Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
30 jan 2007 17:26
Ik was straks een eindje rijden en op een gegeven moment zag ik ineens de toerenteller op en neer zwabberen terwijl ik steady 130 reed. Ook begon hij een beetje te stotteren/bokken en even was ik er zelfs niet zeker van of ik nog wel thuis zou komen.
Waar zou dat aan kunnen liggen?
30 jan 2007 17:45
benzine of ontsteking
en alles dat daar mee te maken heeft kan voor dat probleem zorgen
er is meer info nodig om dit uit te zoeken, wat trial en error
gebeurt het nog? vonk testen
staat ie op tijd?
bougie kabels goed?
bougies niet vuil?
als de vonk goed is, injectie testen
benzine druk?
benzine filter vervuild?
injectors verstopt?
injector sproei pattern goed?
loopt ie wel stationair?
start ie koud? start ie warm?
sensors uitmeten, ook de temp sensor is van belang bij motronic...
etc etc...
30 jan 2007 17:53
Heb dat gehad mijn cabrio uit '84, probleem zat toen in ontsteking.
Na lang zoeken bleek de bobinekabel naar car. te vonken.
Nieuw kabbeltje en klaar.
Maar of dat het bij jou is
maar het is een tip.
30 jan 2007 17:55
Heb ik een half jaar terug ook gehad. Was bij mijn 3.2-tje de voorbode dat de dynamo naar de klote was c.q. ging.
30 jan 2007 17:57
erik_911sc schreef:3.2-tje
Wil ik wel eens een echte 3.2 zien
30 jan 2007 19:56
Bij mij was de oorzaak dat de spanningsregelaar van de dynamo kapot was. Even meten hoeveel hij bij laad.
30 jan 2007 22:04
Bij mij was iets dergelijks ook doorslaande vonken vanaf de verdelerkappen. Kun je horen ook zoals hier recent beschreven.
30 jan 2007 23:04
Ik had eerlijk gezegt gedacht/gehoopt dat het een toerentalopnemer zou zijn. Zit die niet op de krans van het vliegwiel of zo?
Of zal het dus eerder de ontsteking zijn?
Kun je horen ook zoals hier recent beschreven.
Welk threadje/draadje?
30 jan 2007 23:10
Lijkt je die goedkoper, eenvoudiger of zo? Kan tegenvallen hoor.
Gebruik de ZOEK-functie gewoon alleen op mijn naam, of met een woord als verdelerkap ....
01 feb 2007 20:03
Bij mij was de oorzaak dat de spanningsregelaar van de dynamo kapot was. Even meten hoeveel hij bij laad.
OK, een multimeter heb ik. Maar wat moet ik meten en waar? Amperage? Voltage?
02 feb 2007 10:00
NordRack2 schreef:OK, een multimeter heb ik. Maar wat moet ik meten en waar? Amperage? Voltage?
Misschien beter om het werken aan je P. over te laten aan kenners
Spanning meten bij draaiende motor, moet iets van 13,7 Volt zijn
02 feb 2007 12:26
Ik weet niet wat voor een soort accu je hebt maar vul anders eerst even het watarniveau aan (gedemineraliseerd water...).
Alle beschreven waarnemingen heb ik ook meegemaakt toen door een kapotte spanningsregelaar m'n accu "drooggekookt" was. Toerenteller naald ging onlogisch heen en weer en nog wat zaken... De accu is ook een 'weerstand' in het electrische gedeelte van een auto/motor.
Oh ja: ruik eens aan je accu.... als 'tie heel erg stinkt is 'tie waarschijnlijk al overleden....
Meten? Zoals Paul al schreef ca. 13,7 volt maar dan wel op ca. 1500 toeren.
Succes ermee,
Dick
11 feb 2007 23:37
Eindelijk tijd en assistent gehad om de laadspanning te meten. Bij halfwarme motor was hij 11,6 V en dalende. Tien minuten later was de motor warm en had ik plots 13,6 V over de accuklemmen staan.
Kan dat de spanningsregelaar zijn en kan ik die zelf vervangen?
