reactie!
22 jan 2007 13:54
Kun je volgens mij alleen maar goed testen als hij los is.
22 jan 2007 14:07
Hallo volgens mij,kan er niet zoveel stuk aan gaan ,is ie stuk dan lekt ie ,en anders is ie goed,er circuleerd gewoon olie doorheen ,is het niet de thermostaat,die geplaatst is in het linkerachterspatbord,als die weigert of vast zit ,dan heb je geen circulatie,welke oliekoeler is het ,van het motorblock of van de neus? m.v. groeten Mr. Guzzi.
22 jan 2007 14:27
oliekoeler neus wordt warm, maar gaat pas open bij vrij hoge temp, 80+.
oliekoeler blok zal wel werken anders had je allang veel te hoge temperaturen bemerkt.
dus: keer goed warm rijden, veel toeren, dan even voelen linksvoor.
overigens zie je vaak op je temp meter wanneer voorkoeler opengaat--> temp loopt op tot 1e streepje en zakt dan paar mm.
22 jan 2007 14:47
ik vroeg me vorig jaar ook af of deze werkte.
Rob G. uit Uithoorn, Voor velen bekend, heeft toen een deken over de luchtinlaat van de motor gedaan. hierdoor loopt de temperatuur sneller op. Gewoon even stationair laten draaien en dan merk je plotseling dat de leiding die in je wielkast rechts loopt warm wordt. Je kan je olietemp meter in de gaten houden.
Blijkbaar gaat er een klep open zodat deze oliekoeler mee gaat doen.
Je hoeft dus zeker niet een stuk te blazen (natuurlijk wel erg leuk om zo tot die temp te komen.) Lijkt me met deze temperatuur buiten ook niet makkelijk...
22 jan 2007 14:50
Volgens mij kan er weinig stuk aan een de oliekoeler. Hij kan hooguit lek raken maar dat merk je wel. Dicht slippen zoals een gewone water koelradiator kan doen zal je niet snel last van hebben. Dan moet je wel hele vuile olie hebben gehad en nu hele andere problemen lijkt mij.
Zal eerder een probleem met de thermostaat kunnen zijn of de fan die voor de koeler zit.
Heb je al problemen gehad dan cq waar is de diagnose op gebaseerd?
Dat zou ik eerst eens aan de monteur vragen.
22 jan 2007 14:54
wolf schreef:dan even voelen linksvoor.
MR.GUZZI. schreef:de thermostaat,die geplaatst is in het linkerachterspatbord,
Zitten we wel allemaal op dezelfde golflengte wat betreft de linker-of rechterzijde van de auto? Bij een 3.2 zit toch het hele oliegebeuren aan de rechterkant?
22 jan 2007 14:57
Het gaat om de oliekoeler aan de voorkant,
volgens de monteur zou deze niet goed werken.
Maar ik betwijfel het omdat ik er gewoon geen
last van heb gehad dat hij warm wordt. En ik heb
inderdaad ook wat jullie zeggen; dat hij warm wordt
en dan weer ietsje omlaag gaat. Dat duidt er dus op
dat de oliekoeler werkt?
22 jan 2007 15:00
Ja. En hij zit rechtsvoor, mijn fout.
22 jan 2007 15:04
Welke symptomen kun je behalve de temperatuur die oploopt,
nog meer hebben indien de oliekoeler niet (meer voldoende)
werkt? En tot hoever zal de temperatuur dan oplopen?
22 jan 2007 15:13
Volgens mij is het enige symptoom dat de temperatuur behoorlijk gaat oplopen als je de auto flink laat werken.
Baseert deze monteur zijn diagnose niet op het feit dat hij de oliekoeler niet warm voelde worden. Want dat kan soms erg lang duren (zeker bij de huidige temperaturen).
De temperatuur in het motorblok moet dan namenlijk eerst de maximum temperatuur bereiken voordat de oliestroom naar de oliekoeler op gang wordt gebracht. Zolang die temperatuur niet wordt bereikt, en dat is goed mogelijk bij rustig rijden in deze tijd van het jaar, zal de oliekoeler niet mee doen en koud blijven.
22 jan 2007 15:13
de koeler re voor en de leidingen daarheen worden niet warm
je ventilator re voor slaat niet aan (jaar 87 en up)
temp loopt op afh rijgedrag en buitentemp tot ? 120-150 gr?
22 jan 2007 21:16
Dit soort verwarring krijg je nu als de vraag slecht omschreven is.
a.u.b. Irijsdam omschrijf je vraag i.v. wat beter met b.j. , oliecooler voor of achter enzo, is het voor iedereen een stuk makkelijker om antwoord te geven.
