Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Ontluchten boxster motor

29 jan 2007 10:20

Wie weet wat de manier is om een 2.7 boxster motor te ontluchten? Op de normale manier gaat het niet... Thanks!

29 jan 2007 10:47

Wat versta jij onder de normale manier?

Ik doe het altijd zo:

Neem voor bij de linker en rechter radiateur de dunne ontluchtingsslangetjes los.
Haal onder de olievuldop en de koelvloeistofdop het kunstof afdekkapje weg.
Trek het ijzeren beugeltje voor het ontluchten van het systeem omhoog en vul het systeem met Porsche antivries en water in de goede verhouding.
Vul tot dat het niveau in het koelmiddeltankje niet meer zakt en uit de ontluchtingsslangetjes alleen koelmiddel stroomt.
Sluit de slangetjes weer aan bij de radiatoren en start de motor. Laat de motor even warm draaien en geef gas tot 3000 omw/min. en houdt dit toerental aan.
Vul direct het zakkende koelmiddel bij.
Draai als het niet meer zakt en het niveau goed is de dop erop zonder het motor toerental te laten zakken. Laat daarna het gas los.

Geef met het beugeltje nog omhoog en de dop erop een paar keer een korte gasstoot tot 5000 omw/min en zorg datje tussen door de motor 3000 een kleine minuut 3000 omw/min laten draaien. Doe dit een keer of vijf.
Klap als laatste het beugeltje neer en controleer bij afgekoelde motor het niveau nog eens.

Sucses, Erwin.

ontluchten

29 jan 2007 11:03

En wanneer doe je dat dan? Heb er nog niet eerder van gehoord.... :?

29 jan 2007 14:01

Logisch dat je er nog nooit van gehoord hebt, het is alleen nodig na het vervangen van onderdelen aan het koelsysteem of het uit/-inbouwen van de motor.

29 jan 2007 14:12

Klopt, er is net een motor ingebouwd, maar hij is inmiddels ontlucht na navraag gedaan te hebben bij de Porsche dealer...

Renntech, bedankt voor je reactie!

29 jan 2007 14:16

... Haal onder de olievuldop en ...

Altijd geinteresseerd in techniek en ook in de details :P :oops:

Olievuldop Erwin :?: :roll:

29 jan 2007 14:20

Ja, dat heb je goed gelezen :lol:







.

29 jan 2007 14:23

bastiaan schreef:Klopt, er is net een motor ingebouwd, maar hij is inmiddels ontlucht na navraag gedaan te hebben bij de Porsche dealer...

Renntech, bedankt voor je reactie!


Dus ik had me het antwoord geven kunnen besparen :shock: :lol:

29 jan 2007 14:30

Nee, zeker niet, ik had jouw antwoord aan degene doorgegeven die voor mij aan de auto werkt, maar die had al bij zijn collega van Porsche geinformeerd, dus zeker niet voor niets!

29 jan 2007 14:48

:lol:

(Als je ook andere dingen wilt weten, gewoon weer posten. :D)

29 jan 2007 15:02

Ja, zal ik zeker doen!

29 jan 2007 19:33

ja, bedankt, weer wat bijgeleerd!

29 jan 2007 23:13

Renntech schreef:Ja, dat heb je goed gelezen :lol:.

Toe nou Erwin, je wéét dat ik niks van auto's weet dus wil graag leren :( :oops: :cry:

Les1: koelvloeistof gaat in het oliecircuit, dus via de olievuldop :idea:
Heb ik goed opgelet :?: :shock: :lol:

30 jan 2007 0:07

Dat heb ik niet geschreven. :lol:
Wel dat onder de olievuldop en koelvloeistofdop een dekseltje zit die je weg moet halen.

Als je bij een Boxster kijkt snap je het meteen, dus de Boxster eigenaar waar het om ging weet exact wat ik bedoel als hij bij zijn auto kijkt.

( misschien heb je wel eens gezien dat bij een Boxster het olie en koelvloeistof bijvullen in de achterste kofferruimte gaat. Daar steken uit een plastic plaatje twee stukken schroefdraad met een gele en blauwe dop. Als je de doppen eraf draait kun je het plastic plaatje wegnemen en zie je dat daaronder nog een ruimte zit en je boven op het koelvloeistof tankje kijkt. Het plastic plaatje is dus een afwerkingsplaatje. )

:roll: :lol:

30 jan 2007 21:40

Dank :!: :D

Wel ingewikkeld hoor; denk dat ik het nog maar even houd bij 'olie alleen', is al moeilijk genoeg :twisted: :wink:

30 jan 2007 23:44

Ach kom, voor jou toch niet :roll: :lol:
Plaats een reactie