Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

188 pk versus 204 Pk motor in 911 Sc (A-serie) van 1980

27 jan 2007 18:18

Hallo,

ik sta een beetje in twijfel en weet niet goed wat ik moet denken. Ik ga morgen kijken naar een 911 SC voor het eerst op de weg gezet rond 09/1981, dit volgens de huidige eigenaar. Volgens het chassisnummer
( 91AO1338xx) zou het om een modeljaar 1980 gaan met motornummer,
6303566 - matching dus). De prijs lijkt me aantrekkelijk, de werkelijkheid zal ik morgen moeten bekijken. Als ik het goed heb is dit een 188 Pk motor ipv
een 204 Pk motor. Dien ik hier goed uit mijn doppen te kijken voor de typische zaken zoals :
- lekken aan cylindervoet/ cylinderkop -> tapeinden los of afgebroken
- corrosie op uitlaat / warmtewisselaars
- niet hydraulische kettingspanners. Kan je de staat op het gehoor beoordelen op de een of andere manier
- synchro issues op de 915 transmissie in het algemeen.

Kan je stellen de motoren kwalitatief gelijkwaardig zijn, of zit er hier een addertje onder het gras. Als de prijs lager is dan gebruikelijk ben je natuurlijk (nog) meer achterdochtig dan anders. Alle tips zijn welkom

Bedankt,

Dirk

27 jan 2007 18:23

Tip 1: AKK
Tip 2: Aankoopkeuring
Tip 3: Laat de auto door een porsche specialist keuren

Ik denk dat je em wel snapt.
Ga morgen lekker kijken, praten en mss rijden.
Denk er een nacht over na of je verder wilt, laat dan de auto keuren
en beslis dan of je nog verder wilt met de auto en gebruik de keuring
als onderhandeling.

27 jan 2007 19:15

Tip 4: Wijk niet af van Tip 1,2 en 3 en gebruik het advies van DeniS2








.

27 jan 2007 19:41

Tip 5: Zie tip1,2,3, en 4 :wink: Laat de emotie niet winnen :!:

Veel succes met de bezichtiging. We horen het nog van je.

27 jan 2007 21:01

Elven schreef:
yohanv schreef: Laat de emotie niet winnen :!:
Als de Emotie niet wint, koop je een Toyota of een Lexus..... :roll: ipv een Porker


Met passie kocht ik mijn 911
De emotie heeft mij een 'gatenkaas' met verotte motor opgeleverd. (Intussen wel gerevisseerd)

Dit door geen AKK te doen na een smile van oor tot oor na de testrit. emotie had gewonnen van het verstand.

Misschien de verkeerde woorden gebruikt, maar om het verstand ipv emotie te laten beslissen lijkt me toch het beste :wink:

27 jan 2007 23:09

Ben ik het mee eens. AKK had mij ook meer kunnen vertellen bij aankoop.... :? Maar ja, fell in love with that flat six haul!

27 jan 2007 23:12

En die permagrin die blijft Jeroen, ondanks na ellende.
Is de jouwe al weer terug van Steenwijk?

28 jan 2007 0:33

Inderdaad let aub goed op , 911 lijkt mooi maar o jee als je begint met reperatie van stukken, let op de deur drempels neem een magneet mee om te controleren op stuck werken 9 van de 10 is de motor lek op draadstang controleer de dorpels spatschermen spiegels in lampen

SUC 6

28 jan 2007 0:46

v0xjns4 schreef: motor lek op draadstang controleer de dorpels spatschermen spiegels in lampen


Tip 7. :arrow: :arrow: gebruik punten en komma's waar nodig :idea:

Tip 8. Neem 'n "nuchter" iemand mee, als je de eerste keer naar 'n Porsche gaat kijken (en rijden) :wink:

Tip 9. Lees voor het bezichtigen van het object aandachtig 'n KAUFBERATUNG van dat type porsche door ....

Tip 10. Lees alle tips in dit topic nog 'ns grondig na 8)

28 jan 2007 11:42

Tip 11: Hou je aan de tips hier gegeven. :wink:

Gekocht !

28 jan 2007 19:37

Hallo iedereen,

alvast mijn dank voor al de bezorgdheid en waarschuwingen. Nu, vandaag ben ik geweest met in het achterhoofd het idee ... dit is mijn eenentwintigste 911 die ik ga bekijken, ik zal vlug zien welk vlees we in de kuip hebben. Ik heb me de laatste maanden zorgvuldig gedocumenteerd over alles wat ik dien te weten van SC en Carrera. Het moest een goede wagen zijn, zo origineel mogelijk en zo dicht mogelijk bj 1982 omwille van het oldtimer zijn. De voorafgaande mails waren correct en nauwkeurig. Direct serienummer en motor nummer gekregen : matching. Direct vertelde de eigenaar me de fouten aan de wagen ( spatbord rechts voor heeft een gat van 1 cm bovenaan, linker spatbord is in het verleden reeds vervangen)

