Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
18 feb 2007 22:17
Hallo,
ik merkte dat mijn motor minder goed stationair liep en dat bij snel toerental terug val de motor soms afslaat.
Ook zie ik dat mijn gemiddeld verbruik op de OBC veel hoger is dan normaal zonder dat mijn rijstijl nou echt veranderd is. Ook merkte ik dat de uitlaat gassen wel erg rijk waren - naar mijn gevoel onverbrand benzine mengsel.
Dus wat zoek werk gedaan en ben begonnen bij de verdeler:
- eerst de eerste bobine kable van de eerste verdelerkap losgemaakt: motor is niet te starten.
- vervolgens deze weer gemointeerd en toen 2e bobinekabel naar 2e verdelerkap los gemaakt: motor was te starten maar geen verschil in stationair loop als normaal met bijde gemonteerd.
- heb gechecked of er een vonk van de 2e boninekabel komt: nee dus.
Nou is de vraag: is de bobine voor de 2e verdelerkap kapot of kan hier nog wat meer aan de hand zijn?
Als alleen de boninekabel van 2e verdelerkap gemonteerd is (dus eerste niet) zou de motor moeten kunnen starten? Zoals anders om blijkbaar wel kan?
Kan het de Hall sensor zijn? Of ook de distributie riem die defect is in de verdeler?
Geeft de DME beide bobines gelijktijdig signaal of apart?
Dus: wat is hier fout of defect?
18 feb 2007 22:50
Vaak is het riempje niet vervangen en kapot gegaan, indien hij nu op 1 verdeler loopt, zal de schade aan de motor ook al aanwezig zijn.
FF checken, en specialist raadplegen.
18 feb 2007 22:59
Inderdaad 'n logische verklaring
riempje van de dubbele ontsteking gebroken
18 feb 2007 23:00
Jij had dus als eerste de bobine kabel van de eerste verdeelkap losgetrokken?
De tweede verdeelkap zit het dichtst bij de koelventilator, daar kun je dus het makkelijkste bijkomen. Even voor de duidelijkheid, bedoel deze kabel of toch de ander?
Als de motor niet wil aanslaan als de tweede verdeler kabel niet aangesloten is dan is jouw verdeler niet defect en moet je het zoeken in het laagspanningscircuit van de ontsteking.
Zoals jij het omschrijft is het dus geen defecte verdeler of verdeler riempje
maar bijvoorbeeld een defecte ontstekingsmodule
Hele grote kans zelfs. ( en ik heb ze op voorraad
)
18 feb 2007 23:15
OK als de 2e verdelerkap het dichts bij de koelventilator zit dan moet je mijn verhaal andersom lezen ...
Maar wat kan het dan zijn ...
18 feb 2007 23:19
Renntech schreef:Zoals jij het omschrijft is het dus geen defecte verdeler of verdeler riempje ...
Hey Gizmo ... WIJ ook met onze grote bijdehandte bek
18 feb 2007 23:38
Olaf schreef:WIJ ook met onze grote bijdehandte bek
do not quit your day job...
18 feb 2007 23:40
ToonRientjens schreef:OK als de 2e verdelerkap het dichts bij de koelventilator zit dan moet je mijn verhaal andersom lezen ...
Maar wat kan het dan zijn ...
Toen je de vraag verkeerd stelde had je een klein defect.
Nu je de vraag corrigeerd hebt zou je normaal gesproken twee hoofdoorzaken kunnen hebben, een defecte verdeler of geen vonk.
Maar je geeft zelf al aan dat je geen vonk hebt. Dan kun je nog steeds een defecte bobine hebben of een ontstekingsunit die de bobine aanstuurt.
Ik noemde deze in mijn vorige bericht omdat deze vaker voorkomt dan een defecte bobine.
Je kunt eenvoudig de bobine kabels in de verdeelkappen verwisselen , dan moet weer jouw eerste vraag zonder de correctie kloppen en bevestigd dat een goed werkende stroomverdeler.
@ Olaf en Gizmo, dit was een te verwachten reactie van julie, net zoiets als dat een tijd geleden elke motorstoring veroorzaakt werd door een defect DME relais, en een zelfde storing een half jaar later kon worden opgelost door de injectors te laten reinigen
18 feb 2007 23:47
Renntech schreef:.. net zoiets als dat een tijd geleden elke motorstoring veroorzaakt werd door een defect DME relais, en een zelfde storing een half jaar later kon worden opgelost door de injectors te laten reinigen
19 feb 2007 8:59
Dank je Olaf, en Erwin weer wat geleerd.
