Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

964 PK's getest met PerformanceBox

25 feb 2007 19:18

Na een gesprek in een andere draad ivm het al dan niet winnen van PK's bij modificatie sportcat en cup pijp heb ik '90 964 Carrera 4 eens getest met PerformanceBox van Racelogic, met volgende resultaten (nat wegdek, totaal gewicht van de wagen ik erbij volgetankt ed. 1.535 kg):

- PK's aan de wielen: 227 BHP
- PK's aan het vliegwiel (verlies luchtweerstand, transmissie, banden, ... uitgecalculeerd): 283 BHP
- acceleratie 0-100 kph: 5.5 sec

Bij acceleratie wel verschillende runs moeten doen want kwam niet lager dan 6.2 sec maar na consultatie van de handleiding via tweede versnelling dooraccelereren ipv opschakelen naar derde, kwam toen als beste 5.5 sec. Niet zo gezond denk ik.

Ik moet wel verwijzen naar Olaf zijn opmerking dat inderdaad geen test is gedaan voor de modificatie en Porsche zou minimum 250 BHP claimen aan het vliegwiel.

Ik ben alleszinds tevreden met het resultaat en bevestigt mijn vermoeden dat er wat PK's bij zijn. Bij zo'n wagen voel je altijd als er iets is veranderd, goed of slecht zit. Ik vermoed dat de Porsche af fabriek niet met 283 PK is gegaan.

Maar goed, tevreden en dit opent de weg naar misschien nog een chip en luchtfilter. Welke chips/luchtfilters zijn aan te raden prijs/kwaliteit? Motronic en K&N? Wie heeft ervaring en de beste resultaten?

25 feb 2007 19:54

En wat is een Performancebox?

25 feb 2007 20:52

ik had zonder aanpassingen 276 pk op de rollerbank.dit was zelfs nog voor de revisie.niet slecht voor een porsche die toen 170.000 km had gedraaid toch?

gr anton964

25 feb 2007 20:59

porscheware schreef:En wat is een Performancebox?


Is een GPS-based meettoestel. Wel niet zo nauwkeurig als een dyno-test maar nauwkeuriger dan de meeste andere toestellen volgens de fabrikant. Het is een afgeleide van de VBox, gebruikt door autofabrikanten en formule1, zo staat te lezen op hun website.

http://www.racelogic.co.uk

25 feb 2007 21:00

anton964 schreef:ik had zonder aanpassingen 276 pk op de rollerbank.dit was zelfs nog voor de revisie.niet slecht voor een porsche die toen 170.000 km had gedraaid toch?

gr anton964


En welke resultaten had je daarmee voor acceleratie?

25 feb 2007 21:47

Waar zou ik mijn auto kunnen laten meten in de buurt van Rotterdam?

Rica

25 feb 2007 21:54

Rica als ik het goed zeg, ligt in Wateringen mocht je gaan doe dan 2x ga ik ook mee.

25 feb 2007 22:11

Hoe kan men op een testbank een acceleratie meten :?:
Geen luchtweerstand en geen rolweerstand. Dikwijls schakelt men bij een test gewoon van 1 naar vijf en in no time zit de wagen op zijn top :?

25 feb 2007 22:26

911-lover schreef:Hoe kan men op een testbank een acceleratie meten :?:


Ik vraag me eerder af hoe zo'n ding de PK's meet :scratch: :arrow:

Afbeelding

25 feb 2007 22:32

Is dat met zo'n ding gedaan :shock:
Daar er over het vermogen gepraat werd op het blok en op de wielen dacht ik aan en testbank en niet aan een soort GPS . :?

25 feb 2007 23:07

die van mij heeft bij van kronenburg motorsport op een bosch roller bank gestaan. zie pfd site verslagen 2004.rollerbank meeting.
de van 0 naar 100 is niet en kan volgens mij ook niet worden gemeten.

ik had mijn max koppel bij 4740 1/min het koppel was 342.1 nm
de km teller stond toen op 186.5km.
ik had 196.6kw dat was bij 227km en 5770 1/min

gr anton964

26 feb 2007 22:05

911-lover schreef:Hoe kan men op een testbank een acceleratie meten :?:
Geen luchtweerstand en geen rolweerstand. Dikwijls schakelt men bij een test gewoon van 1 naar vijf en in no time zit de wagen op zijn top :?


Ik bedoelde welke resultaten met de standaard PK's van acceleratie, uiteraard niet op rolbank, misschien anders getest met 'n chronootje misschien?