16 feb 2007 21:25
Even een updeet; vanmiddag heb ik contact opgenomen met P&P in Roggel omdat ik nog een keer gemeten heb. Deze keer had ik de eerste vijf minuten 14 V over de accuklemmen staan. daarna opeens weer 11,5 V, gewoon een lege accu dus. Het lijkt er dus op dat ie de ene keer wel laadt en de andere keer niet.
Met dit verhaal heb ik dus P%P gebeld en die dacht dat het nog wel eens aan de koolborstels zou kunnen liggen.
Dus vanmiddag heb ik het dynamohuis met dynamo uitgebouwd en inderdaad, de koolborstels daarvan is er eentje zo kort dat hij bijna niet meer op de as kwam.
Dus 1) kijken waar ik niewe koolborstels kan krijgen en
2) het huis ziet er werkelijk niet uit. Hoe krijg ik dat in godsnaam schoon?
Eerst met schuurpapier en dan met een polijstmiddel???????????
Gr C
21 feb 2007 20:33
OK ik heb dus de koolborstels van de dynamo vervangen.
Zo zag het er uit voor vervanging:
Hier zitten de nieuwe koolborstels er in:
Aan de achterkant was wat bak en braadwerk nodig. Hier zit het al weer in elkaar, maar alles kan uit elkaar anders kun je er natuurlijk niet bij met de soldeerbout.
De koolborstels kostten me 2 E.
Voor de rest heb ik er tijd in gestoken en natuurlijk weer veel van opgestoken. De dynamo zit nog niet terug in de auto dus of de koolborstels nu eigenlijk het probleem waren weet ik nog niet.
Gr C
22 feb 2007 23:47
Dynamo terug ingebouwd. Deze slimmerik was natuurlijk de multimeter vergeten daarom kon ik niet meten of ik nu continu 14 V heb. De (voorheen volledig lege) accu heb ik thuis opgeladen en terug in de auto geplaatst. Daarbij zag ik dat de massaaansluiting van de accu helemaal groen en vertiefd was. Deze losgemaakt, opgeschuurd en terug gemonteerd. Daarna een proefrit gemaakt en ook maar eens uitgeprobeerd wat zijn top is. 260 bij 6200 rpm. Voor mij genoeg. De motor draait als een zonnetje. Ook nog een tijdje in het donker gereden met lichten aan en geen rare dingen meer meegemaakt. Daarom ga ik er van uit dat het probleem is opgelost.
Of het nu aan de koolborstels lag of aan de slechte massa weet ik niet. Ik hoop iig dat hij nu Zandvoort-klaar is.
Tiet veur 'n pafke en 'n Brandje
ZZZZZZZZzzzzzzzzz
28 mei 2009 16:20
Hallo daar,
Ik ben sinds kort de trotse eigenaar van een porsche 911(930) turbo uit 1986 en heb eigenlijk hetzelfde probleem. Toerenteller heen en weer. Enige verschil is dat wanneer ik op de accu meet er bij 2000 toeren ongeveer 16V gemeten wordt
en bij stationair toerental ongeveer 12,4V. Zelf denk ik aan de spanningsregelaar. Is deze bij de 930 los te vervangen(extern)? Of zit deze bij de 930 aan de dinamo(intern)? In het laatste geval misschien dinamo gelijk in zijn geheel laten reviseren? Heeft iemand misschien nog andere ideeen over wat het kan zijn?
Ik hoor graag.
Groeten,
Sven
28 mei 2009 21:51
Spanningsregelaar. Vooral die 16 volt is wel erg hoog
Meestal intern, dus dynamo eruit halen. Tja, dynamo reviseren.... als de koolborstels nog goed zijn en de lagers ook geruisloos dan zou ik het niet doen. Aan de andere kant; het hele spulletje ligt er naast dus waarom niet.
Kan gewoon bij een dynamo - startmotor specialist; een Porsche dynamo is niets bijzonders.
Succes,
Dick
01 jun 2009 13:27
Hier kun je werkplaatshandboeken downloaden.
Daar zal ook e.e.a. in staan.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.