22 jan 2007 23:05
cabrio wim schreef:Dit soort verwarring krijg je nu als de vraag slecht omschreven is.
a.u.b. Irijsdam omschrijf je vraag i.v. wat beter met b.j. , oliecooler voor of achter enzo, is het voor iedereen een stuk makkelijker om antwoord te geven.
Zoals ik al eerder zei; Ik ben nieuw hier...
* PORSCHE 911 Carrera '85
* OLIEKOELER AAN DE VOORZIJDE
* TEMPERATUUR BLIJFT STABIEL (Temp. iets lager bij langere ritten)
* ER LIGGEN SOMS DRUPPELTJES ONDER DE RECHTERVOORZIJDE (minimaal)
22 jan 2007 23:38
lrijsdam schreef:* ER LIGGEN SOMS DRUPPELTJES ONDER DE RECHTERVOORZIJDE (minimaal)
Oliekoeler tóch lek en vervangen voordat de hele plas eens tijdens de rit eruit loopt?
Is maar een ideetje
23 jan 2007 0:09
Of hij lekt bij de moer(wartelmoer) bij de aansluiting aan de oliekoeler,gebeurt ook wel eens ,en dan moet 1 van de 2 (of alle2) olieleidingen vernieuwd worden (haarscheurtjes bij de aansluiting) dus goed kijken als ie goed warm is ,en waar hij lekt ,ok m. v. gr. Mr. Guzzi.
23 jan 2007 0:41
lrijsdam schreef:Het gaat om de oliekoeler aan de voorkant,
volgens de monteur zou deze niet goed werken.
Vaste dealer of specialist (al vaker geweest)?
Misschien eens langs een andere dealer/specialist rijden voor een 2nd opinion!
Wat zijn de kosten (ongeveer) voor het vervangen van de oliekoeler?
23 jan 2007 1:37
Echte 911 specialist naar laten kijken.
Volgens mij schakelt de koeler voor niet zo snel bij hoor, dus hij zal vaak koud blijven, zeker met dit weer.
Lekkage kan van heel veel plaatsen komen, zoals de leidingen naar de oliekoeler toe; die willen op de schroefaansluitingen nog wel eens goed doorroesten.
Laat echt even goed kijken voordat je dure delen laat vervangen waar niets aan mankeert......
23 jan 2007 11:02
Het lekken is volgens mijn idee niet schrikbarend. Ik heb het over enkele
druppeltjes na een lange rit... Het is te verwaarlozen.
23 jan 2007 11:06
Lek = lek
Eerst uitzoeken waar het precies lekt. Als het de aansluitingen zijn dan is het vaak simpel te verhelpen. Is het echt een lasnaad op een van de ribben dan zou ik hem vervangen. Zo'n lek kan in zeer korte tijd behoorlijk groter worden en dan zijn de gevolgen niet te overzien.
23 jan 2007 17:02
anders doe je er toch wat duck tape omheen???
lekt vast niet meer dan....
25 jan 2007 1:14
lrijsdam schreef:Het lekken is volgens mijn idee niet schrikbarend. Ik heb het over enkele
druppeltjes na een lange rit... Het is te verwaarlozen.
Als het lek bestaat uit een klein scheurtje in een rubber (onder druk staande !!) leiding naar/van de oliekoeler of een bijna doorgeroeste wartel van zo'n leiding, dan is de volgende stap dattie een keer pang zegt en alle olie uit je motor op straat gooit.
Tikkende tijdbom dus.
Kom op, je rijdt een 911 en dan hou je'm in ieder geval technisch goed. Tenzij je een dwingende reden wilt om straks EUR 10.000 uit te moetn geven voor een voortijdige revisie door gebrek aan olie.
Lekken worden doorgaans niet spontaan kleiner, soms wel spontaan heel veel groter.
25 jan 2007 1:31
leidingen naar oliekoeler voor zijn metaal...niet voor niks...lek opsporen en behandelen.
26 jan 2007 1:52
wolf schreef:leidingen naar oliekoeler voor zijn metaal...niet voor niks...lek opsporen en behandelen.
Laatste stuk is rubber.......
30 jan 2007 17:15
Het lekken is volgens mijn idee niet schrikbarend. Ik heb het over enkele
druppeltjes na een lange rit... Het is te verwaarlozen.
Als hij stilstaat met de motor uit heb je geen druk. Tijdens de rit heb je veel meer druk. Dan zou hij tijdens de rit wel eens veel meer kunnen lekken.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.