Bij aankomst blijkt het onderhoudsboekje aanwezig en ingevuld tot op 120.000 km. Hoeveel keer vindt je nog een 1980 SC waar nog een boekje bij is. Vervolgens alle fakturen van 1997 tot op heden, door een Porsche garage met vermelding van km's en detail van de fakturen) De wagen komt uit Nederland ( Roermond) , de vorige eigenaar heeft er 10 jaar mee gereden. Elk jaar APK, onderhoud en met moeite 3000 km jaar ! Huidige eigenaar heeft de wagen 2 jaar maar gaat een 928 kopen. Ter plaatse gezien dat de man een 5 tal gerestaureerde VW busjes had staan + een 356 in perfecte staat en nog wat kevers. Dus het hart op de juiste plaats.
De zwager van de verkoper heeft een Porshe garage in Luik, waar de wagen in de laatste twee jaar onderhouden is geweest . Motor lijkt me echt goed, in die zin dat ik geen enkel spoor van verbrande olie gezien heb op
de voet de cylinders, of ter hoogte van de cylinderkoppen. Ook nummer 3 en 6 van heel dichtbij bekeken. Geen gevoelige IMS Lager geluidjes op 4000 toeren.
Olie was zeer proper, originele Porsche oliefilter. (dit zijn details die me vertrouwen schenken). De 'warme lucht schuiven of flapper boxen in het engels waren gloednieuw), warmtewisselaar was hersteld met inox plaat er opgelast ( redelijk), én alle moeren op de uitlaat collectoren waren niew.
Klepdekselmoeren alle vernieuwd met zelfborgers én alu onderlegringetjes.
Motor was een beetje onder de olie, echter geen druppels op de kraaknette vloer, enkel wat aangekoekt wegvuil. Vermoedelijk olieleiding lekje aan flexibel van de nokkenas olie leiding en/of oliedrukcontact. Het meest vuil
hing onder de transmissie , niet onder de motor. Schakelen was heel goed voor een 915 transmissie, relatief weinig speling en voldoende nauwkeurigheid in het schakelpatroon. Koppeling komt keurig op na een centimeter of 10 van de vloerplaat, geen schokken of rammelgeluiden.
Spatborden achter + motortraverse allle origineel, geen spoiler op de motorklep, stickers achteraan aanwezig. Vooraan was de motorkap vernieuwd en geschilderd, doch geen aanwijsbare sporen van aanrijdingen.

Interieur in volleder, originele zetels met de gaatjes in het leder, alle instrumenten werkten, geen krassen, originele tapijten, lijsten van de dorpels los gemaakt aan het begin en einde. Geen enkel spoor van corrosie gevonden, ook niet herschilderd ! Verder nog voorzien van een cruise control, centrale deurvergrendeling ,elektrische ruiten en spiegels, deftig alarm met start onderbreking en afstandsbediening. Dus na alle andere wagens gezien te hebben, overgegaan tot aankoop. Voorlopig ga ik geen verdere details tonen, de wagen staat zaterdag as. pas voor de deur.
ik zal een foto plaatsen in mijn album

Tot later,

Dirk

Btw. de hamvraag is bij deze nog niet beantwoord :-) wezenlijke vershillen in 'kwaliteit' tussen de 3.0 180 pk motoren uit de SC A series en de 204 pk motoren uit de B series, buiten de hogere compressie natuurlijk en het vermogen. Ik las iets van andere motorcarters ? [/img]

28 jan 2007 19:44

Dus geen AKK?
In ieder hoop ik dat je veel plezier met de auto hebt!

28 jan 2007 19:49

:lol: :lol: :lol:
Toch die emotie en kopen dat ding.
Ik snap het wel en zo te lezen heb je de auto heel grondig
en kundig bekeken. Dus rest mij niets anders dan te feliciteren :!:

en zaterdag meteen de pics hier plaatsen
en mocht je in de buurt van delft vertoeven
zondag is daar een kleine meeting, heb je meteen een doel om naar toe te rijden.

28 jan 2007 22:52

Klinkt goed, één kritische noot om je scherp te zetten:
Als je voor het eerst in een 911 rijdt, dan is zelfs een matige 911 een sensatie om in te rijden.
Alleen een 911 specialist die er veel heeft gereden, die kan beoordelen hoe deze rijdt / zou moeten rijden.

ALTIJD LATEN DOEN zon AKK voor die 100 of 150 Euro.
Ik heb er 2 heerlijk rijdende auto's toch voor laten staan voor ik mijn 3.2 cabrio kocht.

29 jan 2007 0:15

Dat klinkt idd goed , en als ik lees dat je er al 21 hebt laten staan zal het niet meer zozeer een inpulsieve aankoop zijn.
Nu hopen dat je zelfkennis en ervaring je niet bedrogen/misleid heeft.
Veel succes met de wagen

30 jan 2007 20:47

Ha, die Eenplus;

"Vooraan was de motorkap vernieuwd"

Superexclusief, die tweemotorige SC's.... :wink:
Plaats een reactie