Hoe die het meet tell me if you know :lol:

Zou volgens handleiding met 5% marge werken :?:

26 feb 2007 22:12

964965 schreef:Hoe die het meet tell me if you know :lol:


.... zelf zou ik dat willen weten voordat ik aan zo'n test begon :wink:


964965 schreef:Zou volgens handleiding met 5% marge werken :?:


:arrow: 268 :?:

26 feb 2007 22:20

Oké oké niets overtuigend dus, maareuh, gaan de Pk's dan naar beneden met een sportcat of dergelijk en cup pijp :wink:

+ welke chip en luchtfilter adviseren jullie?

26 feb 2007 22:54

Zie mijn avator eerst 163 pk , toen 208 pk, (ik dacht altijd dat het 250 pk was) en nu 300 pk (of is het 301 pk)
Ik ben van mening dat PORSCHE goed met de tijd meegaat ,een uitlaatje of zoiets helpt mischien wel wat in de pk's ,maar is niet noemenswaardig ,tunen bij ruf of artech , is weer de top . Zie de nieuwe artech 650 PK :shock:
Wees tevreden met wat je hebt ,het kan toch altijd beter :idea: :idea: :!: :wink:

26 feb 2007 23:44

Staar je nou niet blind op pk's! Buiten dat de verschillende testbanken enorm uiteenlopende waardes zullen geven, is het veel interessanter om een koppelkromme op papier te krijgen, en de curve daarvan te bekijken. Denk aan de uitspraak: "Horsepower sells cars, torque wins races!"

27 feb 2007 2:44

veel leuker dan de PK calculatie van dat ding lijkt me de datalog mogelijkheden en de laptimer

heb je die al eens geprobeerd?

27 feb 2007 10:02

Ome Sander schreef:Denk aan de uitspraak: "Horsepower sells cars, torque wins races!"


Een uitspraak die behoorlijk nuance behoeft...

27 feb 2007 14:53

Ik heb een K&N filter... Niks mis mee. Voelbaar vermogen :arrow: Niets.

27 feb 2007 15:10

964965, waar heb je die Performancebox gekocht?

27 feb 2007 16:06

964965 schreef:maareuh, gaan de Pk's dan naar beneden met een sportcat of dergelijk en cup pijp


Nee, het zou iets stijgen. Mits je deze niet combineert met de G-pijp.

27 feb 2007 20:54

Jeroen914 schreef:964965, waar heb je die Performancebox gekocht?



:arrow: :arrow: :arrow:

964965 die in een van z'n eerdere draadjes schreef:... kunt huren in België want is redelijk duur in de aankoop.


:wink:

27 feb 2007 23:54

thanks Olaf...

relatief gezien valt de prijs wel mee (ik heb nog geen goedkopere GPS datalogger gezien)

Ik heb racelogic een mailtje gestuurd...

Lijkt me wel leuk voor Zandvoort :mrgreen:

28 feb 2007 21:57

Heb em gehuurd bij die DVD's van Porsche http://www.fascinationporsche.com
Heb ondertussen tweede DVD binnen en RUF-reportage is volgens mij de moeite.

Datalog en laptiming niet geprobeerd want moest ik maandag terug sturen. Zat wel een schijfje bij met software om in te lezen van de opgeslagen data en zou je kunnen koppelen met Googleearth (niet geprobeerd). Enkel acceleratie en BHP.

"Wees tevreden met wat je hebt" is inderdaad een overweging. Het is eigenlijk gekomen denk ik doordat af en toe een Duitse berline nog een gat kon dichtrijden vooral in de acceleratie tussen 140 km/h en 180 km/h, daarna niet meer. Ik weet het je rijgedrag moet je niet laten beïnvloeden door anderen. Maar in Duitsland had ik bv. een Audi RS4 stationwagen achter me en heb moeten tot 270 km/h op de teller rijden voor ik die kwijt was ... Niet dat dat altijd hoeft maar ja je rijdt toch met een P hé :lol: .

Uiteraard spreken we over een auto die bijna 20j oud is :shock: . Mmmja het is een overweging: laten zoals ie is en accepteren en koesteren :idea:
[/url]

15 maart 2007 14:17

Voor een chip, email met 911chips.com in Amerika, Hij heet steve wong en maakt goeie chips, als het je niet bevalt stuur je hem terug, kost je alleen een paar euro aan postzegels... email hem op: steve@911chips.com en hij benatwoord al je vragen (nou ja, zo lang het met porsche en chips te maken heeft)
Plaats een reactie