07 maart 2007 21:29
07 maart 2007 21:45
plusminus schreef:De cijfers staan voor het octaangehalte, tov het heptaangehalte.
euro 95 betekent 95 delen octaan en 5 delen heptaan, en 98, raad het al. 98 delen octaan en 2 heptaan. Heptaan is onstabieler en doet eerder boem. Het hangt van de motor af of je een snellere of juist langzamere explosie (verbranding in de cilinder) nodig hebt. Snellere auto' s hebben vaak een hogere compressie nodig (dus minder heptaan om de boem te veroorzaken)
Als een motorfabrikant dus opgeeft dat zijn motor geschikt is om op benzine met een octaangehalte van 95 octaan te lopen, wil hij dus eigenlijk zeggen dat de mate waarin de brandstofdampen in deze motor verdicht/samengeperst worden zodanig is, dat er geen hoger octaangehalte is vereist.
Een benzine met een hoger octaangehalte gebruiken in je motor zal hem niet sneller en beter laten lopen, (tenzij je motor opgevoerd werd en hij onder andere een hogere compressieverhouding heeft gekregen.) Met een benzine met een te laag octaangehalte rijden is echter ten zeerste af te raden. Dan maak je kans dat de motor de benzinedampen tot zelfontbranding aanzet, met alle gevolgen van dien.
In Duitsland heb je vaak 3 soorten normaal 91 bleifrei, super bleifrei 95 en super bleifrei 98. en alle v-powers etc...
super 95 is dan de juiste keus en als die er niet is kan je beter de 98 nemen dan de 91.
07 maart 2007 22:07
07 maart 2007 22:51
09 maart 2007 9:46
29 maart 2007 16:07
Peter R. schreef:In de sportvliegerij gebruiken ze tot 130 octaan. 't kan allemaal geen kwaad. Hoger octaan is minder gevoelig voor zelfontbranding bij hogere compressie en dus hogere temperatuur. Je zou je compressie eens kunnen opschroeven tot 13/1 of zo. De gevolgen zouden erg spectaculair kunnen zijn
Peter R.