19 feb 2007 10:26
OK ik heb de goede lead even op de andere cap geplaatst en dan wil ie dus ook gewoon starten. Dus lijkt me geen verdeler probleem maar inderdaad een onstekingsunit of bobine of een doorgeslagen bobine kabel ...
19 feb 2007 21:01
Dan meet je ze toch even door met een ohm meter.
19 feb 2007 21:09
Hoi Eric - ja bobinekabel even doorgemeten maar 0 Ohm - is dus goed.
Nu ff checken hoe kan achterhalen of 't de onstekingsunit of de bobine is.
OT - kinderzitje is geweldig!
22 feb 2007 22:14
En?
Al gecheckt?
22 feb 2007 23:32
Erwin: de 1e en de 2e kap?
Is dat in de volgorde van ontsteking gerekend? Of ontsteken de 2 kaarsen tegelijk?
En welke verdeler wordt direct aangedreven en welke indirect (via het riempje)?
Vragen, vragen!
Eén gek kan meer vragen, dan duizend wijzen kunnen beantwoorden
Een GEK, schreef ik
23 feb 2007 0:26
Volgens mij wordt met de eerste de direct aangedreven verdeler bedoeld en met de tweede de verdeler die via het riempje door de eerste wordt aangedreven.
Bij mij zit er een beluchting op de verdelers (ik begreep niet bij alle), dit is om te voorkomen dat ozongas het riempje aantast.
Laatst had ik wat last van vocht (lang stil gestaan) waardoor ik wat overslag had. Heb toen het riempje gechecked door even bobine kabel van de eerste kap af te halen. Als ie dan start (niet rijden!) is het riempje er nog, en dat was dus het geval gelukkig.
23 feb 2007 8:37
dynamic schreef:Bij mij zit er een beluchting op de verdelers (ik begreep niet bij alle)....
Op de 993 bij alle hoor.
Alleen oorspronkelijk niet bij de eerste 964-ers, maar die hebben nu ook allemaal wel de modificatie met het slangetje.
23 feb 2007 9:33
Paul van Engelen schreef:.... maar die hebben nu ook allemaal wel de modificatie met het slangetje.
Helaas ... kom er nog (vaak genoeg) zonder tegen ...
23 feb 2007 10:14
Nou ben bij Wittebrug geweest (ivm kleine olielekkage) en meteen mijn probleem uitgelegd met de ontsteking: "het is de verdeler meneer".
Nog een keer uitgelegd en toen begerepen ze dat het de verdeler idd niet was.
Is inderdaad de onstekings schakelaar, is nu besteld en zal 'm er morgen opzetten .... of laat het eventueel doen wanneer de olie lekkage wordt verholpen.
Deze komt van rechts boven aan het blok aan de voorkant. Volgens mij zit daat de oliedruk sensor en een olie onluchtingsvfentiel als ik me niet vergis. Tis gelukkig niet het blok zelf dat lekt ....
24 feb 2007 17:19
Olaf schreef:Paul van Engelen schreef:.... maar die hebben nu ook allemaal wel de modificatie met het slangetje.
Helaas ... kom er nog (vaak genoeg) zonder tegen ...
Oh
Kijk niet zo vaak onder de motorkap van een 964 als jij Olaf
Nam aan dat alle 964-ers zo langzamerhand alle modificaties zouden hebben.
Niet dus
26 feb 2007 0:40
ToonRientjens schreef:Is inderdaad de onstekings schakelaar, is nu besteld en zal 'm er morgen opzetten .... of laat het eventueel doen wanneer de olie lekkage wordt verholpen.
Deze komt van rechts boven aan het blok aan de voorkant. Volgens mij zit daat de oliedruk sensor en een olie onluchtingsvfentiel als ik me niet vergis. Tis gelukkig niet het blok zelf dat lekt ....
Nou, mooi dat het de ontstekingsmodule is, dan ben je voor een kleine Euro 60,- klaar. Je kunt ze zelf eenvoudig vervangen.
Met dat ontluchtingsventiel vergis je je wel. Daar zit een oliedrukschakelaar die wel eens lekt, een o-ring om een dekseltje en een pakking onder een ander dekseltje. Soms lekt de carterontluchtingsslang die boven op de motor zit.
dynamic schreef:Volgens mij wordt met de eerste de direct aangedreven verdeler bedoeld en met de tweede de verdeler die via het riempje door de eerste wordt aangedreven.
Lees de derde reactie in dit topic nog maar eens
26 feb 2007 19:10
Ehh snap em niet, ging juist van jou reactie uit. Heb mijn auto hier niet staan maar als jij zegt dat het andersom is geloof ik je direct. Of bedoel je dat niet?
26 feb 2007 19:14
Jij zei het exact anders om als ik verder naar boven beschreef, zodoende verwees ik daarna
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.